Permalänk
Medlem

Datorn låser sig

Hej!

Har problem att min sons nya dator låser sig.
Funkade bra när jag installerade Windows och andra program surfade runt m.m.
Men när jag startar World of warcraft låser den sig efter ca 10sek i spelet.
Fick rekommendationer att köra lite test program på den men låser sig även då.
Monterade om kylaren i paketet och byte kylpasta till Artic Silver 5 men hjälpte inte heller.
Men när jag ställde en bords fläkt så den blåser in i den öppna dator sidan så har min son kunnat spela i timtal utan problem.
Men så kan man ju inte ha det och inget problem man förväntar sig på en ny dator.

Nu till frågan.
Hur tar man reda på vad som överhettar då fläkten blåser över hela moderkortet.
Komplett ville veta om det var Processor, Nordbrygga, grafik eller dylikt...
Hur kollar man det?

Lite orolig det skall vara något med moderkortet då dess kartong var ihop tryckt på hela ena långsidan när det kom men allt verkade ok.
Även grafik kortet var öppnat så är rädd det kan vara något demo ex med problem.
Paketet jag köpt är http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=323787 medans det var veckans vara.

Permalänk

Tanka hem Real temp för att kika CPU'ns kärntempereaturer. I Everest och Speedfan kan du se lite mer temps, t.ex nordbryggan. Sen kan du även ladda ner orthos som stressar processor och ram samtidigt som du övervakar tempsen.

Permalänk
Medlem

Håller med Mackbrich. Skulle kunna vara grafikkortet eller kylningen i chassiet som strular, eftersom datorn bara verkar låsa sig när det är en "mer avancerad" grafikapplikation. Hade samma problem på en äldre dator, då var det chassiet som hade taskig ventilation vilket ledde till att grafikkortet överhettades. Tanka också ner GPU-Z så du kan se temperaturen på grafikkortet. Sist men inte minst kan det vara lönt att kolla om du har rätt drivrutiner osv.

Lycka till!

Permalänk
Medlem

Har nu testat dom olika programmen Rael temps, Everest och GPU-Z jag körde sedan programmet Orthos för att låta processorn jobba.
Fick då dom här värdena:

CPU 54grader
Kärna1 51grader
Kärna2 50grader
Moderkort 34grader
GPU 35grader

Detta var utan extra fläkt men chassit fortfarande öppet.
Inget mer hände.
Startade då World of Warcraft och datorn låste sig nästan direkt innan jag han tabba ut och kolla temps.
Gjorde då en förändring i bios och tog bort auto på processor fläkten och lät den gå på max.
Det höjde hastigheten på processor fläkten från 1000rpm till 1500rpm och sedan dess har datorn funkat Både i WoW och Warcraft III under någon dag utan problem.
Så antar jag får byta ut processor kylaren till något bättre en den som följde med original.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jonas_Br
Har nu testat dom olika programmen Rael temps, Everest och GPU-Z jag körde sedan programmet Orthos för att låta processorn jobba.
Fick då dom här värdena:

CPU 54grader
Kärna1 51grader
Kärna2 50grader
Moderkort 34grader
GPU 35grader

Detta var utan extra fläkt men chassit fortfarande öppet.
Inget mer hände.
Startade då World of Warcraft och datorn låste sig nästan direkt innan jag han tabba ut och kolla temps.
Gjorde då en förändring i bios och tog bort auto på processor fläkten och lät den gå på max.
Det höjde hastigheten på processor fläkten från 1000rpm till 1500rpm och sedan dess har datorn funkat Både i WoW och Warcraft III under någon dag utan problem.
Så antar jag får byta ut processor kylaren till något bättre en den som följde med original.

Orthos belastar ju din CPU långt mer än WoW någonsin kommer att göra
skumt det där.

Visa signatur

Core i7 6700k, Msi Z170m mortar, 16gb Hyperx DDR4, Evga GTX 970 4gb ACX 2.0+ SSC, Corsair hydro H100i , Corsair Carbide Air 240 , Fractal Design Integra M 750w

Permalänk
Medlem

när det sommar så blir det lätt överhettat om man har halvtaskig kylning i chassi etc.tror nästan alla på forumet har varit med om det

Visa signatur

|| Förstärkare Amplifix || Högtalare Canton RC-L || Cambridge Audio Dacmagic || asrock 330||

http://www.minhembio.com/forum/index.php?s=dd15fd8c8426beaecf...