Dålig spelprestande på laptop - Öka andel tilldelat grafikminne?

Permalänk

Dålig spelprestande på laptop - Öka andel tilldelat grafikminne?

Tjena!

Jag har nyligen köpt en bärbar dator och är fundersam över grafikkortets prestationsförmåga och hur det funkar med tillgängligt / tilldelat grafikminne.

När jag läser på olika hemsidors beskrivning av grafikkortet blir det svårt att tro på att specifikationsbenämningen verkligen har vad som påstås när jag testar hur väl datorn klarar av att köra spel.

Till att börja med kan vi ta en titt på datorns specifikationer, såsom det är beskrivet at HP själva och av andra hemsidor.

-------------------------------------------------------------------
HP TouchSmart tx2-1399eo

Processor

Typ: AMD Turion X2 mobil processor RM-77 / 2.3 GHz

Teknik med flera kärnor: Med dubbelkärna

64-bitars datorkapacitet: Ja

Ram

Installerad storlek: 4 GB / 8 GB (max)

Teknik: DDR2 SDRAM

Formfaktor: SO DIMM 200-pin

Konfigurationsegenskaper: 2 x 2 GB

Video

Grafikprocessor/tillverkare: ATI Radeon HD 3200

Totalt tillgängligt grafikminne: 1982 MB

Operativsystem

Microsoft Windows 7 Home Premium 64-bitar
-------------------------------------------------------------------

När jag sedan går in på datorn och tittar på grafikkortets egenskaper står det lite annorlunda:

Tillgängligt grafikminne: 1982 MB

Dedikerat grafikminne: 320 MB

Systemvideominne: 0 MB

Delat systemminne: 1662 MB

Detta väcker en del frågor som jag inte funnit svaret på genom att söka bland andra trådar, forum och vråer på internet.

Eftersom att datorn knappt klarar av några spel alls måste det betyda att datorn inte alls har 2GB minne tillgängligt, utan snarare de 320 MB som visas som "tilldelat"

Fråga:

Går det för mig på något sätt att öka grafikkortets prestanda, även om det skulle kosta mig resurser från andra delar av datorn?

Och hur gör man i så fall detta, och är det att rekommendera?

Tack på förhand

Permalänk
Medlem

Det brukar gå att ställa in sånt i BIOS, men du kommer förmodligen inte få särskilt mycket bättre prestanda än du redan har. HD 3200 är tyvärr inget vidare bra grafikkort, och 320 MB borde redan vara mer minne än det egentligen klarar av att utnyttja. Om du kollar på denna sida så finns det lite resultat för olika spel som du kan jämföra med, och se om ditt grafikkort presterar mycket sämre än det borde. Men som sagt, HD 3200 är ganska dåligt, så förvänta dig inte att du kan spela några nyare spel med.

Permalänk
Medlem

En bärbar dator med HD3200, och spel är ingen vettig kombination, datorn är inte gjord med spel i åtanke, nej du kan inte ändra nått med minnet, det är OS som sköter om den saken, och minnet som är delat användes bara vid behov.
dom 320Mb är riktigt dedikerat video minne, resten är vanligt RAM, det bästa är att man spelar med så pass låga inställningar att detta delade minne aldrig behöver användas, för när det börjar användas sjunker prestandan som en sten på en redan för långsamt grafikort för spel.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk

Ok, det blir alltså att enbart använda den som arbetsdator.

Tack för så snabbt svar :).

Av ren nyfikenhet; vad är egentligen som gör grafikkortet så dåligt? Uppenbarligen inget som HP vill skylta med, eftersom att det där framstår som ett bra grafikkort om man inte vet en del om det specifika kortet.

Då har även den andel (2 GB) "tillgängligt" minne ingenting med grafikkortet att göra egentligen, utan en teknisk kringväg att beskriva ett småskaligt grafikkort?

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Philopinos

Då har även den andel (2 GB) "tillgängligt" minne ingenting med grafikkortet att göra egentligen, utan en teknisk kringväg att beskriva ett småskaligt grafikkort?

Nog är det så alltid. Datorbranchen kan vara riktigt ful ibland, dom vet hur man utnyttjar dom som inte vet så mycket om datorer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ggustavsson

dom 320Mb är riktigt dedikerat video minne, resten är vanligt RAM, det bästa är att man spelar med så pass låga inställningar att detta delade minne aldrig behöver användas, för när det börjar användas sjunker prestandan som en sten på en redan för långsamt grafikort för spel.

Jag tror faktiskt inte att det "dedikerade" minnet faktiskt är riktigt dedikerat minne, utan bara Windows sätt att säga hur mycket minne grafikkortet använder för tillfället. Sidan som jag länkade tidigare säger ju t.ex. att HD 3200 teoretiskt sett har möjlighet till dedikerat minne, men att ingen tillverkare förmodligen använder det. Om det verkligen hade haft dedikerat minne så kan man nog vara ganska så säker på att HP hade angett det i specifikationerna.

Citat:

Ursprungligen inskrivet avPhilopinos

Av ren nyfikenhet; vad är egentligen som gör grafikkortet så dåligt? Uppenbarligen inget som HP vill skylta med, eftersom att det där framstår som ett bra grafikkort om man inte vet en del om det specifika kortet.

Det går inte direkt att peka på något som gör grafikkortet dåligt, utan det är egentligen hela grafikkortet som är dåligt. Det enda sättet man kan vara säker på att få ett bra grafikkort är att kolla på recensioner, det går aldrig att lita på vad tillverkarna säger. Nu är det ju dock en 12"-dator med pekskärm vi pratar om, så det blir nog svårt att hitta en liknande dator med bättre grafikkort.

Permalänk
Medlem

http://www.notebookcheck.net/ATI-Radeon-HD-3200.9591.0.html använd den sidan för att se prestanda på Bärbaras grafikkort. Ditt i det här fallet får 1800-3100 i 3dmark 03, detta kan jämföras med min gamla dator som hade 6600GT köpt 05' med 128mb som fick 9 000 i 3dmark03 med 1.75 Gb ram.
eller mitt 4870 512 mb som får ca 55 000.

Visa signatur

p4 3.4ghz 1290 (3 st ddr) radeon 9800 pro 128mb