stämmer verkligen CPU temperaturerna nu?

Permalänk
Medlem

stämmer verkligen CPU temperaturerna nu?

Core temp ska ju visa exakt temperatur nu eller vad? så stod det ju iaf att Intel har släppt exakt fakta om hur temperaturerna ligger på

laddade ner nyaste core temp

idle 50(och 46) C på E8400 med en Noctua NH-U12P

men när jag sätter handen på kylflänsens botten platta (altså ca 1.5 Cm från core) så kyls min hand ned! känns snarare som 30 grader!

hur kan det vara så?

Visa signatur

Workstation: Asus P9X79 - Intel i7 4,2Ghz 3930K - 32gb 1866mhz RAM - 256gb ssd + 4tb drive - 2x Asus Gtx 660 - 2x DELL 2713hm
Misc: Iphone 6s

Permalänk

För mycket kylpasta? :$
Eller kanske kylaren är monterad fel?
Temperaturena låter dock rimliga!

/David

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Allebaggen
För mycket kylpasta? :$
Eller kanske kylaren är monterad fel?
Temperaturena låter dock rimliga!

/David

jag har redan bytt kylpasta en gång!

jag sätter lika mycket som ett riskorn tar plats ungefär!
altså en liten klick sedan sätter jag på kylaren och vrider lite på den så att all luft trycks ut på sidorna!

Det är en E8400 TRAY och jag vet inte om det påverkar men jag tycker tempen är för dålig!

Visa signatur

Workstation: Asus P9X79 - Intel i7 4,2Ghz 3930K - 32gb 1866mhz RAM - 256gb ssd + 4tb drive - 2x Asus Gtx 660 - 2x DELL 2713hm

Permalänk
Medlem

alltså, kylpastan (beror förståss på typ) men att bara lägga ett riskorn och sedan tror att det ska smeta ut sig själv funkar tyvärr inte. Har du en pasta som är så pass lös så du smetar ut med pensel? eller är den "degig"? I sådana fall är ett vanligt kreditkort utmärkt. Du ska försöka få ett så tunt lager som möjligt över hela processorkärnan och på kylaren. För övrigt är temperaturerna helt normala, möjligen lite i överkant. kolla även så kylaren sitter fast ordentligt (även om det är svårt att inte få fast en noctuna ordentligt) Lycka till!
MVH Rasmus

Visa signatur

| Asus P8Z77-V PRO | Intel i7 3770K 3,5GHz | Asus GeForce GTX 660 Ti | 5TB Mekansik, 180Gb Intel SSD |
| Asus P5Q Pro | E8500 | 4 gb | 8800 gtx | 1,2 TB | Antec 900 | corsair 550w |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Raolle
alltså, kylpastan (beror förståss på typ) men att bara lägga ett riskorn och sedan tror att det ska smeta ut sig själv funkar tyvärr inte. Har du en pasta som är så pass lös så du smetar ut med pensel? eller är den "degig"? I sådana fall är ett vanligt kreditkort utmärkt. Du ska försöka få ett så tunt lager som möjligt över hela processorkärnan och på kylaren. För övrigt är temperaturerna helt normala, möjligen lite i överkant. kolla även så kylaren sitter fast ordentligt (även om det är svårt att inte få fast en noctuna ordentligt) Lycka till!
MVH Rasmus

att smeta ut pastan gör att det kommer luft lättare! pastan smetas ut när man trycker ner kylaren JA! och dessutom är processorns kärna bara typ 1x1CM

jag har hört att det är bättre att sätta som ett riskorn bara! eftersom kylpastan bara ska fylla ut de småsmågropar som fins mellan kylaren och prollen!

har du något motargument!

det är Noctuas egna nya kylpasta som är riktigt bra!

altså greijen är ju det att prollen kan inte bara vara 50 grader då min hand kyls när jag sätter fingrarna såpass nära prollen!

det går bara inte! det käns som att röra på ett mjölkpaket liksom!

nu är prollen 50 och 54grader

Visa signatur

Permalänk

Har haft samma kylare monterad (nu har jag UH-9B som kyler mer än väl på min E8400 @ 4.3Ghz.) Kör/körde också med noctuas egna pasta, hur bra som helst... Percis som du säger, ett riskorn i mitten funkar perfa (bevisligen eftersom i princip hela heatspreadern va täckt när jag monterade av kylaren) och precis son du säger, det är viktigast att det täcker intill coresen...

Hade kylaren varit felmonterad så att den inte blev varm hade tempsen legat mkt högre i kärnorna, och hade kylaren varit monterad rätt hade du förmodligen fått en något lägre temp...

