Permalänk
Medlem

Grafik i linuxkärnan

Techworld open source skriver att flera "Högst upp på önskelistan ligger Grafiken direkt i linuxkärnan" ( Länk)

skulle de betyda att spel skulle kunna flytta på bättre?? för när jag testade css på kubntu så hade jag mellan 15-20fps när jag tittade framåt. men när jag titta i marken så hade jag över 100fps eller när jag zoomade. så om grafiken kmr i linuxkärnan kmr det då bli möjligt att spela css på linux eller måste man vänta tills valve gjort source motorn linux kompatibel

Visa signatur

https://hackernet.se - Wiki med inriktning open source och nätverk.

Permalänk
Avstängd

Ja grafiken kommer att bli snabbare. Men det leder även till ökad kraschbenägenhet. WindowsXP har grafiken inne i kärnan och därför kan en bugg i en grafikdrivrutin eller nåt sånt, få hela kärnan dvs hela datorn att krascha. Vista har tagit ut grafiken bort från kärnan. Det är stabilare, men lite långsammare. Om grafiken är utanför kärnan och den kraschar, så kan man omstarta endast grafiken utan problem.

Permalänk
Medlem

så jag ska alltså kunna spela Css då på linux?? utan att behöva configurera om wine?

Visa signatur

https://hackernet.se - Wiki med inriktning open source och nätverk.

Permalänk
Medlem

Sen borde man väl tillägga att CSS är ett windowsspel som körs på Wine, eller dylikt, och då får man räkna med en prestandaförlust.
Olika på om det är en stor eller liten.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sparc0
så jag ska alltså kunna spela Css då på linux?? utan att behöva configurera om wine?

Det har absolut ingenting med saken att göra. Men - för att svara på vad du är intresserad av - Steam är på väg att portas, och kommer snart att finnas native för Linux. Det innebär att tex. Css kommer att fungera lika bra som under Windows.

Permalänk
Medlem

Re: Grafik i linuxkärnan

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sparc0
"mellan 15-20fps när jag tittade framåt. men när jag titta i marken så hade jag över 100fps eller när jag zoomade"

Det beror på att färre polygoner visas på skärmen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KlavKalashj
Det har absolut ingenting med saken att göra. Men - för att svara på vad du är intresserad av - Steam är på väg att portas, och kommer snart att finnas native för Linux. Det innebär att tex. Css kommer att fungera lika bra som under Windows.

kan man få en källa till det?

Visa signatur

Intel Core 2 Duo E8400 | Gigabyte GA-EP35-DS4 | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Gainward GeForce 8800GT | Lian Li PC-A71B | Arch Linux <3

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KlavKalashj
Det har absolut ingenting med saken att göra. Men - för att svara på vad du är intresserad av - Steam är på väg att portas, och kommer snart att finnas native för Linux. Det innebär att tex. Css kommer att fungera lika bra som under Windows.

Sanning med modifikation. Inte bara STEAM som måste portas utan spelen också, STEAM är ju bara en distributions-klient.

Permalänk
Medlem

http://developer.valvesoftware.com/wiki/Steam_under_Linux ååååå vad jag längtar

btw, om man kör steam under wine. och sen spelar Left 4 dead för det kom ju med linux filer Länk skulle de gå att spela normalt eller måste jag vänta på steam för linux?

Visa signatur

https://hackernet.se - Wiki med inriktning open source och nätverk.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av saddam
Ja grafiken kommer att bli snabbare. Men det leder även till ökad kraschbenägenhet. WindowsXP har grafiken inne i kärnan och därför kan en bugg i en grafikdrivrutin eller nåt sånt, få hela kärnan dvs hela datorn att krascha. Vista har tagit ut grafiken bort från kärnan. Det är stabilare, men lite långsammare. Om grafiken är utanför kärnan och den kraschar, så kan man omstarta endast grafiken utan problem.

Vad skulle man tjäna på det? Jag förstår inte riktigt.
Vad menas med att grafiken blir snabbare?
Med grafiken, då menar man inte X-server?

