Vaccin mot svininfluensan - Någon som tagit?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CSM101
Har man inte feber så ska det inte vara några problem med att ta vaccinet.

Tror inte någon vet hur bra effekten är om man får influensan/vaccinet när man är förkyld.

Direktivet har varit att man ska få sprutan i den arm som man inte skriver med, för att vid svår smärta ändå kunna använda den arm som man mest är van vid att använda i dagligt liv.
Att sova på en arm är således inte lika viktigt som att skriva, hälla upp mjölk, öppna brev/what ever

har själv inte hört om nån som fått välja vilken arm de vill ha sprutan i faktiskt, så det är de som fått välja som utgör en minoritet som avviker från direktiven som getts.

Säg mig kära Nätagg, kommer du vaccinera dina barn?

Vaccinet är densamma, däremot har det, som redan skrivits att effekten var högre än man först uppskattade det i de tidiga studierna.

Jag fick välja arm, min flickvän lika så. Eftersom jag är högerhänt var valet implicit men hon fick explicit välja höger arm då hon är vänsterhänt. Jag har förvånansvärt lite ont och har full rörlighet och kunde sova på den misshandlade armen, men det var inte bekvämt. Ont har jag, men inte alls farligt. Faktum är att det gick så snabbt och kändes så lite att jag nästan var ett frågetecken efteråt, "fick jag verkligen vaccinet eller var det ett trolleritrick"?

Någon har indikerat att förkylning ökar den initiala motståndskraften mot influensan (jag tolkar det på lekmannavis som att det behövs mer av det onda för att man ska bli sjuk? Alltså fler antal virusindivider - rätta mig hemskt gärna om jag har fel), men det borde inte spela någon roll för vaccinet eftersom man får en definierad mängd insprutad; det borde vara tillräckligt mycket för att väcka en respons. Återigen, jag blir gärna rättad!

ronnylov: Fy på sköterskan. Oflexibelt och oprofessionellt att gömma sig bakom medicinsk icke-relevanta(?) "direktiv". Visst är hänthet viktigare än hur du vill sova, men det är ju ändå du som vet bäst om vad du värderar.

Nätagg: Gott, det kan jag hålla med om. Onödigt liv. Strunta i vaccinet du, glad att du inte har avkomma.

(Anekdot: Jag fick fylla i ett papper där jag såg att om man var under 18 år behövde man målsmans underskrift. Vad händer om man är vettiga barn i en sekt eller ett förståndigt barn till knäppisar? :/ )

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nätagg
Jag bryr mig inte om han dör heller så. Vart har jag skrivit till andra att dom INTE ska ta? Jag har sagt att JAG inte ska ta.

Läs nedan. Där säger du att "man" inte behöver ta, eller att "man" blir rädd.

Citat:

Skummade igenom det...
Sedan när alla andra tar så behöv man ju inte ta själv.

Citat:

Det är så mycket biverkningar i sprutan så man blir rädd. Hellre ha svininfluensan i några dar.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Läs nedan. Där säger du att "man" inte behöver ta, eller att "man" blir rädd.

Ojdå, menade "jag". Ursäkta mig.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY
[B]Retligt humör är naturligtvis ursäktligt, jag är inte mycket bättre själv ibland. Men låt mig näsvist ändå kommentera vad jag tycker är vilseledande med ditt inlägg.

Hihi, man skulle kunna tro att inbitna swecare känner igen ROT-13 när de ser det!

[/b]

Har inte en susning om vad det kan vara, får väl googla
Hade jag inte precis fått hela mitt party (bestående av 0 magiker) fryst till isglass och wipat trots så hög cold resist jag kunde prestera (Dragon Age) och just därefter tryckt en gång på fel knapp på ett toppmatat missfoster till tvättmaskin vilket gjorde att den omöjligen ville släppa mina kläder förrän den idisslat dem ett tvättprogram till så så hade jag möjligtvis varit mer intresserad av att försöka knäcka det. Krypton kan vara rätt kul, i alla fall enklare varianter Droppen blev Z's 'insinuations'punkter efter kritik jag fann rätt obefogad. Menmen, vissa dagar är som de är.

