Vista fryser var 3:e sekund O.o

Permalänk

Vista fryser var 3:e sekund O.o

Vet inte vilken version av Vista datorn hade när den levererades, men jag installerade 32-bit Vista home på den efter att den kraschat.

Nu fryser bildskärmen till var 3:e sekund, även fast senaste drivisarna till grafik kortet och dx10 är installerat.

Det är inte bara i spel etc. utan överallt, IRC laggar t o m

Kan det vara att datorn är byggd för x86? vet inte ens skillnaden om jag ska va ärlig, har undvikit Vista än så länge...

Någon idé?

Visa signatur

viNyL^ / cMon @ IRC

Permalänk
Medlem

x86 ÄR 32 bitars, nu när vi har rett ut det så har du installerat ALLA drivrutiner osv?

finns fler är grafikkortet. Chipset drivers sägs vara viktigt.

Permalänk
Medlem

Gå in i startmenyn, i Sök-fältet precis åvanför startknappen skriv msconfig och tryck enter. Under fliken Startup tar du bort precis allt förrutom eventuellt antivirusprogram. Starta om, se om det hjälper.

Permalänk

Kolla om hårddisken laddar samtidigt som den stannar upp. Eller om du kan hör konstiga ljud från den.
För när en hårddisk blir dålig kan det bli liknande fel.

Permalänk
Medlem

Re: Vista fryser var 3:e sekund O.o

Citat:

Ursprungligen inskrivet av KabojsarN
om jag ska va ärlig, har undvikit Vista än så länge...

Någon idé?

Du skulle fortsätta undvika Vista och problemen försvinner. -->XP Sp3

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk
Medlem

Re: Re: Vista fryser var 3:e sekund O.o

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pantheus
Du skulle fortsätta undvika Vista och problemen försvinner. -->XP Sp3

ALLA ska ha dessa problem isf med vista vilket alla inte har, om det nu skulle vara vista som ger han BS. jag har precis samma prestanda i vista som XP och vista 64bit går fan så mycket stabilare än XP 64bit. .

så sånt där lägger du ner med, har du inget vettigt att tillägga i tråden så skriv inte.

Permalänk
Medlem

Vista SP1 är ett bra system har använt vista sedan lansering. Dem enda problem jag haft är problem med NVIDIAS drivrutiner men det kan inte MS lastas för. Och självklart en dator som itne kan köra Vista mer än 3 sek lär inte fungera med XP heller då det helt uppenbart är nån hårdvara som inte är okej.

Nån längre upp i tråden nämnde hårddisk vilket är ett tråligt alternativ. Mitt råd kolla vilken hårddisk modell du kör ladda ner diagnistik mjukvara på nätet och kör en test på den.

Minnena kan va en annan orsak ladda ner och kör memtest.

Permalänk
Avstängd

Vista är blixtsnabbt på min maskin.

frysfel kan uppstå av flera skäl.
Hårddisk.
ram, drivrutiner etc..virus, program som kös i bakgrunden etc..

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem

Börja med att leta efter varningingar och fel i händelseloggen, det är mest sannolikt att du hittar något där om det är operativet som krånglar.
Är det tomt där, tanka hem process explorer http://technet.microsoft.com/en-us/sysinternals/bb896653.aspx och sortera fallande på CPU-användning, är det hårdvaru interupts så är det något som har direktåtkomst till CPU som tar pulver, vanligtvis är det krånglande hårddiskar eller så.

/G

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Vista fryser var 3:e sekund O.o

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rackarungen
så sånt där lägger du ner med, har du inget vettigt att tillägga i tråden så skriv inte.

Det är ytterst relevant eftersom som han beskriver uppträder dessa problem i Vista och inte i XP som jag fattat det som. Sen verkar du inte rätt person att bedömma vad som skall läggas ned i tråden eller ej med sådana uttalanden.
Kan vara hårdvaran men också operativsystemet, kan t.om det evigt malandet till hårddisken i Vista som pajar kanske en redan dåligt hårddisk.
Finns mängder med folk som fått problem
http://www.google.se/search?hl=sv&q=vista+crashed+my+harddriv...

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Re: Vista fryser var 3:e sekund O.o

Citat:

Det är ytterst relevant eftersom som han beskriver uppträder dessa problem i Vista och inte i XP som jag fattat det som.

Ehum, det är fritt antagande från dig... så, det är inte direkt "ytterst" relevant. Mycket möjligt men inte säkert... så utan fakta så ska man vara lite ödmjuk. Det är aldrig en bra idé att komma med "byt till <något>" eller "du skulle inte ha bytt" för det är ju, igentligen, inte det trådskaparen är ute efter. Det uppfattas generellt lite stötande med sådana påståenden.

