Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sennebring
SB 710/750 och ett antal nVidia chipset är de som fungerar att låsa upp med...

Jo, jag gjorde en guide för jultävlingen där många av de moderkort som stöder
aktivering av de låsta kärnorna är listade (:

http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=8...

Visa signatur

Låda: Phanteks Eclipse P400S White TG | Mobo: Gigabyte B650M PG Lightning | CPU: AMD Ryzen 5 7600X | GPU: Gigabyte Radeon RX 7800 XT GAMING OC | RAM: Crucial Pro RAM 32GB (2x16GB) DDR5 @ 6000 MHz | Corsair RM750x | Lagring: Kingston NV2 1TB | Seagate Barracuda 2TB | Samsung SSD 850 EVO 120GB | Crucial MX300 275GB | WD Caviar Blue 1TB | OS: Windows 111 Professional - https://valid.x86.fr/vy2iva

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av markiiie
Jo, jag gjorde en guide för jultävlingen där många av de moderkort som stöder
aktivering av de låsta kärnorna är listade (:

http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=8...

Har sett den när du säger det Bra bidrag hoppas du vinner något!
Synd att allt man är lite halvbra på redan har fått grymma guider

Visa signatur

Religion and greed cause millions to bleed

Permalänk
Medlem
Citat:

Har sett den när du säger det Bra bidrag hoppas du vinner något!
Synd att allt man är lite halvbra på redan har fått grymma guider

Haha jo det hoppas jag med. Det är inte många guider vad gäller överklockning
av AMD-processorer. Men jag vet inte om min räknas in där, får väl hoppas ^^

Du kan ju fortfarande konkurrera med de guider som redan finns C;

Visa signatur

Låda: Phanteks Eclipse P400S White TG | Mobo: Gigabyte B650M PG Lightning | CPU: AMD Ryzen 5 7600X | GPU: Gigabyte Radeon RX 7800 XT GAMING OC | RAM: Crucial Pro RAM 32GB (2x16GB) DDR5 @ 6000 MHz | Corsair RM750x | Lagring: Kingston NV2 1TB | Seagate Barracuda 2TB | Samsung SSD 850 EVO 120GB | Crucial MX300 275GB | WD Caviar Blue 1TB | OS: Windows 111 Professional - https://valid.x86.fr/vy2iva

Permalänk
Citat:

Haha jo det hoppas jag med. Det är inte många guider vad gäller överklockning
av AMD-processorer. Men jag vet inte om min räknas in där, får väl hoppas ^^

Du kan ju fortfarande konkurrera med de guider som redan finns C;

Hehe får se om jag har tid till det då
Får göra en guide om hur man gör med sina oupplåsta 550 ( som min )

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Orio
Cliddo, Har du rev 2.0 eller rev 1.0? Rev 2 har tydligen SB710.

Jag har exakt samma moderkort fast Rev 2 och tydligen ska den klara låsa upp men min 720 gjorde det inte..

Jag beställde moderkortet för någon dag sen från inet.. lär få det imorgon, få se då vilken rev det är.. troligtvis rev 2? Hoppas jag...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cliddo
Jag beställde moderkortet för någon dag sen från inet.. lär få det imorgon, få se då vilken rev det är.. troligtvis rev 2? Hoppas jag...

till 99% säkerhet får du ett rev.2

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

till 99% säkerhet får du ett rev.2

Schysst Tackar, kanske hör av mig sen då!

Permalänk
Citat:

Schysst Tackar, kanske hör av mig sen då!

Har du en 550 redan eller ska du köpa en samtidigt som moderkortet?
Köpte min på Inet för 8v sen och batchen dom hade inne då bestod av GPMW 0927 steppings, inte många som lyckats låsa upp den steppingen. Min ville inte alls:(

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Har du en 550 redan eller ska du köpa en samtidigt som moderkortet?
Köpte min på Inet för 8v sen och batchen dom hade inne då bestod av GPMW 0927 steppings, inte många som lyckats låsa upp den steppingen. Min ville inte alls:(

Får med 550an med moderkortet ja.. okej, fan vad illa.. vart ser man sen vilken "stepping" den har då?
Egentligen spelar de inte jätte roll om det går eller inte går då jag ska ge bort datorn till en 12åring men vore kul att testa lite innan ifall han behöver lite mer power senare..

