Permalänk
Medlem

Tavelram

VARFÖR är dessa så snordyra?

Köpte ett pussel på 3000 bitar som jag ska ha som tavla och en passande ram med måtten ~120x85 kommer gå på 1100+ utan glas och 1400+ med glas på Gallerix.

Vet att det inte är det billigaste stället att köpa en ram på, men hur fan kan man motivera ett så högt pris för den enklaste träramen?

Permalänk
Medlem

Jag gissar på att det inte är så många som köper så stora ramar och att dom är dyra därför.

Permalänk
Medlem

Gallerix verkar dyra bara. Kollade lite snabbt på nätet och ex här http://www.crimoram.se/ så kostar deras största ram 150kr va typ 73x90 eller nått (trä).

Så kolla runt på nätet om det finns andra butiker.

Visa signatur

pff

Permalänk
Medlem

Jag köpte en tavelram på ungefär 1.30x2.0 meter, som var extra tjock pga det tunga glaset som skulle vara i. Allting gick på 2000kr inklusive montering.

Kanske lite långt för dig att åka till falkenberg för dig att få det gjort, men kolla runt med lokala glasmästare, dom brukar antingen hålla på med det själva eller ha koll på vem du borde prata med.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CSM101
VARFÖR är dessa så snordyra?

Köpte ett pussel på 3000 bitar som jag ska ha som tavla och en passande ram med måtten ~120x85 kommer gå på 1100+ utan glas och 1400+ med glas på Gallerix.

Vet att det inte är det billigaste stället att köpa en ram på, men hur fan kan man motivera ett så högt pris för den enklaste träramen?

Vart kan man hitta ett coolt pussel? Min bror har ett simpsons pussel i ram som man kanske kan sno idéen av:)

Permalänk
Medlem

Nu är det ju så att den ramen du ska köpa blir specialgjord med inglasning, upplimning m,m vilket gör den dyr. Har man "rätt" mått och kan köpa en ram själv blir det mycket, mycket billigare.

Gav 1200 :-/st för dom två jag ramade in hos Gallerix, kommer nog köpa posters med rätt mått i framtiden...:)

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt | no_jz.supra

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av turbi
Vart kan man hitta ett coolt pussel? Min bror har ett simpsons pussel i ram som man kanske kan sno idéen av:)

Är ett pussel med motivet av en världskarta i gammalt stuk med lite små coola figurer på

Notera att 1100 gällde ett helt vanligt träram utan glas och utan limning etc, något jag finner vara sjukt dyrt.

Får be far min göra listerna till en ram i rätt mått, fördel med att ha en farsa som äger ett träföretag XD

Nej men jag tycker att ramar i allmänhet är väldigt dyra, 600:- för en vanlig svart träram med helt "normala mått" (dvs de finns i butiken) är för mig något obegripligt.

Permalänk

Som KniFF sa, det blir alltid dyrt om man behöver en ram med specialla mått, iom att det blir lite arbete bakom det hela. Kan du hitta en masstillverkad ram som passar så kostar det inte mer än en hundring eller två på typ Ikea.

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Jag vill också ha ett pussel att pyssla med! Finns det något vettigt ställe att köpa sådana på? Helst 1000+ bitar

Visa signatur

| Fractal Design Compact 7 Vit - MSI Tomahawk x570 - Ryzen 5600X - PNY 4070Ti Super - 32GB Corsair 3200Mhz CL16 | ASUS MG279Q - 2560x1440, 144Hz, IPS, Freesync |

Permalänk

Antagligen är det dyrt för att skona lagerarbetare från dessa jävla stora ramar. De suger när någon butik ska ha en stor ram och några små objektiv. :/

Ska dock kolla upp om de finns några passande ramar där jag jobbade, borde inte kosta så mycket då.

Edit: Hittade inga på över 1m hos den grossisten där jag jobbade.

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr. Bravo
Som KniFF sa, det blir alltid dyrt om man behöver en ram med specialla mått, iom att det blir lite arbete bakom det hela. Kan du hitta en masstillverkad ram som passar så kostar det inte mer än en hundring eller två på typ Ikea.

Närmaste Ikea ligger i sundsvall och frakten går ju på en del skulle jag tro... men ska kolla där ändå.

Men. Hon plockade bara fram en lista och läste rakt av från den, så jag fick aldrig uppfattningen om att det skulle vara något specialmått jag kom med... Men det kan som ni säger röra sig om beställningsvara...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av marukusu
Jag vill också ha ett pussel att pyssla med! Finns det något vettigt ställe att köpa sådana på? Helst 1000+ bitar

Tradera finns alltid, men jag köpte min på akademibokhandeln.

http://www.heye-verlag.de/program.asp?PL=2&C=48&A=5733&S=fals...
Den där för ca 370:-

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Evil_AnAnAs
Antagligen är det dyrt för att skona lagerarbetare från dessa jävla stora ramar. De suger när någon butik ska ha en stor ram och några små objektiv. :/

Ska dock kolla upp om de finns några passande ramar där jag jobbade, borde inte kosta så mycket då.

Edit: Hittade inga på över 1m hos den grossisten där jag jobbade.

Danke för att du tog dig tiden

Permalänk
Medlem

Jag hade nog valt att leta lite på loppisar , myrorna, rk eller ngn annan fyndbod efter en lämplig ram. bara att måla om och piffa upp som man vill ha den. Köpte en förra året hos rk för 30:- inkl glas. 160x88cm . fult motiv men med lite ny färg och en annan bild i den blev den kanonfräsch.

Permalänk
Medlem

Gör en själv!
Så fruktansvärt svårt är det inte om man är lite händig. Glas kan ju dock vara ett bekymmer men det kan nog närmaste glasmästare eller bugghandel hjälpa till med (bygghandel om man vill ha akryl/plexi). Fast gäller det ett pussel tycker inte jag det behövs glas. Mycket trevligare att limma bitarna och sen ha dem i ramen utan glas så man kan känna texturen och allt på det hela.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

Jo, tanken har gått till att bygga själv, eller be fader min skapa något åt mig.

Dock så ska jag kolla in röda korset här i stan för att se om jag inte hittar nbågot...

Permalänk
Medlem

Var finns det pussel att beställa på nätet? Gärna något med väldigt stort utbud. De som finns i de butiker jag tittat i har varit rätt tråkiga (bok-affärer, leksaksaffärer).

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.