Permalänk
Medlem

Trasig hårddisk

Hade tidigare idag ett problem med en av mina hhds. När jag va mitt uppe i att kolla på film börja de smålagga till en början för att sedan frysa helt. När jag sen testa med en annan fil på hårddisken gick den inte att öppna.

Testa med att byta sata kontakt men utan resultat. När jag sen startat upp datorn igen hittade windowset inte hårddisken och den stog som icke initierad på disk managern.

Tänkte då att de va kört och den var pajj(fick boot problem också, den sa "4th Master Hard disk error". Så jag stängde av den helt och tänkte göra en felanmälan till inet, fast det funka ju inte heller:D.

Men sen! När jag startat upp datorn igen efter ett tag så fick jag meddelandet att S.M.A.R.T testet eller något tyckte att hårddisken var "Bad" och den borde bytas/göra backup på. Starta om datorn igen och så funka hårddisken som vanligt igen.

Nu undrar jag då, är det något fel med min hdd:P? Behöver man vara orolig för att hårddisken skall pajja inom en snart framtid?

alla svar är välkommna

Visa signatur

Stationär: Q9550 @ 3777.5MHz, ATI Radeon HD5850 1GB, Asus P5Q SE, 4Gb DDR2 PC6400 Corsair XMS2, Corsair 550W, Thermaltake TRUE + 3 Noctua NF-P12, Antec 300 med fläktar, 1x 640Gb WD black och nån random DVD-läsare me lightscribe

Permalänk

kolla vad SMART har registrerat med tex HD Tune eller CrystalDiskInfo

Visa signatur

så mycket att vilja göra, så lite tid

Permalänk
Medlem

hmm, (05) Reallocated Sector Count 134 134 140 526 Failed

Visa signatur

Stationär: Q9550 @ 3777.5MHz, ATI Radeon HD5850 1GB, Asus P5Q SE, 4Gb DDR2 PC6400 Corsair XMS2, Corsair 550W, Thermaltake TRUE + 3 Noctua NF-P12, Antec 300 med fläktar, 1x 640Gb WD black och nån random DVD-läsare me lightscribe

Permalänk
Medlem

ser inte så bra ut, Current = 128 nu, 134 innan. Vad händer om det blir 0:P?

Visa signatur

Permalänk

Lite förklaringar till de olika variablerna finns här: http://www.ariolic.com/activesmart/smart-attributes/

Visa signatur

så mycket att vilja göra, så lite tid

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alecz156
ser inte så bra ut, Current = 128 nu, 134 innan. Vad händer om det blir 0:P?

Troligtvis har den slut på reservsektorer och då kan den inte göra något nya trasiga sektorer som dyker upp.

Börja med att testa disken i ett diagnostikprogram från hårddisktillverkaren (och inte bara något generiskt program). Där kan du får mer ingående information exakt vad som är på väg att hända.

Visa signatur

Nej är också service.