För allt i världen, bara man inte tar bort Ctrl-Alt Backspace.

Visa signatur

--
Tompa

Permalänk
Avstängd

Följande två tråder innehåller intressant information grafik i Linux och sådant.
http://sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=82110...
http://sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=81321...

Kör man Nvidias drivrutiner så får man oftast samma prestanda som i Windows. Jag får 200 fps i Sauerbraten med högsta inställningarna.

Vissa tycks tro att Wine skulle vara långsamt. Wine är inte en emulator. Det är en tredje-parts implementation av Windows API. Vissa funktioner behövs att optimeras, men jag tror nog att Wine kan vara väldigt snabbt, och erbjuda liknande prestanda som Windows.

Man lägger inte in hela grafiken i Linuxkärnan. I Linux 2.6.28 så lade man in GEM (Graphics Execution Manager), en minneshanterare för grafikminne, vilket medför att man kan göra operationer som inte för var möjliga. Nvidia hade dock en egen grafikminneshanterare. Men påsikt, så kan VIA, AMD, Intel drivrutinerna bli bättre, mer mångsidiga och snabbare. De kan alla använda samma minneshanterare.
I Linux 2.6.29 så kommer kernel mode-setting att läggas in. Mode-setting sköttes förr i user-space.

Counter Strike: Source kommer antagligen bli snabbare när Valve lanserar en Linux binär, eller om Wine optimerar DirectX stödet.

Permalänk
Medlem

Jag finner att de som kör DirectX har sämre prestanda under wine. Men dem som kan köras i OpenGL har likvärdig eller bättre prestanda under wine jämfört med Windows.

Jag kör t.e.x World of Warcraft och prestandan i Linux är ungefär lika bra som i Windows, kanske lite bättre t.o.m.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fridurik
kan man få en källa till det?

http://www.phoronix.com/scan.php?page=article&item=steam_conf...

Som någon nämnde, sanning med modifikation. Men om bara spelmotorn portas så kan jag inte tänka mig att det dröjer länge innan vissa/alla spel blir det också:)

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tompalaz
Vad skulle man tjäna på det? Jag förstår inte riktigt.
Vad menas med att grafiken blir snabbare?
Med grafiken, då menar man inte X-server?

För allt i världen, bara man inte tar bort Ctrl-Alt Backspace.

Grafiken i kärnan blir snabbare än om grafiken ligger utanför kärnan, pga det blir inte kontextswitchningar. Det är kärnan som slutligen gör allt arbete. Om grafiken ligger långt bort, måste alla grafikanrop översättas så de kommer in till kärnan. Man gör en kontextswitch, sånt tar tid.

1) Grafiken inne i kärnan:
Typ, VD sitter i ett rum, och du knökar in all administration i samma rum. Då går det snabbt att ge order.

2) Grafiken utanför kärnan:
Om du istället sätter VD i ett rum och all administrationsfolk i ett annan hus, då tar det tid att ge order.

1) Om en bomb exploderar i det rummet, så slås alla administrativa funktioner ut och företaget dör.

2) Om en bomb exploderar, så dör VD. Men administrationen kan fortsätta. Företaget fortlever, det är bara att snabbt tillsätta en ny VD.

Alla UNIX (vad jag vet) kör modell nr 2) hittills. Inkl Vista. Det är bara Linux som kommer nu köra modell 1). Det gör Linux ytterligare mer kraschbenäget än det redan är.

Permalänk
Medlem

Tackar och bockar för infon!

Visa signatur

--
Tompa

Permalänk
Medlem

Så Linuxgrafiken SKA verkligen in i kärnan. Är det bekräftat eller är det bara en önskan? I vanlig desktopmiljö spelar det väl ingen roll om grafiken ligger i eller utanför, hinner man äns se någon skillnad? Hur är det i spel? Jag tycker spelen flyter på mycket bra i Windows Vista som jag kör med nu.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Benkaboy
Så Linuxgrafiken SKA verkligen in i kärnan. Är det bekräftat eller är det bara en önskan? I vanlig desktopmiljö spelar det väl ingen roll om grafiken ligger i eller utanför, hinner man äns se någon skillnad? Hur är det i spel? Jag tycker spelen flyter på mycket bra i Windows Vista som jag kör med nu.

