Förstagångs Macköp hjälp!

Permalänk
Medlem

Förstagångs Macköp hjälp!

Hej!

Jag är sugen på att köpa en Mac och har aldrig kört Mac tidigare bland annat därför jag nu skulle vilja köpa en.

Mitt största syfte med den är skolarbete men även spela en del på den. Spelbiten är den som gör mig kluven vad man ska köpa för modell. Gillar att spela spel som Warcraft 3 (DotA), Starcraft I, Diablo 2 och rollspel som t ex Oblivion. Men skulle även vilja kunna spela Diablo 3 och Starcraft 2 på den när de släpps.

Den största nackdelen är att man inte får något bättre grafikkort för de dyrare modellerna. Men kanske har möjligheter att uppgradera sitt grafikkort? Har de dyrare 15" och 17":arn två grafikkort (9400M + 9600M)? Ger det dubbel prestandarad från båda två? I så fall vilket enskilt kort i prestandarad motsvarar det då?

Hur funkar prestandarand om köper en Mini DisplayPort? Får man en fördröjning i skärmen om man spelar intensiva spel?

Är det mera prisvärt att köpa extra minne och SSD någon annanstans än som extravals uppgradering på Applestore? Är det lätt att installera det i så fall?

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

dom enda modellerna som du kan byta grafikkort i är mac pro modellen och dom är ju som sagt väldigt dyra. att köpa extra minne och disk av apple är bara överpriser med det enda som kan va jobbigt är att alla minnen funkar inte till apples moderkort men hårdiskar så funkar vilka som helst

Visa signatur

workstation q9450 2.66ghz asus p5q deluxe 2x2gig dominator pc8500 ati1950pro

Permalänk
Medlem

Hej
starcraft 1, diabolo 2, oblivion och warcraft kan du spela på macen. de två andra spelen vet jag inte vad dom kräver så det får någon annan svara på.

Det går inte att uppgradera grafikkortet. Ja de dyrare modellerna har två grafik kort, de två korten används dock inte samtidigt, utan 9400m används då du inte kör grafikkrävande program detta för att spara ström. 9600m används för grafikkrävande applikationer. de ger alltså inte dubbel prestanda.

Eftersom du ska spela på den och du vill kunna spela de två nyare spelan så rekommenderar ja den dyrare varianten med två grafikkort då 9600m är bättre än 9400m. dock vet jag som sagt inte va de två nyare spelen kräver.

Prestandan påverkas inte av att du kör med en extern skärm så länge du stänger av datorns skärm.

Extra minne ska du absolut inte köpa av apple då de är mycket dyrare att göra det. Frågan e om du behöver extra minne då de modeller med två grafikkort har 4gb vilket räcker gott å väl. Hårddisk är jag inte helt hundra på om du kan byta själv, men ja tror de, isf e även det mer prisvärt att göra själv.
Installationen är inte något speciellt svårt.

Visa signatur

iMac 24" 3,06ghz, 8800gs, 500gb.
Athlon II X2 245 2,9GHZ @3,4ghz, XFX HD 4770 GPU 803 MHZ Mem 1700 Mhz, 2 x 250 gb.

Permalänk
Medlem

Re: Förstagångs Macköp hjälp!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Eul
[B]Hej!

Jag är sugen på att köpa en Mac och har aldrig kört Mac tidigare bland annat därför jag nu skulle vilja köpa en.

Mitt största syfte med den är skolarbete men även spela en del på den. Spelbiten är den som gör mig kluven vad man ska köpa för modell. Gillar att spela spel som Warcraft 3 (DotA), Starcraft I, Diablo 2 och rollspel som t ex Oblivion. Men skulle även vilja kunna spela Diablo 3 och Starcraft 2 på den när de släpps.

Blizzard spelen finns till Mac, det är lite svårt att säga hur bra Diablo 3 och Starcraft 2 kommer att fungera då jag inte vet systemkraven.

