Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MORD
Hur högt vågar man öka vcore? Jag kör på 1.52v nu på 3.7Ghz

Cpun kostade 400kr inkl frakt så det räcker om den håller 1 år

Fyfan va hög volt du fick dra till med, hade 1.42 när jag körde min E5200 i 4174MHz på Stock kylning

Ska prova med min Scythe Ninja2 på den och se vad jag kan komma upp i...''

har den nu i 3.5GHz på 1.27Vcore så mitt Exemplar av den klockar som fan, men det gör min E7400 också, har haft den uppe i 4620MHz

MVH

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av InluZion
Fyfan va hög volt du fick dra till med, hade 1.42 när jag körde min E5200 i 4174MHz på Stock kylning

Ska prova med min Scythe Ninja2 på den och se vad jag kan komma upp i...''

har den nu i 3.5GHz på 1.27Vcore så mitt Exemplar av den klockar som fan, men det gör min E7400 också, har haft den uppe i 4620MHz

MVH

Om man hade den turen nån gång

Visa signatur

Religion and greed cause millions to bleed

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sennebring
Om man hade den turen nån gång

Ja alltså med min E7400 och E5200 så har jag haft en jävla tur, är lite ledsen över att jag inte hade samma tur med min gamla Q66a...

men med dessa har jag haft en himla tur... men det blir nog till att göra sig av med dom och köpa nytt..

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av InluZion
Ja alltså med min E7400 och E5200 så har jag haft en jävla tur, är lite ledsen över att jag inte hade samma tur med min gamla Q66a...

men med dessa har jag haft en himla tur... men det blir nog till att göra sig av med dom och köpa nytt..

Hehe man kan inte ha tur varje gång:(
Jag e på gång och ska sälja min e5200 nu och gå över på AMD igen men frågan är om man ska köra på en x2 eller x3

Visa signatur

Religion and greed cause millions to bleed

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sennebring
Hehe man kan inte ha tur varje gång:(
Jag e på gång och ska sälja min e5200 nu och gå över på AMD igen men frågan är om man ska köra på en x2 eller x3

Är lite samma jag är inne på, men har lite svårt att släppa min E7400 som jag idag kör på 4GHz med 1.36Vcore så det känns ju svårt att slå den...

men ska man kolla på typ AMD Phenom II 550BE dom klockar bra som fan och har man tur så kan man få upp dom till x4

MVH

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av InluZion
Är lite samma jag är inne på, men har lite svårt att släppa min E7400 som jag idag kör på 4GHz med 1.36Vcore så det känns ju svårt att slå den...

men ska man kolla på typ AMD Phenom II 550BE dom klockar bra som fan och har man tur så kan man få upp dom till x4

MVH

Känns som ett onödigt byte då Men 550be har mer l3 cache:) Det står mellan en 550 och en x3 720. Tjänar man mer på en x2 @ ~3,8ghz eller en x3 @ 3,3-3,5 ? Har inte hittat nån bra review på det..
Sorry för OT!

Visa signatur

Religion and greed cause millions to bleed

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sennebring
Känns som ett onödigt byte då Men 550be har mer l3 cache:) Det står mellan en 550 och en x3 720. Tjänar man mer på en x2 @ ~3,8ghz eller en x3 @ 3,3-3,5 ? Har inte hittat nån bra review på det..
Sorry för OT!

Nja alltså stödjer spelet mer än 2Cores så är ju X3an bättre, men annars så hade jag nog tagit X2an

MVH

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av InluZion
Nja alltså stödjer spelet mer än 2Cores så är ju X3an bättre, men annars så hade jag nog tagit X2an

MVH

blir nog en x3 för nyare spel kommer ju ha stöd för 3 kärnor. Just nu lirar jag bara NFS Shift och lite cs då och då X2an är ju billigast om jag ska snåla som fan...

Visa signatur

Religion and greed cause millions to bleed

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sennebring
blir nog en x3 för nyare spel kommer ju ha stöd för 3 kärnor. Just nu lirar jag bara NFS Shift och lite cs då och då X2an är ju billigast om jag ska snåla som fan...

Exakt den är ju faktiskt ganska så mkt billigare och det är ju inte alltid som man lyckas med att låsa upp dom...
Men X3an så lyckas ju väldigt många med att låsa up dom!

MVH

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av InluZion
Exakt den är ju faktiskt ganska så mkt billigare och det är ju inte alltid som man lyckas med att låsa upp dom...
Men X3an så lyckas ju väldigt många med att låsa up dom!