Tänkte dock köra 550an som propp för min blivande server men får väl bli en intel dårå!

Permalänk
Medlem
Citat:

Får med 550an med moderkortet ja.. okej, fan vad illa.. vart ser man sen vilken "stepping" den har då?
Egentligen spelar de inte jätte roll om det går eller inte går då jag ska ge bort datorn till en 12åring men vore kul att testa lite innan ifall han behöver lite mer power senare..

Tänkte dock köra 550an som propp för min blivande server men får väl bli en intel dårå!

Då jag glömde kolla batchnummer på min 720 så står det tydligen på processorn.

http://img115.imageshack.us/i/720serial.jpg/

Som där tex, Det är ingen garanti att den låser upp för att den har ett "bra" batch nummer, bara att många människor lyckats låsa upp med just det numret/ Produktions månaden.

Hoppas det går bra

Visa signatur

Citera för snabbare svar.

Permalänk
Citat:

Står på den... Går att se innan man brutit förpackningen. Jag mailade innan och bad dom kolla upp om dom hade en stepping jag frågade om det hade dom men den som packade tog en annan iaf Tog för givet att det var den jag efterfrågat när jag öppnade förpackningen men det var det inte och jag satt där med en bruten förpackning
Min 720 låste dock upp så jag är nöjd ändå Förutom att 550:n ligger å samlar damm nu haha Klockar riktigt fint, 3,7ghz @stock volt så 550 duger gott åt spel och server ändå

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Står på den... Går att se innan man brutit förpackningen. Jag mailade innan och bad dom kolla upp om dom hade en stepping jag frågade om det hade dom men den som packade tog en annan iaf Tog för givet att det var den jag efterfrågat när jag öppnade förpackningen men det var det inte och jag satt där med en bruten förpackning
Min 720 låste dock upp så jag är nöjd ändå Förutom att 550:n ligger å samlar damm nu haha Klockar riktigt fint, 3,7ghz @stock volt så 550 duger gott åt spel och server ändå

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Orio

Hoppas det går bra

Processorn jag fick nu verkar ha stepping: 0928 EPMW

Bra eller dåligt?
Ska snart beställa servern, får testa imorn om 550an är bra nog

Permalänk
Avstängd

3.7ghz som x4 i stockvolt? Omöjligt!

Visa signatur

AMD Phenom II X4 720 BE @ 3.61 GHz || MSI 790XT-G45 Crossfire || 800MHz 4GB Corsair|| Sapphire HD5850 1GB || Corsair 650W || BENQ G2400W 1920x1200

Permalänk
Medlem

Jag hoppas såå att jag lyckas låsa upp min 550 när jag beställer den om någon vecka :// Ska man bara försöka direkt o låsa upp eller ska jag vänta tills jag köpt ny cpu-kylare? (vilket kommer ta ett tag..) Jag menar, kan jag inte bara testa o kolla om det går och sen göra den till x2 igen eller kör de stabilt med stock-kylaren på x4?

Mvh Isak E

Visa signatur

System 1||i5 4670K @ 3,4GHz /w H100i||Maximus VI Gene||16GB 1600MHz||ASUS R9 280X 3GB DC2 TOP||840 EVO + 1TB WD Black + 2TB WD Green||AX 860||Corsair 350D|| System 2||Phenom II X4 955 BE /w Noctua NH-U9B SE2||8GB 1600MHz||Gainward GTX 460 1GB "Golden Sample - GS"||1TB WD Black Sata6 + 2TB WD Green||TX 650W||CM Storm Sniper||
||rMBP 13" Late 2013 - i5 4288u 2,6GHz, 8GB, 512GB SSD||iPad 3 16gb||iPhone 5S||