Vilken Revision har du? C0/E0?
Provat flasha om moderkortet till senaste bios?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xlex
att smeta ut pastan gör att det kommer luft lättare! pastan smetas ut när man trycker ner kylaren JA! och dessutom är processorns kärna bara typ 1x1CM

jag har hört att det är bättre att sätta som ett riskorn bara! eftersom kylpastan bara ska fylla ut de småsmågropar som fins mellan kylaren och prollen!

det är Noctuas egna nya kylpasta som är riktigt bra!

altså greijen är ju det att prollen kan inte bara vara 50 grader då min hand kyls när jag sätter fingrarna såpass nära prollen!

det går bara inte! det käns som att röra på ett mjölkpaket liksom!

nu är prollen 50 och 54grader

Det som får mej att mistänka att du inte har bra kontakt mellan proppen och kylarn är att du inte verkar få bra värmeöverföring mellan dessa, för om du har bra kontakt så ska ju givetvis den mesta värmen ledas över till kylen och då borde du kunna känna den lite varmare.

Jag har laborerat med olika sätt att sätta kylare på och på 2st olika CPU's och med 3st olika kylare och 2st olika montage per CPU och efter detta så säger jag att en tunn film ger det bästa resultatet med ibland relativt många grader.

Så även om många rekomenderar att ett riskorn som det bästa så säger jag en TUNN film över ytan är det bästa sättet.

Risken finns att jag monterar på ett speciellt vis som ger fördelar åt en tunn yta men jag monterar numera altid på det sättet med väldigt goda resultat.

(E4500 @ 3,2ghz stock voltage = idle 33c och full load 55c /artic freezer 7 pro/Artic silver 5.)

Permalänk
Medlem

Låter högt.. Testa att ladda ner RealTemp också och se om du får samma värden där.

Jag har samma kylare och ligger runt 27-28 grader idle på en 9650 i 3.8ghz, ca 40-41 i load (rumstemp 21-22). Helt ofattbart, men så är det. Min fläns är inte heller varm, den känns rumstempererad i princip.

Annars kanske någon av kontaktytorna är ojämna? Kolla med linjal eller något liknande, och slipa eventuellt ner ytan försiktigt.

Visa signatur

Lian-Li LanCool 216, ASRock B650E Taichi Lite, Ryzen 9950X, Arctic Liquid Freezer III 360, 64GB Kingston CL30/6000 RAM, PowerColor Red Devil 9070XT, 8TB NVMe SSD + 16TB SATA SSD, Seasonic Focus GX 1000W, Asus Swift PG32UCDM OLED + LG 32GP850 IPS

Permalänk
Medlem

Jag tycker det låter högt, min E8500 ligger på ~30/30 i core temp med samma kylare och E0. Använde Arctic Cooling MX-2 Thermal Compound och smetade ut den så tunt som möjligt med tops. Det var första gången jag applicerade kylpasta men jag är nöjd med resultatet

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xlex

Bevisligen så fungerar inte din riskornsteori så bra, eller hur?
jag har provat båda och att lägga ett jämt lager funkar bäst )/10 gånger men det är ju min erfarenhet det...
Riksen är att du fått en ijämn processor så se till så den är plan, annrs får ju flänsen och processorn dålig kontakt

Visa signatur

| Asus P8Z77-V PRO | Intel i7 3770K 3,5GHz | Asus GeForce GTX 660 Ti | 5TB Mekansik, 180Gb Intel SSD |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Raolle
Bevisligen så fungerar inte din riskornsteori så bra, eller hur?
jag har provat båda och att lägga ett jämt lager funkar bäst )/10 gånger men det är ju min erfarenhet det...
Riksen är att du fått en ijämn processor så se till så den är plan, annrs får ju flänsen och processorn dålig kontakt

Beskrivningen var sätt en klick i mitten motsvarande storleken av ett riskorn för det ska bara gå ner i groparna som det annars skulle lämna luft i!

sedan sätter man ner kylaren och rör försiktigt på den i en rund rörelse (då pressas luften tå sidorna och kylaren smetar ut pastan, ingen luft!)

så varför skulle det inte vara bra!

vad är sannolikheten att det inte lämnar luft om man försöker breda ut det själv?

och dessutom gjorde min kompis likadant med sin E6750 och den är på 25 och 28 grader

så det är nog inte det!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

du frågar efter hjälp, du får hjälp, duger inte den är det fine with me, tror du inte på vad jag säger så låt det bara va. Men som sagt kolla så processorytan är P L A N

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Men snälla du frågar ju om allas kommentarer och sedan så motsäger du det som de säger... PROVA! även andra teorier som att smeta ut ett tunt lager...

Visa signatur

|Laptop| : | ASUS UX330C | Arch | KDE Plasma
|Riggen| : | Corsair 750D | Asus GTX 780 DCII | i7 4770 | GA-Z87X UDH5 | H100i | 16gb LP | AX860i | Samsung EVO 512 | Dell 2713h | Windows 10

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DuZk
Men snälla du frågar ju om allas kommentarer och sedan så motsäger du det som de säger... PROVA! även andra teorier som att smeta ut ett tunt lager...

mkay! jag vill bara ha bra argument och inte saker som : "det är bara så"

men vist! jag ska nog kolla igenom hela systemet snart ;).... fläktarna låter konstigt också....

som någon slags turbulens... Noctua... who new...

Visa signatur