Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Enkronan
Någon som tror att nämnda prissänkningar på aktuell hemsida är = med att Mac är på G att uppdatera sin MBP och iMac portfölj?:)

http://www.macoteket.se/default.aspx

Myntet.:D

Står ju så här på huvudsidan "Superpris på förra modellens iMac!"

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk

Gah! Update noooooow! Vill ha en mbp 15" med vettig hårdvara! Den nuvarande är ju grovt överprissatt med dagens mått mätt.

Visa signatur

hollywoodstar

Permalänk
Inaktiv

Nu är Apple på gång iallafall, vilket är härligt!

Om ni nu av någon anledning har missat sweclockers nyhet angående de kommande Macbook modellerna finns den här:
http://www.sweclockers.com/nyhet/10877-macbook_med_intel_calp...

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bejje
Står ju så här på huvudsidan "Superpris på förra modellens iMac!"

Myntet knowar detta.;) Min tanke var att de säljer ut de *förra* iMac just för att det kommer en uppdatering: annars hade man inte satt REA på dessa just för att de förra modellerna fortfarande är prisvärda.:D

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Medlem
Citat:

Myntet knowar detta.;) Min tanke var att de säljer ut de *förra* iMac just för att det kommer en uppdatering: annars hade man inte satt REA på dessa just för att de förra modellerna fortfarande är prisvärda.:D

Men något jag undrar är vad Apple gör av alla överblivna gamla modeller när de nya kommer. De verkar ju som att de äldre alltid försvinner från sidan. De hade ju istället kunnat sätta ner de äldre modellerna några tusenlappar i pris så hade nog många slagit till och köpt förra modellen tack vare mycket lägre pris.

Med lägre pris menar jag att en mac book pro som kostar ca 15 000kr kan säljas för 9995kr t.ex. Det är ju trots allt en riktigt gammal modell och borde inte få säljas för mer än det.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Men något jag undrar är vad Apple gör av alla överblivna gamla modeller när de nya kommer. De verkar ju som att de äldre alltid försvinner från sidan. De hade ju istället kunnat sätta ner de äldre modellerna några tusenlappar i pris så hade nog många slagit till och köpt förra modellen tack vare mycket lägre pris.

Med lägre pris menar jag att en mac book pro som kostar ca 15 000kr kan säljas för 9995kr t.ex. Det är ju trots allt en riktigt gammal modell och borde inte få säljas för mer än det.

Tror de har stenkoll på hur många de säljer / vecka / månad whatever och stoppar tillverkningen av de gamla modellerna i god tid så att lagerna hinner tömmas. De som blir över används säkert som utbytesdatorer för sådana som är för dyra att laga.

Visa signatur

Datorer - M1 MacBook Pro 14"
Hörlurssystem - Scarlett 4i4 / Objective2 / Beyerdynamic DT 770
Ljudsystem - NAD C356BEE > DALI Mentor 6
Bilpark - Porsche 718 Spyder

Permalänk
Citat:

REA på Apple? Aldrig. Det skulle vara som REA på rolex, REA på Bentley, osv.

Visa signatur

hollywoodstar

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hollywoodstar
REA på Apple? Aldrig. Det skulle vara som REA på rolex, REA på Bentley, osv.

Tydligen. Inom datorvärlden så är det väl bara apple som säljer samma dator för samma pris ett år senare.

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Tydligen. Inom datorvärlden så är det väl bara apple som säljer samma dator för samma pris ett år senare.

Ja är det fortfarande idioter som köper för det priset så är det bara att sälja för det.

Visa signatur

hollywoodstar

Permalänk
Avstängd
Citat:

Det tycker man ju men du får ta och glida ut på blocket, de slänger MBP/m.f. Mac:ar efter dig, så för den som vill göra ett REA-klipp så finns chansen.:)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jilted82
Tror de har stenkoll på hur många de säljer / vecka / månad whatever och stoppar tillverkningen av de gamla modellerna i god tid så att lagerna hinner tömmas. De som blir över används säkert som utbytesdatorer för sådana som är för dyra att laga.

Mjoo tror jag med, eller så har de föregående Mac:ar som skyltex.?^^

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
iFamily Sweden!

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ja är det fortfarande idioter som köper för det priset så är det bara att sälja för det.

Om nu kvalité stavas "idioti" så kan du ha rätt.:P Men Jag tror snarare att Mac-gänget som sagt värderar kvalité och stabilitet rakt igenom istället för en muskeldator i win-segmentet där bara "most bang for the buck" räknas: jag minns själv när jag var 14 så tänkte jag också så, men när man blir äldre inser man att det finns andra värden än "Most bang for the buck" som gäller.:D:D

Visa signatur

iFamily Sweden!

Permalänk
Medlem
Citat:

Det tycker man ju men du får ta och glida ut på blocket, de slänger MBP/m.f. Mac:ar efter dig, så för den som vill göra ett REA-klipp så finns chansen.:)

Ja har aldrig gillat begagnade saker. Har aldrig köpt begagnade kläder i hela mitt liv och aldrig begagnade datorer. Har tänkt tanken, men sköt sönder den ganska snabbt Endast bilar i stort sätt, men det är för att de är så förbannat dyra

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ja har aldrig gillat begagnade saker. Har aldrig köpt begagnade kläder i hela mitt liv och aldrig begagnade datorer. Har tänkt tanken, men sköt sönder den ganska snabbt Endast bilar i stort sätt, men det är för att de är så förbannat dyra

Skönt med en "kollega" som inte räds nya saker.:D Jag köper inte begagnat för att "It is just not me;):D" och jag är väl medveten om att Sverige lever i en anda där man ska "skicka vidare" kläder m.m. till nästa generation.:P Eller Martin Timell som ler och stolt säger att man kan göra "ett fint tak till din toarulle ute på landet av en skokartong genom att vända den uppochner och göra hål i den så att pappret får andas" medan man i "Extreme Home makeover" vräker på med så mycket lyx man bara kan.:D:) Skulle man göra så i Sverige skulle Socialstyrelsen få tuppjuck, men å andra sidan om man följde "dasspapper-tipset" skulle dom få **lösning av glädje av att man är en snäll, sparande och timid Lutheran.:P:PxD

Så poängen är helt enkelt att du bör undvika att köpa begagnat just för att man lever bara en gång och ska unna sig det bästa (hade jag haft pengar till det hade jag gjort som Göring och åkt i egen Kupé på SJ (är *inte nazist* bara jmf.:) vet det är politiskt inkorrekt att yttra dylika men jag sällar mig inte till den "gnetande, sparande "furu är bäst, nåt finare behövs inte"-Timell/Luther-skalan:D). Nu har jag förvisso trådar här och där som "bör man köpa på Blocket" = jag funderade på att köpa en vara som tjejen kunde ta över sen när man lek...ähurm...;) *undersökt:D* den.;)

Köp nytt, att köpa begagnat är att uppmuntra tider som flytt.:P Kul med någon som tänker lite som en själv.:D:) (Är inte ofta man stöter på en sådan prick tillika trevlig sälle^^).:D

Peace!:)

Visa signatur

iFamily Sweden!

Permalänk
Avstängd

haha
Köper heller aldrig begagnat, undantaget boende och bilar, men säljer gärna vidare

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Damodred
haha
Köper heller aldrig begagnat, undantaget boende och bilar, men säljer gärna vidare

Säljer också gärna Lär nog sälja bort min LG netbook nu när det blir dags att slå till på en ny MBP.

Vad får man för en sån begagnad? Vanliga specarna med 160GB HDD, 1GB RAM, wifi, inbyggt 3G modem... Lär ju iaf räcka till första avbetalningen på MBP

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Återförsäljare brukar kunna sälja äldre modeller lite billigare.
Har sett t ex Mediamarkt sälja föregående generation något billigare.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Damodred
haha

Mycket trevlig livsfilosofi du har.:):D^^

Visa signatur

iFamily Sweden!

Permalänk
Medlem
Citat:

Jag har hört av en kompis (vilket medför att jag inte kan länka källa) att de säljer ut dem rabatterat till företag.
Dock låter det inte dumt med utbytesdatorer för sådana som inte går att reparera.

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Medlem

Hoppas verkligen dom skippar Firewire och går över till minst en usb 3.0. Hört någon stans att de iallafall gett upp Firewire. Någon som kan bekräfta detta?

Permalänk
Medlem
Citat:

Om nu kvalité stavas "idioti" så kan du ha rätt.:P Men Jag tror snarare att Mac-gänget som sagt värderar kvalité och stabilitet rakt igenom istället för en muskeldator i win-segmentet där bara "most bang for the buck" räknas: jag minns själv när jag var 14 så tänkte jag också så, men när man blir äldre inser man att det finns andra värden än "Most bang for the buck" som gäller.:D:D

Du totalt missförstod hans inlägg. Gör om, gör rätt.

Visa signatur

Hej! Jag är som tagen ur Brokeback Mountain.

Permalänk
Medlem

Hur lång tid brukar det ta från att Amerikanska Applestore uppdaterar med nya produkterna tills att Svenska Applestore gör det? Tänkte om det nu blir så att jag vill beställa en Mac Book PRO.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Hur lång tid brukar det ta från att Amerikanska Applestore uppdaterar med nya produkterna tills att Svenska Applestore gör det? Tänkte om det nu blir så att jag vill beställa en Mac Book PRO.

Apple store brukarväll uppdateras i samma veva ungefär, dock kan det ju dröja innan du får den.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Huddit
Hoppas verkligen dom skippar Firewire och går över till minst en usb 3.0. Hört någon stans att de iallafall gett upp Firewire. Någon som kan bekräfta detta?

Varför ska dom skippa firewire? Visst det är väll inte en jätte aktuell standard men det finns väll fortfarande många som har FW tillbehör och de säljs ju fortfarande. Bättre hade det ju vart om dom stoppa in usb3 i dom befintliga usb2 portarna.

Permalänk
Medlem

Sant. Dock är USB 3.0 överlägset Firewire, så det vore väl bra om dom tog bort det på direkten istället för att släppa massa datorer som har det bara för att det finns tillbehör kvar. Ska dom skippa det, kan dom göra det direkt tycker jag. Sälj Firewire>Usb 3.0 adapter om så krävs.

Permalänk

Missade du allt liv som blev när de tog bort FW från MB:n?
Släng gärna in USB3 istället för USB2, 3:an är ju ändå bakåtkompatibel.
Det jobbades väll på nya FW-standarder med, eller blev det inget med dom?

Permalänk
Medlem

Imorgon kommer det säkert, fan vad jag är spänd!

Visa signatur

Hej! Jag är som tagen ur Brokeback Mountain.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fratey
Imorgon kommer det säkert, fan vad jag är spänd!

Då är vi två, hoppas de meddelar något om de nya macarna!

Vet ni om sweclockers eller någon annan sida kommer vara på plats och berätta vad som händer?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fratey
Du totalt missförstod hans inlägg. Gör om, gör rätt.

Jag förstod mycket väl att han syftade på att "är man så dum att man köper en soffa på blocket för 20 000:- fast den bara är värd 10 kr så är det bara att sälja iväg till de "lättlurade idioterna", ungefär.:P

Citat:

Lätt att jag köper det argumentet när det kommer till blocketexemplet ;), men vänligen ha i åtanke att det inte är soffan vi pratar om utan Mac är ungefär som Samsonite: här pratar vi kvalité ett bygge som tillverkaren - precis som med Samsonite - tar ansvar för fullt ut i tillverkningsprocessen: en Samsoniteväska kan du lämna in och få ut en ny utan problem OM din nuvarande skulle gå sönder: Good Luck och lyckas med den bedriften när du köper en no name väska hos jocke under trappen.:P

Precis så är det med Mac: bara lämna in om det blir problem (till skillnad från alla "Nu k*ullade Siba mig på reklamationsrätten-igen"-trådar:P) och därför sänker man inte priset i brådrasket: priset sänker man när det är uppriktigt motiverat dvs. när ny teknik har kommit ut (En "Mac globe" är billigare just för att MacBook finns eller snarare har ersatt nämnda glob som exempel:)).

Visa signatur

iFamily Sweden!

Permalänk
Citat:

Jag förstod mycket väl att han syftade på att "är man så dum att man köper en soffa på blocket för 20 000:- fast den bara är värd 10 kr så är det bara att sälja iväg till de "lättlurade idioterna", ungefär.:P

Lätt att jag köper det argumentet när det kommer till blocketexemplet ;), men vänligen ha i åtanke att det inte är soffan vi pratar om utan Mac är ungefär som Samsonite: här pratar vi kvalité ett bygge som tillverkaren - precis som med Samsonite - tar ansvar för fullt ut i tillverkningsprocessen: en Samsoniteväska kan du lämna in och få ut en ny utan problem OM din nuvarande skulle gå sönder: Good Luck och lyckas med den bedriften när du köper en no name väska hos jocke under trappen.:P

Precis så är det med Mac: bara lämna in om det blir problem (till skillnad från alla "Nu k*ullade Siba mig på reklamationsrätten-igen"-trådar:P) och därför sänker man inte priset i brådrasket: priset sänker man när det är uppriktigt motiverat dvs. när ny teknik har kommit ut (En "Mac globe" är billigare just för att MacBook finns eller snarare har ersatt nämnda glob som exempel:)).

Visst är det kvalité, men en dator baseras inte bara på hur hållbar den är, annars kan man ju lika gärna köpa en 10 år gammal laptop. En väska blir ju inte direkt 5 gånger bättre om ett år. Samma sak med en soffa, men inte när det gäller datorer, mp3spelare och dylikt.

Ang. reparationer så har du ju 1 års garanti på det, alternativt kan du förlänga med carepackage.

Det sista med att de sänker priset när det kommer något nytt förstår man ju. Det är inget att klaga på, men man behöver ju inte köpa. Därigenom idioterna som köper istället för att vänta på uppgradering.

Visa signatur

hollywoodstar

Permalänk
Avstängd
Citat:

Visst är det kvalité, men en dator baseras inte bara på hur hållbar den är, annars kan man ju lika gärna köpa en 10 år gammal laptop. En väska blir ju inte direkt 5 gånger bättre om ett år. Samma sak med en soffa, men inte när det gäller datorer, mp3spelare och dylikt.

Ang. reparationer så har du ju 1 års garanti på det, alternativt kan du förlänga med carepackage.

Det sista med att de sänker priset när det kommer något nytt förstår man ju. Det är inget att klaga på, men man behöver ju inte köpa. Därigenom idioterna som köper istället för att vänta på uppgradering.

Jo men man kan köpa en Apple prissänkt vara just för att den håller så hög kvalité: man behöver inte köpa den nyaste Samsoniteväskan (även om man kan) just för att den beg. väskan håller samma kvalité som den nya, bara att man får den till lägre pris. Det är alltså inte *helt* nödvändigt att köpa det nyaste utan Apple ger dig valfrihet: a) vill du köpa en lite äldre vara till samma pris utan att kvalitén är tummad på gör det b) vill man ha mjuk/hårdvaruuppdateringarna så köper man det nya. Man kan därmed säga att den som köper beg Apple inte har förlorat emedan soffköparen har gjort det om denne köper beg. soffa för nypris.:)

Så ser jag på det men kan ha fel.:) Dock väntar jag på uppdateringen just för att den är På G.:):D (Dock hade jag inte kunnat tänka mig att köpa en "blocket Mac" som är "sparsamt använd;)" (eller hur? (A)..:P Men en äldre *ny* modell hos Apple i nuvarande MBP serien, varför inte?:)).

Visa signatur

iFamily Sweden!