Permalänk

Du kan ju iallafall testa och kolla? Original kylaren kan ju räcka, jag vet inte. Kunde inte låsa upp min 550be, men kör med original kylaren och 3,6ghz @ 1,4vcore och den går inte för varm

Visa signatur

Gör det du tror på & tro på det du gör!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lillmackan
Du kan ju iallafall testa och kolla? Original kylaren kan ju räcka, jag vet inte. Kunde inte låsa upp min 550be, men kör med original kylaren och 3,6ghz @ 1,4vcore och den går inte för varm

Ok, blir till att testa Men annars är det en bra processor? Ska köra den med en 4890, tror du jag kommer kunna lira gta 4 på någorlunda grafik?
Tänkte senare kanske satsa stort o köpa mig en Thermalright True Black 120 senare med någon 120mm fläkt, vet dock inte vilken :S Vilken 120mm tycker du är bra till en processorkylare?

Mvh

Kollade lite till och Zerotherm NV120 Premium kan vara ett alternativ?

Visa signatur

System 1||i5 4670K @ 3,4GHz /w H100i||Maximus VI Gene||16GB 1600MHz||ASUS R9 280X 3GB DC2 TOP||840 EVO + 1TB WD Black + 2TB WD Green||AX 860||Corsair 350D|| System 2||Phenom II X4 955 BE /w Noctua NH-U9B SE2||8GB 1600MHz||Gainward GTX 460 1GB "Golden Sample - GS"||1TB WD Black Sata6 + 2TB WD Green||TX 650W||CM Storm Sniper||
||rMBP 13" Late 2013 - i5 4288u 2,6GHz, 8GB, 512GB SSD||iPad 3 16gb||iPhone 5S||

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Isak E
Ok, blir till att testa Men annars är det en bra processor? Ska köra den med en 4890, tror du jag kommer kunna lira gta 4 på någorlunda grafik?
Tänkte senare kanske satsa stort o köpa mig en Thermalright True Black 120 senare med någon 120mm fläkt, vet dock inte vilken :S Vilken 120mm tycker du är bra till en processorkylare?

Mvh

Kollade lite till och Zerotherm NV120 Premium kan vara ett alternativ?

Okej Jo jag är nöjd med processorn. Tror att det kommer funka väldigt bra o köra gta 4, nu har jag inte testat just det spelet. Men har ett HD4870, vilket är ett sämre kort och jag kör alla spel jag testat hittills i HIGH. Du kommer troligtvis kunna köra högsta inställningarna.

True är en bra kylare, fläktar som funkar bra och är tysta är ju Noctua eller Fractal Design. Sen har noctua fläktar som blåser bättre och låter lite mer, eller som blåser mindre men låter knappt något.

Har hört att zerotherm nv120 ska vara ganska bra. Men jag vet inte, aldrig testat den. Själv ska jag köpa en Scythe Ninja2 rev.b

Visa signatur

Gör det du tror på & tro på det du gör!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Isak E
Jag hoppas såå att jag lyckas låsa upp min 550 när jag beställer den om någon vecka :// Ska man bara försöka direkt o låsa upp eller ska jag vänta tills jag köpt ny cpu-kylare? (vilket kommer ta ett tag..) Jag menar, kan jag inte bara testa o kolla om det går och sen göra den till x2 igen eller kör de stabilt med stock-kylaren på x4?

Mvh Isak E

Jag har läst om upplåsning av kärnor på många forum men jag har aldrig läst
om någon som har fått sin upplåsning att fungera bättre genom att byta kylare (:

Det känns inte som att det är så avgörande ifall det ska fungera eller inte ^^

Min ligger och trycker som quad på 3,4GHz och stockvolt med originalkylare.
Det enda jag har gjort är skruvat upp multipliern till 17x, satt igång ACC och Unleash mode sen behövde jag inte göra mer.
Fungerade första gången (:
Och med första gången menar jag första gången efter de släppte ett nytt BIOS
till mitt moderkort som fixade cold boot buggen

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lillmackan
Okej Jo jag är nöjd med processorn. Tror att det kommer funka väldigt bra o köra gta 4, nu har jag inte testat just det spelet. Men har ett HD4870, vilket är ett sämre kort och jag kör alla spel jag testat hittills i HIGH. Du kommer troligtvis kunna köra högsta inställningarna.