/G

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Re: Re: Vista fryser var 3:e sekund O.o

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gurk
Ehum, det är fritt antagande från dig... så, det är inte direkt "ytterst" relevant. Mycket möjligt men inte säkert... så utan fakta så ska man vara lite ödmjuk. Det är aldrig en bra idé att komma med "byt till <något>" eller "du skulle inte ha bytt" för det är ju, igentligen, inte det trådskaparen är ute efter. Det uppfattas generellt lite stötande med sådana påståenden.

/G

Låter som du syftar på att jag föreslår att hans skall byta religion? Uppfattas som stötande att byta från Vista till XP? Kan jag inte tro ,förutom hos fanatiker av OS:et.

Det kan vara så att hans hårdvara inte är fullt kompatibel med Vista. Så ibland kan det enklaste vara att byta. Inget konstigt med det.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

I vanliga fall är det inget fel med operativsystemet. Om det så skulle vara fel är det nog pga korrupt fil vid installation, inkompatibel hårdvara eller trasig hårdvara. Jag har mycket svårt att tänka mig att det kan vara drivrutiner.

Vista är ett mycket bra operativsystem mycket bättre än XP enligt min åsikt. Om du bara har rätt hårdvara så lär du få en prestanda boost snarare än en prestanda loss.

Ni kan ju ta det lite lugnt grabbar

Visa signatur

ASUS Crosshair III Formula, Phenom II 955 3,2GHz, Sapphire 4870 X2, 4 GB Corsair Dominator DDR3 1600MHz, Corsair TX750, LG W2600HP 26" 1920x1200

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Vista fryser var 3:e sekund O.o

Citat:

Låter som du syftar på att jag föreslår att hans skall byta religion? Uppfattas som stötande att byta från Vista till XP? Kan jag inte tro ,förutom hos fanatiker av OS:et.

Det kan vara så att hans hårdvara inte är fullt kompatibel med Vista. Så ibland kan det enklaste vara att byta. Inget konstigt med det.

Om du läste hans meddelande så levererades hans datorn med Vista från börjanoch då kan vi ju utesluta att hans datorn inte skulle va kompatibel.

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Vista fryser var 3:e sekund O.o

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Chris64
Om du läste hans meddelande så levererades hans datorn med Vista från börjanoch då kan vi ju utesluta att hans datorn inte skulle va kompatibel.

Inte nödvändigtvis, många extremt billiga bärbara levereras med Vista och de fungerar överhuvudtaget inte tillfredsställande eftersom datorn inte klarar av Vista som operativ för att det är för resurskrävande.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Vista fryser var 3:e sekund O.o

Citat:

Inte nödvändigtvis, många extremt billiga bärbara levereras med Vista och de fungerar överhuvudtaget inte tillfredsställande eftersom datorn inte klarar av Vista som operativ för att det är för resurskrävande.

Min erfarenhet är den motsatta, en ny bärbar dator kan vara väldigt svårt att få att lira med XP på grund av att drivrutiner kan vara svåra att hitta exempelvis. Jag har haft med VB att göra, på HP och IBM och ca 10 olika modeller, kanske att det är lite annorlunda med VH men antagligen ingen större skillnad.

Du har ingen aning här om killens dator är klen eller inte och din metod för att lösa felet är att rekommendera XP? Låter i mina öron som fel ände att börja ta tag i felet och för mycket Saida.

/G

Permalänk
Medlem

Gurk, kolla hans tidigare inlägg så förstår du att han är helt anti vista, utan någon anledning, så ignorera bara

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rackarungen
Gurk, kolla hans tidigare inlägg så förstår du att han är helt anti vista, utan någon anledning, så ignorera bara

Är det bättre att vara anti-XP?

Citat:

Min erfarenhet är den motsatta, en ny bärbar dator kan vara väldigt svårt att få att lira med XP på grund av att drivrutiner kan vara svåra att hitta exempelvis. Jag har haft med VB att göra, på HP och IBM och ca 10 olika modeller, kanske att det är lite annorlunda med VH men antagligen ingen större skillnad.

Detta är väl mycket Saida om något?

Xp fungerar fortfarande på de flesta burkar i världen procentuellt sett. Sen att datorindustrin blir sponsrade att inte göra drivrutiner till Vista eller Linux gör inte saken bättre för marknaden (oss).
Alltså om killen inte löser sina problem så kanske de löses genom att byta OS helt enkelt istället för att felsöka massor av timmar.

Jag har haft enorma problem med Vista så jag slängde det i papperskorgen och lade in Xp igen sen fungerade allt tillfredställande.
Det var det bästa jag gjort och varför skulle inte jag få dela med mig av min erfarenhet hur man löser problemen i Vista?

