Apple tar ut marginalerna med Ipad

Permalänk
Melding Plague

Apple tar ut marginalerna med Ipad

Datortillverkaren Apple har en riktig guldgruva om Ipad säljer bra. Enligt beräkningar tjänar företaget en rejäl hacka på varje såld enhet.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

pad = binda , nice

Permalänk
Medlem

Är väl inte så himla oväntat.

Visa signatur

Asus TUF Gaming WiFi | Ryzen 5600X | 32 GB Ballistix| Vega 56 | Newton R2 650 W

Permalänk
Medlem

Inte konstigt. Ingen revolutionerande teknologi i den direkt. Folk förväntade oled skärm etc.

Permalänk
Medlem

tror inte att det har varit så mycket forskning med denna platta, nästan alla komponenter har funnit i flera år och nyare delar har redan andra forskat fram. Apple glider på en räkmacka.

Detta är vad jag tror och tro får alla göra:D

Visa signatur

Lian Li A3 / Corsair SF1000 Platinum / Gigabyte B650m / AMD 7950x / Kingstone 32GB@6000Mhz / Asus Strix 3080 ti OC / NVMe SSD x 2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lundstrom.emil
tror inte att det har varit så mycket forskning med denna platta, nästan alla komponenter har funnit i flera år och nyare delar har redan andra forskat fram. Apple glider på en räkmacka.

Detta är vad jag tror och tro får alla göra:D

Agree. Det saknades en hel del på deras padda.

Visa signatur

Asus TUF Gaming WiFi | Ryzen 5600X | 32 GB Ballistix| Vega 56 | Newton R2 650 W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Huddit
Inte konstigt. Ingen revolutionerande teknologi i den direkt. Folk förväntade oled skärm etc.

Enligt Samsung så kunde man inte tillverka i sådana kvaniteter och storlekar utan att de blir ruskigt dyrt. LG har bara en bråkdel så stor produktion som Samsung. Så det var förutbestämt att det inte skulle bli någon oled till Apple.

Visa signatur

Lian Li A3 / Corsair SF1000 Platinum / Gigabyte B650m / AMD 7950x / Kingstone 32GB@6000Mhz / Asus Strix 3080 ti OC / NVMe SSD x 2

Permalänk
Medlem

"Företaget har säkerligen plöjt ned åtskilliga miljoner i forskning och utveckling"

Jag kan se alla människor i labbet som samtidigt får en tänd glödlampa över huvudet - "Iphone XL, what a great idea", varpå någon tar alla ritningar för iphone och kör en resize +300%. Färdig!

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk

"Åh jag vet vad som vore revolutionerande! Ingen multitasking, inga USB-uttag och inget stöd för flash! Folk kommer att älska funktionaliteten i denna!"

Efter att glödlampan tänts.

Visa signatur

Dator.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
"Företaget har säkerligen plöjt ned åtskilliga miljoner i forskning och utveckling"

Jag kan se alla människor i labbet som samtidigt får en tänd glödlampa över huvudet - "Iphone XL, what a great idea", varpå någon tar alla ritningar för iphone och kör en resize +300%. Färdig!

"Och sen tar vi bort några funktioner också så att den blir billigare att göra så vi tjänar ännu mer! :)"

Visa signatur

Chassi: Corsair 650D | Processor: Intel Core i5 3570K | Moderkort: Gigabyte GA-Z68XP-UD3P | Minne: Corsair 16 GB | SSD: Corsair Force GT 128 GB | Lagring: 3,5 TB | Grafikkort: HIS HD7870 | Nätaggregat: Corsair AX750W | Tangentbord: Microsoft Sidewinder X4 | Mus: Mionix Naos 5000

Permalänk
Medlem

"sen så kan vi ändra namn på några komponenter så får vi illusionen av att vi har gjort något" xD

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Som med alla Apple'produkter, vinstmarginalerna är väldigt stora ^^.
Dem lever på sitt märke och tar betalt för det.

Apple, crash different.

