Göra Bootcamp XPpartition till VMware avbild och ändra OSXpartitionen

Permalänk

Göra Bootcamp XPpartition till VMware avbild och ändra OSXpartitionen

Jag vill ta backup på hela disken (och dess partitioner) och föra över en Bootcamp XP till VMware som jag kan köra med VMWare Fusion på en Mac.

En vän till mig har en Macbook med OSX och med Windows XP via Bootcamp.
Eftersom XP används till en enda applikation (ej spel och saknar motsvarighet till Mac) så känns det meningslöst att dualboota för ändamålet.
Därför undrar jag vilket det enklaste sättet är för att kunnna:

1) Göra en fullständig backup på hela disken inkl bootsektor.

2) Migrera Bootcamp NTFSpartitionen med WinXP till en VMWare avbild utan problem.

3) Ta bort Bootcamp-partitionen

4) Återta de Gb som blev över från förra steget och inkorporera dem i den nuvarande HFS+partitionen (Alltså partitionen som OSX ligger på)

-------------------------------------------------------------------------
Jag har tittat på bl a verktyget dd som kan köras från en bootbar version av clonezilla för att kunna ta backuper på disken.
Och VMware vCenter Converter för att migrera XP partitionen till en VMware avbild.

Det enda som jag inte riktigt hittat är:

a) Ta bort bootcamp inkl XP partitionen.

b) Byta storlek på HFS+partitionen när jag väl tagit bort bootcamp partitionen utan att förlora data.

Är det någon som har gjort alla de här stegen tidigare och lyckats med det som kan ge råd om det här?
Är tacksam för all hjälp jag kan få.

Permalänk
Medlem

Re: Göra Bootcamp XPpartition till VMware avbild och ändra OSXpartitionen

Citat:

Ursprungligen inskrivet av dumpster25
Jag vill ta backup på hela disken (och dess partitioner) och föra över en Bootcamp XP till VMware som jag kan köra med VMWare Fusion på en Mac.

En vän till mig har en Macbook med OSX och med Windows XP via Bootcamp.
Eftersom XP används till en enda applikation (ej spel och saknar motsvarighet till Mac) så känns det meningslöst att dualboota för ändamålet.
Därför undrar jag vilket det enklaste sättet är för att kunnna:

1) Göra en fullständig backup på hela disken inkl bootsektor.

2) Migrera Bootcamp NTFSpartitionen med WinXP till en VMWare avbild utan problem.

3) Ta bort Bootcamp-partitionen

4) Återta de Gb som blev över från förra steget och inkorporera dem i den nuvarande HFS+partitionen (Alltså partitionen som OSX ligger på)

-------------------------------------------------------------------------
Jag har tittat på bl a verktyget dd som kan köras från en bootbar version av clonezilla för att kunna ta backuper på disken.
Och VMware vCenter Converter för att migrera XP partitionen till en VMware avbild.

Det enda som jag inte riktigt hittat är:

a) Ta bort bootcamp inkl XP partitionen.

b) Byta storlek på HFS+partitionen när jag väl tagit bort bootcamp partitionen utan att förlora data.

Är det någon som har gjort alla de här stegen tidigare och lyckats med det som kan ge råd om det här?
Är tacksam för all hjälp jag kan få.

Får jag fråga varför du inte bara installerar VMWare Fusion och sätter den att använda din bootcamp partition?

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

Du tar bort bootcamp partitionen med bootcamp programet (Boot Camp-assistent.app). Busenkelt. Bara att köra igång och följa anvisningar.

Visa signatur

Platinum PS5 / 100% Steam achievements:
Demon's Souls Remake // Bloodborne // Elden Ring // Elden Ring Nightreign // Dark Souls 3

Permalänk
Medlem

Acronis Backup & Recovery + Universal Restore borde kunna fixa detta. Du sparar ner en image av din partition som du sedan kan återställa som VM-disk och importera i VMWare Fusion.

Min far har en dagligt backup utav hans Windows 2000-installation för att kunna återställa den till en iMac i huset om datorn skulle krascha. Jag har verifierat och provat, det fungerade väldigt bra!

Annars har Parallels Desktop ett medföljande verktyg som heter "Parallels Transporter" som också kan spara ner en Windows installation på disk för att sedan importa till Parallels. Det har jag också provat, fungerar också bra. Det går även att köra via nätverk direkt, men det kräver två körande maskiner, t.ex. en väns Mac och din i Windows.

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)

Permalänk

Re: Re: Göra Bootcamp XPpartition till VMware avbild och ändra OSXpartitionen

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Får jag fråga varför du inte bara installerar VMWare Fusion och sätter den att använda din bootcamp partition?

Okunnighet antar jag, jag har personligen aldrig sysslat med bootcamp eller VMware på OSX. Ska dra ner dokumentationen och kika på det.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av b0bzor!
Acronis Backup & Recovery + Universal Restore borde kunna fixa detta. Du sparar ner en image av din partition som du sedan kan återställa som VM-disk och importera i VMWare Fusion.

Min far har en dagligt backup utav hans Windows 2000-installation för att kunna återställa den till en iMac i huset om datorn skulle krascha. Jag har verifierat och provat, det fungerade väldigt bra!

Annars har Parallels Desktop ett medföljande verktyg som heter "Parallels Transporter" som också kan spara ner en Windows installation på disk för att sedan importa till Parallels. Det har jag också provat, fungerar också bra. Det går även att köra via nätverk direkt, men det kräver två körande maskiner, t.ex. en väns Mac och din i Windows.

Tack för tipset