Permalänk
Avstängd

IBM AS 400 tangentbord

Hej clockers.

Har ett Ibm as 400 tangentbord med nån "ibm kontakt " som liknar DIN! vart besviken då ja inte kunde koppla in DIN->ps2 konvertern.

Nu har ja en tangentbordskabel från ett annat tangentbord med DIN kontakt i ena ändan och undrar om jag kan byta ut den bara, de är lika många pinnar i båda, problemet är att jag inte vet vilken pin som går vart...

Kommer de ens att fungera?
Är ute efter ett buckling spring tangentbord så sku va nice om ja fick detta underbara tangentbord kopplat till min dator.

Visa signatur

Cherry MX Brown:Compaq MX 11800, Cherry MX Blue: Razer Blackwidow, Cherry MY: Schneider g81, Black ALPS : Delll AT102W Black, Buckling Spring: IBM Model M, IBM Model N2, Rubber Dome: Keytronic ErgoForce....Senast aktiv Idag

Permalänk
Avstängd

Snåljåp köp ett nytt tangentbord istället för o jävlas med gammla din kontakter.

å angående buki duck tjosan som du skrev va ska det va bra för förklara???!!!

är det dom där klick ljuden du är ute efter ja konstatera en sak IBM har sina specialtangentbord å det du nu försöker dunka in låter som det va 20 år gammalt.

Visa signatur

Jag kommer inte att vara trevlig mot er som försöker vara stavnings poliser. Det är inte eran sak att komma o kommendera hur jag ska skriva min svenska.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nokiaback
va fan snåljåp köp ett nytt tangentbord istället för o jävlas med gammla din kontakter.

å angående buki duck tjosan som du skrev va fan ska det va bra för förklara???!!!

är det dom där jävla klick ljuden du är ute efter ja konstatera en sak IBM har sina specialtangentbord å det du nu försöker dunka in låter som det va 20 år gammalt.

Fy fan vilken pissig attityd.. usch!

Permalänk
Avstängd
Citat:

va fan snåljåp köp ett nytt tangentbord istället för o jävlas med gammla din kontakter.

å angående buki duck tjosan som du skrev va fan ska det va bra för förklara???!!!

är det dom där jävla klick ljuden du är ute efter ja konstatera en sak IBM har sina specialtangentbord å det du nu försöker dunka in låter som det va 20 år gammalt.

Jävla skitunge reggad 08 läs om du du kan! Tvivlar på det, spamma inte ner min tråd.

http://en.wikipedia.org/wiki/Buckling_spring
http://geekhack.org/showthread.php?t=846
http://en.wikipedia.org/wiki/Model_M_keyboard

Här har FZ skrivit lite snabb info på SVENSKA för dig
http://www.fz.se/artiklar/20080808/fz-kollar-in-tangentbord/

Vad gör de om de är 20 år gammalt de kommer hålla i evigheter.
Det handlar inte om snålhet. Vet du va ett nytt tangentbord som motsvarar känslan kostar? Över 1000kronor

de är iaf ett RIKTIGT tangentbord tillskillnad från dagens tangentbord som kostar ca 5 kronor att tillverka...

Jo kan någon hjälpa mig?

Annars får ja köpa mig ett nytt mekaniskt tangentbord för 150€

----------------------------------------------------------------------------------
(nokiaback's signatur)

Om ni nu måste klaga på min stavning förklara va som är fel o ta det i pm istället för att spamma ner tråden, förbannat onödigt

Klaga, du ska inte säga nått om klaga, och SPAMMA!
----------------------------------------------------------------------------------

Visa signatur

Cherry MX Brown:Compaq MX 11800, Cherry MX Blue: Razer Blackwidow, Cherry MY: Schneider g81, Black ALPS : Delll AT102W Black, Buckling Spring: IBM Model M, IBM Model N2, Rubber Dome: Keytronic ErgoForce....Senast aktiv Idag

Permalänk
Avstängd

Tack för din förklaring men du behövde inte va otrevlig för det ,undra vem som är Skitunge som ressonerar som du gör

Stälde en fråga som jag fick svar på det hade räckt , spamma det verkar du inte veta vaa det är eftersom du nu resonerar som du gör.

Och vist jag kan hålla med om att det är bättre gjorda tangentbord eftersom det krävdes en traktor för o slakta dom ,men jag skulle fortfarande inte vilja ha ett sånt på mitt skrivbord, skälet dom är så jävla fula. Det va som därför jag sa att du va en snåljåp. för det är mer jobb att sitta o löda om ett tangentbord en att köpa ett nytt.

