Permalänk
Medlem

Wlan, räckvidd

Tja!

Jag vill kunna använda internet i en annan byggnad som ligger ca 30m från vårat hus, med öppen terräng emellan. Tror att en draft-n trådlös router kan klara det, men frågan är vilken?

Så; några tips på bra routrar? Ska jag har en med quad/dual-band funktion? Osv..

mvh Simon

Permalänk
Vila i frid

Vill du kunna maximera mottagningen bör du satsa på en enhet med extern antennanslutning, dvs så att du kan montera en annan antenn än den som medföljer.

Fönster till fönster och inget annat än fri luft emellan - så funkar vad som helst. wrt320n är väl nya favoriten, har både dual radio och dual band, dvs en quad-funktion.

Permalänk
Medlem

Okej, härligt! Men har dual/quad band någon betydelse för räckvidden?

Permalänk
Medlem

Vid fönstermontering av antennen innanför glaset så bör man inte ha "energiglas" med någon form av metallbehandling av glaset, testade en gång, 28 meter, 15% mottagning vid fri sikt, funkade inte.... Samma router utomhus nästan fri sikt 100 meter, funkade

Visa signatur

Server: HP 6300 pro, RAID 1 m.m + 10" netbook Xubuntu
TVrum: Laptop Fujitsu i7
Dotterns: MSI gaming laptop i5, GTX 1050ti
Frugans: Laptop Fujitsu i5
Bärbara 2st 10" + 1st 15,6"

Permalänk
Medlem

Re: Wlan, räckvidd

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Simpan92
Tja!

Jag vill kunna använda internet i en annan byggnad som ligger ca 30m från vårat hus, med öppen terräng emellan. Tror att en draft-n trådlös router kan klara det, men frågan är vilken?

Så; några tips på bra routrar? Ska jag har en med quad/dual-band funktion? Osv..

mvh Simon

Den klarar det om du har fri sikt mellan routern och den andra enhetens antenner. Fri sikt innebär att du inte har några väggar eller andra saker ivägen. Är det öppen terräng så behöver du placera antennen utomhus så att det kan bli fri sikt till nästa antenn.