Behöver jag köpta nytt nätagg?

Permalänk
Medlem

Behöver jag köpta nytt nätagg?

Jag har ett gammalt Sonata II-chassi som jag stoppade in lite nya delar i, så jag undrar om det gamla 430W nätagg som sitter i klarar av att driva allt? Skulle det klarar av fler hårddiskar om jag skulle vilja bygga ut med fler? Någon kunnig som har en aning?
Nätagget är ett Antec Neo HE430 430W, med 3st 12V-linor. Varje har 16A
och ska ha 384W totalt på de tre linorna. Jag kan kolla upp de andra värdena också om det behövs.

Det här är hårdvaran i den:

Gigabyte GA-MA790GP-DS4H
AMD Phenom 9850
Corsair Twin2X 6400 4GB
ATI Radeon 4870
Creative X-Fi ExtremeMusic
1 Hitachi SATA 250GB HD
1 IBM/Hitachi IDE 180GB HD
1 12cm chassifläkt
1 DVD-RW enhet

Jag är tacksam för hjälp!

Permalänk
Medlem

Jag tror det går, det jag undrar är om det kommer funka i längden om du ska överclocka och sådant.

Testa? annars så är det ju bara att köpa något på 550 eller 600Watt. Så är du garanterat på säkra sidan.

Tips http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=339898 har en sådan i min serverdator funkat prima väldigt länge.

Permalänk
Medlem

Bör funka, dock drar din dator ganska mkt power.
Neo är bra nätagg, Sonata II har Smartpower nätagg som kommer med och dom suger verkligen men nu är det iaf värt att testa!

Permalänk
Medlem

skulle väl gå nätt och jämt men när du har så svagt nätagg får det ju arbeta mera och går sönder snabbare. Köpte en corsair 750w till min dator och det fungerar finemang.

Permalänk
Medlem

Totalt onödigt att köpa ett 750Watt till ett sådant litet system.
Både prismässigt och prestanda mässigt.

Permalänk
Medlem

Tackar för svaren!
Är 430W agget på gränsen för mitt system, jag bör inte sätta i fler hårddiskar med det nuvarande alltså?
Jag har haft problem med en av diskarna som jag har windows på, vid kallbootningar säger windows helt plötsligt att det inte hittar systemfiler, men efter en reboot så laddar det iaf, men oftast med ett korrumperat windowsregister. Väldigt udda problem, jag vet inte vad som är rotorsaken ännu.
Om jag trycker break vid biosskärmen för att pausa bootningen och låter den stå där en liten stund innnan jag låter den fortsätta så har datorn hittills bootat utan problem... som sagt, udda problem.
En tanke var att sätta i en till hårddisk och prova att lägga in windows på den och se om det blir samma fel, men om nätagget är på gränsen redan så är det kanske inte så lyckat?