Citat:

[B]
Vaccin ger ett precis lika "naturligt försvar", fast på ett mycket snällare sätt. Immunförsvaret blir inte ett dugg bredare av influensan än vaccinet. Bredden är identisk. Rent hypotetiskt kan det skilja en kodon i virusets RNA ur vaccinet och ur influensan på grund av genetisk drift hos influensan, men än så länge är det samma virus. Om någon mutation har skett blir immuniteten från vaccinet och immuniteten från viruset inte helt identiska, men precis lika breda och kommer överlappa varandra stort (vaccinet ger lika bra skydd som sjukan och sjukan ger inte bättre skydd än vaccinet mot andra influensor).

[/b]

Det kan jag tro på tills vidare, i stort, men det här med att japaner som överlevt spanska sjukan* hade vissa antikroppar mot svininfluensan insinuerar väl ett längre och lite bredare försvar? Kanske var dess antikroppar inte tillräckligt för att göra dem helt immuna, och kanske hade de inte varit till nytta mot någon influensa sedan spanskan, men.

*http://www.dn.se/nyheter/vetenskap/karin-bojs-vi-visste-att-s...

**Känns hursomhelst att jag nämnt det tidigare, potentiellt i denna tråd. Får nog se efter..

Citat:

[B]
Vet ej, men det låter extremt lågt. 1-10 år är lite mer rimligt. Det beror rätt mycket på hur länge influensan själv kan ge immunitet. Vaccin ger inte automatiskt kortare immunitet än sjukan, men det är möjligt och inte speciellt ovanligt (tvärt om är faktiskt också möjligt för vissa vaccin, speciellt om immunstimulerande ämnen används).

[/b]

Ett till ett halvår har jag läst nånstans, hmm.
Vid http://www.halsometern.com/svininfluensa säger någon
"..skyddet efter två sprutor räcker i många månader. Sannolikt så länge den här epidemin pågår. Under våren undersöks personer som fått vaccin för att se om immunförsvaret fortfarande är gott mot denna influensa. "

Och folk utanför riskgrupper skulle klara sig med en, om nu det gör någon skillnad.

Citat:

Detta är givetvis beklagligt, men nog är det bättre än influensa? I synnerhet som dödligheten i influensa är våldsamt mycket mer sannolik än muskelvärk.

Att dödligheten är högre än muskelvärk har jag svårt att tro, men det beror väl på hur man definierar muskelvärk. Nu fyra efter sprutan är allt som före igen, men även om man fått tillfällig feber / ont i huvet och allt vad de varnade om så hade det nog varit värt det, för jo, svininfluensan kan ju faktiskt döda.

Citat:

Lyllo. Jag fick inte ett skit. Jo, min kölapp fick jag behålla! Men, har det gått så länge att du glömt bort vaccineringen är den troligtvis inte aktuell längre, nya influensor och nya vacciner har hunnit komma och gå. Försök att minnas till nästa vår åtminstone.

Haha, där ser man. Jag trodde man skulle få nåt litet hårt kort med rätt detaljerad info med sig eller så

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kolsvart Katt

Har inte en susning om vad det kan vara, får väl googla
Hade jag inte precis fått hela mitt party (bestående av 0 magiker) fryst till isglass och wipat trots så hög cold resist jag kunde prestera (Dragon Age) och just därefter tryckt en gång på fel knapp på ett toppmatat missfoster till tvättmaskin vilket gjorde att den omöjligen ville släppa mina kläder förrän den idisslat dem ett tvättprogram till så så hade jag möjligtvis varit mer intresserad av att försöka knäcka det. Krypton kan vara rätt kul, i alla fall enklare varianter Droppen blev Z's 'insinuations'punkter efter kritik jag fann rätt obefogad. Menmen, vissa dagar är som de är.

[/b]

Det kan jag tro på tills vidare, i stort, men det här med att japaner som överlevt spanska sjukan* hade vissa antikroppar mot svininfluensan insinuerar väl ett längre och lite bredare försvar? Kanske var dess antikroppar inte tillräckligt för att göra dem helt immuna, och kanske hade de inte varit till nytta mot någon influensa sedan spanskan, men.

