Permalänk

Imac 27"

Hej,
Har medvetet försökt avstå mac de senaste 5 åren för att jag helt enkelt inte kan något om mac eller hur dem fungerar. Men nu crashade min Dell laptop för 3e gången på senaste året (2a året jag har den) och tappade lusten när jag samtidigt ser arbetskamrater/familj/kompisar sitta med sina mac datorer dag ut och dag in utan några problem.

Frågan är; Jag spelar endel DoTa och WoW med mina vänner samt tittar på mycket på film och redigerar osv. Är detta en dator man kan lite på i spel samanhangen? Har alltid tyckt Mac legat lite efter i den kategorin.

Sedan tänkte jag också höra om de är någon som äger denna maskin eller liknande som kan länka eller tipsa om ett bra högtalar system i prisklassen 1-3000

Tackar som tusan för hjälp!

Permalänk
Medlem

Hej på dej du!

Enligt min erfarenhet är det det! Mac har ju inte riktigt några extrembra alternativ på vilket graffekort man kan trycka i sin iMac men HD 4670 kortet är väldigt prisvärt faktiskt. (har ett sånt i min laptop, dock har ja 1 GB minne till det och i iMacen är det ba 256 MB) Är inte säker på om du kan maxa WoW, men tveksamheten är enbart pga att jag aldrig spelat WoW själv (förutom en kort tid för nåra år sen)

Min kompis lirar Wow på sin macbook pro 13" som har ett geforce 9400m vilket inte är det vassaste kortet om man säger så. HD 4670 spöar det i vilket test som helst, men det flyter ändå på bra. Fast tror inte att han har högsta inställningar.

Högtalare: http://www.dustin.se/pd_5010072982.aspx
Jag har ett par sånna nu och de är sjukt underbara. I alla fall om man ska kolla film och lyssna musik. Bashögtalaren håller hög kvalité C:

Visa signatur

Dell Studio XPS 1640 -> C2D P8600 || Radeon HD4670 1GB || 4GB DDR3 RAM

Permalänk
Medlem

Alltså, du kan få en iMac med i7 2,8GHz (1156), 4850 512MB och oändliga mängder ram.
Nog år den att spela på alltid, men prisvärt, absolut inte. Prepare to be buttfucked. Du får betala drygt 2000kr extra för i7 istället för i5, tänk på att i7an kostar bara dryga 2000kr. Du kan inte välja vilket grafikkort du vill ha, men 4850 är ju visserligen mycket kompetent fortfarande. Skärmen är mycket bra och återger färgerna klockrent.

Du skulle ju kunna välja 27" med C2D också, men om du vill ha 4850 får du punga ut med 1600kr extra för det, datorn blir lite billigare, men långt mindre prisvärd.

Så, slutsatsen blir väl, har du mycket pengar och vill ha OS X så gogo. Om du inte vill lägga drygt 20'000kr på en dator som skulle kunna kosta runt 15'000kr så säger jag, plocka ihop en dator hos Inet istället.

Visa signatur

En potatis

Permalänk
Medlem

På grafiksidan ligger den en generation efter Pc datorerna, men HD4850(förutsatt att du tänker på den dyrare varianten, finns en med ett klenare HD4670 med) som sitter i den räcker ändå till mkt, framförallt till dom 2 spelen du nämner. Vill du kunna spela fler spel kan du ju trycka in Windows på den parallelt med OS X med Boot Camp, så löser du problemet me spelbristen till OS X.

Ska du köpa dator för så mkt pengar o vill spela lite så tycker ja de e lika bra att gå på den dyrare varianten med I5 CPU o 4850 kortet. Tror faktiskt de kan va värt dom extra tusenlapparna i långa loppet.

Som högtalare kan ja rekommendera Audioengine 2, eventuellt Audioengine 5 om du vill gå ända upp till 3300kr.

Visa signatur

Jag har en fin men gammal dator som ej är värd att skriva om

Permalänk
Medlem

Ta 4850 kortet, det borde räcka till en del iaf.