För det tredje sök på google på denna fråga istället, Denna fråga kanske redan är stäld.

Visa signatur

Jag kommer inte att vara trevlig mot er som försöker vara stavnings poliser. Det är inte eran sak att komma o kommendera hur jag ska skriva min svenska.

Permalänk
Avstängd

Jag har googlat.
Jag anser att onödiga inlägg är spamm, och du har inte hjälp mig ännu bara irriterat mig.

Du tycker jag är snål, men läser du inte vad jag skriver, ett nytt kostar över 1000kronor, Das Keyboard kostar 100€ +frakt och skit.

Nej igen, de är int jobbigt o löda 4 kablar bara ja sku veta vilka som ska vart?
jag tycker dom är snyggare än dagens vinda plast tangentbord med display och leds som lyser ojämt. Sen står de gamer o ksotar ärför mer än ett standard för 99 från clas

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av joshoa
Jag har googlat.
Jag anser att onödiga inlägg är spamm, och du har inte hjälp mig ännu bara irriterat mig.

Du tycker jag är snål, men läser du inte vad jag skriver, ett nytt kostar över 1000kronor, Das Keyboard kostar 100€ +frakt och skit.

Nej igen, de är int jobbigt o löda 4 kablar bara ja sku veta vilka som ska vart?
jag tycker dom är snyggare än dagens vinda plast tangentbord med display och leds som lyser ojämt. Sen står de gamer o ksotar ärför mer än ett standard för 99 från clas

Tyvär men så här tycks sweclockers fungera numera. Subjektiva attityder och allmän negativitet. Folk tror allt är nån jävla lekstuga.

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Avstängd

Okej nu har vi ett ex antal inlägg här som enligt din atetyd skulle tolkas som spam ,Om nu någon hade vetat det så borde någon av dom personer nu som skrivit förutom du o jag vetat det. Jag tängte på det eftersom din Din -> ps2 adaptor inte verkar funka kanske det är en poäng att nyare datorer inte kan eller vill handskas med det typ/gräns snittet. vi lever på 2000 talet inte på 1980talet då nu Ibm va som mest populär med sina kylskåp till datorer. Jag slutya använda sådanna adapters när P2orna kom då har jag för mig att dom sluta stödjas (jag kan ha fel men dom adaptrarna är som sagt ett minne blott)

För det andra är detta ett forum vilket åxå innebär att folk ska kunna avge sina åsikter. Det är inget svara nu om du vet, eller dra åt hjelvete om du inte kan. det kommer ni aldrig att kunna kräva av oss användare.

för det 3je varför tror du att sådanna tangenbord är så dyra idag ,troligastvi för att det inte är någon större efterfrågan på dom, det borde ju du veta som verkar vara så pass mer vuxen en mej. eller???

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

-----------------------------------------------------------------------------------------
Nokiablack.. för det 3je varför tror du att sådanna tangenbord är så dyra idag ,troligastvi för att det inte är någon större efterfrågan på dom, det borde ju du veta som verkar vara så pass mer vuxen en mej. eller???
-----------------------------------------------------------------------------------------

Brytarna är rätt dyra, men du fattar FORTFARANDE inte det efter att ha läst sidorna ja länkade till. Läs om igen och igen och igen tills du fattar!!!

Och jag anser mig inte vara vuxen. Men jag är inte en idiot.

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Var snäll och låt bli att göra sådana här inlägg i framtiden då det bara skapar irritation för annars kommer en varning på posten! Man kan faktiskt ställa samma frågan på ett mycket trevligare sätt om man bara vill.

Detta gäller även joshoa då det är onödigt att svara på ett påhopp med samma mynt utan anmäl bara inlägger du finner är olämpligt.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Avstängd

Verkar inte som någon har gjort det här eller vet hur ja ska hitta nått material för detta?

Mvh

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MaLo
Var snäll och låt bli att göra sådana här inlägg i framtiden då det bara skapar irritation för annars kommer en varning på posten! Man kan faktiskt ställa samma frågan på ett mycket trevligare sätt om man bara vill.

Jag har ändrat mitt inlägg ,Men jag står kvar vid att snålheten är ett faktum. Vill man ha ett äldre tangentbord ja då får man ta kostnaderna över allt med. För oavsett om man löder tangentbordet så kan man riskera att ett av borden kanske har 5 trådar istället för nu 4a som kanske dom nyare borden har eller tvärt om. Jag har inte kollat men varför unkar då inte en simpel Din - >Ps2 format kan vara det att det nu är just så.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Ne de är exakt lika många pinnar på DIN och den där IBM kontakten bara att pinnarna är lite lite mer utspridda i IBM kontakten.