Citat:

Den största nackdelen är att man inte får något bättre grafikkort för de dyrare modellerna. Men kanske har möjligheter att uppgradera sitt grafikkort? Har de dyrare 15" och 17":arn två grafikkort (9400M + 9600M)? Ger det dubbel prestandarad från båda två? I så fall vilket enskilt kort i prestandarad motsvarar det då?

Mellanmodellen av 15" MacBook Pro har både 9400M och 9600M. Bara ett av de körs samtidigt. Grafikkorten går inte att uppgradera. Prestanda:

"As the 8600M GT, the 9600M GT features 32 stream processors that do the graphic work of the vertex- and pixel-shaders.

The performance of the 9600M GT should be somewhere between the 9500M GS and the 8700M GT (depends if GDDR2 or GDDR3 memory chips are used).

Compared to desktop graphics cards, the 9600M GT is similar to the GeForce 9500GT (which also descends from the G96 core)" - http://www.notebookcheck.net/NVIDIA-GeForce-9600M-GT.9449.0.h...

Citat:

Hur funkar prestandarand om köper en Mini DisplayPort? Får man en fördröjning i skärmen om man spelar intensiva spel?

Ska inte skilja sig från andra gränssnitt.

Citat:

Är det mera prisvärt att köpa extra minne och SSD någon annanstans än som extravals uppgradering på Applestore? Är det lätt att installera det i så fall?

Att köpta av tredjepart blir nog billigast, dock så har inte de nya MacBook Pro någon lucka för att byta ut delar så antingen så får man lämna in datorn hos någon som är certifierad, uppgradera när du beställer eller göra jobbet själv men du bryter då garantin.

EDIT: Tydligen så bryter man inte garantin när man uppgraderar den själv.

Permalänk
Medlem
Citat:

Att köpta av tredjepart blir nog billigast, dock så har inte de nya MacBook Pro någon lucka för att byta ut delar så antingen så får man lämna in datorn hos någon som är certifierad, uppgradera när du beställer eller göra jobbet själv men du bryter då garantin.

Garantin bryts inte om man byter minnen och hårddisk själv på sin Macbook Pro.

Visa signatur

CPU: i9-10900k Moderkort: Asus ROG STRIX Z470-H RAM: 32Gb Corsair Vengeance GPU: Gigabyte 3080ti SSD: Samsung 970 EVO 1Tb PSU: Corsair SF 600W Kylning: Noctua D15 Chassi: Fractal Design Meshify Skärm: LG C3 42" & Asus ROG Swift 27"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Makkez

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Trött
Garantin bryts inte om man byter minnen och hårddisk själv på sin Macbook Pro.

Precis som Trött säger så bryter man inte garantin om man gör detta själv, så länge man inte förstör något. Instruktioner för proceduren finns t.om. i manualen för datorn.
http://manuals.info.apple.com/en_US/MacBook_Pro_13inch_Mid200...

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)

Permalänk
Medlem

Tack för svaren!

Kanske ska klargöra att det är en Macbook jag är intresserad av inte en Mac Pro.

9600M verkar vara ett bra mellansegments kort iallafall.
http://www.notebookcheck.net/Gaming-Performance-of-recent-lap...

Tycker det låter konstigt att man har två grafikkort men bara kan dra nytta av ett åt gången. Det finns ingen smart typ som har fixat en patch eller program som gör att man kan använda båda samtidigt? Eller är det tekniskt omöjligt?

Hur stor skillnad är det mellan 9600M som har 256MB och 512MB?

Är det någon här som har någon av de dyrare Macbook modellerna? Ångrar ni erat köp? Eller var det värt varenda krona?

Permalänk
Sötast

Att köpa en mac för att spela är ett ganska stort misstag, tänk på det.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Allexz
Att köpa en mac för att spela är ett ganska stort misstag, tänk på det.

Syftar du på att det inte finns lika många spel som supportar mac? Eller att den inte är prisvärd när det gäller spel?

Permalänk
Medlem
Citat:

Syftar du på att det inte finns lika många spel som supportar mac? Eller att den inte är prisvärd när det gäller spel?