Visa signatur

Permalänk

Datorn är inte kompatibel med XP, endast Vista enligt HP själva, och den funkade utmärkt med Vista innan bror min började pilla mjukvara...

Så teorierna om hårdvara och kompabilitet spricker där.

Men chipset drivers kan va värt att kika på, är nForce har ja för mig och eftersom HP stod för burken går det inte att utesluta..

Ska kolla lite loggar imorgon när ja åker över till brorn, tack för svaren än så länge.

Visa signatur

viNyL^ / cMon @ IRC

Permalänk
Medlem
Citat:

Är det bättre att vara anti-XP?
Detta är väl mycket Saida om något?

Du har missat är att det kommer nya modeller/hela familjer där det faktiskt helt saknas stöd för XP på drivrutinssidan. Det är inte att använda något sjätte sinne och spå i hur man ska göra.

Citat:

Xp fungerar fortfarande på de flesta burkar i världen procentuellt sett. Sen att datorindustrin blir sponsrade att inte göra drivrutiner till Vista eller Linux gör inte saken bättre för marknaden (oss).

Det här är antaganden från dig, faktiskt. Länk på det du säjer om du vill upplysa...

Citat:

Alltså om killen inte löser sina problem så kanske de löses genom att byta OS helt enkelt istället för att felsöka massor av timmar. Jag har haft enorma problem med Vista så jag slängde det i papperskorgen och lade in Xp igen sen fungerade allt tillfredställande.
Det var det bästa jag gjort och varför skulle inte jag få dela med mig av min erfarenhet hur man löser problemen i Vista?

Om man inte kan felsöka och det tar många timmar, då kan man exempelvis fråga någon som kan felsökning. Flera här på forumet har det som yrke och är sjukt duktiga. Din metod att lösa problem med är dålig och det är lite naivt att inte ta reda på vad det är för detalj som är problemet innan man skakar ur burken och installerar XP. Vet du exempelvis säkert att felet inte kvarstår även i XP? Nej, sluta leka spågumma då.

/G

Permalänk
Medlem
Citat:

Du har missat är att det kommer nya modeller/hela familjer där det faktiskt helt saknas stöd för XP på drivrutinssidan. Det är inte att använda något sjätte sinne och spå i hur man ska göra.

Det här är antaganden från dig, faktiskt. Länk på det du säjer om du vill upplysa...

Om man inte kan felsöka och det tar många timmar, då kan man exempelvis fråga någon som kan felsökning. Flera här på forumet har det som yrke och är sjukt duktiga. Din metod att lösa problem med är dålig och det är lite naivt att inte ta reda på vad det är för detalj som är problemet innan man skakar ur burken och installerar XP. Vet du exempelvis säkert att felet inte kvarstår även i XP? Nej, sluta leka spågumma då.

/G

Du har ju själv inte tillfört mycket mer till att hjälpa killen än mig.
Kom med egna förslag istället för ställa dig på tvären så fort du hör ordet XP.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Du har ju själv inte tillfört mycket mer till att hjälpa killen än mig.
Kom med egna förslag istället för ställa dig på tvären så fort du hör ordet XP.

Jo faktiskt gör jag det genom att varna för ditt dumma förslag.
Det ska bli intressant att få ta del av vad som står i loggfilerna och eventuellt se om det är det vanligaste felet till dessa symptom om det är hårdvaruinterupts som tar CPU. Dom båda förslagen är till skillnad från ditt, underbyggt med fakta och kunskap i felsökning...

Du vet att den sämsta nivån på att ta emot feedback är (enligt FIRO om vi ska skoja till det med feedback-modeller) att skylla ifrån sig och förkasta det någon säjer, helst med darrande pubertalt darr på rösten enligt Björn Gustafsson, "Men durå!". Bra jobbat Pantheus... verkligen starkt av dig. Ta du fram lite information om det du har hittat på så kanske du vinner tillbaks lite trovärdighet.

/G

//edit - bara för att det är roligt: http://www.mittledarskap.se/images/feedback.jpg

Permalänk
Permalänk
Medlem
Citat:

Jo faktiskt gör jag det genom att varna för ditt dumma förslag.
Det ska bli intressant att få ta del av vad som står i loggfilerna och eventuellt se om det är det vanligaste felet till dessa symptom om det är hårdvaruinterupts som tar CPU. Dom båda förslagen är till skillnad från ditt, underbyggt med fakta och kunskap i felsökning...

Du vet att den sämsta nivån på att ta emot feedback är (enligt FIRO om vi ska skoja till det med feedback-modeller) att skylla ifrån sig och förkasta det någon säjer, helst med darrande pubertalt darr på rösten enligt Björn Gustafsson, "Men durå!". Bra jobbat Pantheus... verkligen starkt av dig. Ta du fram lite information om det du har hittat på så kanske du vinner tillbaks lite trovärdighet.

