Permalänk
Medlem

Nytt datorbygge vill inte gå igång

Byggde nyligen ihop en dator på alldeles egen hand och skulle testa att starta den. Tyvärr gick inte datorn igång och jag vet inte riktigt vad jag kan ha gjort för fel.

När ja kopplat i strömkontakten och satt på nätagget lyser en grön diod på moderkortet. Sedan när jag försöker slå på datorn blinkar tre dioder till i rött på moderkortet och sedan händer inget mer, den gröna dioden lyser konstant.

Jag är ganska ny på det här med att bygga datorer så det kan mycket väl vara ett simpelt fel.

Corsair 4GB (2x2048MB) 1600MHz XMS3
Asus P7P55D
Core i5 750, 2.66GHz
640GB Western Digital Caviar SE SATA II
Optiarc AD-7240S DVD±RW Svart SATA, OEM
Antec Three Hundred, Utan nätagg
Corsair VX 550W
XFX Radeon HD5850 1GB

Tacksam för alla svar!!

Permalänk

kollat så att du inte har skruvat i en distans för mycket så att det blir kortis på baksidan av moderkortet?

Visa signatur

[ Asus Maximus Formula III| Intel Core i5 750 | 8GB Corsair DDR3 | Intel X25-M G2 160GB | Western Digital Caviar 500GB | Gerforce GTX275 | Corsair 750W | Windows 7 Ultimate 64-bit ]

Permalänk
Medlem

Har du anslutit båda 4pins kontakterna i moderkortet ovanför CPUn?

Kolla i manualen vad tre röda blink betyder.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 4TB SATA SSD = total 16TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: ASUS PG32UCDM 32" 4K OLED 240Hz, Acer Predator XB323UGX 32" 1440p 270Hz
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem

Som sagt, kolla noga så att du kopplat alla kablar rätt och jämför i detalj med kopplingsschemat i moderkortsmanualen. Börja med att se så du verkligen skruvat i alla distanser rätt för annars ja...är risken mkt stor att moderkortet är kört tyvärr, vet av egen erfarenhet hur viktigt detta är.

Visa signatur

Corsair 4000D Airflow | NZXT C650 | MSI B550-A PRO | Ryzen 5800X + Noctua NH-D15 | 16GB Gigabyte Aorus RGB Memory (3733 MHz) | Adata SX8200 PRO 500GB + Crucial BX100 240GB | EVGA GTX980 Ti | Benq G2420HDBL + LG C3 77" l

Permalänk
Medlem

Har kollat på baksidan av chassit och där sitter bara 9 skruvar, en för varje hål på moderkortet så det kan väl inte vara felet.

Om du med "de båda 4-pins kontakterna" menar 8-pins kontakten från nätagget till moderkortet så har jag anslutit den.

Tycker tyvärr att kopplingsschemat om man nu kan kalla det för det inte är speciellt tydligt i manualen utan den beskriver mest vad de olika delarna på moderkortet är och sen vilka sladdar som ska dit får man fundera ut själv.

Angående blinkningen när jag försöker starta står det ingenting i manualen förutom att de blikar tills problemet ifråga är löst... Det är förövrigt fler än tre dioder som blinkar till, verkar som det är en för varje komponent eller så.

Någon som har några andra förslag på vad som kan vara fel?

Permalänk
Medlem

Har nu äntligen löst problemet. Som jag misstänkte var det en väldigt simpelt fel.

Jag hade råkat koppla en 4-pins kontakt från nätaggregatet till en plats på moderkortet dit det egentligen ska gå en fläkt.

Tack för alla svar!