Nu minns ja int om de 4 eller 5 men de va lika det vet jag o den ena vet jag vart ska.

Och angående snålheten IGEN?...

Jag är inte snål, har du probelm att läsa, har skrivit att ett nytt tangentbord kostar 100-200€

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av coolerfreak
Subjektiva attityder

Ursäkta för min OfT, men vad är subjektiva attityder? Syftar du på någon form av attityd som till skillnad från objektiva attityder inte är objektiva? Utan subjektiva? Utveckla tack.

OnT: TS, du bör lägga upp bilder på kontakterna så det blir enklare att hjälpa dig.

Visa signatur

WS: GA-P35-DS3L, E7400 @ 3,36GHz, 4x2GB PC-8500, 9800GT 512MB GDDR3, OCZ SSD 30GB, 1TB SATAII
FS: Point of View ION 330, 2x1GB PC-6400, Adaptec RAID 2405, 12TB SATAII
FTP: D201GLY2, 1GB PC-5400, 4GB CF, 500GB SATA

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rosensparven
Ursäkta för min OfT, men vad är subjektiva attityder? Syftar du på någon form av attityd som till skillnad från objektiva attityder inte är objektiva? Utan subjektiva? Utveckla tack.

OnT: TS, du bör lägga upp bilder på kontakterna så det blir enklare att hjälpa dig.

jag borde göra det, men de blir ikväll

Visa signatur

Permalänk
Medlem

är kontakten på clicky tangentbordet större än en vanlig ps2? typ "vanlig" DIN för isåfall är det inte så svårt att köpa/bygga en adapter.

Visa signatur

Livet, universum och allting...

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av snachel
är kontakten på clicky tangentbordet större än en vanlig ps2? typ "vanlig" DIN för isåfall är det inte så svårt att köpa/bygga en adapter.

Hej som jag beskrev så liknar det en DIN nästans exakt , men pinnarna skiljer lite lite bara så konvertern till ps/2 passar inte

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem

Största problemet lär inte att vara en kontakt som passar, utan att få rätt signaler. Om det kommer från en AS/400 så är det inte helt säkert att det är rätt signalstandard.

Vanliga gamla IBM-tangentbord är det Mini-Din, även känt som PS2. De fungerar direkt utan adapter, eller med USB->PS2 adapter.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av OSkar000
Största problemet lär inte att vara en kontakt som passar, utan att få rätt signaler. Om det kommer från en AS/400 så är det inte helt säkert att det är rätt signalstandard.

Vanliga gamla IBM-tangentbord är det Mini-Din, även känt som PS2. De fungerar direkt utan adapter, eller med USB->PS2 adapter.

Jag har funderat på det där med signalerna, men jag kan ju pröva på nån gammal dell dator på jobbet som ska slängas.

Kontakten är lika stor som DIN exakt, men hålen lite moddade

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

jagsitter just nu o kollar på en ps2 -> din o kollar jag ps2 kontakten så ser det ut som om den har fler trådar eftersom kontakten visar

ps2 visar 6 småstift samt plastbiten ,medans din kontakten visar fem stift ,så det kan va som du sa joshua (I pm till mig) att gör man verkligen en fel lödning så kan man i sin tur blåsa moderkortet om man har riktigt otur.
kan vara så att i adaptern så har dom krysslött en av trådarna ja mer en så vet inte jag

men ser fram emot eventuella bilder joshua

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Nu vet jag egentligen inte sådär jättemycket om hur tangentbord är uppbyggda. Men jag antar att det är en massa små strömbrytare och ett kontrollerkort som tolkar vilken tangent som trycks ner beroende på vilken/vilka strömbrytare som sluts. Går det inte bara ta ett kontrollerkort från ett nytt (usb lr ps2) och ersätta det gamla som sitter i ditt tangentbord?

Har försökt laga ett coladränkt tangentbord en gång och då såg det visserligen ut som om det var någon typ av flatkablar som kanske är svåra att löda på men helt omöjligt kan det juh inte vara.

Kanske följer en helt annan typ av standard visserligen, såg ut som den typen av tangentbord du har fungerar med 3pols strömbrytare och antagligen så har nya bara tvåpols... Men men, värt å kolla upp kanske.

