Fototråd - Vintern 2009/2010

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Laxxen#28
Tackar, nej jag har använt mig av ett 50mm f/1,8 @ f/1,8 och en makrotube

och anledningen till det är för att jag gillar bokeh

Eller som i fallet med bilderna ovan, DoF

Visa signatur

PC: 5600X / 7800XT / 32 GB
FOTO: Sony a7R IIIa
Fotofolio \ flickr \ Mina Custom Gundam-modeller

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ficklampa
Eller som i fallet med bilderna ovan, DoF

Förstår inte va du menar, jag vet vad dof är men vad det har med mitt inlägg o göra fattar jag inte

Visa signatur

[B]965BE C3 @ 4018MHz | XFX HD5770 @ 1GHz

Permalänk
Medlem
Citat:

Förstår inte va du menar, jag vet vad dof är men vad det har med mitt inlägg o göra fattar jag inte

För dina bilder visar DoF och inte bokeh.

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Bokeh är ju ett annat ord för oskärpa. Jag tycker bilderna ser ganska suddiga ut på sina håll.

Permalänk
Medlem

Dum är suddiga: Ja, men fokusen finns på utvalda delar som är tydliga
De har DOF: ja, som ger perspektiv och djup i bilden

Tänkte fråga, någon som vill kommentera mina bilder? Skulle behöva lite feedback:)

Visa signatur

Lian Li A3 / Corsair SF1000 Platinum / Gigabyte B650m / AMD 7950x / Kingstone 32GB@6000Mhz / Asus Strix 3080 ti OC / NVMe SSD x 2

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lundstrom.emil
Dum är suddiga: Ja, men fokusen finns på utvalda delar som är tydliga
De har DOF: ja, som ger perspektiv och djup i bilden

Tänkte fråga, någon som vill kommentera mina bilder? Skulle behöva lite feedback:)

Om du vill ha kritik från en amatör så kommer lite här.
Jag upplever majoriteten av bilderna som för tomma. Det är väldigt stora ytor överallt. Jag skulle experimentera med att beskära bilderna. Massa grenar och en liten fågel i mitten tycker iaf jag kan se lite tråkigt ut. De ser ut att vara högupplösta nog att kunna beskäras ganska rejält :).

Bilden på människorna som går på vägen under de vintriga björkarna tycker jag lider av samma problem. Själva stigen, människorna på den (speciellt damen med röda jackan) ihop med de vackra träden tycker jag ser väldigt fint ut. Men husen till vänster och ytan till höger med ännu en människa tycker jag bara stör.
Fina bilder i övrigt, men som sagt.

Mitt förslag är iaf att beskära!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Generalkyckling
Jag upplever majoriteten av bilderna som för tomma. Det är väldigt stora ytor överallt. Jag skulle experimentera med att beskära bilderna. Massa grenar och en liten fågel i mitten tycker iaf jag kan se lite tråkigt ut. De ser ut att vara högupplösta nog att kunna beskäras ganska rejält :).

Bilden på människorna som går på vägen under de vintriga björkarna tycker jag lider av samma problem. Själva stigen, människorna på den (speciellt damen med röda jackan) ihop med de vackra träden tycker jag ser väldigt fint ut. Men husen till vänster och ytan till höger med ännu en människa tycker jag bara stör.

Du har helt rätt i att bilderna har för mycket "luft", jag är rädd för att för mycket försvinner när jag beskär:S.

Bilderna är på 6,3 Mpixel:) så det går nog bra choppa lite:P

Det det kommer till grenar och fåglar så dras jag lite på hur naturen ser ut vid olika "situationer". Är naturare på kungsholmen:$

Samlar ihop bilderna i denna post:

http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&postid=979...

http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&postid=980...

Inte så mycket att hämta här:S
http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&postid=971...

Visa signatur

Lian Li A3 / Corsair SF1000 Platinum / Gigabyte B650m / AMD 7950x / Kingstone 32GB@6000Mhz / Asus Strix 3080 ti OC / NVMe SSD x 2

Permalänk
Medlem

Beskärde bilden, men det känns som något fattas

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fredrikposse
Bokeh är ju ett annat ord för oskärpa. Jag tycker bilderna ser ganska suddiga ut på sina håll.

Ja, men nu är det skillnad på innebörden av bokeh och skärpedjup (dof).