MVH

Skiljer väl ca 200kr iaf på Inet. Med en 720 är man ju garanterad 3 kärnor med 550 bara 2, men 550 klockar bättre å det är ju roligare att ha en 4ghz än en 3,5ghz

Visa signatur

Religion and greed cause millions to bleed

Permalänk
Vila i frid

Ditt P7N behöver upppgradera BIOS? Windows påverkar inte FSB. Använder du programmet NTUNE (nvidia system tools)? Det skulle isf kunna vara att du har en sparad profil som laddas vid uppstart av Windows.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hasenfrasen
Ditt P7N behöver upppgradera BIOS? Windows påverkar inte FSB. Använder du programmet NTUNE (nvidia system tools)? Det skulle isf kunna vara att du har en sparad profil som laddas vid uppstart av Windows.

Tack! Verkar som att sen jag installerade nVidia drivers i mitt operativ så laddar den profilen där. Smidigt att klocka inne i OSet. Tack för hjälpen!

edit: 3,6 @ 1,288v

Permalänk
Medlem

Fråga om vdrop kör med ett gigabyte p35 DS3 r2.0 med en e5200 på 304*12.5 med 560w från Chieftech det jag undrar att i bios så står vcore på 1.425 men med CPUz så står det 1.360 i vcore vill inte gärna öka vcoren förrän jag vet varför. Alla strömspar funktioner och sänkningar av multipler är avstängda.
Någon som vet vad jag ska gå efter Cpuz eller BIOS?

Visa signatur

Asus X99-A i7-5820K GTX1060 men är typ P3 800MHz 256mb RAM 2xV2 12mb and Geforce3 Ti200 40Gb plus, Atari, Amiga, NES, SNES, SEGA and all the fun that make a retro geek happy :-)

Permalänk
Vila i frid

Kika i ditt BIOS på hardware health/status så ser du att även där skiljer det på inställt och avläst värde.

Som det nämndes i en annan tråd idag, lita på cpuz. vdroop och vdrop är en designspecifikation från Intel och det ska vara på det sättet på en normal icke-klockad bräda.

Permalänk

Så här ser min E5200 ut, rätt nöjd ändå

Kylare: Zalman CNPS9700 NT
FSB: 320 MHz
Multiplier: 12.5x
Volt: 1.35
Totalt 4003 MHz per kärna.

Idle: 25 Grader
Full Load: 66 Grader

Kör stabilt i alla stresstester!

Visa signatur

MSI Geforce GTX 1080 - Intel Core i5 9600K@ 5.0 GHz - Corsair Hydro 115i Platinum RGB - Phanteks Evolv X - Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 @ 3000 MHz - ASUS Rog Strix Z390-E Gaming - Corsair RM750X V2

Permalänk
Medlem

"Energisparinställningar för OC

Är färsk på OC men har läst lite av de trådar som finns här på SweCl i ämnet.

Har en fråga för följande system som jag leker med just nu:

Moderkort: Gigabyte EP43-DS3L(BIOS = F8)
CPU: Intel Pentium E5200 (Wolfdale Rev. M0)
DDR2 RAM: Corsair XMS2 DHX (@ 5-5-5-18 - CR = 2T)

Brädan jag använder har en del autofunktioner för att spara energi (finns väl på de flesta kort), vilket jag tycker är bra.
Jag har låtit dessa vara oförändrade när jag börjat att klocka kortet.
Det har inte gått så bra hittills (12 x 220MHz = 2640 - he,he, är "bästa resultat" - visserligen utan att höja någon volt).

Min fråga är: Kan man behålla energisparfunktioner och ändå klocka - d.v.s. öka systemets maximala prestanda potentiellt så att man endast tillvaratar resurserna när de verkligen behövs - eller är man tvungen att stänga av alla smarta energisparfunktioner och ständigt ligga på full potential?

Visa signatur

ICIT

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av ICIT:

Kan man behålla energisparfunktioner och ändå klocka

Så länge du inte överklockar med kolsyreis eller annat extremt finns det ingen anledning att inaktivera C1E eller EIST.

Bra läsning @ http://www.gearslutz.com/board/music-computers/465221-c1e-c3-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Så länge du inte överklockar med kolsyreis eller annat extremt finns det ingen anledning att inaktivera C1E eller EIST.

Bra läsning @ http://www.gearslutz.com/board/music-computers/465221-c1e-c3-...

Verkligen mycket intressant! Och massor som jag, ännu, inte alls är bekant med.
Tack för bra svar och länk!