Permalänk
Medlem

I gamla "riktiga" tangentbord sitter det just brytare som du beskriver. I nya sitter det bara ett mönsterkort vars banor man sluter med en gummiplupp med ledande botten. Det är även anledningen till varför joshoa vill ha ett gammalt t-bord (tror jag)

Permalänk
Medlem

Att ett gammalt AS/400-bord skulle vara kompatibelt (även utöver kontakterna) med en semi-modern PC ser jag som ej troligt. Härliga maskiner dock, jag slaktade en maskin på jobbet en gång. Vilken pjäs.

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

WS: z790 ProArt + 13900K + 4080 + 2x32GB 6400 MT/s + 19 TB NVME. Bambu labs P1S.
Server: Klassiskt PC-V2000 med skapligt mycket SSD (ca 33 + 57 TB) och dual 10G.

Permalänk
Medlem

Tangentbordet du har är troligtvis till en XT dator och adaptrarna är gjorda för AT . Om du inte är duktig med elektronik eller kan få tag på en XT/AT adapter så är det nog rätt kört att få tangentbordet att fungera med en ny dator.
Jag har själv kört med ett gammalt AT tangentbord och DIN/PS2 adapter på nya datorer och det fungerar alldeles utmärkt. Känslan i de gamla tangentborden finns inte på nya och de är i princip outslitliga.
Om det är ett XT så är det guld värt för de som sitter med gamla 8088or så släng det inte!

Permalänk
Avstängd

hehe, var får jag tag i denna adapter då
Jag vart vääldigt sugen på att använda då jag hittade det men insåg sedan att det inte gick att konvertera.

Hur vet jag om det är "XT" ?

Mvh

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av päpplet
Tangentbordet du har är troligtvis till en XT dator och adaptrarna är gjorda för AT . Om du inte är duktig med elektronik eller kan få tag på en XT/AT adapter så är det nog rätt kört att få tangentbordet att fungera med en ny dator.
Jag har själv kört med ett gammalt AT tangentbord och DIN/PS2 adapter på nya datorer och det fungerar alldeles utmärkt. Känslan i de gamla tangentborden finns inte på nya och de är i princip outslitliga.
Om det är ett XT så är det guld värt för de som sitter med gamla 8088or så släng det inte!

AT och XT har samma kontakt. Dock ej samma standard på signalerna. Många gamla AT (vanliga 102 tangenters) tangentbord är dock kompatibla med både AT och XT, det brukar sitta en switch på undersidan.

Att få tag i ett "nytt" IBM-tangentbord bör inte vara så svårt, kolla med några företag och skolor om de har ett liggande. Det borde inte vara omöjligt att fixa ett sådant mot lite fikabröd eller motsvarande peng.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av OSkar000
AT och XT har samma kontakt. Dock ej samma standard på signalerna. Många gamla AT (vanliga 102 tangenters) tangentbord är dock kompatibla med både AT och XT, det brukar sitta en switch på undersidan.

Att få tag i ett "nytt" IBM-tangentbord bör inte vara så svårt, kolla med några företag och skolor om de har ett liggande. Det borde inte vara omöjligt att fixa ett sådant mot lite fikabröd eller motsvarande peng.

Hejsan tyvärr är de svårt att hitta ett model M eller liknande.
Jag jobbar som it tekniker på Mariehamns stad på Åland o har gått igenom alla skolor o möjliga tänka bara instancer men hittar inte.
På Blocket finns det inget, på tradera finns det inget.
Har även laggt upp en anons på "Åländska blocket" markanden fortfarande inget.

Har funderat på ett köpa ett Das Keyboard Ultimate från tyskland men tvivlar på att de är ens liknande kännsla i ett sådant.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av joshoa
hehe, var får jag tag i denna adapter då
Jag vart vääldigt sugen på att använda då jag hittade det men insåg sedan att det inte gick att konvertera.

Hur vet jag om det är "XT" ?

Mvh

Jag tvivlar på att du kommer hitta en sån adapter för dom är nog extremt sällsynta om dom existerar.
Jag skulle ju kunna höra med min kommuns IT avdelning. Dom hittade 2 st adaptrar för att använda 386 processorer i 286 moderkort i gömmorna och dom är inte så värst vanliga... En guldgruva för mej med mina datorer som är från tidigt 90-tal och äldre Där finns det mesta.
Annars får du söka på "XT/AT adapter" så kanske du hittar något. I värsta fall får du bygga en själv om du hittar en ritning.

Permalänk
Avstängd

Hmm, detta kan bli spännande, ska söka mera de är bara att posta om någon har förslag.

Tackar för alla svar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem