Viewsonic 120hz 22" - VX2265wm

Permalänk
Avstängd

Viewsonic 120hz 22" - VX2265wm

http://www.digitalversus.com/news_id-5731.html
http://www.displayblog.com/2008/08/27/viewsonic-vx2265wm-22-l...

Vad tror folket här?

Något som äntligen kan erbjuda CRT fanatiker/hardcore gamers en CRT liknande känsla eller en flopp?

Permalänk
Medlem

det hela handlar om vilken teknik de använt för att nå 120Hz..

Permalänk
Medlem

Har väntat ivrigt på en 100/120Hz LCD skärm så denna kanske får mig att äntligen byta till LCD.

happy_per> Det mesta tyder på att denna skärm har 120Hz signal stöd, inget sådant interpolation knep som vissa HDTVs har, utan äkta 120Hz. Det behöver ju inte vara så men finns saker som tyder på det:

1) Denna skärm har dual-link DVI utgång, med dual-link DVI finns det tillräckligt med bandbredd för att DVI ska klara 1680x1050 @ 120Hz. T.o.m. 1920x1200 @ 120Hz borde gå.

2) Inga andra 22" skärmar använder dual-link dvi. Dells 30" använder det för att nå högre upplösning.

3) NVIDIA officiellt stöder 3D Stereoscopic spelande igen, vilket inte är njutbart utan minst 100Hz+. Det var i samband med NVISION som ViewSonic och NVIDIA visade denna nya teknik.

För mera åsikter besök denna tråd jag öppnade på XS http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?t=199835

Tycks vara rätt många intresserade förutom jag.

Antagligen är det dock en TN panel som 3ms gtg tyder på och eftersom den tekniken är billigast så att så många som möjligt ska ha råd med en. För mig spelar det inte så stor roll om det vore en TN panel, iaf skulle den inte vara alltför dyr.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc B580 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB

Permalänk
Medlem

om det är så att det är äkta 120Hz så betyder väl det att ditt graffekort skall pumpa ut 120FPS...kanske möjligt i 22" - 1680x1050 men något tuft för 24" - 1920x1200...så det kanske dröjer innan vi ser en 24"...

Permalänk
Medlem

För mig räcker nog 100Hz/100 FPS då jag inte kan se skillnaden mellan 120 och 100. För nya spel kommer ju GPU kraven vara höga om man vill komma upp i såna FPS hastigheter men även med mitt 8800GT spelar jag UT3 konstant i 100 FPS i 1280x960 @ 100Hz. Slår jag av FPS limit så går FPS'en mestadels i 150 - 250 området så tror att det finns iaf potential till 100+ fps i 1680x1050 för min del iaf. Sen alla äldre spel kan jag ju lugnt spela i 100+ fps.

Också därför jag hellre tar en 22" LCD med 120Hz stöd än en 24" då kravet på 100+ fps spelande blir alltför hög i 1920x1200 och att gå från en 19" CRT @ 1280x960 till en WS 22" LCD @ 1680x1050 skulle innebära en riktigt stor förändring för mig och räcker nog mer än väl till.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc B580 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB

Permalänk
Avstängd

22" är ett stort nog format för mig också, vill inte ha större upplösning då det blir så löjligt krävande.
1280 har jag kört med i flera år är diggar det

Ska bli kul att se lite reviews när den dyker upp.

Permalänk
Medlem

<RPGWiZaRD> läste den långa tråden på http://www.xtremesystems.org/forums...ad.php?t=199835 intressant...

Får väl vänta och se vilken teknik man använt...LCD tycks ju ha "motion blur" problem tack vara LCD tekniken i sig.

Permalänk
Medlem

Jag undrar om någon vet ungefär hur mycket den kommer att kosta? och var någonstans man kan beställa den så fort den kommit ut? eller dvs. förboka den kanske. Uppskattar svar!

Permalänk
Medlem

Det finns lite info på DigitalVersus.....

http://www.digitalversus.com/article-502.html

Permalänk
Medlem

Någon som har mer information om när skärmen släpps? Det stod senare det här året i nyheten från augusti. Så borde väl komma snart. Eller någon som kan estimera priset?

Visa signatur

TBA

Permalänk
Medlem

Har hört att den skall komma i slutet av detta år.. men jag undrar exakt NÄR

och givetvis vart man kan köpa den.

Permalänk

Ingen review eller förtest på G någonstans? Grymt nyfiken på hur nära CRT-flyt man kan komma med denna.

Permalänk
Medlem

över 60hz märker man ju knappt me blotta ögat om man inte är "Überhög DPI Gamer" så ingen kommer märka skillnad på om det nu är 120 eller 100hz skulle jag tro ;)... Jag har också varit CRT fanatiker en ggn i tiden men inhandlade en grym lcd och ändrade åsikten på en ggn

Visa signatur

Quadro användare inom CAD/CAM med fokus CAM.
Personligt OC rekord: 5.41GHz @ i7 2600K --- http://valid.canardpc.com/2kkg6k

Permalänk
Avstängd

Jo man märker skillnad på native 100+hz och 60. Framförallt i musrörelserna och hela mjukheten.

Spela 60hz vsync är det äckligaste som finns i spel där musen används, därför kör man alltid vsync off och får tearing och skit.

Så jo man märker FET skillnad på hz, kanske inte du men jag gör, och andra också.

Ser fram emot denna lcdn om den använder äkta 120hz och inte 2 60hz skit.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av definition
Jo man märker skillnad på native 100+hz och 60. Framförallt i musrörelserna och hela mjukheten.

