Ni som vet, hur långt går en buss?

Permalänk

Ni som vet, hur långt går en buss?

Tjabba, jag har räknat ut att stadsbussarna här i stan förmodligen har gått 100 000 mil under loppet av 14 år.
Undrar således, hur långt kan lådorna rulla egentligen?
Bussarna är ju helt klart slitna, i dag när jag åkte så lossnade ett säte där jag satt

Google is NOT my friend.

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Hedersmedlem

Det beror förstås på vad de har gått i för trafik. Rena stadsbussar tror jag sällan passerar 100k mil, snarare 60-80k mil innan de är för gamla eller slutkörda. Undantag finns förstås.

Vad jag kan se så är de flesta av stadsbussarna i Katrineholm från 2001, dock utan att ha full koll på exakt vad som finns där.

Tittar man på bussar som går lite längre sträckor, så finns det de som passerar 200k mil innan de ersätts.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av OSkar000
Det beror förstås på vad de har gått i för trafik. Rena stadsbussar tror jag sällan passerar 100k mil, snarare 60-80k mil innan de är för gamla eller slutkörda. Undantag finns förstås.

Vad jag kan se så är de flesta av stadsbussarna i Katrineholm från 2001, dock utan att ha full koll på exakt vad som finns där.

Tittar man på bussar som går lite längre sträckor, så finns det de som passerar 200k mil innan de ersätts.

Om bussarna har rullat sedan de registrerades har de gått sedan 1996, lantbussarna är däremot nyare och tar i bland enstaka turer i stadstrafiken.

Turen genom stan är ca 1 mil och en av de 2 bussar som går om dagarna borde ta ca 10 varv om dan i genomsnitt, alltså 70 mil i veckan. Lite halvtaskigt rundat så går alltså en av stadens bussar >20 000 mil om året om de skulle ta samma linje nästan varje dag.
Jag vet inte hur rotationen med bussarna är men eftersom jag i princip alltid känner igen interiören på bussarna kan de inte vara många.

Alltså, max 20 000 mil om året sedan 1996.

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Medlem

http://www.savenfjord.nu/stockholmsbuss_xcn.JPG

Regnr: XCN180
Fabrikat: K-SETRA S416 GT-HD
Färg: Flerfärgad Fordonsslag: BUSS
Fordonsår: 2005

Ägare/Brukare
Namn: STOCKHOLMSBUSS G. DEMNERT AB
Adress: BOX 2070
Postnr: 191 02 Förvärvsdatum: 2005-07-01
Ort: SOLLENTUNA

Senast godkända besiktning: 2009-07-15
Vägmätarställning: 399950

Årsskatt, kr: 25701

var lättare sagt än gjort o hitta ett regnummer på en stadsbuss i sthlm när man inte har en aning om hur de ser ut men här var de bästa jag kunde hitta efter lite sökande på google bilder iaf.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jazon
http://www.savenfjord.nu/stockholmsbuss_xcn.JPG

Regnr: XCN180
Fabrikat: K-SETRA S416 GT-HD
Färg: Flerfärgad Fordonsslag: BUSS
Fordonsår: 2005

Ägare/Brukare
Namn: STOCKHOLMSBUSS G. DEMNERT AB
Adress: BOX 2070
Postnr: 191 02 Förvärvsdatum: 2005-07-01
Ort: SOLLENTUNA

Senast godkända besiktning: 2009-07-15
Vägmätarställning: 399950

Årsskatt, kr: 25701

var lättare sagt än gjort o hitta ett regnummer på en stadsbuss i sthlm när man inte har en aning om hur de ser ut men här var de bästa jag kunde hitta efter lite sökande på google bilder iaf.

Hur pass dålig får man vara på att googla egentligen?

http://images.google.se/images?hl=en&safe=off&um=1&sa=1&q=bus...

http://images.google.se/images?hl=en&safe=off&um=1&sa=1&q=bus...

Visa signatur

Detta är första varningen va, jag ämnar brisera ur denna japanska kampställning och fullständigt förinta dig om inte du försvinner härifrån.

Permalänk

En taxi är ju inte så ovanligt att de rullat en 60k mil på ett par år. sen är frågan om bussar som går mellan olika städer gått en bra bit eller till och med slagit runt på mätaren ett par varv..

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jazon
http://www.savenfjord.nu/stockholmsbuss_xcn.JPG

...är inte en kommunaltrafiksbuss i Stockholm. Dessa ser ut som följer:

http://www.stockholmsguiden.se/images/sl-buss.jpg

Fordonet i fråga är från 1997 och har vägmätarställning 271570 (enligt Transportstyrelsen).

Visa signatur

Estne volumen in toga, an solum tibi libet me videre?
(Är det där en pergamentrulle i din toga, eller är du bara glad att se mig?)

Permalänk
Medlem

http://www.bussmicke.se/SL_Bussinfo/SL-trafiken/Stomlinjer/Li...

I trafik första gången i Sverige: 1999-07-08
Vägmätarställning: 564829

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Loaded
Hur pass dålig får man vara på att googla egentligen?

http://images.google.se/images?hl=en&safe=off&um=1&sa=1&q=bus...

http://images.google.se/images?hl=en&safe=off&um=1&sa=1&q=bus...

Jaha, med de länkarna du har där, vilka är från sthlm? jag har inte en aning. så långt kom jag med. Men sen ska du hitta en stockholm stadsbuss och man ska se regnumret. Har du hittat någon då? tydligen inte då du inte kom med någon som helst bättre info

Som jag skrev med så har jag ingen aning hur de ser ut (jag vet hur en buss ser ut). Det är inte så att de brukar vara i mina trakter o snurra precis.

Permalänk
Medlem

Förortsbuss, om jag minns rätt går dessa sträckor på motorväg också:

http://www.bussmicke.se/SL_Bussinfo/SL-trafiken/Stomlinjer/Li...

I trafik första gången i Sverige: 2005-06-15
Vägmätarställning: 456824

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jazon
Jaha, med de länkarna du har där, vilka är från sthlm? jag har inte en aning. så långt kom jag med. Men sen ska du hitta en stockholm stadsbuss och man ska se regnumret. Har du hittat någon då? tydligen inte då du inte kom med någon som helst bättre info

Som jag skrev med så har jag ingen aning hur de ser ut (jag vet hur en buss ser ut). Det är inte så att de brukar vara i mina trakter o snurra precis.

Inte för att vara sån men ta första bästa bild på en buss där man ser regnumret och kolla vart den går (står fram ). Ligger stället i Stockholm så kan man nog tänka sig att det är en stadsbuss.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

Det jag finner fascinerande i det här ämnet är att ett så extremt nischat intresse som Bussmickes äntligen fått någon relevans utanför hans egna verklighet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av glemmy
Inte för att vara sån men ta första bästa bild på en buss där man ser regnumret och kolla vart den går (står fram ). Ligger stället i Stockholm så kan man nog tänka sig att det är en stadsbuss.

kan inte alla ställen i sthlm ringvägen som jag såg på ngn antog jag var malmö. då det är enda ringvägen jag hört talas om.

sen tar det en jäkla tid med att kolla igenom alla som "kan vara rätt" via transportstyrelsens hemsida då man måste knappa in en ny kod varje gång.
men jag kollade iofs bara igenom 3 sidor på mina sökningar efter bussar. när jag hittade en det stod stockholm över hela bussen så tyckte jag sökningarna räckte för min del.

tror ju dock att bussarna som kör längre sträckor än stadstrafik har gått längre överlag då det inte sliter lika mkt. och de kan ha högre fart i snitt så de borde hinna längre på en dag.

Permalänk
Medlem

Ptja söker man på sls stadsbussar 1,2,3 och 4 så bör man vara ganska garanterad att de går i stan..
Ringvägen är väl en hyffsad känd väg i stockholm.

Permalänk
Medlem

hur ska någon som typ aldrig varit i sthlm veta var sls 1,2,3,4 är för bussar? åker aldrig buss heller så om de har ett speciellt samlingsnamn för bussar inom stan så är det inget jag har en aning om.

aldrig hört om ringvägen i sthlm, dock hade jag kunnat gissa att det fanns en där. finns säkert en i göteborg med. men enda jag varit på är den i malmö.

edit: kan någon som bor i sthlm ta o kolla regnummer på den mest slitna/äldsta bussen? så kan vi få de vettigaste svaret

Permalänk

Intressant läsning!
Hur kommer det sig att bussarna kan rulla så jävla långt? Efter som jag inte har något körkort (alltså ingen bil) Men som jag har förståt det så brukar en vanlig bil vara slut vid 40.000-50.000 mil?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LightBlizz
Intressant läsning!
Hur kommer det sig att bussarna kan rulla så jävla långt? Efter som jag inte har något körkort (alltså ingen bil) Men som jag har förståt det så brukar en vanlig bil vara slut vid 40.000-50.000 mil?

Skulle lätt köpt en taxi som gått 40k mil istället för en likadan bil som gått 30K mil. (Finns ju klart sämmte och bättre skick på bägge sidor men du fattar min poäng)

Varför? Jo de går hela tiden. dvs inga kallstarter och sånt sen kanske de körs lite häftigt ibland men inte i närheten av vad en vanlig bil slits med att bara köra mellan affären och sen så byter folk bilar långt innan de ens är inkörda.

Tänk bara på motorn som är kall och ut och köra ner till affären både växellåda-drivlina och motorn slits då de inte är uppe i temperatur.

Kör du istället en långsträcka låg oss säga 10mil då startar du bilen en gång och har alla bilens funktioner på för det mesta.

Men kör du 10mil fram och tillbaka mellan affären 50gånger i veckan istället så slits det på det mesta tex tändningslås och saker som normal inte ska jobba hårt. tänk bara på vad startmotorn sliter på batteriet vid enbart kallstarter och inte hinner laddas upp igen för man stannar och in och köper tidningen.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=FULLMOON=-
Skulle lätt köpt en taxi som gått 40k mil istället för en likadan bil som gått 30K mil. (Finns ju klart sämmte och bättre skick på bägge sidor men du fattar min poäng)

Varför? Jo de går hela tiden. dvs inga kallstarter och sånt sen kanske de körs lite häftigt ibland men inte i närheten av vad en vanlig bil slits med att bara köra mellan affären och sen så byter folk bilar långt innan de ens är inkörda.

Tänk bara på motorn som är kall och ut och köra ner till affären både växellåda-drivlina och motorn slits då de inte är uppe i temperatur.

Kör du istället en långsträcka låg oss säga 10mil då startar du bilen en gång och har alla bilens funktioner på för det mesta.

Men kör du 10mil fram och tillbaka mellan affären 50gånger i veckan istället så slits det på det mesta tex tändningslås och saker som normal inte ska jobba hårt. tänk bara på vad startmotorn sliter på batteriet vid enbart kallstarter och inte hinner laddas upp igen för man stannar och in och köper tidningen.

Där ser man Man lär sig något nytt varje dag.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=FULLMOON=-
Skulle lätt köpt en taxi som gått 40k mil istället för en likadan bil som gått 30K mil. (Finns ju klart sämmte och bättre skick på bägge sidor men du fattar min poäng)

Varför? Jo de går hela tiden. dvs inga kallstarter och sånt sen kanske de körs lite häftigt ibland men inte i närheten av vad en vanlig bil slits med att bara köra mellan affären och sen så byter folk bilar långt innan de ens är inkörda.

Tänk bara på motorn som är kall och ut och köra ner till affären både växellåda-drivlina och motorn slits då de inte är uppe i temperatur.

Kör du istället en långsträcka låg oss säga 10mil då startar du bilen en gång och har alla bilens funktioner på för det mesta.

Men kör du 10mil fram och tillbaka mellan affären 50gånger i veckan istället så slits det på det mesta tex tändningslås och saker som normal inte ska jobba hårt. tänk bara på vad startmotorn sliter på batteriet vid enbart kallstarter och inte hinner laddas upp igen för man stannar och in och köper tidningen.

Själv håller jag mig borta från taxis så långt det går. Det du skriver ligger det viss sanning i, men räcker med att åka taxi en gång så förstår man hur jävla hårt körda de är, eller är det måhända enbart i Umeå, Växjö och Malmö där de kör som biltjuvar?
Skulle jag välja mellan en taxi och en pendlarbil där båda kört 40K mil så hade jag utan att tveka en endaste sekund lagt mina pengar på pendlarbilen.
Att utgå från att två en taxi alltid är bättre än en liknande, "civil" bil är alltså fel, finns för och nackdelar för dem båda men summan av det hela är; skit i att köpa en bil som kört så mycket...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av LightBlizz
Intressant läsning!
Hur kommer det sig att bussarna kan rulla så jävla långt? Efter som jag inte har något körkort (alltså ingen bil) Men som jag har förståt det så brukar en vanlig bil vara slut vid 40.000-50.000 mil?

Det är inte bara bussar eller taxin som klarar av at köra så långt, serva din bil som det står i servicemanualen och sköt om den så ska den klara av att köra lika långt, oavsett om du kör till affären hela tidn eller ej.
Lägg därtill att du inte vet ifall bussen som kört sexsiffrigt har bytt växellådan fem gånger eller inte
De har ju egna verkstäder som ska fixa problemen kontinuerligt, medan en vanlig bil oftast ligger och samlar på sig lite småfel hela tiden och syftet me det hela är att bara ta sig genom besiktningen för de flesta.

Permalänk

Finns för och nackdelar med allt men överlag tror jag ändå att en bil som körts långa sträck om lite hårt är nog bra mycket bättre än en som endast gått till ia ffären i 50km/h vad häner om duköper en sådan bil och börjar köra på motorvägen..

Sen bilar är ett lotteri kvittar nästn vad man köper för bil och skick och de strular ändå lite.. Tror jag är uppe i en 3K matteriella kostanader för min bil men säkert runt en 20K för soppa och någgra däck o och då. + färsäkring

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=FULLMOON=-
Finns för och nackdelar med allt men överlag tror jag ändå att en bil som körts långa sträck om lite hårt är nog bra mycket bättre än en som endast gått till ia ffären i 50km/h vad häner om duköper en sådan bil och börjar köra på motorvägen..

Absolut ingenting?
Finns som sagt inte en chans att du här kan döma ut den ena eller den andra utan att ens ha bilen framför dig och sett dem. Det är bilens skick som avgör och den är oberoende på ifall det är en taxi eller privat bil och vad som avgör skicket behöver man inte stapla upp här.

[QUOTE]
Sen bilar är ett lotteri kvittar nästn vad man köper för bil och skick och de strular ändå lite.. Tror jag är uppe i en 3K matteriella kostanader för min bil men säkert runt en 20K för soppa och någgra däck o och då. + färsäkring
[/QUOTE]Det kan jag hålla med dig om, har man otur kan den nästan nya bilen som man köpt hos bilhandlaren paja direkt, medan en gammal 70-talare kan rulla hur långt som helst med minimal t med underhåll...

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LightBlizz
Intressant läsning!
Hur kommer det sig att bussarna kan rulla så jävla långt? Efter som jag inte har något körkort (alltså ingen bil) Men som jag har förståt det så brukar en vanlig bil vara slut vid 40.000-50.000 mil?

Den enklaste förklaringen är att tunga fordon (bussar, lastbilar etc) är byggda för att hålla längre än exempelvis personbilar.

Det mesta lär vara dimensionerat föra att klara det mesta som en buss eller lastbil kan tänkas ge genom på säg 80 till 200k mil under runt 10 års tid.

Därtill så rullar de fler mil per dygn, ska man själv hinna köra motsvarande antal mil med en bil under lika många år så får man inte göra mycket än sitta i bilen.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Vi har en lastbil på jobb som rullat 191'. Den brukar vi ha och busköra med, still going strong!

