Permalänk

Gigabyte kort, dött?

Hejsan.

Jag har ett Gigabyte GA-EP45-DS4 som jag har haft i drygt tre månader. Har funkat bra fram tills igår då jag fick blåskärmar och frysningar. Passade då på att uppdatera drivarna till grafikkortet och uppdatera BIOS. Uppdaterade BIOS med gigabytes windows client och uppdaterade ifrån v8 till v9. Uppdateringen gick igenom men efter omstart är det helt dött. Datorn startar, fläktarna gå på men efter någon sekund så stängs den av och startar om. Så håller den på tills man drar strömmen. Kommer inte in upp någon POST bild.

Så vad tror ni? Är moderkortet dött eller vad har hänt? Hur skall man gå till väga nu?

Permalänk
Medlem

att flasha genom OS vad jag hört är mycket osäkert. därför prova att flasha genom usb eller floppy.

Visa signatur

Sker på egen risk!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JameCa
att flasha genom OS vad jag hört är mycket osäkert. därför prova att flasha genom usb eller floppy.

Eftersom jag inte ens kommer till POST så är jag självklart intresserad av hur jag skall kunna flasha ifrån USB eller floppy nu..

Permalänk
Medlem

Frankensteiner:
Du har ju en knapp där det står clear c-mos tryck den och starta om.

jag har samma kort och tycker det är ett skit kort jämfört med p35-ds4,
Jag är jätte besviken på kortet.Beter sig konstigt. Jag ändra volten till minnena det tog ca10 minuter att starta upp efter ett antal resett tryck.

Hoppas du har bättre tur än jag

Skriv hur det går..

.....

Visa signatur

Dator 1: Antec ninehundred /Gigabyte x48-DS4/ Q6700/ 2x 4850 1gb / 2gb ram 800mhz / 150 gb raptordisk

Permalänk
Medlem

oh.. tänkte inte så långt haha:D

Visa signatur

Sker på egen risk!

Permalänk
Medlem

GA-EP45-DS4 har ju Dual-BIOS, så efter en misslyckad flashning borde det fortfarande starta upp (efter en extra omstart eller så).

"Normally, the system works on the main BIOS.
However, if the main BIOS is corrupted or damaged, the backup BIOS will take over on the next system
boot and copy the BIOS file to the main BIOS to ensure normal system operation."

Börja med en reset CMOS.

Om detta inte ger ngn effekt kolla alla kablar så de sitter ordentligt.

Om detta inte heller hjälper koppla ur all hårdvara som inte behövs, så du sitter med CPU, CPU-fläkt, 1st minne samt grafikkort inkopplat.

Om det inte fungerar efter detta steg, prova med ett annat nätaggregat om möjligt (fortfarande bara med ett minimum av komponenter inkopplade).

Nästa steg är eventuellt att prova grafikkort/CPU/minne i en annan dator, och/eller att prova CPU/minne/grafikkort, som du vet fungerar, i din dator.

Har inget hittills hjälpt kan det vara dags att skicka moderkortet på felsökning.

/PeCe