/G

//edit - bara för att det är roligt: http://www.mittledarskap.se/images/feedback.jpg

Du verkar ju prata om dig själv. Förkastar andras alternativ och kallar dem dåliga. Projicerar ens egna fel och brister på andra för att tro att man är herre på täppan?

Verkar bildas en stor grupp av anhängare av Vista på Sweclockers som är uppvuxna med det och inte upplevt andra OS. Jag tillhör den "äldre" skaran som försöker fostra barnen att tänka till lite men inte alltid så lätt när de sväljer allt storföretagen säljer med hull och hår.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Vista fryser var 3:e sekund O.o

Citat:

Det är väll en väldigt stor skillnad på att ha en dator som är långsam med Vista och en som fungerar i 3 sekunder. Håller helt med dig Vissa modeller borde levereras med mer Minne om de ska ha Vista men dem modellerna fungerar trots all om än långsamt. att datorn fungerar i 3 sekunder är nått helt annat, det lär va ett hårdvarufel inget kompatibilitets fel med Vista. Du tror väll inte på allvar att tillverkaren släpper en dator som fungerar i 3 sekunder med tillhörande operativsystem ?.

Hur som helst KabojsarN har du kommit nånstans ? tyvärr har vi alla tappat tråden fullständigt då det handlar om att hjälpa dig inte argumentera om Vista/XP.

Såhär skulle jag göra

1. Starta Windows i felsäkert läge kolla om det försätter där (anledningen till detta är om det evetuellt skulle va ett drivrutins problem. I felsäkertläge laddas bara grundläggande funtioner och en drivrutinerna som är med där är bara för grundläggande funktionalitet och pressar inte hårdvaran alls knappt.

2. Kör kontroll på hårddisken ta reda på fabrikat det är på den ladda sen hem mjukvaran för kontroll, tex har du en Seagate laddar du hem Seagate tools (det är en autostartande skiva som inte använder Windows alls).

3. Kör test på minnet memtest86 samma sak där man startar datorn med skivan i och programmet startas.

Har du problem med att hitta nån av mjukvarorna skicka ett pm till mig så tar jag fram dem åt dig.

Det mest troliga felet är hårddisken......

Retar sig nån på min stavning, då är det helt o relevant för tråden och vi kör inte VM i stavning här heller för den delen.....

Permalänk
Medlem
Citat:

Du verkar ju prata om dig själv. Förkastar andras alternativ och kallar dem dåliga. Projicerar ens egna fel och brister på andra för att tro att man är herre på täppan?

Verkar bildas en stor grupp av anhängare av Vista på Sweclockers som är uppvuxna med det och inte upplevt andra OS. Jag tillhör den "äldre" skaran som försöker fostra barnen att tänka till lite men inte alltid så lätt när de sväljer allt storföretagen säljer med hull och hår.

Du vinner inte trovärdighet och fostrar någon genom att argumentera som du gör, tyvärr. Om du inte är trovärdig, då är du någon man inte tror på och dina argument faller till marken. Ingen här tycker det känns roligt att höra att man ska fostras och att du tycker att dom är barn, det visar ju bara att du tycker att du är förmer än andra. Föregå med goda exempel, var ödmjuk och ta fram fakta för det du argumenterar för, exempelvis detta intressanta påståendet:

"Xp fungerar fortfarande på de flesta burkar i världen procentuellt sett. Sen att datorindustrin blir sponsrade att inte göra drivrutiner till Vista eller Linux gör inte saken bättre för marknaden (oss)."

Jag skulle gärna ta del av fakta för detta.

/G

Permalänk

ho ho... trodde inte ja skulle start Vista vs XP krig, eller de kanske blir så i alla trådar -.-

Men jag kom på att jag kanske formulerade mig dåligt, det är så att den bara fryser till i 0,5 sekunder varje gång den fryser, den fungerar i mer än 3 sekunder alltså.

2,5 utav 3 sekunder är helt ok

Installerade drivisar till allt HP hade att erbjuda, lagget återstår

Visa signatur

viNyL^ / cMon @ IRC

Permalänk
Medlem

Hade du några röda i loggboken och vilken process är det som tar pulvret när det laggar till?

/G

Permalänk
Medlem

Precis som Gurk säger är det ett lagg problem är det nån process som käkar upp alla kraft just nu tryck ctrl alt delete starta aktivitetshanteraren koll om din cpu går upp till 100% just vid tillfället.

Men om du inte gjort det skulle jag fortfarande kolla upp hårddisken efter fel.

Permalänk
Medlem

Inte något virus/malware som kommit in i burken och som drar processorkraft?

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 5800X3D - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - AMD RX 6950 XT - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb