Visa signatur
Antec P183 | Asus P7P55D LE | Core i5 750 | GTX 670 2GB | Corsair 16GB | Intel SSD 520 240GB| Antec CP-850
Jag bor i södertälje och är kopplad till södertäljes statsnät vilket ägs av Telge Nät. Telge Nät använder sig av en så kallad Multiservice Gateway från Allied Telesis och på så sätt kan man få bredband, tv och tele anslutning genom den "boxen". Det här boxen funkar ungefär som en switch och har 6st LAN portar med inbyggd DHCP. Jag testade att koppla in 3 datorer till varsin LAN port och det funkade utan problem och alla blev utdelade varsit IP nummer.
Här hemma så har vi 5 datorer varav 3 är bärbara och 2 är stationära, dock så kommer det bli 3 stationär mycket snart. 2 av datorerna är dessutom Macar (iMac och MacBook).
Nu försöker jag tänka ut ett bra sätt att dela en hårddisk på nätverket för lagring av bl.a. film och musik på ett smidigt sätt i både Windows och OS X miljö.
Först hade jag tänkt köpa en AirPort Extreme-basstation och koppla in en USB hårddisk till den så får alla datorer köra genom routern.
Ett annat alternativ är att koppla in en Xtend AdStore XAS3GLI1TB 1TB till boxen. Men jag vet inte hur det kommer funka om man kopplar den direkt till boxen. Om man kommer ha tillgång till den lokalt eller måste ansluta sig över nätet. Det här är väl det billigaste alternativet.
Ett annat alternativ och kanske det dyraste är väl NAS, men jag är inte riktigt säkert hur det funkar och om det kommer funka bra.
Ifall det finns någon/några som är kunniga på detta så skulle lite råd och tips uppskattas väldigt mycket.
Tack på förhand
Antec P183 | Asus P7P55D LE | Core i5 750 | GTX 670 2GB | Corsair 16GB | Intel SSD 520 240GB| Antec CP-850
Spelnyheter från FZ
Copyright © 1999–2025 Geeks AB. Allt innehåll tillhör Geeks AB.
Citering är tillåten om källan anges.