EDIT: CD2 är inte prisvärt nånstans, om man tar 4850 så får man lägga till ca 1000:- för en i5, det är ju lite bättre iaf.

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Medlem

Kör på HD4850 och Core i5. Mest prisvärt och framtidssäkert. övergripande prestandaskillnader kan du se här:
http://www.macrumors.com/2009/11/20/more-quad-core-imac-bench...

Högtalarpaket som sägs vara bra:
http://www.fynda.se/index.php?prodid=3888

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)

Permalänk
Sötast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TampongTomte
Alltså, du kan få en iMac med i7 2,8GHz (1156), 4850 512MB och oändliga mängder ram.
Nog år den att spela på alltid, men prisvärt, absolut inte. Prepare to be buttfucked. Du får betala drygt 2000kr extra för i7 istället för i5, tänk på att i7an kostar bara dryga 2000kr. Du kan inte välja vilket grafikkort du vill ha, men 4850 är ju visserligen mycket kompetent fortfarande. Skärmen är mycket bra och återger färgerna klockrent.

Du skulle ju kunna välja 27" med C2D också, men om du vill ha 4850 får du punga ut med 1600kr extra för det, datorn blir lite billigare, men långt mindre prisvärd.

Så, slutsatsen blir väl, har du mycket pengar och vill ha OS X så gogo. Om du inte vill lägga drygt 20'000kr på en dator som skulle kunna kosta runt 15'000kr så säger jag, plocka ihop en dator hos Inet istället.

Okej, jag utmanar dig.

Smäll ihop en PC med så lika komponenter du absolut bara kan och så ska vi prisjämföra.

Glöm inte 27" skärmen med IPS panel, apple keyboard och magic mouse.

Denna generationen Imac är prisvärd om något.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Allexz
Okej, jag utmanar dig.

Smäll ihop en PC med så lika komponenter du absolut bara kan och så ska vi prisjämföra.

+1
Jag sitter klistrad framför skärmen och väntar på en dator med samma prestanda och en 27" IPS panel inkl. OS som är billigare.

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Citat:

Okej, jag utmanar dig.

Gjorde ovan nämnda experiment på komplett igår faktiskt, bortsett från skärmen då det inte finns något som matchar den. Men jag räknade med runt 10k för en skärm i samma klass. I övrigt tog jag så billiga komponenter som möjligt, men försökte inkludera så att stöd för WLAN och blåtand fanns med. Baserade datorn på en core i7 (1156) med 4x2GB RAM (då det är den konfiguration jag har beställt ). Inklusive t-bord och mus (Logitech), WLAN-kort och Windows 7 home premium så hamnade totalkostnaden på ungefär detsamma som iMacen, minus runt 10k men det är väl ungefär vad en motsvarande skärm skulle kosta. Cinema display 24" ligger på runt 8k men med betydligt lägre upplösning och cinema display 30" med något högre upplösning ligger på runt 15k.

Då ska man ta med i beräkningen att det hemmabyggda PC-alternativet skulle vara lättare att uppgradera med fler hårddiskar etc. men ta mer plats och kräva fler kablar och därmed förloras en stor fördel som iMacen har.

Kort och gått måste jag säga att i7/i5-baserade iMacarna är väldigt prisvärda, framförallt med tanke på vilken grym skärm man får!

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av r:Grid
På grafiksidan ligger den en generation efter Pc datorerna, men HD4850(förutsatt att du tänker på den dyrare varianten, finns en med ett klenare HD4670 med) som sitter i den räcker ändå till mkt, framförallt till dom 2 spelen du nämner. Vill du kunna spela fler spel kan du ju trycka in Windows på den parallelt med OS X med Boot Camp, så löser du problemet me spelbristen till OS X.

Ska du köpa dator för så mkt pengar o vill spela lite så tycker ja de e lika bra att gå på den dyrare varianten med I5 CPU o 4850 kortet. Tror faktiskt de kan va värt dom extra tusenlapparna i långa loppet.