True är en bra kylare, fläktar som funkar bra och är tysta är ju Noctua eller Fractal Design. Sen har noctua fläktar som blåser bättre och låter lite mer, eller som blåser mindre men låter knappt något.

Har hört att zerotherm nv120 ska vara ganska bra. Men jag vet inte, aldrig testat den. Själv ska jag köpa en Scythe Ninja2 rev.b

Ok, låter skit bra Vet ej om det är lönt att lägga ca 800kr+ på en thermalright eller köra på en Zerotherm NV120 Premius som ligger på 500kr.. Ska kolla in den du tänker köpa också

Citat:

Jag har läst om upplåsning av kärnor på många forum men jag har aldrig läst
om någon som har fått sin upplåsning att fungera bättre genom att byta kylare (:

Det känns inte som att det är så avgörande ifall det ska fungera eller inte ^^

Min ligger och trycker som quad på 3,4GHz och stockvolt med originalkylare.
Det enda jag har gjort är skruvat upp multipliern till 17x, satt igång ACC och Unleash mode sen behövde jag inte göra mer.
Fungerade första gången (:
Och med första gången menar jag första gången efter de släppte ett nytt BIOS
till mitt moderkort som fixade cold boot buggen

Ok Har läst din tråd om hur man låser upp, credit till den!! Grymt bra, men får väl testa att låsa upp den om det går ok för dig med stockkylare Blir ju ändå till att köpa en ny kylare senare pga överklockning ifall jag inte skulle lyckas låsa upp den

Mvh Isak E

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Min ville inte låsa upp sig.. Ska testa och klocka den lite bara då..
Tror att mobot är tjuven i det hela.. ACC finns men inte samma grejer som finns i guiden..

Permalänk
Medlem
Citat:

Min ville inte låsa upp sig.. Ska testa och klocka den lite bara då..
Tror att mobot är tjuven i det hela.. ACC finns men inte samma grejer som finns i guiden..

Då kan lösningen till ditt problem vara att flasha BIOS till en nyare version (:
Finns ACC så ska det finnas unleash mode på senare BIOS också!

Testa det ^

Visa signatur

Permalänk

AMD Phenom II X2 550 BE

Nyss beställt 550 BE tillsammans med Asus M4A785TD-M EVO.
Tänkte låsa upp de två låsta kärnorna plus klocka den till cirka 3.7GHz vad jag har förstått är så långt man kan gå med stockkylaren.

Sitter just nu på en trött E2140 och ett X1950 GT så frågan är, kommer grafikkortet flaska mycket med nya processorn, eller kommer det lyftas fram bättre än med E2140?

Permalänk

Re: AMD Phenom II X2 550 BE

Citat:

Ursprungligen inskrivet av erikbergkvist
Nyss beställt 550 BE tillsammans med Asus M4A785TD-M EVO.
Tänkte låsa upp de två låsta kärnorna plus klocka den till cirka 3.7GHz vad jag har förstått är så långt man kan gå med stockkylaren.

Du vet att det finns inga garantier att den låser upp och jag skulle säga att chansen att du misslyckas låsa upp är större än den är att du lyckas Finns inte heller några garantier på att den klockar till 3,7ghz även om min gav 3,6ghz undervoltad Så länge du har fina temps kan du fortsätta med orginalkylare, men höjer du volten tar det inte lång tid innan orginal kylaren inte hänger med.
Ditt graffe kommer att flaska,speciellt om du lyckas låsa upp den till x3/4.
Lycka till!

Visa signatur