Hårddisken ger ifrån sig ett högfrekvent ljud!

Permalänk

Hårddisken ger ifrån sig ett högfrekvent ljud!

Hejsan!
Har nu börjat få problem med min hårddisk (Seagate Barracuda 500gb) och det är att den börjar låta alltså pipa som f*n efter datorn varit på ett tag :S.
Undrar om den är på väg att rasa då tro? För om jag stänger av datorn försvinner det, samt vilo-läge. Men kommer sedan tillbaka då & då. =(

Köpte den ju på datorbutiken i augusti så det är ju nite så stor chans att man kan få en ny på garanti eller? Eftersom datorbutiken gått i konkan.

Btw så undrar jag om ni kan rekomendera ngt bra backup program isf som får min data att bli som innan om jag sätter i en ny disk??

Tacksam i mängd för svar!

Mvh Joakim

Visa signatur

Antec 300, MSI K9A2 Platinum V2, Phenom 9850BE @3,17ghz, OCZ Reaper 2X2GB @1146 Mhz OC, Crossfire HD4870 @790/1100, Seagate Baracuda 500GB.

Permalänk
Medlem

Garantin står tillverkaren för om leverantören konkat.

Testa disken med tex. SeaTools - Goggla - eller besök Seagates web.

Backup: Hur har du tänkt - image eller folderbackup?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jookeer
Garantin står tillverkaren för om leverantören konkat.

Testa disken med tex. SeaTools - Goggla - eller besök Seagates web.

Backup: Hur har du tänkt - image eller folderbackup?

Okej, får testa det vad det nu är =P

Vet inte riktigt typ så att allt kommer på samma ställe som det är på denna disken, liksom så drivrutiner och spel, program , inställngiar OS m.m fungerar.

Visa signatur

Antec 300, MSI K9A2 Platinum V2, Phenom 9850BE @3,17ghz, OCZ Reaper 2X2GB @1146 Mhz OC, Crossfire HD4870 @790/1100, Seagate Baracuda 500GB.

Permalänk
Vila i frid

Det är läshuvudet som försöker kalibrera sig då den upptäcker läsfel. Gör genast en kopia av disken med t.ex. Acronis True Image om du har något viktigt på den. Skicka sen in den gamla disken på garantirep.

Permalänk
Medlem

Är du säker på att det är hddn? jag misstänkte att min seagate hdd i min bärbara gav ifrån sig ett högfrekvent ljud men jag tror nu att det är cpun som wajnar :(, låter mer närmar cpun nämnligen.

Visa signatur

Gamestation |AMD Athlon 64 X2 4400+ 2.2Ghz| |Corsair TWINX 2048Mb PC3200 400Mhz| |2 x GeForce 7800GTX 256Mb SLI| |Western Digital 320Gb 7200rpm 8Mb S-ATA2| |MSI K8N SLI Platinum nForce4| |Antec TX1050B Black Miditower 500W|
Dell Vostro 1500 |T7250 2.0Ghz| |160Gb 7200rpm| |3Gb RAM| |8600M GT| |9Cell batteri|

Permalänk
Medlem

Har själv samma bekymmer med en likadan hårddisk som dessutom tappar kontakten allt oftare, den är äldre och har arbetat under för höga temperaturer...

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 5800X3D - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - AMD RX 6950 XT - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hasenfrasen
Det är läshuvudet som försöker kalibrera sig då den upptäcker läsfel. Gör genast en kopia av disken med t.ex. Acronis True Image om du har något viktigt på den. Skicka sen in den gamla disken på garantirep.

Okej, får väl göra det.
Men ska jag ta kontakt med seagate då? För datorbutiken är ju i konkan, och tror du dem på Seagate kan göra backup av hdd?

Och på tal om det var cpun som lät så nej, har testat detta det är klart & tydligt min seagate barracuda som tjuter, började senast inatt när jag körde ett "Long self drive test" på seatools. :S

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jocke_totti
Men ska jag ta kontakt med seagate då? För datorbutiken är ju i konkan, och tror du dem på Seagate kan göra backup av hdd?

du ska ta kontakt med Seagate för att reklamera disken och förhoppningsvis få en ny. någon backup kommer de dock inte göra åt dig utan det får du sköta själv.

Visa signatur

Holler at thy dragonmaster