Permalänk
Medlem

Aopen AX4G-Pro funkar inte ?!

Jag har två polare som precis har satt ihop sina nya burkar och båda har köpt AOpen:s AX4G-Pro som fick väldigt bra betyg i Tom's Hardwares stora I845G test.

Det jävliga är bara det att ingen av deras burkar funkar !

De kör med Intel P4 2,26 Ghz 533 FSB processorer och Samsung 256 MB DDR 333 Mhz minnen.

Allting är ihopsatt som det ska och det som händer är att burken går igång (pip) och cpu fläkt och psu fläkt snurrar och så men det blir inte någon bild på monitorn och tangentbordet verkar inte heller funka...

Det finns en thread på Aopen:s forum om det hela men det hjälper inte så mycket
http://club.aopen.com.tw/forum/viewmessage.asp?forumID=17&Mes...

En lustig grej är att ena polaren provade med en P4 400 FSB CPU och då funkade den direkt ! Han provade även med 2 olika P4 533 FSB CPU:er men samma fel kvarstod.

Jag ska själv bygga ny burk snart och vill ha ett bra och stabilt moderkort. Jag har alltid kört med Aopen förut och har aldrig haft några problem men nu börjar man undra.

Någon som har någon idé ?

Permalänk
Medlem

AX4G Pro är ett av de sämsta moderkort som gjorts. Brorsan köpte sitt kort efter att, precis som dina vänner, läst på Tom's Hardware. Du kanske inte visste att AOpen sponsrar Tom, men så är det.

AOpens AX4/B/C/G och allt vad de nu heter verkar vara de enda korten byggda på Intels i845/E/G kretsar som inte gillar 333 mhz minne, trots att det står så på kartongen att så är fallet. Enda sättet jag vet att det funkar är om man kör en 512:a i 333 Mhz. Vidare så är korten långsamma, NIC och ljudkort har en tendens att lägga av och överklockningen är ett skämt.

Om möjligt, försök få byta korten mot någon annan sort. Gigabyte 8IEXP är ett bra kort, ASUS PB533-X och ABIT BD7II / IT7 är BRA kort byggda på i845/E/G-chipset

Visa signatur

My arms, your hearse

Permalänk
Medlem

Det var nästan det jag anade, pissiga moderkort

Aopen som har funkat klockrent för mig förut ... suck...

Då får det bli ett Asus PB533-V istället (förutsatt att det klarar 333 Mhz galant)

Permalänk
Medlem

Har inte hört att det krånglar. ABITs BD7II är billigt och klockvänligt, typ 1300 på db.com

Visa signatur

My arms, your hearse