*http://www.dn.se/nyheter/vetenskap/karin-bojs-vi-visste-att-s...

**Känns hursomhelst att jag nämnt det tidigare, potentiellt i denna tråd. Får nog se efter..
[/b]

Ett till ett halvår har jag läst nånstans, hmm.
Vid http://www.halsometern.com/svininfluensa säger någon
"..skyddet efter två sprutor räcker i många månader. Sannolikt så länge den här epidemin pågår. Under våren undersöks personer som fått vaccin för att se om immunförsvaret fortfarande är gott mot denna influensa. "

Och folk utanför riskgrupper skulle klara sig med en, om nu det gör någon skillnad.

Att dödligheten är högre än muskelvärk har jag svårt att tro, men det beror väl på hur man definierar muskelvärk. Nu fyra efter sprutan är allt som före igen, men även om man fått tillfällig feber / ont i huvet och allt vad de varnade om så hade det nog varit värt det, för jo, svininfluensan kan ju faktiskt döda.

Haha, där ser man. Jag trodde man skulle få nåt litet hårt kort med rätt detaljerad info med sig eller så [/B]

Sorry, läste mig själv och såg en sak som uppenbart kunde missförstås. Jag menade inte att sannolikheten för att dö i influensan är större än att få muskelverk av vaccin, utan jag menade att sannolikheten att dö av muskelvärken är mindre än att dö i influensan! Muskelvärk av vaccin är givetvis en större biverkning än död från sjukan!

Visa signatur

"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Muskelvärk av vaccin är givetvis en större biverkning än död från sjukan!

Därom tvistar de lärde, men det är vanligare i alla fall.

Permalänk
Medlem
Citat:

Muskelvärk av vaccin är givetvis en större biverkning än död från sjukan!

Precis min tanke! Alla vet ju att om man dör återföds man ju... Medan muskelvärk vet man aldrig om man kan bli av med!

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Avstängd

Haha, så dum jag är! Ja, "vanligare" ska det såklart vara!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Svårt att vaccinera då man inte har några.

Förlåt, var dumt ställt, men jag syftade på om och när du sen får barn.

Permalänk
Medlem
Citat:

Jag fick välja arm, min flickvän lika så. Eftersom jag är högerhänt var valet implicit men hon fick explicit välja höger arm då hon är vänsterhänt. Jag har förvånansvärt lite ont och har full rörlighet och kunde sova på den misshandlade armen, men det var inte bekvämt. Ont har jag, men inte alls farligt. Faktum är att det gick så snabbt och kändes så lite att jag nästan var ett frågetecken efteråt, "fick jag verkligen vaccinet eller var det ett trolleritrick"?

Någon har indikerat att förkylning ökar den initiala motståndskraften mot influensan (jag tolkar det på lekmannavis som att det behövs mer av det onda för att man ska bli sjuk? Alltså fler antal virusindivider - rätta mig hemskt gärna om jag har fel), men det borde inte spela någon roll för vaccinet eftersom man får en definierad mängd insprutad; det borde vara tillräckligt mycket för att väcka en respons. Återigen, jag blir gärna rättad!

Hur man gör är tydligen olika på olika ställen, fick höra av en ssk på sjukhuset att hennes syster som är på tjocken inte rekommenderades att ta vaccinet trots att det är fritt fram för gravida att ta vaccinet...
Så förvånar mig inte ett dugg om det är samma sak med valet av arm.

Vad beträffar vaccinet och förkylning så är jag lite ringrostig i min immunologikunskap, men jag tänkte mig som så att kroppen vid en förkylning har satt igång immunförsvaret och att det skulle påverka eventuell vaccinering. Men hur den här skillnaden skulle ge sig i uttryck är det jag inte kan komma överens om med mig själv.

Dels tänker jag mig att immunförsvaret redan är igång och således borde ett svar på vaccinet komma snabbare och även kraftigare (synergistisk effekt med förkylningan kanske?).
Men dels tänker jag mig även att effektorcellerna är i minskat antal pga förkylningen och att svaret då istället kan bli lindrigare/inte tillräckligt.
Det senare är dock mindre troligt då vaccindoset borde vara justerat så att en smärre förkylning utan feber inte ska ha någon inverkan på det...

