Spel- och surfdator för 5,5k~, sista kontroll innan beställning!

Permalänk

Spel- och surfdator för 5,5k~, sista kontroll innan beställning!

Hej,

Ska alldeles snart (hoppas jag) beställa en ny dator, som jag hade tänkt montera själv för första gången. Detta är vad jag eventuellt hade tänkt beställa:

Är detta det bästa som går att få för dessa pengar?

Klarar nätagget detta?

Finns det något att anmärka om moderkortet (vet typ ingenting om moderkort)?

Som ni ser så har jag ingenting att arbeta med, och måste ju även beställa ett verktygskit samt ESD handledsband. Är det något mer som jag behöver om jag bygger en ny dator för första gången?

Behöver jag beställa kylpasta också, isåfall vilken?

Är Datorbyggarskolan som finns länkat till här uppdaterad och räcker den för att jag ska kunna bygga denna dator?

Räcker kylningen som följer med om jag köper dessa delar (kommer ej att överklocka)?

Tacksam för all hjälp!

Permalänk
Medlem

Byt ut hårddisken till en Samsung Spinpoint

Permalänk
Medlem

Ser bra ut!

Vet dock inget om det nätagget, men ett 4850 borde det palla.

Permalänk
Medlem
Permalänk

Angående hårddisken och minnena har jag faktiskt tänkt i liknande banor tidigare, och ändrade mig alldeles nyligen till de billigare alternativen.

Samsung Spinpoint bytte jag ut för att 500GB inte fanns i lager just nu.

Corsair bytte jag ut för att spara lite pengar, då A-data är billigare.

Märker man verkligen någon skillnad av att byta tillbaka till Spinpoint-hårddisk samt Corsair-RAM?

Tack för synpunkterna hur som helst!

Undrar som sagt framför allt också om den kylning som följer till dessa delar räcker om jag inte ska överklocka, eller om jag behöver köpa till någon fläkt eller något?

Och behöver jag köpa någon kylpasta, isåfall vilken?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dannepoke Undrar som sagt framför allt också om den kylning som följer till dessa delar räcker om jag inte ska överklocka, eller om jag behöver köpa till någon fläkt eller något?

Ingår bara en utblåsfläkt till det chassit vad jag kan se, så du borde köpa en inblås också.

https://www.inet.se/datorkomponenter/kylning---moddning/scythe-120mm-slip-stream-fan--800rpm/6308641/

Och eventuellt detta om du inte vill ha in så mycket damm i datorn, borde gå att montera framför inblåsfläkten.
https://www.inet.se/datorkomponenter/kylning---moddning/flaektfilter-120mm/5321177/

Permalänk
Hedersmedlem

du behöver ingen extra kylpasta. Finns redan på prollen.

Minnena. Du kan behålla de billigare. Du får kanske mer klockvänliga minnen om du byter upp dig, men det var ju ändå inte tanken. Så behåll du dem.

Hårddisken vetefan. Lyssna på andras råd.

Personligan hade jag skaffat en 120mm fläkt till. Kan vara bra för varma dagar och för att hålla nere tempen lite mer runt hårddisk och grafikkort.
Jag gillar nexus då de är tysta och inte så förbaskat dyra. De har gått upp en del i pris dock
länk till nexus hos inet

Visa signatur

💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled
🎮 → Steamdeck

Permalänk
Medlem

Totalt onödigt med en 3 kärnig, väldigt få, om det ens finns program som stödjer 3 kärnor, därför är 2 eller 4 kärnor ett mycket bättre val.

Visa signatur

i5 760 | 4gb dominator| XFX 5850 XXX | Coolermaster Wave Master | asus p7p55d |Corsair Vertex 2 60gb | Samsung 500gb, 1tb (ext) , 160 gb Maxtor , 80gb maxtor ext | Seagate 250gb | Tagan Easycon 580W Tgu-15 w.Noctua NF-P12| Samsung 225bw | Logitech Z-2300

Permalänk

Tack för alla svar! Känner att jag börjar få ihop detta snart.

Men stämmer det verkligen det där med 3 kärnor? Jag har sett många som verkar veta vad dom håller på med rekommendera 720. Allra helst skulle man förstås ha 4 kärnor, men med tanke på att jag spelar så lite måste pengarna väga tyngre.

Permalänk
Medlem

X3 är ett perfekt val för dig.
Det är fel att säga att program och spel stödjer 3 kärnor, de stödjer snarare UPP TILL 4 kärnor, vilket gör att allt mer än en kärna är bättre (i princip).
Du kanske ska köpa ett nätagg med en smula större effekt, bara för att vara på den säkra sidan, även om det inte kommer bli några problem med det du valt.