Reklam: Adblock, Positioner, Ej rörlig reklam
Hej Sweclockers redaktion!
Jag såg ert infofält om Adblock. Texten ( http://www.sweclockers.com/info/adblock ) ni skrev var väldigt bra, då den var -inte- strikt och kall/passionslös, utan den var istället personlig, lite varm, och saklig! Blev väldigt glad av att se detta. Jag ser det som ett bättre sätt att kommunicera med sina läsare! Att prata från hjärtat, och som de vore en god vän, inte anonyma/ansiktslösa människor ger mycket bra text. Var inte mening att kritisera era tidigare texter tex i recensioner, men ville verkligen ge beröm för hur denna texten var skriven!
Beröm skall ni även ha för ni försöker ge oss läsare reklam som stör så lite som möjligt. Det är faktiskt ganska fantastiskt och jag är stolt över er att ni inte låter er bli överkörda av annonsörerna. Ni gör hela internet en tjänst genom att inte lägga er platt. Och det är inte illa det.
Jag har flera gånger försökt "sponsra" Sweclockers genom att inte använda Adblock på sweclockers.com.
Dock har jag upplevt att siten blivit sämre och inte stått ut, och därmed aktiverat Adblock igen, fastän jag egentligen ville sponsra siten.
Jag har några förslag utifrån min synvinkel:
- Reklam positioner:
För mig är "Nytt i forumet" mycket mer intressant är "Notiser och pressmeddelanden". Notiser är det inget fel på, utan det kollar jag igenom varje dag med. Däremot tycker jag att "Nytt i forumet" är en -nyckelfunktion- på siten som är fel-placerad när Adblock är aktiverad, eftersom man då måste skrolla för att se innehållet i "Nytt i forumet".
Argument för att forumet är prio #1 för siten: Jag är säker på att utan forumet så skulle kanske 75% av besökare-statistiken försvinna. Därmed är det logiskt att "Nytt i forumet" funktionen bör ha högre prioritet, dvs synas högre upp.
En bild som visar hur jag menar:

- Ej rörlig reklam
Jag är mycket känslig för rörlig reklam, på lässiter. Jag blir verkligen störd när jag läser tex en nyhet, om det är en ruta i periferin där innehållet rör sig. Min naturliga intuition som människa är att ser efter vad det är som rör sig. Det är inget rovdjur som rör sig, men reptilhjärnan ( http://sv.wikipedia.org/wiki/Reptilhj%C3%A4rnan ) vet inte om att rörelsen jag ser i periferin är på en skärm.
Delvis vet annonsörerna om detta, och -de- tycker det är ett utmärkt sätt att få folk att se deras produkter eller budskap. Och delvis så är det helt enkelt en gammal vana som är för lite ifrågasatt om det är en bra metod eller inte. Hittills har reklambranschen inte brytt sig tror jag, för de har inte behövt bry sig. Om slutkund dvs läsarna inte -kan- blocka reklamen, så är det endast relationen mellan läsare -> siten -> annonsören som bestämmer hur reklamen skall se ut. Och om den relationen är -dålig- så kanske det bara är annonsören som bestämmer hur reklamen skall se ut. Och så har det varit i ca 10 år eller mer. Man kan skylla på att branschen är ny och omogen, men att ha dåliga relationer ger dåliga resultat i alla branscher.
Sen så tyvärr så finns det gott om dålig reklam, och kunskapen vad dålig reklam är mycket varierande.
Det finns en balans i allt som finns. Och min åsikt är att det är inte balanserat att man skall bli medvetet bli störd i sin läsning på en lässite.
Att det är "acceptabelt" hos internetannonsörer att man skall bli störd i sin läsning, är en gammalmodig och dålig metod. Men som tur är så finns det hopp!
Dessa statiska reklambilder (syns på Sweclockers just nu) tycker jag är bra reklam.

Visar ett bra erbjudande med pris, och vilken butik. Bra för folk som vill ha ett snabbt grafikkort till ett bra pris.

Mycket fina färger! Ger intresse för produkten. Främst för designen. Bra för folk som är intresserade av designade produkter.
Era tävlingar med annonsörer, tex senaste Inet logga tävlingen är en bra metod som inte hämmar läsandet på en lässite!
Och hur mycket jag än vill sponsra Er med att se rörlig reklam, så förstör det min upplevelse till sådan grad att jag kan inte läsa siten. Och alternativet att inte besöka siten ser jag inte som ett alternativ. Då aktiverar jag hellre Adblock på Sweclockers.com
Det låter kanske dramatiskt, men jag säger min sanning.
Jag föreslår
- Att siten inte har reklam med rörelser. Eller alternativt: (som säkert är en mycket jobbig sak att programmera) Val i ens profil på Sweclockers om man är känslig för rörlig reklam eller inte, och man får därmed endast reklam som inte är animerad alls.
Tack för ni läste inlägget.
Tack för allt arbete ni lagt ner på Sweclockers 5.
Tack för ni försöker få mindre störig reklam på nätet.
// MX510.