Permalänk
Robot

Black Box

Halloj alla SweCare!

Här är mitt och min kompis bygge, en router/server i en trälåda:P

Vi började med projektet i träslöjden för ungefär 1.5 år sen och kom ungefär halvvägs med den innan vi slutade jobba på den förra hösten/vintern. Men i Juli hoppade tummarna ur rövarna igen och vi började måla å skit! Idéen var min kompis från början(Att ha en server i en avlång och rättså låg låda) men vi har utvecklat designen tillsammans senare.

Burken kör Ubuntu 8.04 LTS, Samba och gProFTPd.
Burken ska köra rTorrent, någon form av firewall och router prog, kommer inte ihåg namnen på sakerna.
rTorrent är installerat och färdig confat, men burken är bryggad via min XP burk för att jag ska kunna streama. Vi kör nämnligen trådlöst i huset(suger röv) och någongång i framtiden ska vi installera giglan i huset och då kommer den fungera som router/server. Just nu är den bara server.

Komponenter:
Mobo: MSI K9AGM3, m-atx
CPU: AMD Athlon X2 4200+, @stock
RAM: 2x1Gb DDR2 (Tror dom ligger på 400Mhz)
LAN: 2x1Gbit, en D-link och ett på mobot
HDD: 4xSamsung 320Gb 7.2k RPM 16Mb, soft RAID-5
PSU: Antec Smartpower II 450W(Overkill jag vet, men det låg hemma)

Besök albumet: Black Box av BurnedCPU

Permalänk
Avstängd

luffig träslöjds sal!

Visa signatur

.:Intel Core 2 Duo E7200 2.53GHz:. .:Asus EAH 3450 512mb:. .:2 Gb ram:. .:320 Gb Hdd:. .:MSI P6NGM:.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fralbwin
luffig träslöjds sal!

huh hur ser det ut på andra ställen?

Jag tyckte att vi la ner tillräckligt mycket jobb på den här lådan, det blev ofattbar snygg än vad vi hade tänkt oss!

Permalänk
Medlem

Bra ide men inte speciellt avancerat.

Permalänk
Hedersmedlem

Roligt namn, ni vet väl att det är samma namn som Sun har på sin "datacenter"-kontainer?

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk

dom där sunon fläktarna som ni satte som in och utblås flyttar enormt med luft helt klart dom bästa fläktarna jag har haft och billiga också 19kr på datorbutiken, jag köpte 8st bara för att dom va billiga så nu ligger 4st bara o samlar damm.

fint bygge btw

Visa signatur

Fractal design R4 : ASUS Sabertooth Z77 : I5 3570K @ 4,5 : INTEL 520 SSD :corsair 16GB : GTX 260 :Tagan 600W : Windows 7 X64 : Samsung 2443BW

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av abbe_93
Bra ide men inte speciellt avancerat.

Dags att kolla in loggen igen då nu när bilderna är uppe Rätt så dumt att kommentera när det står bilder på ingång...

Permalänk
Medlem

Trevligt bygge, men måste bara säga en sak. Man kör aldrig aldrig aldrig ubuntu desktop som server. Såå nu var det sagt!

Visa signatur

"There is no reason for any individual to have a computer in his home." - Ken Olsen

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Belorios
Trevligt bygge, men måste bara säga en sak. Man kör aldrig aldrig aldrig ubuntu desktop som server. Såå nu var det sagt!

word, snyggt bygge anyway

Visa signatur

När datorerna saknade os.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Belorios
Trevligt bygge, men måste bara säga en sak. Man kör aldrig aldrig aldrig ubuntu desktop som server. Såå nu var det sagt!

Varför inte? Bara jobbigt att köra server varianten.. ingen GUI med från början då. Dessutom så räcker nog datorn till för att dra den tuuuunga(not) desktop versionen av ubuntu ändå Tack btw.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av c4ll3l3
word, snyggt bygge anyway

Tackar

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kr^PacMan
Roligt namn, ni vet väl att det är samma namn som Sun har på sin "datacenter"-kontainer?

Hehe, nä faktiskt inte. Tänkte mer på den sortens black box som finns i flygplan, den innehåller massa värdefull information. Men särskilt tålig är vår låda nog inte:)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Belorios
Trevligt bygge, men måste bara säga en sak. Man kör aldrig aldrig aldrig ubuntu desktop som server. Såå nu var det sagt!

Det första jag tänkte på när jag såg den bilden. Annars är det väl ett okej bygge.

Visa signatur

http://luddha.vshs.info/
Arbetsstation: E6850 @ 3,6ghz | 8800GTS 640MB (G80) | Asus P5Q Pro | Antec 1200 | WinXPProSP2
Server: P4M 1,8GHz@1,2GHz | 1024MB DDR3200 | Gbit NIC | Network Dragon (kopia av Chieftec Dragon)

Permalänk
Medlem

Var lite negativ i början men slutresultatet vart riktigt nice. Hur blåser fläktarna? dom mindre på ut blås och så "bad ass" fläkten på in sug?

Visa signatur

In the end what separates a man from a slave?
Money? Power? No... A man chooses, a slave obeys.
ASUS Z170M-PLUS || Intel Core i7 6700k @ 4,7GHz || 64GB 2133MHz Corsair RAM || MSI NVIDIA RTX 2070 Gaming Z 8GB || Bifenix Prodigy M || 2x CZ TR150 480GB RAID 0 || BeQuiet DarkRock Pro

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lollol7
Var lite negativ i början men slutresultatet vart riktigt nice. Hur blåser fläktarna? dom mindre på ut blås och så "bad ass" fläkten på in sug?

Nästan. Den lilla 80 fläkten blåser in, mest för att nätagget ska få bra med ventilation och "bad ass" fläkten blåser in och luften kommer ut genom dom stora hålen.
_____________________
|¤|.>....>....____.>..>..>| ¤=Fläkt
|_|...v......./¤¤¤ .\>..>..>| >=Luftrikting
|......v.......\____/>..>..>|
|___v_________> _>__>|

Permalänk
Medlem

Häftigt! Bra jobbat

Visa signatur

Sugen på att spela lite äldre spel? Glid in på www.braindrainlan.nu och kolla när vi skall ha nästa LAN eller gå med vår Discord för att spela online https://www.braindrainlan.com/

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anemic
Häftigt! Bra jobbat

Man tackar, man tackar

Permalänk
Medlem

Varför kör du inte Ubuntu server och administrerar den via SSH?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zoddan
Varför kör du inte Ubuntu server och administrerar den via SSH?

Ingen GUI. Varför ska man köra server versionen egentligen? Den har inte lika mkt "skit" installerat i början iofs, men jag vill ha GUI på den. Jag vet att man kan fixa GUI på server versionen, men det är ju bara onödigt att trixa mer när man kan få det direkt :/

Får SSH att funka jättebra och sådär, så visst skulle jag kunna göra så som du säger

Permalänk

trevlig bygglogg.
//Patrik

Visa signatur

// Patrik (rookie)
AMD Phenom II x2 555, ASUS MA478T-E, Corsair XMS3 4GB DDR3 PC3-12800 1600MHz, SSD OCZ-AGILITY2 40Gb, Radeon 4850 X 2 CF,
Windows 7 Ultimate 64-bit

Permalänk
Medlem

mycket fint bygge.

Visa signatur

P[a]cman äter spöken så ofta han kan.

citera mig, annars är risken överhängande att jag inte hittar tillbaka.