Permalänk
Medlem

Ingen överraskning direkt... De har ju till och med sagt något i stil med "Om iPad inte säljer bra kommer vi att sänka priset kraftigt", vilket tyder på ganska så ordentliga marginaler.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Klimpen2
"Och sen tar vi bort några funktioner också så att den blir billigare att göra så vi tjänar ännu mer! :)"

Citat:

Ursprungligen inskrivet av sparriskrigaren
"Åh jag vet vad som vore revolutionerande! Ingen multitasking, inga USB-uttag och inget stöd för flash! Folk kommer att älska funktionaliteten i denna!"
Efter att glödlampan tänts.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av lundstrom.emil
"sen så kan vi ändra namn på några komponenter så får vi illusionen av att vi har gjort något" xD

Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga

Ni ska ju köpa en netbook istället... För det är exakt det ni beskriver
Då får ni en liten, billig, sak som klarar flash, multitasking, har en kamera och vad mer det nu är ni saknar.

iPaden ska inte vara en dator. Det är ett tillbehör. Den kan inte ersätta en netbook, telefon eller laptop och är heller inte tänkt att göra det. Den följer Apples filosofi som är ungefär: Gör några få saker väldigt bra istället för många saker dåligt/halvdant.

Men med tanke på prestandan kan jag hålla med om multitasking, men jag ser det inte som akut nödvändigt. Det enda jag saknar är att man inte kan köra en IRC-klient i bakgrunden utan att man måste lämna servern om man ska surfa till exempel.

Sen så ser jag inga problem med avsaknad av flash, framförallt med tanke på hur oändligt uselt det fungerar på Mac OS tex. Sen om det är Apples eller Adobes fel låter jag vara osagt, men youtube är nästintill oanvändbart i flash, men fungerar utmärkt när jag streamar H.264 genom HTML5-betan

Visa signatur

En potatis

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av str8forthakill
Som med alla Apple'produkter, vinstmarginalerna är väldigt stora ^^.
Dem lever på sitt märke och tar betalt för det.

Apple, crash different.

Den var bra! Ny för mig.

Permalänk
Medlem

Jag ska försöka få ut en genom företaget. bara för att ha en.

"MÅSTE" ju kunna kolla mailen och sånt vart jag än är i större format än på mobilen. ^^

Visa signatur

[Jonsbo TK-2 Svart] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i5 9600K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB RS DDR4 32GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Rog Strix Z370-F] [ASUS RTX 4070 12GB ProArt OC] [C:Samsung 970 EvVO Plus 1TB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TampongTomte
Ingen överraskning direkt... De har ju till och med sagt något i stil med "Om iPad inte säljer bra kommer vi att sänka priset kraftigt", vilket tyder på ganska så ordentliga marginaler.

Ni ska ju köpa en netbook istället... För det är exakt det ni beskriver
Då får ni en liten, billig, sak som klarar flash, multitasking, har en kamera och vad mer det nu är ni saknar.

iPaden ska inte vara en dator. Det är ett tillbehör. Den kan inte ersätta en netbook, telefon eller laptop och är heller inte tänkt att göra det. Den följer Apples filosofi som är ungefär: Gör några få saker väldigt bra istället för många saker dåligt/halvdant.

Men med tanke på prestandan kan jag hålla med om multitasking, men jag ser det inte som akut nödvändigt. Det enda jag saknar är att man inte kan köra en IRC-klient i bakgrunden utan att man måste lämna servern om man ska surfa till exempel.

Sen så ser jag inga problem med avsaknad av flash, framförallt med tanke på hur oändligt uselt det fungerar på Mac OS tex. Sen om det är Apples eller Adobes fel låter jag vara osagt, men youtube är nästintill oanvändbart i flash, men fungerar utmärkt när jag streamar H.264 genom HTML5-betan

känns som dem marknadsför den som en ersättare för netbook :/

orkar inte med bärbara överhuvudtaget så netbook nej tack xD,

behåller min gamla från 2003 som är bättre och kör remote med log me in till min stationera, en bärbar med kraften av en stationär xD

https://secure.logmein.com/US/products/free/

allt annat som måste köras lokalt klarar den galant

EDIT: Kan säga att jag giller det apple gör men inte på det sätt som dem gör det på, om du förstår hur jag menar?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Vilken nyhet att Apple tar överpriser för deras produkter

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Tänk på dom stackars jävlarna i australien som får betala till och med lite till.

Men apple strävar efter två saker.