Som högtalare kan ja rekommendera Audioengine 2, eventuellt Audioengine 5 om du vill gå ända upp till 3300kr.

Jag tänkte isåfall köpa de billigare kortet HD 4670, Tror ni/du att de är tillräckligt till mina spel och mina andra mindre krävande aktiviteter på datorn?

Jag tror nog att AudioEngine 2 borde vara tillräckligt för att få lite ljud hemma vid skrivbordet. Någon av er som har erfarenhet ifrån engine 2 och 5 är de kanske värt att lägga den tusenlappen emellan?

Permalänk
Medlem

Såvida du inte vill kräma upp de senaste spelen i maxgrafik lär ett 4670 räcka gott, lär duga mer än väl till Dota o Wow. Ser nu föresten villken fläskig upplösning de e på 27 tumsskärmarna..nåja, dota o Wow bör de klara av i den upplösningen iaf, men tyngre spel blir nog jobbigt för den.

Jag har ett par Audioengine 2 och gillar dom skarp. Är du bastokig är dom väl inte de bästa kanske, dom ger bra bas me tanke på storleken, men en sub e ju välkommen. AE5 ska ge bättre tryck, hur mkt bättre vet ja dock inte, men hört mkt gott om dom.

Fördelen me AE2 e framförallt de suveräna ljudet samtidigt som dom är Sketa små, tar ingen plats alls knappt, samt är grymt snygga.

Visa signatur

Permalänk
Sötast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Banantrad
Jag tänkte isåfall köpa de billigare kortet HD 4670, Tror ni/du att de är tillräckligt till mina spel och mina andra mindre krävande aktiviteter på datorn?

Jag tror nog att AudioEngine 2 borde vara tillräckligt för att få lite ljud hemma vid skrivbordet. Någon av er som har erfarenhet ifrån engine 2 och 5 är de kanske värt att lägga den tusenlappen emellan?

När man lägger så pass mycket pengar som det går på en iMac så tycker jag det är ovärt att snåla på graffekortet.

Visst är 4670 troligtvis tillräckligt nu, men 4850 är ändå mer framtidssäkert så om/när dagen kommer du behöver lite mer kräm så är du på den säkra sidan.

Permalänk

Fick min 27" i måndags kväll, och har hunnit känna lite på vad den kan prestera. WoW testkörde jag med ett trial-konto, och på max-upplösning med rekommenderade inställningar hackade intro-filmen lite då och då, men själva spelet flöt utan problem, och med FPS på 100+. kom då ihåg att detta är i 2560x1440, inte 1280x1024 som många benchmarks kör på.

Slutsatsen är att den är fullt kapabel att spela med (jag kör HD4850 i min iMac), speciellt om du accepterar att inte spela i skärmens maxupplösning. Jag tänker även prova CoD4, samt EVE Online vid första bästa tillfälle.

Visa signatur

OMG, the mutant Voodoo chipsets are after me!!!

Permalänk
Medlem
Citat:

Okej, jag utmanar dig.

inte att förglömma så är skärmen LED-belyst också. Vad jag vet finns det inga LED-belysta 27" skärmar med IPS-panel så redan där failar vem-du-nu-utmanade

Permalänk
Medlem

Om nu mot förmodan skulle finnas ute en skärm med den IPS och LED med 2560x1440 upplösning lär den inte fås för under 15000:- inte en chans i världen.
Skärmen är helt ojämförbara mot alla idag anser jag helt sjuk är den.
Så kom inte och säg att iMac 27" inte är prisvärd den är gratis helt i egen klass.

