Så här mycket el drar mina prylar (dator/skärm, massa annat)

Permalänk
Medlem

Så här mycket el drar mina prylar (dator/skärm, massa annat)

Köpte idag en elförbrukningsmätare på Clas Ohlson. En sån där vit som sägs kunna mäta mellan 5-3680 watt.
Har provat på det mesta här hemma av ren nyfikenhet, och det är många som visar mellan 0-5 i standby. Så jag tycker det verkar funka utmärkt att mäta från 0-3680, men det är klart det kanske inte är 100% precision.

Hursomhelst, tänkte mest för skojs skull lista vad saker drar i watt mätt (enligt mätaren då) :

- Dator 1
175 watt i semi-load*
140 watt i idle (0-3 % CPU vid windows desktop)
Intel E4200 klockad till 2.8 ghz, ASUS P5B vanilla, 2st 3.5"-diskar, GeForce 8800GTS, Corsair HX620 PSU (välbehövd i detta fall... eller inte)

- Skärm 1 (Dell 2209WA 22 tum)
42 watt tänt läge
3 watt i idle

- Dator 2
160 watt i semi-load*
104 watt i idle
P4 3 ghz, en 3.5"-disk, nåt passivt GeForce-kort. Seasonic 380 watt PSU

- Skärm 2 (Samsung syncmaster 940b 19 tum)
24 watt tänt läge
1 watt i idle

- Presonus HP4 hörlursförstärkare - 15 watt

- dynaudio acoustics BM5A Studiomonitor (alltså högtalare, inte bildskärm) - 8 watt
(fick upp detta till 9 watt vid lite högre volym)

- VOOD IP-telefoni-dosa - 15 watt

- Netgear router, modell blå (orkar inte kolla modell) - 16 watt

- Thomson modem/router modell vit - 8 watt

*semi-load - i detta fall har jag TYVÄRR INTE maxat vare sig CPU eller GPU, bara noterat högsta effekt vid uppstart av dator in i windows. Nu orkar jag inte stänga av datorerna och dra igång orthos och atitool mm för att kolla. Kanske gör det sen nån gång.

Har du tråkigt kan jag rekommendera en elmätare. Det blir en helkväll utan dess like, du kommer icke ångra dig.

Permalänk
Medlem

Sjysst, kosta den då?

Permalänk
Medlem
Permalänk
Proffsmobbare

Du skull inte kunna testa mätaren på en tv i stand by-läge?

Är riktigt intresserad av att veta hur pass relevant den gamla myten, om att den drar näst intill lika mycket som när den är på, egentligen är.

Gärna både CRT och LCD om det finns möjlighet!

Tack.

Permalänk
Medlem

Jag gjorde det faktiskt på vår tjock-tv (32 tum). Den drog hela 1 watt i standby!
Har tyvärr ingen platt-tv.

Om du vill skicka över en provar jag gärna

Permalänk
Avstängd

Har ochså en mätare, och som du säger är det ganska roligt att mäta, har med hjälp av den tvingat mig själv att få när förbrukningen på datorn i idle hehe
Min drar ca 75-80 watt idle, full load 235watt med dator i sign

Visa signatur

AMD Phenom II 965 c3//XFX Ati 5850 BE//Intel X25-M 80gb ssd//WD 750gb Black//Asus bräda M4A79XTD EVO//g15 v2//g500
Samsung t240 Fullhd gaming monitor//incoming sammy 2270
Lappy Asus UL30VT-QX030V

Permalänk
Medlem

Bästa sättet jag har kommit fram till är att belasta tre av fyra kärnor på en quad med t.ex. prime (och låta den sista vara med och se till så Furmark flyter vettigt på grafikkort(en)).

Setup: E6850 @ 3.7GHz + 8800GTS 640MB SLI @ 600/1000MHz:
Idle: 300W (alla energisparalternativ avstängda)
Fulload: 630W(!)
Nätaggets effektivitet: ~73%

Setup: i5-750 @ 3.8GHz + HD5850 @ 900/1200MHz:
Avstängd: 13W
Idle: 150W (alla energisparalternativ avstängda)
Fulload: 370W
nätaggets effektivitet ~81%

Setup: 3500 venice + tre SATA-kontrollerkort + 13 hårddiskar:
Idle: 290W
Semi-load: 350W (flytta filer från flera diskar, krypterat.)
nätaggets effektivitet: Inte över 70% iallafall

Visa signatur

Nej är också service.

Permalänk
Medlem

Elmätare var den sämsta investering jag gjort... nu har jag konstant dåligt samvete för att min NAS står på dygnet runt

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk

Mitt system i signaturen drar 150W idle och 250W i load. Med load menar jag inte 100% på CPU och GPU utan det högsta jag kommer upp i vid normalanvändning, exempelvis spelande.