Den är inte prisvärd för spel. En PC-laptop för 10 000kr får du bra mycket saker i än i macbooken

Permalänk
Sötast
Citat:

Både och egentligen, lirade själv lite på min iMac innan och det var ju lite.... försvårande hehe.

Förresten så har Macbooken ENDAST 9400M och icke 9600M, det är Macbook Pro som har den funktionen.

Och den billigaste Macbook Pro'n som har 9600M kostar 19.995

För de pengarna kan du få en laptops med avsevärt bättre grafikkort och quadcores.

Med ett 9400M kan du räkna med att spela t.ex Warcraft3, WoW och liknande... Kanske något mer krävande, men inte mycket mer.

Att emulera spelen i OSX kräver en jävlans massa kraft, så det är att glömma.

Försökte köra BRAID emulerat på imac 24" och det hackade.

Och nativt så är inte spelet särskilt stort, endast ett fåtal titlar som släpps på båda plattformarna.

För allt utom spel så är mac i grunden fint.

Men om du är en gamer så är jag rädd för att du kan gå i en fälla.
Jag är själv en gamer, men hade varit sugen på en mac i flera år.

En dag kom suget tog över mig, så jag sålde min gaming-pc till en polare och köpte iMacen.

Det tog mig c:a 6 veckor, sen hade jag sålt den på tradera igen, och nu sitter jag på en Quadcore/SLi maskin haha

Under den tiden så satt jag varje dag på min PS3a som annars stått avstängd i över ett år, men tillsist så gick det bara inte mer

Är du en gamer?

Permalänk
Medlem

Det är inga problem att spela på en mac om man känner för det, men att köpa en mac för att spela är lite dumt eftersom det finns så mycket fler titlar osv på windows. Man kan dock installera windows på en mac om man vill, men jag brukar likställa mac med Mac OS X.

Om vi talar om klassiska spel är bakåtkompatibiliteten ett litet problem. Alla blizzardspel finns ju för mac, men problemet är att Apple har bytt operativsystem och även processorarkitektur ett par gånger dom senaste 15 åren eller så och varje gång nåt sånt händer blir ju all gammal programvara inkompatibel.

Såvitt jag vet är t.ex. Starcraft bara att dra in och spela på en modern windowsburk, men på en Mac är det inte lika självklart eftersom en mac på den tiden hade OS 7 och PowerPC-processor. Sen dess har dom kommit ut med Mac OS X som är helt nytt och inte har nåt gemensamt med det gamla systemet, och några år senare bytte dom ju processorarkitektur till Intel.

Blizzard kom ut med en OSX-version av starcraft redan för många, många år sen, men nån intelversion finns inte. Intelmacar har en inbyggd emulator som gör att du kan köra PPC-mjukvara. Det går trögt, men Starcrafts systemkrav är ju en fjärt i rymden år 2009 så det lär inte vara några problem även om jag själv inte personligen testat det.

Hur det är med mer krävande spel än Starcraft vet jag dock inte och det är lite det som är poängen med det här inlägget. Gamla versioner av Photoshop är t.ex. en ganska seg historia genom Rosetta, som emulatorn kallas.

Permalänk
Medlem

Kan inte säga mycket mer än andra. Kanske investera i den billigaste macen och sen ha en beg stationär PC till den? Blir dock dyrt men.

Permalänk
Medlem

Man kan ju ha både och, en macbook pro samt en spel PC.

Använd en KVM switch med en skärm så har du det bästa av två världar

Visa signatur

/////Beeos (!)

Permalänk

Jag kör med en stationär gaming PC och macbooken som den portabla arbetsdatorn. Har visserligen även spelat wc3 på den på LAN men det är ju inte så krävande. Hade aldrig som tanke att använda macbooken till annat än soradiskt spelande ibland.

Permalänk

Om du ska köra windows spel på mac så ska du ha Crossover/Crossover Games

Jag tycker att Crossover Games är bäst av dom

Visa signatur

Tjenixen (: