Dubbla skärmar, diverse frågor

Permalänk

Dubbla skärmar, diverse frågor

Hej,

Tänkte haxxa till det lite med 2 bildskärmar för att det ska se lite extra geek ut :).
Innan jag börjar med detta har jag dock ett par frågor som jag hoppas någon kan ha svar på.

Setupen är; 19" TFT + 22" Wide (prim), Ati 850xt och Catalyst control center etc.

Hur får jag enklast olika upplösningar på de båda skärmarna, exempelvis 1680x1050 på 22" och säg 1280x960 på 19"?

Om jag nu spelar ett fullscreenspel t.ex Warcraft III på den primära och har mirc/webläsaren igång på den sekundära kan jag då förflytta musen från den primära där jag spelar till att skriva på irc eller surfa genom ett enkelt knapptryck? Jag vill alltså inte bli uttabbad från den primära utan jag vill fortfarande se spelet så att säga.

Om det nu behövs extraprogram eller liknande så tas gärna tips emot.

Tacksam för svar

Permalänk
Medlem

Upplösning kan du fixa windows där du brukar ändra upplösning.
Det andra vettefan.

Permalänk
Medlem

Re: Dubbla skärmar, diverse frågor

Citat:

Ursprungligen inskrivet av krukanaboo
Hej,

Tänkte haxxa till det lite med 2 bildskärmar för att det ska se lite extra geek ut :).
Innan jag börjar med detta har jag dock ett par frågor som jag hoppas någon kan ha svar på.

Setupen är; 19" TFT + 22" Wide (prim), Ati 850xt och Catalyst control center etc.

Hur får jag enklast olika upplösningar på de båda skärmarna, exempelvis 1680x1050 på 22" och säg 1280x960 på 19"?

Om jag nu spelar ett fullscreenspel t.ex Warcraft III på den primära och har mirc/webläsaren igång på den sekundära kan jag då förflytta musen från den primära där jag spelar till att skriva på irc eller surfa genom ett enkelt knapptryck? Jag vill alltså inte bli uttabbad från den primära utan jag vill fortfarande se spelet så att säga.

Om det nu behövs extraprogram eller liknande så tas gärna tips emot.

Tacksam för svar

Jag kör med två skärmar och om du ska göra någonting på anda skärmen medans du kör en "helskärmsaplication" så måste man ibland tabba ner för att ens föra över musen dit. Ibland så kan man föra över musen på andra skärmen medans man är upp tabbad fasst du kan inte ändra någonting om du inte tabbar ner först vilket datorn gör automatiskt när du klickar utanför applicationen. Det enda spel jag har stött på där man kan ändra saker på andra skärmen utan att tabbas ner är wow då man kör i window-mode maximized.

Kan dock inte säga att den inte finns något program som kan bota detta men dethär är bara min erfarenhet.

Permalänk
Medlem

Windows klarar själv av olika upplösningar enligt de du beskriver, vill man ha lite extra möjligheter till inställningar så bör man kolla närmare på att köpa ett program som heter Ultramon, funkade klockrent för mig när jag använde det med XP och vista, men har ingen erfarenhet av det till Win7, mängder av funktioner (de flesta iofs inte jättenödvändiga, men många små roliga )
Ang. att inte tabba ut i fullscreen så är det enligt vad jag vet inte möjligt, du måste isf ha två separata datorer. Däremot kan du ha irc:en eller en webbsida uppe med en guide eller text du vill kunna läsa samtidigt som du lirar, eller varför inte TS2-fönstret så man ser vem som pratar och några gadgets med CPU-användning och nätverksanvändning och lite annat smått och gott?

Permalänk

Tjenare! Jag kör med 2 skärmar också. Som skosnore säger så är det bara att ställa upplösningen i windows som vanligt. Ska du köra fullscreenprogram på primära skärmen och har blandat skit på den sekundära (jag har ventrilo, ventrilo server, msn, vista sidpanelen och ibland vuxenfilm) så kan du inte tex aktivera msnfönstret utan att programet på din primära skärm kommer att tabbas ner, iallafall inte vad jag erfarit. I princip alla spel jag spelat så låser sig muspekaren till primära skärmen när du startar spel på den, så det är gamla hederliga ALT+TAB för att byta program, fast jag vet att company of heroes inte låser muspekaren, vilket är förbaskat störigt när man skrollar runt i landskapet. Hoppas det var lite till hjälp!

Mvh
Martin

Visa signatur

WS: Asus Commando, E8400 @ 3.8ghz, 4gb ocz reaper pc 8500, 3x750 samsung spinpoint, Ocz vertex ssd, antec p182, radeon 4870. 2x samsung syncmaster 245B. Xfi fatal1ty.

HTPC: Asus barebone av nåt slag, E6550, 4gb corsair xms2, nvidia 8500gt, 80gb samsung spinpoint. Audigy 2 ZS

Permalänk
Medlem

2 vga eller 1 vga och 1 dvi??

Måste man ha 2 vga för att sammanlänka två bildskärmar så att dom arbetar tillsammans?

Visa signatur

|Ace Ecco 220| Corsair TX 650W | Asus P7P55-M, intel P55 MATX | INTEL Core i5-750 @ 3.4GHz| Corshair XMS3 2x2 GB DDR3 | XFX HD 6950 2GB | WD Caviar GreenPower 650gb |
Även den starkaste måste ta i när han skiter.