Visa signatur

AZRock Z87 Extreme4 | i5 4670K | MSI GTX780 TwinFrozr | 8GB Corsair Vengance | Samsung 840 EVO 250GB | WD 3 TB | Corsair HX520 | HP LP3065 + 2x HP LP2065 (4960x1600) | Trulyergonomic keyboard (bruna) | Mionix Castor

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dr.Mabuse
Elmätare var den sämsta investering jag gjort... nu har jag konstant dåligt samvete för att min NAS står på dygnet runt

haha
min dator (sig) drar ~280 W med förstärkare och högtalare +2 skärmar (Idle - bara musik som spelas)

har på ca 1v dragit ~ 20 kW

Visa signatur

Gaming: Asus 3080 Ti + 5900X
Proxmox: Ett gäng Intel NUC Gen 8:or
Rojter: UCG-Ultra, WAN 1000/1000

Permalänk
Medlem

Köpte en idag! Såg att en dyrare modellen var nere på 99:- så jag kunde inte motstå.

Corsair CX400 - ~80% effektivitet
AMD X2 3800+ 65W
Geforce 7300GT
Samsung Ecogreen 500GB
2xDDRII
2xPCI-kort

Avstängd: 14W
Idle: 70W
Load (3DMark 06): 105W
Load (CPU Stress): 110W

Japp, jag gillar att ligga lågt

Btw, om det står 70W på mätarn, tar man det multiplicerat med effektiviteten för att ta reda på vad datorn drar? 70*0,8= 56W ?

Visa signatur

Phenom II X6 1055t @ 3,5GHz
Sleeva.se »

Permalänk
Medlem

Snarare gånger 1,2, då nätagget inte är 100% effektivt. Vet dock inte om man ska gångra alls.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Huddit
Snarare gånger 1,2, då nätagget inte är 100% effektivt. Vet dock inte om man ska gångra alls.

Dator kan väl omöjligt dra mer än det som står på mätaren?

Vid 80% effektivitet borde datorn rimligtvis dra 80W om mätaren visar 100W. Resten blir ett jobb för kylningen i datorn att bli av med i form av värme.

Jag är inte direkt elkunnig så rätta mig gärna om jag har fel.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av the tackle
Dator kan väl omöjligt dra mer än det som står på mätaren?

Vid 80% effektivitet borde datorn rimligtvis dra 80W om mätaren visar 100W. Resten blir ett jobb för kylningen i datorn att bli av med i form av värme.

Jag är inte direkt elkunnig så rätta mig gärna om jag har fel.

Tror du menar rätt.

Från uttaget dras ju det som står på mätaren (100W) medan bara 80% (80W) används av datorn och 20W "slösas" bort pga värme osv.

Intressant är också att man kan räkna med att ungefär 1/KW timme är lika med en krona

Dvs 1000W i en timme kostar ca 1 kr.

Permalänk
Medlem

Router

Någon som kan kolla hur mycket en router drar när den knappt används? dvs om den är på under natten eller liknande^^

Permalänk
Medlem

Vad heter den?.. Hittar den inte på sidan.. :S

Visa signatur

| B550 | R5-3600 | Kingston 1Tb M.2 + 860 1Tb | 16Gb XMP3200 | RTX-2070 |
| I7-6700 | 64Gb PC4-2666 | 34Tb | TrueNas Scale |
| Yamaha HTR-4065 | Argos Audio Alto 5 MK2 | SystemOne W100B |
| iPhone 16 Pro 128Gb |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nevil
Vad heter den?.. Hittar den inte på sidan.. :S

http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=146433492

JohnMAD: 11Watt drar min D-Link 4-portars router (oavsett om datorn är på eller inte)

Så 1KWh = 91h.
Beroende på elavtal så kostar det alltså ca 1:- att ha routern igång i 91 timmar.

Visa signatur

Phenom II X6 1055t @ 3,5GHz
Sleeva.se »

Permalänk
Medlem

Re: Router

Citat:

Ursprungligen inskrivet av JohnMAD
Någon som kan kolla hur mycket en router drar när den knappt används? dvs om den är på under natten eller liknande^^

Den blåa netgear jag mätte drog 16 watt som sagt. Det var en Netgear FWG114P.

Har nu en Linksys WRT54GL som jag inte mätt, men klumpen på strömkabeln anger 12V och 1 ampere, så det borde väl rimligtvis vara runt 10 watt?

Permalänk
Keeper of the Bamse

Re: Re: Router

Citat:

Ursprungligen inskrivet av the tackle
Den blåa netgear jag mätte drog 16 watt som sagt. Det var en Netgear FWG114P.

