Oidentifierat nätverk, Internetåtkomst Saknas

Permalänk
Medlem

Oidentifierat nätverk, Internetåtkomst Saknas

Okej har ett stort problem nu, min dator får inte internet längre, står oidentifierat nätverk och internetåtkomst saknas, har redan testat att starta om datorn och modemet, tagit systemåterställning, testat båda nätverksportarna med olika kablar, gjort flush dns, relese renew och allt vad det nu heter. Vet inte vad jag skall ta mig till nu, är endast min dator det inte funkar på. Alla andra i huset har internet.

ADSL modemet kommer jag inte in i då det är från BBB och verkar inte som om man kan komma in och pilla där...

Någon som vet vad jag skall ta mig till?

//Nagel

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Medlem

kan vara så att du inte får någon IP adress. prova att reseta routern.

du skriver att du inte kommer in i adsl modemet, men har du ingen router? hur många ip adresser får du ifrån leverantören?

Permalänk
Medlem

Ja det är nog som du säger att jag inte får någon IP adress.

Det är inbyggd router i ADSL modemet, har testat att reseta utan resultat, tror jag får 5 IP adresser från Bredbandsbolaget? Men vi har bara 3 datorer i huset inkopplade.

Testade även att avinstallera nätverkskortet och installera det igen, funkade inte heller.

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Medlem

Brandvägg? Antivirusprogram?

Permalänk
Medlem

Har inaktiverat min brandvägg och antivirus, det var heller inte problemet, dock så fick jag internet under kvällen igår och nu i morse så slutade det funka igen och jag har nu samma problem, oidentifierat nätverk, internetåtkomst saknas.

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Vila i frid

Vad har du för antivirus/brandvägg installerat? Funkar det på de andra datorerna?

Permalänk
Medlem

AVG antivirus och Windows vanliga brandvägg, kör samma på dom andra datorerna och där funkar det. Har även testat att inaktivera dom men det hjälpte inte.

Nu har jag internet igen på min dator men vet inte hur länge det håller denna gången. Som sagt så funkar det ibland och ibland inte men alltid på dom andra datorerna.

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Medlem

har samma problem, men jag har com hem. har inte haft internet på hela dagen..har sökt på google men ingen framgång. när jag felsöker så säger den ibland att det inte går att identifiera nätverkets proxyinställningar automatiskt, ibland kommer det upp något med DNS server. använder win 7 btw. tack på förhand!

Permalänk
Medlem

har ingen router dock, bara ett vanligt modem som comhem skickade till mig. brukade få det här problemet förut men det brukade gå över efter 1-2 timmar..(stationär dator)

Permalänk
Medlem

Du har inte angivit en statiskt ip-adress på din dator?

Permalänk
Avstängd

Re: Oidentifierat nätverk, Internetåtkomst Saknas

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nagel
Okej har ett stort problem nu, min dator får inte internet längre, står oidentifierat nätverk och internetåtkomst saknas, har redan testat att starta om datorn och modemet, tagit systemåterställning, testat båda nätverksportarna med olika kablar, gjort flush dns, relese renew och allt vad det nu heter. Vet inte vad jag skall ta mig till nu, är endast min dator det inte funkar på. Alla andra i huset har internet.

ADSL modemet kommer jag inte in i då det är från BBB och verkar inte som om man kan komma in och pilla där...

Någon som vet vad jag skall ta mig till?

//Nagel

Format c: funkar alltid-:)
Men är inte så roligt:(

Visa signatur

Asus Commando Q6600@3,6GHZ Coolermaster Gemini2 8GB Corsair Dominator Intel X25-V 40GB Samsung 250gb Gainward GTX295(på garantibyte) Win 7 Home Premium X64.......

Permalänk
Medlem

detta tror jag hände på vår stenåldersdator för en massa år sen, visades att det va nätverkskortet som inte ville va med mera... har du tillgång till ett pci/usb/whatever nätverkskort.. ta o prova de

Visa signatur

Dator: MSI Z77A-G45, i7 3770k, Crosair 24GB, MSI 970 4G, Samsung 840 250GB, Crucial MX500 1TB, WD Green 2TB, Phanteks Evolv ATX, Be-Quiet P7 550W skärm: Asus PB238Q, Acer p193w kringutrustning: Corsair k70 RGB, Logitech 603, SMSL SA 300 + Magic S-4 EX

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jocke92
Du har inte angivit en statiskt ip-adress på din dator?

vad menar du med statiskt ip-adress?
får ett fel meddelande om att nätverket inte kunde identifiera nätverkets proxyinställningar automatiskt? kan jag konfigurera det manuellt? hur gör man det? vad ska man skriva?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mannee
vad menar du med statistisk ip?

fast ip-adress.

Permalänk
Medlem

Jag har samma problem hemma Det är så sjukt för vissa andra datorer fungerar och vissa inte, men min dator fungerar inte. Fast den fungerar på andra ställen tex hos min polare :/ Har testat formatera, starta om router, köp nytt nätverkskort etc etc ...

Permalänk
Medlem

Jag har väldigt liknande samma fel, jag har en bärbar dator som jag kör Windows 7 64-bitars på. Innan var det 32-bitars Vista som gällde på den, och då var det inga problem. Jag har testat att ominstallera Windows, testa olika lankablar, testa alla portar på både router och modem, men utan resultat. Det som stör mig är dock att alla andra datorer funkar utmärkt på det här nätverket, (bl a XP och Linux). Och min dator fungerar dessutom perfekt på andra nätverk, t ex trådlöst på bibliotek.

Det som skiljer mitt fel från de övrigas här är att jag oftast kan komma åt vissa sidor, t ex Sweclockers faktiskt, men aldrig Google, Youtube med flera.

