önskar hjälp (ber på mina bara knän)

Permalänk
Medlem

önskar hjälp (ber på mina bara knän)

Hej!

har läst runt lite i trådarna nu ett tag och vore evigt tacksam om man kunde få lite råd av ûbernördarna =D.

är inne på en ren spelrig som kommer stå sig ett år eller 2...jag köper ny när jag känner behovet...vore toppen om den inte lät som en jumobojet och inte blev för varm heller =S

kommer att spela warhammer online, diablo 3 och SC2 framförallt.

är väldigt kluven efter flera dagars letande och läsande så här kommer mina frågor och önskningar.

1. 2st 4850 graffe kort att köra crossfire med (ska man ta 512MB eller 1GB varianten och hur stor blir egentligen skillnaden?)
eller 1st 4870x2 2GB kort? kommer jag ångra mig och tycka att crossfire med 2 4850 är för dåligt? jag kör inte på någon jätte skärm etc.

2. vilket moderkort passar bäst om jag nu ska köra crossfire resp. 4870 kortet?
har hört att ASUS har mkt problem med sina billigare moderkort...sen om det är rykten eller sanning vet jag ej.

3. kommer jag klara mig på en E8400 dual core utan att klocka?

4. vad kör man för minnen nu i dagsläget jag antar att jag kommer klara mig med 4gb? OCZ reaper verkar vara poppis..märker jag skillnad om jag kör billigare varianter av corsair?

5. överlever jag med corsair 650W nätagg?

6. är det P182 chassi som gäller? folk verkar avguda detta chassi mer eller mindre...vad väljer jag annars?

7. skulle vilja ha 2 diskar..en för systemet och en för spel..vad rekommenderas?

8. kommer jag kunna hålla budget runt 12 papp med vista premium 64 bitars?

sorry för så många frågor, men man blir ju inte klok av alla trådar och tips överallt...av kanske 40-50 olika trådar i bara detta forumet så är det minst 30-40 olika konfigurationer etc....mitt huvve går som en juiceblandare...vad ska jag välja? bättre att vänta? yada yada yada.....jag vill ju ha nuuuu!

tackar och bockar för er hjälp och ork..det är ju inte direkt bara jag som ber om råd..så jag uppskattar verkligen er hjälp!

Permalänk
Medlem

1 4850 x 2 är inte dåligt, men skulle personligen välja 4870x2, något mindre krångel samt bättre prestanda

2 om du ska köra 4850 x 2 välj ett x38 eller x48 chipset baserat moderkort
kör du 4870x2 kan du välja P45 baserat istället, och snåla inte så mycket på moderkort
Valde sist ett http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=354875
till min nästa dator som ska byggas om några daggar + 8 Gb minne http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=361531

3 varför inte klocka? men man klarar sig bra med en 8400 utan klock också,
eller kanske grunna på en quad som man klockar lite

4 ingen större skillnad, men välj PC6400 minnen eller högre

5 Japp det räcker

6 P180/182 är ett bra chassi, men finns en hel del andra bra också
har själv ett P180, men börjar fundera på nått annan till nästa dator, cooler master cosmos S, eller 83x eller nått Lian Li
vill ha ett något rymligare samt något bättre ventilerat chassi

7 knepigt, kvaliten är ganska jämn emellan fabrikaten, men för lite extra prestanda, en raptor eller veleociraptor för systemet samt så stor man tycker sig ha råd mig som spel, program, lagrigs disk.

8 vet inte

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

ok tack så mkt för dina råd och din tid!

*fortsätter att hova in kunskap*

inväntar fler förslag etc =D

Permalänk
Medlem

Re: önskar hjälp (ber på mina bara knän)

1. 1st 4870X2

2. Om CF så tar du ett moderkort med X38 eller X48 chipset men jag tycker inte du ska göra det. Ta istället ett 4870 X2 graffe och ett moderkort med P45 chipset till exempel Gigabyte GA-EP45-DS3

Att Asus billiga budget kort är just billiga sunkiga budgetkort är sant. Andra tillverkare lyckas göra moderkort som håller även om de är budget så ja tyvärr det är sant.

3. Ja. Men E8500 är obetydligt dyrare.

4. 4GB för 64-bitars OS bör du ha. Att köpa snabba OCZ Reaper 1066MHz-minnen är helt onödigt om du inte ska klocka. Ska du inte klocka räcker 800MHz-minnen.

5. Ja.

6. Ja. Alternativ är Lian-Li.

7. Western Digital Velociraptor 150GB för Windows och spel osv
och en lagringshårddisk storlek väljer du själv men rekommenderat är 640GB Western eller Samsung, en Samsung 750GB eller en 1TB disk från Samsung eller Seagate.

8. Ja.

Du kan PM:a mig om du behöver hjälp

Citat:

Ursprungligen inskrivet av whipped
Hej!

har läst runt lite i trådarna nu ett tag och vore evigt tacksam om man kunde få lite råd av ûbernördarna =D.

är inne på en ren spelrig som kommer stå sig ett år eller 2...jag köper ny när jag känner behovet...vore toppen om den inte lät som en jumobojet och inte blev för varm heller =S

kommer att spela warhammer online, diablo 3 och SC2 framförallt.

är väldigt kluven efter flera dagars letande och läsande så här kommer mina frågor och önskningar.

1. 2st 4850 graffe kort att köra crossfire med (ska man ta 512MB eller 1GB varianten och hur stor blir egentligen skillnaden?)
eller 1st 4870x2 2GB kort? kommer jag ångra mig och tycka att crossfire med 2 4850 är för dåligt? jag kör inte på någon jätte skärm etc.

2. vilket moderkort passar bäst om jag nu ska köra crossfire resp. 4870 kortet?
har hört att ASUS har mkt problem med sina billigare moderkort...sen om det är rykten eller sanning vet jag ej.

3. kommer jag klara mig på en E8400 dual core utan att klocka?

4. vad kör man för minnen nu i dagsläget jag antar att jag kommer klara mig med 4gb? OCZ reaper verkar vara poppis..märker jag skillnad om jag kör billigare varianter av corsair?

5. överlever jag med corsair 650W nätagg?

6. är det P182 chassi som gäller? folk verkar avguda detta chassi mer eller mindre...vad väljer jag annars?

7. skulle vilja ha 2 diskar..en för systemet och en för spel..vad rekommenderas?

8. kommer jag kunna hålla budget runt 12 papp med vista premium 64 bitars?

sorry för så många frågor, men man blir ju inte klok av alla trådar och tips överallt...av kanske 40-50 olika trådar i bara detta forumet så är det minst 30-40 olika konfigurationer etc....mitt huvve går som en juiceblandare...vad ska jag välja? bättre att vänta? yada yada yada.....jag vill ju ha nuuuu!

tackar och bockar för er hjälp och ork..det är ju inte direkt bara jag som ber om råd..så jag uppskattar verkligen er hjälp!

Visa signatur

Cooler Master Cosmos 1000, 1000W Corsair agg, Intel Core 2 Quad Q9650, 4GB A-Data PC2-8500, Gigabyte GA-X48-DS5, 150GB VelociRaptor, 1TB Samsung, Gigabyte 4870 X2 2GB
Two wrongs doesn't make it right