Kan du även säga något kort om vad val av OS betyder i sammanhanget (jag kör XP SP3, och fick intrycket av att det kanske är förlegat i det här sammanhanget)?

(När det gäller min blygsamma OC kan jag f.ö. tillägga att inte ens den gått stabilt - fick blåskärmar ganska kvickt - antar att jag får läsa in mig bättre på alla parametrar som måste balanseras rätt. Är nu till dess tillbaks på stock-speed...)

Visa signatur

ICIT

Permalänk
Medlem

Blev just påmind om tiden när jag senast klockade min E5200 processor, kan ha varit ca ett år sedan. Då lyckades jag klocka den till 3,5GHz och hade vid den tiden 4GB ram. Nu har jag lagt till ytterligare 4GB ram och har sammanlagt 8GB. Minnena är precis likadana som de som redan satt i (2x4 stickor).

Det lustiga är att jag inte alls kan klocka processorn längre, inte det minsta. Den startar inte om den inte har standardvärden. Hur kommer det sig att jag inte längre kan klocka när jag satt i nya minnen?

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av KonradA:

Det lustiga är att jag inte alls kan klocka processorn längre, inte det minsta. Den startar inte om den inte har standardvärden. Hur kommer det sig att jag inte längre kan klocka när jag satt i nya minnen?

...förmodligen är det ett Gigabyte moderkort. Du är inte ensam om "men det gick ju förrut hur bra som helst" problemet. Total CMOS clear verkar funka.

Alla mina E5* exemplar har alla tagit sig över 4.3 GHz på luft och "värstningen" hela 4566 MHz. Operativet spelar ingen roll för klockningen så XP med SP3 funkar bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Operativet spelar ingen roll för klockningen så XP med SP3 funkar bra.

Tackar för infon!

Visa signatur

ICIT

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

...förmodligen är det ett Gigabyte moderkort. Du är inte ensam om "men det gick ju förrut hur bra som helst" problemet. Total CMOS clear verkar funka.

Alla mina E5* exemplar har alla tagit sig över 4.3 GHz på luft och "värstningen" hela 4566 MHz. Operativet spelar ingen roll för klockningen så XP med SP3 funkar bra.

Vad är det som orsakar "men det gick ju förrut hur bra som helst"-syndromet?

Är medicinen för detta Total CMOS clear? Hur gör jag det i så fall och innebär det någon risk med detta? Vet inte om det är något liknande som att flasha moderkortet, men det gick åt skogen sist jag gjorde det.

Permalänk

antingen ta ur batteriet, elr flytta en jumper på mobot

Visa signatur

Surf: FD S/\Msi Mpg Gaming Edge/\i9 9900k
(H150i pro)/\5700 xt (H90)/\32G 3200mhz/\970 pro/\860 evo

Htpc/spel: Ghost S1/\Msi Gaming Edge/\ 9600k
GTX 1660TI windforce 3x/\ 16G 3000mhz/\860 evo

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

...förmodligen är det ett Gigabyte moderkort. Du är inte ensam om "men det gick ju förrut hur bra som helst" problemet. Total CMOS clear verkar funka.

Alla mina E5* exemplar har alla tagit sig över 4.3 GHz på luft och "värstningen" hela 4566 MHz. Operativet spelar ingen roll för klockningen så XP med SP3 funkar bra.

Har du fått dom stabila i stresstest i 4.3 Ghz på luft? hur hög volt? räcker med att hålla sig under 100c eller?

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Vila i frid

Det var i samband med NordicHardware's klockningstävling, spänningarna varierade allt från 1.45 till 1.65 volt - och tempen låg närmare 100 dvs väldigt nära trottling och inget man kör 24/7. För 24/7 bör du inte ha mer än 1.45 volt avläst och använda en bra kylare för att slippa trottling - vad det ger i CPU-frekvens är individuellt. Den E5200-burk jag sålde för två sedan snurrar fortfarande i 4,2 GHz.

Permalänk
Medlem

noen som kan fortelle meg hvor jeg finner DDR2 volt, PCI-E Volt, FSB Volt og MCH Volt? takker på forhånd

Visa signatur

xxmini

Permalänk

utan att veta vad du har för moderkort så är det svårt att säga
kolla moderkorts manualen

Visa signatur

Surf: FD S/\Msi Mpg Gaming Edge/\i9 9900k
(H150i pro)/\5700 xt (H90)/\32G 3200mhz/\970 pro/\860 evo

Htpc/spel: Ghost S1/\Msi Gaming Edge/\ 9600k
GTX 1660TI windforce 3x/\ 16G 3000mhz/\860 evo