Spela 60hz vsync är det äckligaste som finns i spel där musen används, därför kör man alltid vsync off och får tearing och skit.

Så jo man märker FET skillnad på hz, kanske inte du men jag gör, och andra också.

Ser fram emot denna lcdn om den använder äkta 120hz och inte 2 60hz skit.

Måste nog fet hålla med dig där!

Visa signatur

Yrke: Certifierad Fibertekniker
Hi-Fi: Harman Kardon HK990 |Dynaudio Contour 1.3 | CORDA Headfive | Grado RS1 | Ultimate Ears Super fi5 EB | beyerdynamic DT770Pro 250Ohm | REL B3
HTPC: Intel Nuc Haswell | Console: XBOX One Projektor: Sony HW30ES Duk: Euroscreen Reactor III

Permalänk
Medlem

Någon som vet vilken online shop som har viewsonic?

Tänkte nu eftersom vx2265wm borde dyka in vilken dag som helst?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av phrenic
Någon som vet vilken online shop som har viewsonic?

Tänkte nu eftersom vx2265wm borde dyka in vilken dag som helst?

Borde ja men tyvärr har det varit tyst hittills i europa gällande ViewSonic VX2265WM... i USA har man ju redan kunnat köpa skärmen i typ 4 veckor nu åtminstone. :/

Vissa sidor har den listad för förbeställning men datum för tillgängligheten är ännu okänt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

RPGWiZaRD kan du namnge några sidor?

ps, en i finland hade köpt den där i finland, så i europa är den.
Men den försvann lika snabbt som den kom in dit..

Permalänk
Medlem
Citat:

RPGWiZaRD kan du namnge några sidor?

ps, en i finland hade köpt den där i finland, så i europa är den.
Men den försvann lika snabbt som den kom in dit..

Den drogs tillbaka för att den inte uppfyllde "CE" kraven, Företaget ska tydligen göra en ny skärm som kommer att säljas i Europa. Den skulle tydligen komma först i höst.

Visa signatur

TBA

Permalänk
Medlem

Köpte 2233rz, är sjukt nöjd.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

Tänk på att dessa använder sig av TN-Paneler. Vet inte om det finns skärmar med andra paneler som har 120hz.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

Finns bara TN-120Hz-skärmar för tillfället.

Permalänk
Medlem

Vad är det egentligen för skillnad emellan TN paneler & den andra sorten?

Permalänk
Medlem
Citat:

Vad är det egentligen för skillnad emellan TN paneler & den andra sorten?

TN suger till allt utom spel om man jämför. Färgerna är sämre, betraktningsvinklarna är sämre, och så snart det kommer en bättre panel med 120hz så finns det inga fördelar mer än att de är liiite billigare. e-ips ifrån Dell på Dustin kostar ju lika mycket som en 22a tex.

Visa signatur

NZXT H9|MSI 5090 Gaming Trio OC|AMD 9600x|Asus Rog Strix B650E -f|32gb DDR5 6000mhz|Samsung G9 49'|

Permalänk
Avstängd

Tvivlar starkt att vi kommer få se en IPS skärm med 120hz och 0 input lagg inom det närmaste.

Nya uppgraderade viewsonic skärmen kommer till UK i Augusti har viewsonic sagt iaf, och antagligen kommer den hit då också så blir ett köp då antagligen.

Förhoppningsvis har dom löst en del saker som iaf att den har OSD och att man kan ändra brightness vid 120hz.

samsungs skärm är inget val för mig då den har rätt högt inputlag som jag märker av direkt.

http://www.hardforum.com/showthread.php?t=1397927&highlight=1... Viewsonics nuvarande skärm.

Den kommande kan bara bli bättre förhoppningsvis

"From Viewsonic:

Many thanks for your email enquiring about our product VX2265wm. This product must have been purchased via the USA. It will not be

brought into the UK as it does not meet our stringent CE regulations. The version we will have in Europe will be the New improved VX2268wm.

This model will be manufactured in June and 1st shipments arrive in the UK in August. The model will be 120hz and improved 3D ready.

The 3D glasses will be sold separately as an option. The potential graphics card is thought to be NVIDIA.

I hope that you will be able to wait to purchase this upgraded model to your VX2265wm and that you enjoy the new VX2268wm even more."

Permalänk
Avstängd

Någon som köpt samsung skärmen än och kan ge en liten mini review på hur den funkar i spel osv?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av definition
Någon som köpt samsung skärmen än och kan ge en liten mini review på hur den funkar i spel osv?

http://www.quakeworld.nu/forum/viewtopic.php?pid=47503#p47503

Kanske lite pratig tråd. Men renzo och dedi skriver mestadels vettiga saker.

karekteristiskt för QW är att man vill köra det på hög FPS limit som är jämnt delbar med skärmens uppdateringsfrekvens.

Permalänk
Medlem

Finns det någon ungefärligt datum när denna skärm släpps i Sverige? Verkar som denna är bättre än samsungs 120hzare.

Permalänk
Medlem

Finns inget definitivt svar på det, men http://www.overclockers.co.uk/showproduct.php?prodid=MO-075-V... har haft VX2268wm för förbeställning nu sedan 14:e juli så den dyker upp i europa närsomhelst. I Sverige skulle jag gissa på tidigast mitten, men antagligen blir det mot slutet av augusti.

£270 = ca. 3325 SEK, dvs ungefär det som Samsung 2233rz kostar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Okej. Så det är VX2268wm som släpps i Europa alltså? Skönt att det är väldigt snart iallafall. Då får jag stå ut med min nuvarande tills dess.

Vet du något om ifall den är bättre än 2233rz ?