Har nu en Linksys WRT54GL som jag inte mätt, men klumpen på strömkabeln anger 12V och 1 ampere, så det borde väl rimligtvis vara runt 10 watt?

Rimligtvis runt 12 watt

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook M3 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

Kanske ska o ta köpa en sådan, då jag har bytt nästan alla glödlampor till led lampor..
Se om man kan spara mer pengar genom att mäta lite...

Har börjat spara på elen en hel del senaste. Månads el räkning har gått ner ca: 280kr.
Kan jag bara få ner den ca: 70kr, så har jag halverat min el räkning, sedan jag började tänka till lite i hemmet...

Permalänk
Avstängd

Köpte också en sådan från claese ohlson, mina dator drar 578 W då jag kör prime95 med 3 st trådar och en tråd Furmark.
System:
Core i5 750 @ 4 GHz och GTX 295 m.m...

Det är det högsta jag lyckats få med riktiga spel eller syntetiska tester.

Har ett 850 W nätagg från Corsair, känns som att det är lite overkill, men kan ju hända att det blir effekt-spikes då och då, ingen aning, man får kanske göra längre tester, många tester och ha bättre mätutrustning för att vara mer säker tror jag. Har för mig att ett GTX 295 drar max 289W enligt nvidia, men vet inte hur lätt det är att få det att dra det.

Permalänk
Medlem

Har själv en sån då jag var sugen på att veta vad min LCD-TV (LG 42LH3000) drar, då den är specad till 210W. Gjorde en snabb kontrollmätning på en vanlig bordslampa med 25W glödlampa i och då visade den 26-27W, vilket stämmer bra då felmarginalen ligger på 5%.

Kommer inte ihåg vad TV låg på vid idle, men vill minnas att det var under det mätbara, med TV, HTPC och XBOX 360 (alla i standby) så drar de totalt ~7-8W. När TVn är på dock så drar den bara ~80W! Det är en jäkla skilland mot specifikationen, så jag utgår ifrån att de dom specar är med max bakgrundsbelysning. Skalan för bakgrundsbelysningen går upp till 100 och jag har den på 24.

Visa signatur

WS: Fractal Design Pop Silent | Seasonic Prime G12 GC 550W | Gigabyte B650 Eagle AX | Ryzen 7 7700 | Corsair 64GB DDR5 | Intel Arc B580 Limited Edition | Arch Linux (x86_64) | Eizo EV2795
HTPC: Philips 50PUS8804, Kodi samt extern usb-disk
Server: Raspberry Pi 4 | 8GB RAM | HDD 750GB | Arch Linux (armv7h)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rushdie
Bästa sättet jag har kommit fram till är att belasta tre av fyra kärnor på en quad med t.ex. prime (och låta den sista vara med och se till så Furmark flyter vettigt på grafikkort(en)).

Setup: E6850 @ 3.7GHz + 8800GTS 640MB SLI @ 600/1000MHz:
Idle: 300W (alla energisparalternativ avstängda)
Fulload: 630W(!)
Nätaggets effektivitet: ~73%

Setup: i5-750 @ 3.8GHz + HD5850 @ 900/1200MHz:
Avstängd: 13W
Idle: 150W (alla energisparalternativ avstängda)
Fulload: 370W
nätaggets effektivitet ~81%

Setup: 3500 venice + tre SATA-kontrollerkort + 13 hårddiskar:
Idle: 290W
Semi-load: 350W (flytta filer från flera diskar, krypterat.)
nätaggets effektivitet: Inte över 70% iallafall

Jo, det sättet att belasta är nog det bästa för att komma fram till absolut maxlast som systemet någonsin kommer att utsättas för (och högre än vad systemet någonsin kommer att utsättas för när inte program körs, som är specialgjorda just för att dra så mycket effekt som möjligt), men skulle du inte kunna göra lite mer normala mätningar också. Jag menar, vad drar dina system när du spelar t.ex. Crysis, FarCry 2 eller något annat hyfsat modernt och relativt tungkört spel? Vad drar den under HD-filmuppspelning eller under komprimering av en film till divX?

Kan ju vara kul att se hur pass mycket den siffran skiljer sig mot absolut max-siffran. Jag misstänker att det kommer skilja en hel del. (säkerligen över 100W för dator 1)

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk

Ang. effektiviteten.

Det som visas i eluttaget är den totala effekten som datorn drar, t.ex. 100w
Har du sedan ett nätagg med en effektivitet på 80% så omvandlas de kvarvarande 20% till, troligtvis, värme. Hursomhelst är det förlusteffekt och konsumeras troligtvis i nätagget, rätt formel blir 100x0.8 i detta fall. Och resultatet är ju då effekten som själva komponenterna drar vilket skulle bli 80w i det här fallet.

Visa signatur

7800X3D / 7900XT

R.I.P PALE