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Måste hålla med helt och hållet, även jag är en glad amatör:)
För att visa så har jag beskurit en av dina bilder... Jag har även lagt på lite mer kontrast, skärpt upp den en aning och även lagt på lite vinjettering. Inga svåra saker och tar bara en minut eller så att göra:) (nu har jag bara använt bildens som var här på swec och inte den högupplösta) Just det, har lagt till en liten ram också...

Visa signatur

Kamera: Canon EOS 1000D, 20/1.8, 50/1.8, 70-200/4L
Flickr!

Permalänk
Medlem

Bilden ser bättre ut, tack:)

Kanske jag inte ska så försiktig med inställningarna, tycker att bilderna ser korniga ut i för hög skärpa (har 25 i skärpa som i Adobe Camera Raw).

Vad används vinjett till?

Ska försöka bättra mig, tack för tipsen:)

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Bilden ser bättre ut, tack:)

Kanske jag inte ska så försiktig med inställningarna, tycker att bilderna ser korniga ut i för hög skärpa (har 25 i skärpa som i Adobe Camera Raw).

Vad används vinjett till?

Ska försöka bättra mig, tack för tipsen:)

Vinjettering är väl mindre ljus (mörkare) i kanterna av bilden. Kan vad jag vet orsakas av långa motljusskydd, vissa objektiv eller helt enkelt redigeras in i efterhand. "Lyfter fram" det som är i mitten av bilden.

Fan varför sitter jag här och skriver? Har en sprillans ny d90 som jag inte ens lämnat lägenheten med än... Får bli i helgen!

Permalänk
Medlem
Citat:

...
Fan varför sitter jag här och skriver? Har en sprillans ny d90 som jag inte ens lämnat lägenheten med än... Får bli i helgen!

Du hjälper en vilsen själ:P

Visa signatur

Permalänk

Här kommer en eftersläntare sen nyårsnatten. Reste bort till Egypten efter det, därav förseningen.

Visa signatur

[ Antec P182 ][ Asus M3A79-T Deluxe ][ AMD Phenom II 955 @ 3.2 Ghz ][ Zerotherm Nirvana 120 ][ Corsair Dominator PC8500 2x2 Gb @ 1066 Mhz 5-5-5-15-14 2T Unganged ]
[ Sapphire HD4870X2 ][ X-fi Xtreme Gamer ][ WD Caviar AAKS 640 Gb ][ Corsair TX650 W ][ Samsung T200 ][Windows 7 Ultimate x64 RC]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ja, men nu är det skillnad på innebörden av bokeh och skärpedjup (dof).

Ja, men alla* bilder har ett dof(del som är i fokus), bokeh är hur ljuset i de ofokuserade delarna av bilden ter sig, som Emil nämnde och som du helt visst vet.

Således är det ologiskt att säga åt en annan människa att denne inte gillar sina bilders bokeh, han gillar deras dof.

Att säga att han gillar 'ett snävt dof' hade låtit mer korrekt men inte egentligen varit det, då han fortfarande kan gilla just formen av oskärpan.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem

Lekte lite, vem vågar gissa vad det är?

Visa signatur

Permalänk

Det ser ut som en slutare. Var det rätt?

Visa signatur

[ Antec P182 ][ Asus M3A79-T Deluxe ][ AMD Phenom II 955 @ 3.2 Ghz ][ Zerotherm Nirvana 120 ][ Corsair Dominator PC8500 2x2 Gb @ 1066 Mhz 5-5-5-15-14 2T Unganged ]
[ Sapphire HD4870X2 ][ X-fi Xtreme Gamer ][ WD Caviar AAKS 640 Gb ][ Corsair TX650 W ][ Samsung T200 ][Windows 7 Ultimate x64 RC]

Permalänk
Citat:

Bokeh är oskärpa, ordet betyder suddigt och är ett ord för den bit av bilden som inte är i fokus.

Att säga att min bilder är DOF är ju ganska obvious eftersom i princip alla bilder innehåller Dof (depth of field) som betyder skärpedjup.

Skärpedjup i sin tur är en benämning på hur stort område dom ligger i fokus.

Så innan du kastar bävrar i träshus, läs på

Visa signatur

Permalänk
Medlem

En bländare :>?

