Missa inte Amazon Prime Deal Days!
Permalänk
Medlem

Pip från moderkort i Windows!

Tja!

Jag satte för någon vecka sedan ihop en dator med nyinköpta delar. Allt verkade fungera fint till en början, installerade win 7 och diverse program. Dag 2 börjar det dock komma pip från datorn, Korta ensamma pip. Pipen kommer när jag är inne windows och det verkar inte vara något fast intervall mellan. Ibland kommer de med 5 minuters mellanrum, ibland kan det ta flera timmar. Jag har bara hört pipen när jag gjort enklare saker typ när jag surfar eller när den bara står. Det slutar tex när jag spelar. Jag gissar och tycker att det låter som om det kommer från modekortets speaker.

När pipen dök upp började jag att felsöka lite. Läste tex att de minnena jag har kan orsaka liknande problem. Någonstans stod det att det egentligen är 1066 minnen som borde köras med 1,65v eller 1,60v för att bli stabila, Alt. ställa ner till 1066 på 1,50v. De som haft problem med detta verkar dock fått BSOD och hängningar som jag inte upplevt. Jag testade att ställa ner minnena till 1066 men pipen kvarstod. Körde memtest i en timma utan att hitta något. Det jag tycker är konstigt är att när jag kollar bios så står spänningen över minnena på 1,50v men den faktiska spänningen kan utläsas i bios till 1,58v vilket jag tycker låter orimligt högt?

Jag har även kollat om pipen hänger ihop med någon service i windows som failar men har inte kunnat sammankoppla pipen med något speciellt event i Event viewer.

Jag har kört HWmonitor för att hålla koll på temp och fläktar och det har visat lite märkliga siffror. varvtalet på CPU-fläkten har tex visat ett minvärde på 0 rpm. Jag är säker på att fläkten inte stått still utan tolkar det som en felläsning alt. glapp någonstans som ger konstiga värden. Det man då kan misstänka är att modekortet tror att fläkten står still en kort sekund och därför varnar med ett pip. Jag har stängt av att det ska varna för låga varvtal och dessutom stängt av smart control av fläkten dock utan resultat. Det som också verkar konstigt i HWmonitor är att temperaturen för TMPIN2 ofta är väldigt låg. När jag startar datorn kan den ligga på 7 grader, vilket inte är rimligt då jag har minst 20 grader i rummet.

Jag har kört stresstest i någon timma, också det utan något intressant resultat. Fick inga höga temperaturer alls. 54 på cpu.

Vad kan pipen vara?! Vet inte riktigt hur jag ska fortsätta felsöka nu.

Tacksam för alla svar!

Processor: Intel i5 750
Moderkort: Gigabyte GA-P55-UD3
Minne: CORSAIR 4GB DDR3 XMS3 1333MHZ (2X2GB)
Grafikkort: PowerColor Radeon HD 5770 1GB GDDR5
Hårddisk: HITACHI DESKSTAR 7K1000.C 500GB 7200RPM SATA/300 16MB
Nätaggregat: Antec 500W

Permalänk

Enligt manualen till ditt moderkort :
1 short: System boots successfully
2 short: CMOS setting error
1 long, 1 short: Memory or motherboard error
1 long, 2 short: Monitor or graphics card error
1 long, 3 short: Keyboard error
1 long, 9 short: BIOS ROM error
Continuous long beeps: Graphics card not inserted properly
Continuous short beeps: Power error

Permalänk
Medlem

Tack.

Har kollat på de där och inget av de pip som finns beskrivna passa på de jag hör. Och datorn ger inga pip ifrån sig vid boot mer än det som ska vara där.

Kan inte hitta någon beskrivning på ljud som kan förekomma efter start.

Permalänk
Medlem

gör som jag gjorde för länge sen. koppla bort högtalaren från chassiet. sen behöver man inte bekymra sig mer. kopplar jag in den nu kommer de säkert tjuta massor.

låter som ditt kort är felande precis som mitt och fars. båda 2 är knäppa och piper ibland. ska man koppla bort en USB disk så laggar musen tills man kopplar i den igen. starta om varje gång man har fört över filer. sen är de massa andra knasfel.
har köpt nya grejer nu efter 4 års lidande

Visa signatur

| MSI 890FXA-GD65 | AMD Phenom II X6 1100T Black Edition 4.0Ghz | Corsair H80 | Corsair Venegeance 16 GB 1600Mhz | Radeon 7970 Accellero Xtreme CF | Crucial m4 SSD 128gb x2 + 4TB | CM 1000w 80+ Gold | 14 tysta kylfläktar | NZXT H2 Midi Tower | w10 |

Permalänk
Medlem

Vill bara säga att du är inte ensam. Både min och kompisens dator får dessa pip också. Vi kör "Gigabyte GA-P55-UD2" och ett "Gigabyte GA-p55-UD5"

så det är nog ett standard "problem". Vi har försökt att hitta felet men inga resultat.

EDIT: burken pep faktiskt 2 gånger medan jag skrev inlägget

Permalänk
Medlem

Jag har samma problem med mitt Gigabyte GA-P55-UD5, Corsair 1600Mhz 4x2Gb kit som körs i 1333Mhz på auto-volt och en i5-750 med Windows XP 32-bitars för tillfället.

När burken står idle piper det sporaldiskt från speakern som någon jäkla glitch. Irriterande och föga förtroendeingivande. Jag ska undersöka om samma problem förekommer i Windows 7 och under Linux 2.6 inom kort.

Visa signatur

Martin "xarragon" Persson

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xarragon
Jag har samma problem med mitt Gigabyte GA-P55-UD5, Corsair 1600Mhz 4x2Gb kit som körs i 1333Mhz på auto-volt och en i5-750 med Windows XP 32-bitars för tillfället.

När burken står idle piper det sporaldiskt från speakern som någon jäkla glitch. Irriterande och föga förtroendeingivande. Jag ska undersöka om samma problem förekommer i Windows 7 och under Linux 2.6 inom kort.

Både jag och polaren kör Win 7. Dom piper likt förbannat så tror inte det har någonting med OS att göra hehe

Permalänk
Medlem

Jag läste lite på gigabytes forum.. Det var andra där med samma problem. Det löste sig genom att sätta disable på C3C6C7 support i bios.

Nu är datorn tyst igen! äntligen!