Visa signatur

iMac 27" 5K - i5 3.5Ghz - Radeon Pro 575 - 8GB
Corsair Crystal 460X RGB|Intel Core i7-8086K Limited Edition|Corsair Hydro Series H100i v2|MSI Z370 Gaming Pro Carbon|Ballistix Sport LT DDR4 16GB|Samsung PM981 SSD 512GB M.2 PCIe SSD|ASUS GeForce GTX 1080 Ti Turbo|

Permalänk
Medlem

Synd den e glossad bara, inte så kul vid bildbehandling..-.-

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Är led verkligen värt det på datorskärmar? Har kollat på LED- tvs på Siba och OnOff osv och även matad med HD- material är bilden katastrof. Eller är det en annan teknik?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Damodred
Är led verkligen värt det på datorskärmar? Har kollat på LED- tvs på Siba och OnOff osv och även matad med HD- material är bilden katastrof. Eller är det en annan teknik?

Jämför inte överfärgade butiksinställningar på TV-apparater med skärmen på iMac
Helt annan division!

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tjarven
Om nu mot förmodan skulle finnas ute en skärm med den IPS och LED med 2560x1440 upplösning lär den inte fås för under 15000:- inte en chans i världen.
Skärmen är helt ojämförbara mot alla idag anser jag helt sjuk är den.
Så kom inte och säg att iMac 27" inte är prisvärd den är gratis helt i egen klass.

Man kan ju undra hur Apple kan göra någon vinst överhuvudtaget på iMac 27" om skärmen är så otroligt dyr, Apple är ju inte direkt kända för sin "lilla" vinstmarginal. Det finns redan massor av folk som har problem med dessa skärmar om man söker lite på div macforum, så man kan ju börja undra över vilken kvalitet skärmen har, det är ju åndå LG som gör skärmarna (Lucky Goldstar)

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blomqvist
Jämför inte överfärgade butiksinställningar på TV-apparater med skärmen på iMac
Helt annan division!

jag bara undrar om det är snarlik teknik egentligen. Vare sig svärta eller betraktningsvinklar lever upp till mina krav av vad jag sett i varuhusen, där det senare är H-IPS stora nackdel konta S-IPS.

Personlig åsikt ang om iMac vara prisvärd eller icke prisvärd:

Mjae som första dator är den nog det. Som uppgradering/utbyte inte alls. Vet inte hur ni andra tänker men jag lägger hellre krutet på en riktigt bra separat skärm och sedan när datorn blir för gammal så byter man bara ut den (eller uppgraderar successivt). Jag förväntar mig att min HP LP3065 ska hålla några år till, åtminstone fem år totalt, och på den tiden kommer jag ha avverkat åtminstone fyra generationer datorer. Jag vill inte betala för fyra skärmar också.

Permalänk
Medlem
Citat:

Okej, jag utmanar dig.

Jag uttryckte mig väl lite plumpt... Det jag menade var såklart att iMacen med bättre hårdvara inte är prisvärd i jämförelse med den med lite sämre. Alltså, när du uppgraderar en och samma dator. Jämför som sagt de dryga 2000kr det kostar att gå från i5 till i7 med i7ans pris i löst i handeln.

Dock så går det att plocka ihop en dator med jämförbar hårdvara till ett lägre pris på Inet tex. Fast det är ju lite utav en gambling eftersom man inte har en aning om vad det är för moderkort som sitter i, nätagg, nätverkskort och så vidare. Men skärmen går ju som någon nämnde i tråden inte riktigt att hitta motstycke till. Det skulle vara 24" Apple Cinema Display då kanske..

När det gäller magic mouse så blir man tokig på den om man skiftar mellan tangentbord och mus ofta. Det händer en hel del för mig att jag när jag tar bort och sätter dit handen gör ofrivilliga handrörelser som musen tolkar som något jag vill göra. Sen måste man lyfta ena fingret för att högerklicka osv.

När det gäller stationära datorer så har Apple minskat gapet i prisvärdhet, men de är inte riktigt ikapp än. När det gäller bärbara datorer för 10'000 eller mer är man dum om man väljer annat än en MacBook. Det gäller dock inte nödvändigtvis släpbara laptops...

Visa signatur

En potatis