Men även jag tar emot rättning på den punkten.

Permalänk
Medlem

Min sambo som jobbar inom sjukvården hade frågat på jobbet och nu har det visst kommit direktiv om att man ska ge sprutan i höger arm eftersom den är längst ifrån hjärtat. Vet inte riktigt motiven bakom detta nya direktiv dock.

Kan nämna att jag är högerhänt och fick sprutan i höger och fick som sagt inte välja vänster arm. Som tur är blev jag inte jätteöm, ungefär som ett blåmärke i kombination med lite träningsvärk typ.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ronnylov
Min sambo som jobbar inom sjukvården hade frågat på jobbet och nu har det visst kommit direktiv om att man ska ge sprutan i höger arm eftersom den är längst ifrån hjärtat. Vet inte riktigt motiven bakom detta nya direktiv dock.

En naiv gissning är att det är med tanke på risken för tromboembolism.

Verkar det troligt CSM101?

Permalänk
Hedersmedlem

Jag fick min spruta i vänster arm. Den som gav mig sprutan frågade mig visserligen aldrig, men jag antog att hon såg att jag var högerhänt och därför gav mig den i vänster. Min mamma är vänsterhänt men skriver med höger, och blev tillfrågad om hur hon ville ha det. Hon valde vänster arm.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haricots
En naiv gissning är att det är med tanke på risken för tromboembolism.

Verkar det troligt CSM101?

Nej, det är inte därför då det ges intramuskulärt. Sen är de farliga platserna för skador pga tromboembolier hjärnan och lungorna (då hjärtat har så pass stora öppningar som det har leder det till att ett främmande kropp måste vara rätt stor för att påverkar hjärtat. Däremot kan samma tromboemboli passera hjrätat och sätta sig i de två tidigare nämnda platserna/organen).

Citat:

Finns det några rekommendationer gällande vilken arm som är mest lämplig att sticka i när det gäller den nya influensan?
Arne Runehagen: Vaccinet ger ingen påverkan på hjärtmuskeln, men på vissa ställen har man gett vaccinet i höger arm till patienter som är hjärtsjuka. Detta för att man ej skall behöva fundera på om det är kärlkramp om man nu får ont i armen efter vaccination. För i övrigt friska och barn ge vaccinet i den arm de använder minst.

http://www.ltkronoberg.se/templates/LTKPageWithPicture____467...

Se hur information förändras från punkt A till punkt E...

Det har med andra ord inget med själva hjrätat i sig att göra (tex i form av biverkning), utan för att underlätta symtomtolkning hos hjärtsjuka patienter.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CSM101
Nej, det är inte därför då det ges intramuskulärt. Sen är de farliga platserna för skador pga tromboembolier hjärnan och lungorna (då hjärtat har så pass stora öppningar som det har leder det till att ett främmande kropp måste vara rätt stor för att påverkar hjärtat. Däremot kan samma tromboemboli passera hjrätat och sätta sig i de två tidigare nämnda platserna/organen).

Mkay, tack för informationen.

Är det inte en liten risk att de hamnar i kranskärlen?

Permalänk
Medlem
Citat:

Mkay, tack för informationen.

Är det inte en liten risk att de hamnar i kranskärlen?

Risken finns alltid, men det är ytterst liten pga 3 faktorer.
1) Mekaniskt så är kranskärlen komprimerade och således tomma på blod när hjärtat kontraheras (systole) och blodet pumpas ut i aorta. Dessa öppnas upp när hjärtat är i påfyllnadsfas (diastole) och hjärtat slappnar av i muskulaturen. Påfyllningen av blod sker genom att aortaklaffen stängs och en liten del av det utpumpade blodet de facto rinner bakåt i aorta för att rinna ut i de tre kranskärlen.
2) Anatomiskt är kranskärlens inlopp placerade väldigt nära aortaklaffen och i ungefär 90graders vinkel mot aortaväggen.
3) Hastigheten blodet pressas ut i aortan är otroligt högt vilket gör att det som finns i hjärtat oftast (nästan alltid) pressas ut till resten av kroppen.

Vid septiska embolier så finns där en infektionshärd i själva hjärtat och där det hela tiden lossnar bitar med embolier som kan sätta sig precis var som helst i kroppen, men sällan i själva hjärtat.

Permalänk
Avstängd

Okej. Tack återigen!
Praktiskt att ha läkarstudent(?) på forumet.

Permalänk
Medlem
Citat:

[TEXT]

Stämmer, men faktum att det tar upp till 14 dagar innan vaccinet ger ett fullgott skydd är ganska skrämmande med tanke på spridningshastigheten. Jag ifrågasätter fortfarande ifall en massvaccination var nödvändig och därmed i fall jag borde tagit sprutan eller ej.
Nu har jag i och för sig gjort det, gick förbi vårdcentralen och kön var inte så speciellt lång så jag tänkte what the hell...

Visa signatur

Det man inte vet, det lider man inte av.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av olafett
Stämmer, men faktum att det tar upp till 14 dagar innan vaccinet ger ett fullgott skydd är ganska skrämmande med tanke på spridningshastigheten. Jag ifrågasätter fortfarande ifall en massvaccination var nödvändig och därmed i fall jag borde tagit sprutan eller ej.
Nu har jag i och för sig gjort det, gick förbi vårdcentralen och kön var inte så speciellt lång så jag tänkte what the hell...

Du får dock ett visst skydd redan efter några dagar och eftersom du tagit sprutan i år är du skyddad i vår då nästa våg kommer (att det kommer en våg till kan vi naturligtvis inte veta, men det är på empirisk basis mycket troligt, alla influensor brukar komma i två eller fler vågor med månaders mellanrum: http://www.newscientist.com/articleimages/dn18060/2-swine-flu...).

Ett syfte med massvaccineringen är att hindra nästa våg som inte sällan är dödligare.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tog precis sprutan så nu slipper man tänka på det. Fast jag har säkert redan haft svinis. Har varit sjuk två gånger under hösten.

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Citat:

Alltså...?

Hade jag kunnat vaccinera mig mot mord med ett vaccin som medförde 8ggr större risk än Pandemrix och vi valde att inte ta detta vaccin hade din jämförelse varit relevant, nu är den faktiskt intetsägande.

Det är inte bara barn som är i riskgruppen.
Även om det var det så skulle man fortfarande skydda andra barn genom att vaccinera sig. Något barn du inte vill se bli sjuk lär det ju finnas.

Det där är en falsk dikotomi.
Att man vaccinerar sig och slutar med alkohol är två handlingar som inte på något sätt utesluter varandra. Att uppmana någon till att sluta med alkohol istället för att vaccinera sig är därför tokigt.

Dessutom tror jag att många upplever att de får ut något av alkoholen. Själv får jag inte ut något av att vara ovaccinerad

Hehe.. jag försökte ge perspektiv inte på allvar påstå att folk inte skulle vaccinera sig mot mord om så gick (precis som med den aktuella influensan finns det, delvis förståligt, en utbredd irrationell rädsla för att dö en ond bråd död). Ska vi navelskåda finns det givetvis långt större fördelar med att vaccinera sig mot mord eftersom det skulle medföra möjlighet till livsstilsförändringar. Även remarken om alkohol är tänkt att ge perspektiv, folk springer runt som yra höns och tror att männskligheten ska dö på löpande band för att de inte får vaccin men funderar inte ens över att sannolikheten att dö av helt andra skäl är så mycket större att miniräknaren visar error om man skulle försöka sig på en beräkning.

Jag anser, falska dikotomier till trots, att de är långt mer rationellt att försöka åtgärda de stora riskerna i sitt liv innan man går bananas över skitsaker.

Statistiken talar sitt tydliga språk:

* Sannolikhet att smittas: 1 / 870
* Sannolikhet att sjukhusvårdas: 1 / 8540
* Sannolikhet att avlida: 1 / 518 079

Jag skakar inte i direkt.

Notera också att dödsfallen tillföljd av vaccinering bara är c:a 35% lägre än antalet dödsfall av själva influensan.

Visa signatur

Lee Adama is a bitch!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PenPusher
Notera också att dödsfallen tillföljd av vaccinering bara är c:a 35% lägre än antalet dödsfall av själva influensan.

Det där är snedvriden statistik som inte tar hänsyn till en rad olika saker.

Bla så vaccineras riskgrupper först, dvs majoriteten av dödsfallen pga vaccinering sker i de svagaste grupperna i samhället medan det här viruset på naturlig väg istället har dödat unga friska människor, dvs individer tillhörande de starkaste grupperna. Viktig skillnad att komma ihåg.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Hehe.. jag försökte ge perspektiv inte på allvar påstå att folk inte skulle vaccinera sig mot mord om så gick (precis som med den aktuella influensan finns det, delvis förståligt, en utbredd irrationell rädsla för att dö en ond bråd död). Ska vi navelskåda finns det givetvis långt större fördelar med att vaccinera sig mot mord eftersom det skulle medföra möjlighet till livsstilsförändringar. Även remarken om alkohol är tänkt att ge perspektiv, folk springer runt som yra höns och tror att männskligheten ska dö på löpande band för att de inte får vaccin men funderar inte ens över att sannolikheten att dö av helt andra skäl är så mycket större att miniräknaren visar error om man skulle försöka sig på en beräkning.

Jag anser, falska dikotomier till trots, att de är långt mer rationellt att försöka åtgärda de stora riskerna i sitt liv innan man går bananas över skitsaker.

Statistiken talar sitt tydliga språk:

* Sannolikhet att smittas: 1 / 870
* Sannolikhet att sjukhusvårdas: 1 / 8540
* Sannolikhet att avlida: 1 / 518 079

Jag skakar inte i direkt.

Var kommer dessa siffror ifrån? Det känns som det är en ihopblandning av globala och regionala data. Sannolikheten att smittas i en stad där ingen är vaccinerad är säkert betydligt högre än 1 / 870. Vaccin ger en negativ återkoppling på spridningen, så när vaccinationsgraden går upp går risken att smittas ner. Vilket, newflash, är en av anledningarna till att man vaccinerar. Hur du får sannolikheten till att dö av vaccinering till 35% lägre än att dö av influensan vete tusan. Men 10 000 döda i influensa hittills och media dammsuger världen efter dödsoffer från vaccin låter det som komplett orimliga siffror (det är komplett orimliga siffror). Snarare skiljer det sig flera storleksordningar. Risken att avlida av influensan verkar också sakna någon som helst kontext till smittspridningen. Även här har vaccin en negativ återkoppling; högre vaccinationsgrad leder till färre sjuka varpå sjukvården får mer tid över till verkligt sjuka patienter.

Det är ungefär som att säga att ingen dör i polio fast poliovaccinering är riskfyllt (smutsig nål, whatever). Ingen dör i polio därför att vi har vaccinationsprogram, inte för att polio är ofarligt.

Och sist då, siffran 1 / 8540 som risk (jag tycker det en risk, du kanske tycker det är en trevlig upplevelse och kallar det för "sannolikhet") är ju rätt hög. En sjukdom som tvingar 1 / 8450 till sjukhus samtidigt som den potentiellt kan nå hela befolkningen är naturligtvis en utomordentligt allvarlig sådan. Denna siffra är helt oväsentlig om den inte följs av siffror över hur många som drabbas. En sjukdom som dödar 80% av patienterna kan man ta "lätt" på (epidemiologiskt och ur sammhälssynpunkt, naturligtvis inte ur medicinsk akut synpunkt) om den drabbar 1 på tio miljoner. En sjukdom som leder till sjukhusvistelse för 1 / 10 000 kan dock snabbt bli ett samhällsproblem om den drabbar miljoner...

Visa signatur

Permalänk
Entusiast
Citat:

Var kommer dessa siffror ifrån? Det känns som det är en ihopblandning av globala och regionala data. Sannolikheten att smittas i en stad där ingen är vaccinerad är säkert betydligt högre än 1 / 870. Vaccin ger en negativ återkoppling på spridningen, så när vaccinationsgraden går upp går risken att smittas ner. Vilket, newflash, är en av anledningarna till att man vaccinerar. Hur du får sannolikheten till att dö av vaccinering till 35% lägre än att dö av influensan vete tusan. Men 10 000 döda i influensa hittills och media dammsuger världen efter dödsoffer från vaccin låter det som komplett orimliga siffror (det är komplett orimliga siffror). Snarare skiljer det sig flera storleksordningar. Risken att avlida av influensan verkar också sakna någon som helst kontext till smittspridningen. Även här har vaccin en negativ återkoppling; högre vaccinationsgrad leder till färre sjuka varpå sjukvården får mer tid över till verkligt sjuka patienter.