Visa signatur

They invented "SUV" because they can't call them Jeep
"Tycker alltid att du är lite tjurskallig när du skriver till mig och andra.. har jag fel?" - tcntad
"Du är fan min idol på Sweclockers Martiis. Tack för att du finns!" -
Crippa90

Permalänk

I morgon ska jag notera lite regnummer på bussarna som kör stadstrafiken
Sen blir det lite intressanta siffror

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Hedersmedlem

http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=30793.0

Detta borde väl täcka in en stor del av stadstrafiken i Katrineholm?

(förutsätter nu att det är just Katrineholm som frågan avser baserat på trådskaparens användarinformation)

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Hedersmedlem

En av de bussar (från 2000) som ingått i min fars "stall" har på senaste mätaravläsningen 798 907 tillryggalagda mil.
Säger en del om turistbussar.
Nu vet jag visserligen inte om den fått något drivlinsbyte, men jag kan inte minnas att han har nämnt något om det, det är däremot inte ovanligt.

Det är som Oskar säger, bussarna är byggda för att hålla, samt att de körs långa sträckor utan (längre) avbrott.
Motorerna är stora (ofta V8 upp till V12 men även raka sexor förkommer) turbodieslar på uppåt 12 liter eller mer. Ur dessa "pressas" det ut mellan 350-450 hästkrafter och motorerna varvas aldrig (bör inte åtminstone) högre än ungefär 1 500-2 000 RPM eller så (tomgång på ~300 RPM).
Osäker på om aluminiumtoppar och -block förkommer, men både block och toppar i gjutjärn är definitivt inte ovanligt.

Farsan har berättat om några av Swebus bussar som bara gått, och gått, och gått. Sen efter att ha stått stilla i några månader och tagits i bruk igen så har saker bara börjat rasa.

Dock, bussar går sönder, inget snack om saken, frågan är bara hur ofta de totalhavererar såpass att det inte är lönt att fortsätta åka med dem. I många fall byter man bara motor och växellåda och fortsätter köra.
Vidare åtgärdas "skitfel" och utförs service på dem oftare än vad personbilar får. Bästa jämförelsen i bilvärlden är väl i sådana fall tävlingsbilar, men de har sällan speciellt lång livslängd.

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0REc
En av de bussar (från 2000) som ingått i min fars "stall" har på senaste mätaravläsningen 798 907 tillryggalagda mil.
Säger en del om turistbussar.
Nu vet jag visserligen inte om den fått något drivlinsbyte, men jag kan inte minnas att han har nämnt något om det, det är däremot inte ovanligt.

Något stämmer nog inte riktigt. Nästan 800000 mil på 10 år, det blir omräknat drygt 95 km/h i medelhastighet under alla dygnets timmar.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Hedersmedlem

Även jag misstänker ett litet enhetsfel där.

Får även tillägga en sak vad det gäller motorer. V8 och uppåt är inte så jättevanligt förekommande numera, bortsett från tyska (Neoplan, MAN, Setra, Mercedes) turistbussar. Scania har inte haft någon V8 de senaste 30 åren och inte heller Volvo haft det heller i modern tid, osäker dock på 20-40-talet.

I en "normal" svensk buss i linjetrafik så rör det sig oftast om en rak femma eller sexa på 7-13 liter. Effekt mellan 230 och uppåt 500hk, det brukar dock sällan vara över 400 om det inte rör sig om stora dubbeldäckarbussar.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

8 cylindrar är ingen fördel i en såpass tung applikation som en buss eller?
Lastbilar är väl också sällan V8 i. Vet nån Scania som har ett sånt märke på huven.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av glemmy
8 cylindrar är ingen fördel i en såpass tung applikation som en buss eller?
Lastbilar är väl också sällan V8 i. Vet nån Scania som har ett sånt märke på huven.

Det är oftast bara grusbilar och bilar som går i kuperade områden som är utrustade med V8.

De nyaste bussarna i Södertälje är Scania med minsta raka 5:an på strax över 200hk. Det finns några riktigt risiga satar vid bussgaraget här i Södertälje, jag ska kolla upp några när jag åker förbi i veckan.
För de som inte vet det, är det SL som trafikerar Södertälje så här finns gott om bussar som troligen rullat i Stockholm också.

Visa signatur

Det man inte vet, det lider man inte av.