Givetvis ska man kunna välja att kompilera kärnan utan grafik. I desktop miljö ser jag inga nackdelar med det direkt, skillnad är det i en server. Men normalt sett behöver man inte ha grafik till en server.

Permalänk
Avstängd

Folk verkar vara förvirrade med det här om grafik i kärnan, och vet inte riktigt vad det betyder.

X körs fortfarande i user-space. Så display servern körs i user-space. Det som ändras är bara att mode-setting flyttar in till kernel, och att kärnan får en minneshanterare för grafikminne.

Att flytta in X i kärnan, vore jävligt korkat, men det är inte det som händer här.

I Windows så har det grafiska systemet körts i kernel-space (inte så bra, då detta har medfört att om det grafiska systemet kraschar då drar den hela kärnan och hela systemet med sig).
I Vista så har Microsoft flyttat ut delar ur det grafiska systemet från kernel-space till user-space (alltså mer likt Linux än förut), delar som mode-setting har de dock fortfarande kvar i kärnan.
Samtidigt så flyttar Linux in mode-setting till kernel-space (alltså mer likt Windows än förut). Så vi går båda mot samma mål och möts nu lite. Vi blir båda lite mer lika.

Man flyttar inte in hela grafiken med display server och allt i kärnan, utan flyttar bara mode-setting in till kärnan, och implementerade en minneshanterare.

http://sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=82110...
http://sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=81321...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KlavKalashj
http://www.phoronix.com/scan.php?page=article&item=steam_conf...

Som någon nämnde, sanning med modifikation. Men om bara spelmotorn portas så kan jag inte tänka mig att det dröjer länge innan vissa/alla spel blir det också:)

det där är endast spekulationer och inget som är riktigt pålitligt.

vi kan dock glädja oss åt att Valve söker en Senior Software Engineer med ansvarighet för att bland annat porta windows-spel till linux.
källa: http://www.valvesoftware.com/job-SenSoftEngineer.html

2009 - year of the linux desktop?

Visa signatur

Intel Core 2 Duo E8400 | Gigabyte GA-EP35-DS4 | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Gainward GeForce 8800GT | Lian Li PC-A71B | Arch Linux <3

Permalänk
Medlem

Nu har jag inte läst allt som postats, men det finns väl inget som helst som säger att bara för att steam finns i Linux så kommer css/hl/portal/annat att portas? Trots att dom söker någon med erfarenhet av Linux.

Valve distribuerar ju spel åt andra företag, det är ju inte helt omöjligt att detta görs för att dom ska kunna släppa spel för Linux om dom så vill. Eller för att göra hosting av servrar lättare för nybörjare.

När du spelade css i Linux så var det långsamt eftersom du måste köra det genom wine, där ligger den största prestandaförlusten jämfört med windows.

Permalänk
Avstängd

Leksak,
Tack för informationen! Då var det inte fullt så illa som jag fått höra. Det är bra det.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av saddam
Leksak,
Tack för informationen! Då var det inte fullt så illa som jag fått höra. Det är bra det.

Jo nu är det ju lite mer komplicerat än "leksak" vill visa på

Kör man ett primitivt grafikchip som Intels "crap" så finns det stora fördelar med de nya teknologierna.

Kör man däremot nVidias eller ATIs så har man ju redan flyttat "lasten" till grafikchipet inkl minnet.

nVidia hanterar redan grafiken på det här sättet.... det är också därför filmindustrin använder Linux och nVidias Quadrokort.

http://www.nvidia.com/page/quadrofx_family.html

nVidia tjänar sedan pengar på sin Linuxbusiness....

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Avstängd

Jo, Nvidia har redan en minneshanterare i sin drivrutin. Men med GEM så kan Intel, Via, Matrox, XGI, ATI som inte har minneshanterare använda GEM som minneshanterare.

Permalänk
Medlem

Har Windows en gemensam minneshanterare precis som GEM ?