Visa signatur

P6T SE - i7 930 @ 4GHz - 12GB XMS3 1600 MHz - Unlocked HD6950 CF @ 900/1325 - X25-V 40GB x2 RAID 0 - 2 TB Samsung F3 - Tesla 1000w - Define r2

450D | 50/1.8 II | 20/1.8 | 18-55 3.5/5.6 IS
Carlssonmedia.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Berra0603
Det ser ut som en slutare. Var det rätt?

Lite väl orund som rätt stängd isf

'Ljusets port eller avgrundens öga? - mina sista sekunders medvetande, på operationsbordet'

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem

LED-ficklampa?

Visa signatur

Går det bra, eller går det som vanligt?

Permalänk
Medlem
Citat:

Bokeh är oskärpa, ordet betyder suddigt och är ett ord för den bit av bilden som inte är i fokus.

Att säga att min bilder är DOF är ju ganska obvious eftersom i princip alla bilder innehåller Dof (depth of field) som betyder skärpedjup.

Skärpedjup i sin tur är en benämning på hur stort område dom ligger i fokus.

Så innan du kastar bävrar i träshus, läs på

Det samma. http://www.slrphotographyguide.com/tips/bokeh-DOF.shtml

http://www.brighthub.com/multimedia/photography/articles/2244...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av mYrAns
En bländare :>?

Eh...?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av vargeEEEEn
LED-ficklampa?

Ja, delvis. tagen ovanifrån en ficklampa som står neråt på ett bord.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Några bilder jag tog, när jag hade tråkigt.

Nikon D1, 50/1.4 och en bordslampa.

Visa signatur

WS: 4770K, 16GB, 2x 960GB SSD, 1x 2TB SSD, RTX3070(deshrouded), CachyOS.
Behringer UM2, Sennheiser HD598, Antlion Modmic + XLR adapter.
SRV: 2600, 32GB, 500GB SSD, 2x 16TB HDD, Intel QUAD NIC, TrueNAS Scale.
SRV2: Raspberry Pi 4 4GB, 128GB SD, RPi-OS.

Permalänk
Medlem

Angående lampa, så tänkte jag fråga om blixtar. Har en canon speedlite 580 v.1 och tänkte fråga vid vilka temperaturer fungerar dem? Alltså vid vilka minusgrader är det risk att förstöra blixten när den avfyras.

Det är 58 led lampor i blixten och en xenon-lampa:)

Tack på förhand

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Angående lampa, så tänkte jag fråga om blixtar. Har en canon speedlite 580 v.1 och tänkte fråga vid vilka temperaturer fungerar dem? Alltså vid vilka minusgrader är det risk att förstöra blixten när den avfyras.

Det är 58 led lampor i blixten och en xenon-lampa:)

Tack på förhand

Står nog i manualen eller på canons hemsida, brukar finnas massa specs där på alla produkter.

----

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Står nog i manualen eller på canons hemsida, brukar finnas massa specs där på alla produkter.

----

Har försökt att kolla upp, manualen är säger ingenting, inga specs när man söker på google så jag tänkte någon mer erfarenhet kanske kan berätta:)

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag tycker det står exakt vad jag och laxen sagt, menmen.
Det är såhär skismer i kyrkan uppstår antar jag

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Länge sen sist. Men hade lite tråkigt så tog och leta reda på lite bilder och slänga in i tråden. Så blev några stycken.

Slänger in lite gatufoton till och börja med

1.

2.

3.

och fortsätter med några hockeybilder, då det blivit en hel del hockeyplåtande och tyvärr inte lika mycket gatufotoplåtande som jag velat

4.

5.

6.

Visa signatur
Permalänk

Så du menar att min påstående är fel eller vart vill du komma?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Mitt första försök med exposure blending (med Hugin också.. är det någon som är haj på det?) - rätt dåligt väder för foto och oglamoröst subjekt - men högre ...vadheterdetpåsvenska, dynamic range, än ett foto klarar.

Himlen blev inte värst bra. Lite bättre i Photomatic, men det är betalprogram och jag föredrar gratis/open source; dessutom får man dra ner färgmättnaden till mycket minus för att färgerna ska bli ens lite normala. På tal om - mycket fint komponerade Granden, men färgerna sticker lite i mina ögon (som dock är speciella, riktigt starka färger får mest kommentarer på flickr )

(Hundar går på gården..)

Visa signatur