Jag har en D-Link DIR 100 (router), Zyxel P-660H-D1 (modem) och en Realtek RTL8168/8111B (nätverkskort)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jocke92
Du har inte angivit en statiskt ip-adress på din dator?

Nej jag ringde kom hem och kollade om dom kunde lösa det, men dom sa att dom skickar ny ip adress varje gång jag kommer in på internet. de hade ingen aning vad jag har för fel.så därför vände jag mig hit. Nu när jag felsöker igen så kommer detta upp.
Hittade problem:
Det gick inte att identifiera det här nätverkets proxyinställningar automatiskt.

någon som vet vad man ska göra här? är det någon inställning som ändrades? jag minns inte att jag pillade på nätverks inställningar. tack för svar!

Permalänk
Hedersmedlem

Skriv secpol.msc i "kör", välj Network List Manager Policies, välj "Unidentified networks" och sätt till "private".

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem

Hade samma problem, men min router var "programerad" så att man var tvungen att sätta in en IP adress manuellt. Den kopplade inte automatiskt.

Visa signatur

Anime is the only valid reason to skip school.

Permalänk
Medlem

hm, min bärbara kan ansluta till routern. min andra stationära kunde ansluta till routern. så jag tog bort det trådlösa nätverkskortet och satte in den i min nya stationära. Men det kommer fortfarande fram "oidentifierat nätverk". har provat med kabel också. har provat med ett annat nätverkskort. det är inget fel på routern. utan det är någon inställning på datorn..nån som har en lösning?

Permalänk

Jag har med ett liknande problem.
Kör en Netgear router där jag har för tillfället 4 datorer och en XB360 kopplade.
XB360 och den stationära med sladd. HTPC (Asrock Ion) samt två EeePC med WLan.
Det är endast Eee som detta problemet händer med. Hade förut bara en EeePC (1000HA) som katten råkade fälla från bordet så att hårddisken gick sönder. Bytte sen hårddisken, men satte i minnet fel så jag trodde den hade totalhavererat. Gick då och köpte en ny (1001HA). Kom på efteråt vad jag gjorde för fel så nu har jag två :D.

Hur som helst så händer samma sak med bägge. Behöver dock inte vara samtidigt. Igår kunde den ena ansluta men inte den andra osv. Broblemet åtgärdas genom att man startar om routern. Alla datorerna kör Win7 förutom en Eee som kör Ubuntu 10.04. Samma problem även i Ubuntu.

Permalänk
Medlem

installerade om datorn, då funkade det! måste vara någon inställning som knasade till! men tack för alla svar!!!!

Permalänk

Hej,
Gammal tråd, men känns som problemet är sig likt, dock inte lösningen som för Mannee?

Telia ADSL modem Cisco 800-serien med 4portar.
2 Portar fungerar, en för brandlarmsöverföring och en överordnat styr för fastighetsdrift.
Men den 3:e porten som går till datorn händer inget med. (Oidentifierat nätverk)

Telia support meddelar att de kommer in i modemet och allting pingar fint osv.
Svaret jag fick var att jag skulle googla fram hur man konfar ett nätverk i PC för adsl-modem, för att det inte är "plug ´n play" som det är för t ex fiberanslutningar

Min fråga då, hur fasen konfigurerar man nätverket för ett ADSL-modem? Har inte pillat med det på måååånga år. Och nu gäller det Windows 10 på det.

Att tillägga är att det inte fungerade på den tidigare datorn i fastigheten heller, som då hade Win 7.
Har satt "erhåll ip-adress automatiskt.. likaså för dns..
vad gör man mer?

stavfel
Permalänk
Medlem
Skrivet av baddbwoaii:

Hej,
Gammal tråd, men känns som problemet är sig likt, dock inte lösningen som för Mannee?

Telia ADSL modem Cisco 800-serien med 4portar.
2 Portar fungerar, en för brandlarmsöverföring och en överordnat styr för fastighetsdrift.
Men den 3:e porten som går till datorn händer inget med. (Oidentifierat nätverk)

Telia support meddelar att de kommer in i modemet och allting pingar fint osv.
Svaret jag fick var att jag skulle googla fram hur man konfar ett nätverk i PC för adsl-modem, för att det inte är "plug ´n play" som det är för t ex fiberanslutningar

Min fråga då, hur fasen konfigurerar man nätverket för ett ADSL-modem? Har inte pillat med det på måååånga år. Och nu gäller det Windows 10 på det.

Att tillägga är att det inte fungerade på den tidigare datorn i fastigheten heller, som då hade Win 7.
Har satt "erhåll ip-adress automatiskt.. likaså för dns..
vad gör man mer?

Hej!
Jag har inte pillat med just Cisco 800an från Telia. Men det känns som att det du letar efter är dhcp på den porten för att kunna få IP till din dator.

Det är väll vad Telia menade med "Plug n play". Tycker att det va konstigt att de inte hjälpe dig med det när de ändå var inne och kollade.

Och när Telia pingar ditt modem så pingar de bara till ditt wan interface, så även om de kommer åt ditt modem så kan Lanet vara knas.

Visa signatur

Rog Strix B550-i | Ryzen 7 5800X @ 4.3Ghz | Corsair Vengeance LP 2x8gb 3000Mhz | Asus RTX 3060ti |
Pirat Prusa MK2 | Prusa Mini

Permalänk
Skrivet av DeGreeZ:

Hej!
Jag har inte pillat med just Cisco 800an från Telia. Men det känns som att det du letar efter är dhcp på den porten för att kunna få IP till din dator.

Tack för svar,

Jag skall tillbaka till fastigheten imorgon och se vad jag kan hitta för inställningar för dhcp i datorn.
Ha det gott!