1. Måste ha!
2. Högt pris

Kolla bara på dom som köpte iphones för helt absurda priser. Helt jävla sjukt.

Permalänk
Musikälskare

Tror utvecklingskostnaderna är minimala, denna idéen har de säkert redan haft ett bra tag...

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB 6000Mhz DDR5 Dominator ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk

Jag tror iPad:en kan bli en storsäljare.

Det finns bra många där ute som inte kan utnyttja de fördelar en dator ger och som inte har större behov än att kunna surfa lite och betala räkningar. Har/får iPaden möjlighet att ladda in bilder från kameror är en riktigt stor marknad täckt.

Tänk er själva, nej ingen multitasking, men många som har noll koll på datorer behöver antagligen inte det. Många har fullt upp att hantera en applikation åt gången.

Dessutom, försök pajja en iPhone med mjukvara utan Jailbreak eller liknande. Produkten är ju mer eller mindre idiotsäker vilket även det är ett stort plus i den marknad jag ser.

Jag tror absolut att iPaden kommer bli en stor hit. Kanske inte till den stpra massan nu på en gång, men det var väll inte heller iPhonen när den kom, och titta på hur det går för den nu.

Visa signatur

| i9 9900K | Z390 AORUS | 48GB Corsair VENGEANCE LPX | RTX 2600 SUPER |
| Dell UltraSharp U2724 x2 | Logitech Z5500 | Dygma Defy | Logitech lift |

Permalänk
Medlem

Steve Jobs ska ändå ha creed för att ha fått Apple på fötter igen med ipod, iphone och ev nu också ipad. Han har ju verkligen lyckats att ge saker vad folk vill ha eller iaf skapat ett vill ha begär. Jag tror att ipad kommer att bli en succe precis som ipod och iphonen har blivit. Sen vad man själv tycker om själva produkten är ovidkommande för andra som köper den och apple, bara den säljer bra och apple går med vinst så är det en bra produkt för apple som företag. Det är ju detta som ett företag ska göra, att komma fram med produkter som folk köper och företaget går med vinst på.

Permalänk
Medlem

Det är väl ingen stor grej, ser precis ut som en större Iphone med lite nya funktioner. Big deal nej inte direkt.

Visa signatur

9800X3D - 4090 FE allt vattenkylt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TampongTomte

Nej visst är inte multitasking nödvändigt, men det är ett krav på alla datorlika produkter som jag ens skulle fundera på att köpa.

Att behöva stänga ner ett program bara för att man måste öppna ett annat är idiotiskt.. jag gillar att lyssna på musik samtidigt som jag surfar och har irc, msn och icq igång på min mobil (jag ska även kunna ringa och skicka sms utan att stänga ner allt...)

Sen det sista du skriver, att du inte saknar flash eftersom det bara strular på din andra apple produkt?
Är inte det ett lite dumt argument? Det är snarare ett argument för att det är en skitprodukt du har?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Robbaz
Tänk på dom stackars jävlarna i australien som får betala till och med lite till.

Men apple strävar efter två saker.

1. Måste ha!
2. Högt pris

Kolla bara på dom som köpte iphones för helt absurda priser. Helt jävla sjukt.

Hade jag varit rik så hade jag köpt en apple dator...just bara för nr. 1 på din lista. Dom skapar ett sånt sjukt ha begär så det finns inte.

Permalänk
Medlem

hee flera miljoner i forskning ja , "vi måste forska fram hur man gör en större iphone"

nä men de har säkert lagt en slant på forskningen.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | SN850 2TB + MP600 1TB + 2x 4TB SSD RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem

rejäl hacka! ja det gör väl apple på dom flesta produkter som dom har.

Måste säga att dom lyckats väldigt bra med marknadsföring och skapa hype kring det mesta dom har, och hur dom lyckas sälja det till rejäla överpriser.
Visserligen med god design och byggkvalitet, men måste finnas ett motsvarande innehåll också innan jag skulle fundera på nått som apple tillverkar

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Fast Apple har ju redan betalt utvecklingskostnaden för iPaden i de föregående kvartalen så nu borde det bara vara cash. Apple hade en marginal på 40,9% enligt senaste kvartalsrapporten ( http://www.apple.com/pr/library/2010/01/25results.html ) så det var väl inte direkt väntat att ipaden skulle gå +-0

Flash suger för övrigt i OS X så jag vill inte ha det på en iPad förrän Adobe har lärt sig koda ordentligt.

