Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
högra hörnet i helvete
Registrerad
Jul 2007

Ett nytt spel!

Detta kanske inte kan förklaras så bra med en relativt kort text på ett forum men här kommer det.

Jag spelar spel, jag gillar spel dock har jag börjat tröttna att spel har inte förändrats mycket i grunden. Shooter är shooter spel oavsätt hur du lägger fram det. Det har gått mig på nerverna att vissa spel som har en så kallad öppen spel miljö är fortfarande hindrade av målen som ska uppnås i spelet.
Detta fick mig att tänka på hur skulle det vara om man kunde sätta upp egna mål i spelet men att spelet faktiskt också gav en möjligheter att välja hurvida du ville spela strategi eller shooter eller rollspel i ett och samma spel.

T.ex.

Vi antar att du har en öppen spel miljo(en stad) historien börjar med att du spelar en karaktär som lever ett vanligt liv. detta kan ses som tex sims men inte lika tråkigt.du ska äta jobba och umgås med dina vänner för att bygga en grund för din karaktär. Denna grund är kanske att du ska känna på miljön kontrollen av karaktären och så vidare.

Staden du är i blir låt oss säga infekterad av Zombier. Du blir tvungen att överleva, som grund har du kunskaperna du skaffade dig under inledningsfasen i spelt, du vet hur staden ser ut och vart vissa vapen och dylikt finns.

det är här spelet går från roll till shooter.

Du kanske väljer att sätta upp en bas för att rädda andra ellr bara döda zombier på egenhand. Men om man skulle kunna bygga en bas skulle det kunna resultera till att du får flera följeslagare i spelet som hjälper dig.

här kommer strategi delen in.
Nu när man har en skara som följer en öppnas flera möjligheter.
du får möjligheter att planera och medverka i "raids" på zombier detta blir strategi /shooter samt kanske att detta kan kombineras med rollspels delen.

Grejen är med denna ide är att inga klara mål ska sättas upp utan att man själv ska vilja sätta dem. Det skulle dock kanske kunna förekomma större övergripande mål som "döda alla zombier inom staden.

Det jag undrar är kan dessa spel göras? och om de kan varför är det ingen som gör dem.

P.s om det är något oklart i texten fråga.

Skrew you jag har dyslexi!
och JA jag googla hur det stavas!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2003

spore är ju faktist lite så, börjar med en rpg grej, du utvecklar din karaktär etc. går över till stratgegiläga senare. nu spelade jag inte ändan till rymdfasen eller något av expansionerna så det kanske finns mer lägen.

Laptop - MacBook 2.0GHz, 4GB ram, Intel GMA 950
Stationär - i5 3570k @ 4ghz, 8gb ram, 120gb ssd + 2tb hdd, Windows 8 64bit, fractal design arc
Citera så jag hittar tillbaka :)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Jul 2007

Visst ett sånt spel skulle kunna göras men det skulle troligtvis ta måååånga år att utveckla det. Ett vanligt spel med hela spelmotorn och så tar oftast ett par år att tillverka medans ett sånt spel som du beskriver är ungefär som 10 olika spel med olika genre som ska kopplas ihop till ett spel och det kommer i princip göra att det tar 10 gånger längre tid att utveckla det. Sedan skulle det också behöva var offantligt stort med stor spelyta för att kunna fungera bra med alla olika spelsätt och sånt så det skulle krävas väldigt många skivor för att få plats allt, kanske till och med flera Blurayskivor.

Allt detta gör att ett sånt spel skulle kosta ofantligt mycket att utveckla och producera och de skulle inte tjäna på det även om det skulle sälja lika mycket som ett populärt Mariospel. Enda sättet att käna på det skulle vara att sälja spelen för flera tusen kronor (vilket skulle medföra att färre köper det) eller att de gör ungefär som med WoW så att man behöver betala för att kunna spela.

Men eftersom det inte går att garantera en särskild inkomst så finns det inget företag som vill riskera sånna summor pengar.

I framtiden kanske det kommer snabbare sätt att programmera och bättre lagringsmedier som löser de flesta av dessa problemen men jag skulle gissa att det är minst 10 år dit. Vi får helt enkelt vänta (länge) och se.

Har ett moderkort men vart fan köper man ett pappakort!?
Dator som moddas för fullt: SilverStone Raven RV02 White| i7 2600k @ 4,6GHz | ASUS P8P67 WS Revolution| Tri SLI Asus GTX580 DCII| 16Gb Corsair Vengence 1600MHz | Corsair AX 1200i| 2st OCZ Vertex 3 MI 120GB | Skärmar: 3x Dell U2311

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Östersund
Registrerad
Aug 2007

Borde inte denna diskussion tas på Spel forumet och inte Programmering och digitalt skapande?

mobo Asus M4A88TD-M EVO/USB3 cpu 1100T kylare Noctua NH-D14
gpu RX 460 passive ram 16GB DDR3 1600MHz ssd Samsung 850 EVO 250GB
psu Corsair AX 850 skärmar 3 * 40" NEC P401

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2006

Det du beskriver låter mer som en simulator än ett spel då det inte finns några konkreta uppställda mål.

citera!