Får bluescreen, efter reboot så kraschar den igen. Nätagget som failar?

Permalänk
Medlem

Får bluescreen, efter reboot så kraschar den igen. Nätagget som failar?

Tja!
Jag har i ett par veckor, det kan till och med ha varit ända sedan jag uppgraderade datorn i början av augusti, så har jag drabbats av ständiga bluescreens. Datorn är inte överklockad.
Främst i Windows, där det numera händer minst en gång om dagen, men även i Arch Linux har det hänt ett par gånger.
Idag kände jag att bägaren rann över, när den först får bluescreen i Win7, och så fort den startat om sig och fått fram bakgrundsbilden, så får den en ny bluescreen.

Jag stänger av strömmen till nätaggregatet, trycker på powerknappen i fronten för att få ur den sista spänningen. För att sedan starta datorn igen, nu fungerar den som vanligt, i flera timmar till och med, den klarar också att köra ett helt Vantage-test. Men efter ett par timmar så upprepar sig exakt samma procedur.
Just nu har jag startat upp Arch istället, som klarar sig betydligt bättre mot detta.
Varje gång detta händer så har jag haft igång ett par program, ungefär följande: Pidgin, Winamp, Firefox med ~10 flikar, Xfire, Skype. Senaste gången så kraschade den precis under uppstarten av Eclipse.

Jag använder ett Corsair HX520W till min setup som synes nedan. När jag skaffade delarna så var jag tveksam till om det skulle klara påfrestningen, vad tro ni? Låter det som att nätagget inte orkar? Det har ändå inte varit under spelande det hänt, så grafikkorten har inte varit särskilt belastade. Dessutom har jag för bara två veckor sedan vart på lan och spelat massor, utan problem.

Kan någonting vara trasigt? Vad tror ni isåfall det skulle vara?

Visa signatur

PhII 955BE TRUE | Gigabyte 790FXT-UD5P | GTX 960 4GB | 16GB 1333MHz | Intel 330 120GB | 20TB | Corsair HX520 | Antec P182 | 27" BenQ VA | 2x 22" BenQ | 46" TV

Permalänk
Hedersmedlem

Testa att ta ur det ena graffet och kör en tid utan, är den helt stabil då, så bör det vara nätagget som inte klarar biffen.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Lite beroende på vad du upp graderat så kan det vara nödvändigt med att instalera om oprativsystemet.

MVH Peter

Permalänk
Hedersmedlem

Ja, har du inte formaterat/ominstallerat efter moderkortsbyte tex, så är det det bästa att göra detta.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jalle64
Ja, har du inte formaterat/ominstallerat efter moderkortsbyte tex, så är det det bästa att göra detta.

Gör det, samt ladda ner memtest86 och låt den köra ca 10 pass (några timmar) och kolla om du får några error.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem

Tagit ur ett grafikkort nu, datorn har varit igång ungefär en timma, så ska låta den stå på och göra en massa grejer under natten, så får vi se om den klarar sig, isåfall skaffar jag nytt nätaggregat.
Annars kör jag ett memtest86 och ser hur det går.

Jag tror inte att ominstallation av OS behövs, eftersom att det händer (dock sällan) även i Arch Linux, som installerades efter uppgraderingen. Windows 7 uppgraderade jag bara från BETA till RC1, istället för ren ominstallation.
Men som sista utväg testar jag en hel ominstallation av Win7.

Visa signatur

PhII 955BE TRUE | Gigabyte 790FXT-UD5P | GTX 960 4GB | 16GB 1333MHz | Intel 330 120GB | 20TB | Corsair HX520 | Antec P182 | 27" BenQ VA | 2x 22" BenQ | 46" TV

Permalänk

Jag skulle tippa på minnesproblem... du bör avmarkera "Kontrollpanelen - System - Avancerade inställningar - Avancerat - Start & återställning - Starta om automatiskt." för att hinna läsa felmeddelandet vid blådumpen som ger dig en vink om orsaken till problemet.

Prova gärna att underklocka minnena för att se om problemen försvinner.
Sätt även manuell matningsspänning och klockning för minnena i BIOS.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem

Har resetat CMOS helt, och minnena körs då i Default, som är 1066MHz. De är alltså underklockade då de är 1600MHz-minnen egentligen.
Så nu används ett grafikkort samt underklockade minnen. Har precis satt mig på LAN här så hoppas att det ska fungera nu, synd utan Crossfire just nu, men ett HD4870 duger fint.

Update: Den har fungerat fint ett bra tag nu, så jag antar att det varit strömförsörjningen, även om den inte varit under så stor påfrestan tidigare iofs. Den kanske drar en hel del även när den inte är i full-load, och så har det kanske varit lite 50/50 om den klarat det, inte vet jag.
Lite övertrött nu, så ursäkta för konstiga formuleringar etc.:P

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Den har fått starta om en gång nu och då kört memtest i 13 timmar, vilket gick fint.
Men när jag sedan startade den igen så gick det inget vidare, den vägrade starta till synes samtliga 32-bit program, jag har inte testat alla, men som exempel funkar IE x64 men inte x86-versionen.
Jag skrev mer här: http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&postid=944...

Dessutom har den fått ett par bluescreens, denna gång med endast en grafikkort i, förmodligen klarar nätagget biffen iallafall.

Dessutom vågar jag inte maxa med OCCTs nätaggstest, grafikkortsminnena går över 100 grader, och det låter inte vidare bra så jag avbröt snabbt. Mer här: http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&postid=943...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

vad är bluescreen?

Permalänk
Medlem

Om du någon gång varit med om att Windows kraschat, alltså fryst sig och stängt av sig till synes utan anledning, så brukar man få upp en blå skärm, en bluescreen.
Alltså, att få en bluescreen betyder att någonting är fel.
Det kan kallas bluescreen, blåskärm eller BSOD (bluescreen of death). Fler benämningar kanske finns.
Mer information om fenomenet finns säkert på Wikipedia.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Nu har den fungerat fint i i två kvällar, men alldeles nyss frös den bara helt igen.
Jag kör minnena underklockade i 800Mhz istället för specificerat 1600Mhz, och övriga komponenter körs i stock-klock.

Jag testade ett par dagar med endast ett grafikkort i men problemen fanns kvar så nu sitter båda i.
Memtest klarar den fint i många timmar oavsett om minnena körs i 800 eller 1600 MHz.

Jag funderar på ifall ominstallation av Windows 7 kan vara på tiden. Jobbigt att ställa in grejer igen bara och installera om spel som behöver registernycklar etc.

Har någon fler idéer? Vad ska jag testa?

Visa signatur

Permalänk

Om du skall ominstallera Windows 7 så se till att först spara ut alla inställningar med mera med hjälp av programmet "Windows Filöverföring" (migwiz) till USB-minne eller disk. Efter installationen så återställer du alla inställningar (mail,msn,spel,...) som du hade förut genom att köra programmet igen.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem

Tack så mycket för tipset, hade för mig att något sådant fanns men trodde inte att det var något vidare. Borde testat det förr:D
Får se ifall jag kör en ominstallation eller inte.

Visa signatur