Blir LÄTT en 64gigs iPad med 3G när de finns tillgängliga. Nice för att läsa PDFer och kolla film när man pendlar men inte kan sitta med en laptop i knät (ont on sittplatser ibland :/ )

Det intressanta är att folk vet att Apple har rysliga marginaler på sina produkter men det är ju hyfsat många som väljer att köpa t.ex. en iPod ändå. Apple säljer sina produkter till priser som de själva anser de vara värda, inte vad de kostar att tillverka. Det är en klar fördel fördel av att ha en egen nisch istället som t.ex. PCbranchen som endast kan konkurrera med låga priser eftersom de i övrigt är kloner av varandra.
91% av marknaden för datorer över 1000 dollar tillhörde Apple i juni 2009 så har man en bra produkt kan man uppenbarligen ta betalt för den (http://www.betanews.com/joewilcox/article/Apple-has-91-of-mar...). Det bevisas ju ytterligare av att Apple under en lågkonjunktur fortsätter att sätta försäljnings och vinstrekord. Hur gick det för PCbranchen där pris är det främsta konkurrensmedlet?

Ni som nu hävdar att det är en kass produkt för att man t.ex. inte kan koppla in minneskort, köra vilket os man vill, filhanterare etc. Tror ni inte att den ändå kommer att slå igenom bland vanliga konsumenter?

Enda riktiga misslyckandet från Apples sida på senare år är ju AppleTV som är en nice tanke men som inte har utvecklats alls så mycket som den borde i min mening (därför jag kör en mac mini som media center).

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Nuvarande stationär: 7800X3D, 128Gb ram, 4Tb nvme, 3x8Tb sata-ssd, 4070 Ti S

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av )ExecutoR(
Jag tror iPad:en kan bli en storsäljare.

Det finns bra många där ute som inte kan utnyttja de fördelar en dator ger och som inte har större behov än att kunna surfa lite och betala räkningar. Har/får iPaden möjlighet att ladda in bilder från kameror är en riktigt stor marknad täckt.

Tänk er själva, nej ingen multitasking, men 40-50 och 60-talister som har noll koll på datorer behöver antagligen inte någon. Många har fullt upp att hantera en applikation åt gången. Dessutom, försök pajja en iPhone med mjukvara utan Jailbreak eller liknande. Produkten är ju mer eller mindre idiotsäker vilket även det är ett stort plus för den marknad jag ser för den.

Jag tror absolut att iPaden kommer bli en stor hit. Kanske inte till den stpra massan nu på en gång, men det var väll inte heller iPhonen när den kom, och titta på hur det går för den nu.

Hyggligt, nu blir vi som är födda på 60-talet idiotförklarade...

Visst kan det finnas behov av enklare "läsplattor" men då ska de ju kosta därefter. Verkar ju som man kan köpa en bra bärbar dator för det priset som iPad kommer att kosta och i så fall väljer jag hellre den bärbara datorn.

Permalänk

Oj, det var inte så det var menat! Menade att jag tror att marknaden till stor del är icke datorkunniga personer i de åldrarna (för de har antagligen lite mer cash).

Skulle nog skrivit det i omvänd ordning.

Visa signatur

| i9 9900K | Z390 AORUS | 48GB Corsair VENGEANCE LPX | RTX 2600 SUPER |
| Dell UltraSharp U2724 x2 | Logitech Z5500 | Dygma Defy | Logitech lift |

Permalänk
Medlem

"40-50 och 60-talister som har noll koll på datorer" )ExecutoR(
Vilka tror du gjorde grundforskningen på allt som vi i dag tar för givet? Knappast senare generationer...

Visa signatur

LianLiPC-V2130-Corsair-750W-MSI-MAG-X870E-W11-Ryzen9™7900
LianLiPC-V355-bequiet!-480W-MSI-MAG-B650M-L.Mint22-Ryzen7™7700
Fractal Design Core 1100-Nox-650W-MSI-MORTAR-B350M-W10-Ryzen7™2700