Det är ungefär som att säga att ingen dör i polio fast poliovaccinering är riskfyllt (smutsig nål, whatever). Ingen dör i polio därför att vi har vaccinationsprogram, inte för att polio är ofarligt.

Och sist då, siffran 1 / 8540 som risk (jag tycker det en risk, du kanske tycker det är en trevlig upplevelse och kallar det för "sannolikhet") är ju rätt hög. En sjukdom som tvingar 1 / 8450 till sjukhus samtidigt som den potentiellt kan nå hela befolkningen är naturligtvis en utomordentligt allvarlig sådan. Denna siffra är helt oväsentlig om den inte följs av siffror över hur många som drabbas. En sjukdom som dödar 80% av patienterna kan man ta "lätt" på (epidemiologiskt och ur sammhälssynpunkt, naturligtvis inte ur medicinsk akut synpunkt) om den drabbar 1 på tio miljoner. En sjukdom som leder till sjukhusvistelse för 1 / 10 000 kan dock snabbt bli ett samhällsproblem om den drabbar miljoner...

För att fylla på lite.
Hur definieras dödsfall av influensan? Är det alla som dör när de hade influensan oavsätt övrig status?
När man listar biverkningar på läkemedel så behöver ju det inte finnas en bevisad koppling. Så bara för att någon dog när de tog vaccinet betyder inte det att personen dog av vaccinet. Det gör det väldigt kul att läsa bipacksedlar till även vanliga mediciner.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Citat:

Det känns något menlöst att diskutera influensan ur ett individperspektiv då riskerna är så minimala och även vid sjukdom är inkomstbortfallet modest. Jag förstår att staten har stora intressen i att delvis motivera panikinköpet av vaccin och att hålla nere sjuk-kostnader men det känns ju hopplöst tråkigt att diskutera.

Siffrorna kommer från Smittskyddsinstitutet och kreativt bearbetats av mig för största effekt. Jag har inte sagt något om att risken att dö av vaccinering skulle vara 35% lägre än av influensan, förstår inte hur du kommit fram till detta? Jag sa att 35% färre har dött av vaccineringen än av influensan, sedan är det, givetvis, betydligt fler som har vaccinerat sig än som har drabbats av influensan. Jag förutsätter att myndigheterna har vägt avlidningsfrekvensen från vaccinering mot en uppskattad frekvens från influensan och kommit fram till att det är värt det men det förändrar inte faktumet att det i båda fallen rör sig om extremt små sannolikheter.

Semantiken angående sannolikhet el. risk ligger kanske utanför detta diskussionsområde men jag anser, till skillnad från dig, inte att sannolikhet har en positiv konnotation medan risk, givetvis, har en distinkt negativ. Motsatsen till risk är chans, inte sannolikhet. Jag anser det inte olämpligt att bruka neutrala ord i en negativ kontext.

Det skulle dock vara spännande att veta vad detta debacle har kostat skattebetalarna. Personlig anser jag det för min del vara värt c:a 10-20 kr.

Visa signatur

Lee Adama is a bitch!

Permalänk
Avstängd
Citat:

Jag har inte sagt något om att risken att dö av vaccinering skulle vara 35% lägre än av influensan, förstår inte hur du kommit fram till detta? Jag sa att 35% färre har dött av vaccineringen än av influensan, sedan är det, givetvis, betydligt fler som har vaccinerat sig än som har drabbats av influensan.

Va? Jag fattar ingenting, nu säger du ju samma sak igen? Hur menar du att vi ska tolka 35% färre har dött av vaccinering? Siffran är ju komplett barock. Menar du att tusentals människor har dött av vaccineringen (tusentals har dött av influensan) eller menar du att dödsfallen i influensan minskat med 35% sedan man börjat vaccinera eller hur menar du?

