Permalänk
Medlem

Vattenkyla hjälp

Tja vill ha vattenkyla till min burk men då det är första gången jag ska kör med vatten behöver jag lite hjälp att plocka delar.

CPU: i7 860.
GPU: 5870.
MOBO: Maximus III.
RAM: 2000 mhz Dominator GT

Pris spelar ingen roll.

Permalänk
Hedersmedlem

*Flyttad*

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem

hur stor radiator har du plats för??

Permalänk
Medlem

10m slang eftersom det värkar vara första gången för dig även 2L kylar vätska..

Cpu+Gpu är det ända som behöver kylas Sb/nb voltage regulaters behövs inte på ett p55

Lycka till

Permalänk
Medlem

riktigt fin lista
men shit e vattenkylning så dyrt? trodde jag inte.

Btw med ett sådant vattenkylnings system hur mågna grader skiljer det sig från låt säga noctuna D-14?

Permalänk
Medlem

ja det kan vara riktig dyrt därför det är bättre köpa det man behöver och inte överdriva
ska du överklocka CPU och till vilket gräns, GPU?
moderkort du kan faktisk slipa att kyla med vatten bara att ha ngt fläkt som ska blåsa på den för CPU fläkten och gpu fläkten ska vara ju bort
skriv om du ska ha grejer från högsta hyllan eller du ska inte överklocka den på max och vill ha det bara tystare och svalare än stock kylning plus mycket snyggare

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Shyco
riktigt fin lista

Btw med ett sådant vattenkylnings system hur mågna grader skiljer det sig från låt säga noctuna D-14?

Det kostar att ligga på topp,
Det är inte helt enkellt att svara på hur mycket det skiljer mellan vatten och luft, men det skiljer kanske tio grader mellan vatten och high end luft, men då är vattnet mycket tystare, går antagligen att pressa vatten kanske tjugo grader under bra luft om man är extrem, men man är ju begränsad av omgivningstemperatur även vid normal vattenkylning.

ang. darrefreaks förslag
Skulle tagit en radiator anpassad för tysta fläktar, TC, XSPC RX eller någon annat med hyggligt glest mellan flänsarna för att få bra prestanda med fläktar under tolvhundra RPM.

Sen tycker jag det är knepiga kopplingar, föredrar vanliga slangnipplar och buntband.

Annars tycker jag att komponentvalet ser bra ut.

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Casemod-mästare
Permalänk
Medlem

Det gör ju endel vad man har för chassi med...
Så vad har du för chassi?

Permalänk
Medlem

ja quzzi skriv vad har du för chassi, är du villig till att anpassa den med vinkelslip? hehe och vad vill du uppnå tyst med stock inställningar för bra pris eller vill du ha pressat till max dator som går ganska tyst (jämför med luft kylning) eller ngt emellan som är bäst prestanda/pris eller vill du ha också myket bling bling,det är mycket att välja och vilket butik du ska handla
bara till GPU så där har du säkert bara EK water blocks att välja
skriv bara vad du vill, det blir säkert många som ska hjälpa

Permalänk
Medlem

Chassi kan jag köpa nytt ta med det me i listan vill bara ha en tyst sval dator.

har 12 st noctua p12 så behöver inga fläktar.

Permalänk
Medlem

sval men ingen överklockning till gränser då kan du köra rätt billig
först du ska inte ha vattenkylning till mobo där det kan vara stock eller om du vill köp ngt passiv kylare till NB/SB men efter du tar värme från cpu och gpu från chassin insida till radiator och där direkt ut så det är svalt till andra komponenter inne i chassi
nu till di cpu du kan välja EK supreme LT eller HK 3.0 LT som ligger i samma pris klass de skiljer inte mycket prestanda men utseende brukar avgöra vad du ska köpa (350-400kr)
pump typ EK 2,2 pump eller BW atlantis DP600 enkla billiga för deras prestanda och räcker till typ 3 block och en quad radiator (400-500kr)
till GPU finns inte mycket att välja och bäst med EK water block men här billigast är plexi kanske inte snyggast (900-1000kr)
slangar går bra med PCV som billig alternativ eller köp ngt dyrare om du vill ha finn (25kr+ för varje meter) och du ska ha typ 2-3
en trippel radiator skulle sitta fint här och om du vill ha tyst då XSPC RX360 är mkt bra med fläktar på under 1k rpm (900kr)
sen fläktar, dina noctua borde vara OK men det bästa är Scythe gentle typhoon nedskruvad till typ 800rpm :D, men du kan alltid kolla först med noctua
då har du bara nipplar, där du kan köra vanliga som går för runt 20kr styck och vatten, här kan du köra färdigblandat (dyrt) eller blanda själv batterivatten med andra grejer
tank (250kr +) kan man köpa för att ha det smidig eller köra T-rör

det blir runt 3000 kr med tank för ganska fint system som ska kyla mycket bra stock dator och det blir tyst
ja, kanske en panel med fläkt styrning så du kan justera också pumpen, den behöver inte köra 100%, du kan justera efter du testar temperaturer

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Shyco
riktigt fin lista

Alltså vist är det dyrt men du lär ju inte behöva mer än 3 meter slang och 1l vätska, Jag köpte 3m till mitt bygge och fick mer än 1m kvar och då var det första gången för mig med. Sedan så har han ju lagt till förmånga flittings också. SÅ några hundra billigare blir det i alla fall

Visa signatur

I'm Garry-fucking-Oak, You can't ignore my girth!