Permalänk
Medlem

en fråga

När jag körde mina minnen på HCLK+33 (166mhz) så kunde jag köra på CAS2, etc. Men det går inte nu när jag kör minnena på enbart HCLK (eftersom jag har höjt FSB till 166 så blir det samma hastighet som innan) ... Varför det? Är det något som jag har missat?

Visa signatur

| iMac Retina 27" | 24gb | 256gb SSD |

Permalänk
Medlem

vet inte om jag har rätt här men men
skulle tro att HCLK+33 är att du kör processorn på 133 men minnena på 166 (sitter 333 chip på KT3 kortet)
ändrar du HCLK till 166 så klockar du bussen på processorn oxå och det e väl den som inte pallar så mycket överklockat.....
är som sagt inte säker på detta men det e iallafall en bra teori
vi kan ju se om någon annan rättar mig

Permalänk
Medlem

nja, men datorn kraschar när jag ändrar till mer aggressivare timing värden men fungerar när jag kör med standard. då kan det väl inte vara CPU'n, eller?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

njae det som belastas samtidigt är ju nordbryggan så det kan vara den oxå som dör

Permalänk
Medlem

men då ska väl inte minnes timingarna spela någon roll? då ska den ju krascha i vilket fall som helst? och FSB 166mhz ska den ju fixa lätt så vitt jag vet!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

ok då e det ju bara prollen kvar som inte klarar den frekvensen....

Permalänk
Medlem

läs igenom mina inlägg en gång till ... tror inte det är processorn? det funkar ju om jag ändrar till mindre aggressivare timings ... då kan det väl inte bero på processorn?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

jo troligen klarar inte bussen på prosessorn timingen medan minnena gör det
jag vet inte vilken latency som prollarna har men men
kör på det som funkar