Influensan har hittills över 10 000 bekräftade dödsfall och jag känner ännu inte till några bekräftade dödsfall av vaccinet, men det borde än så länge kunna räknas på fingrarna. I Sverige är det fler som vaccinerat sig än som fått sjukan, men jag är inte säker på att det gäller globalt. I Sverige har 4 miljoner vaccinerats och i hela EU 10 miljoner. I Sverige har 18 bekräftats döda av influensan och antalet bekräftade smittade är faktiskt bara 2100, men uppskattningsvis har flera hundratusen faktiskt blivit smittade.

Hur har du kommit fram till din siffra om 35%? Hur har du kommit fram till dina andra siffror? Taget från smittskyddsinstitutet, men hur? Är det en egen sammanställning eller?

Staten har redan tidigare avsatt pengar och köpt in garantier för vaccin för flera år sedan för kommande epidemier. En planerad budgetpost alltså. Självklart kostar vaccineringen pengar rent administrativt men ur samhällsekonomisk synpunkt är det lönsamt, det är liksom själva grejen.

Vi har i denna tråd hela tiden haft ett fokus på dödsfall och risker men bevekelsegrunden för vaccin är inte främst att hindra dödsfallen utan att hindra stora mängder samtidigt sjuka. Det känns lite fånigt att beskylla staten för att göra det den borde göra oftare. Massvaccinering och vaccinationsprogram ligger i befolkningens intresse. Vidare, argument kring att vaccinet kostar eller kring frågan om människor själva ska betala e.dyl är helt i sin ordning. Ingenting av detta är självklarheter. Men att föra en sådan argumentation genom att ifrågasätta de medicinska bitarna blir ju snurrigt. Återigen, vaccinering fungerar och en förutsättning för detta är massvaccinering och vaccinationsprogram.

Angående risk och chans, jag har faktiskt inte en susning om varför jag anmärkte på "sannolikhet". Jag var nog disträ eller fick någon form av hjärnsläpp och läste "sannolikhet" som "chans". Jag trodde inte riktigt mina ögon nu när jag läser inläggen igen, eftersom jag tydligt "mindes" att du skrivit "chans" i stället för "risk". Naturligtvis är "sannolikhet" helt neutralt och du har använt termen helt riktigt. Förutom att siffrorna är "kreativt bearbetade" enligt egen utsago, förstås.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Siffrorna kommer från Smittskyddsinstitutet och kreativt bearbetats av mig för största effekt. Jag har inte sagt något om att risken att dö av vaccinering skulle vara 35% lägre än av influensan, förstår inte hur du kommit fram till detta? Jag sa att 35% färre har dött av vaccineringen än av influensan, sedan är det, givetvis, betydligt fler som har vaccinerat sig än som har drabbats av influensan.

Men du måste ju erkänna att det är väldigt fult att ta upp en sådan siffra? Enda anledningen är för att förvirra. Det enda sättet den tolkas på är som om den menas som risk eftersom den inte säger något om man inte vet hur många som har varit med om vaccination eller smitta.

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Inaktiv

Nu har jag också fått mig en spruta. Vass nål dom har man märker inte att man blir stucken.

Nu är jag dock lite öm, ungefär som träningsvärk där jag blev stucken.

Permalänk

typiskt, har fått lite ont i huvet efter sprutan, haft det nu i två dagar, fem dagar sedan jag tog den :S fast det kan ju bero på något annat också, typ ölen jag drack i lördags.

Visa signatur

Ride wit me, or collide wit me
jag älskar trådar som spårar ur redan vid första inlägget :)

Permalänk
Medlem

Själva sprutan var inte så farlig, men jag hade feber och trötthetskänsla hela helgen (fredag-söndag).. tog sprutan i torsdags, och nu har jag åkt på en förkylning värre än någonsin :S

Kan ju varit en slump men jag undrar jag..

Visa signatur

(Hackintosh) late 2011: Gigabyte H61M-DS2 | i5 3470T | MSI N210 D512D2 | 8 GB XMS3 | Crucial m4 265 GB | Windows 10