Reklam: Adblock, Positioner, Ej rörlig reklam

Permalänk
Inaktiv

Reklam: Adblock, Positioner, Ej rörlig reklam

Hej Sweclockers redaktion!

Jag såg ert infofält om Adblock. Texten ( http://www.sweclockers.com/info/adblock ) ni skrev var väldigt bra, då den var -inte- strikt och kall/passionslös, utan den var istället personlig, lite varm, och saklig! Blev väldigt glad av att se detta. Jag ser det som ett bättre sätt att kommunicera med sina läsare! Att prata från hjärtat, och som de vore en god vän, inte anonyma/ansiktslösa människor ger mycket bra text. Var inte mening att kritisera era tidigare texter tex i recensioner, men ville verkligen ge beröm för hur denna texten var skriven!

Beröm skall ni även ha för ni försöker ge oss läsare reklam som stör så lite som möjligt. Det är faktiskt ganska fantastiskt och jag är stolt över er att ni inte låter er bli överkörda av annonsörerna. Ni gör hela internet en tjänst genom att inte lägga er platt. Och det är inte illa det.

Jag har flera gånger försökt "sponsra" Sweclockers genom att inte använda Adblock på sweclockers.com.
Dock har jag upplevt att siten blivit sämre och inte stått ut, och därmed aktiverat Adblock igen, fastän jag egentligen ville sponsra siten.

Jag har några förslag utifrån min synvinkel:

- Reklam positioner:
För mig är "Nytt i forumet" mycket mer intressant är "Notiser och pressmeddelanden". Notiser är det inget fel på, utan det kollar jag igenom varje dag med. Däremot tycker jag att "Nytt i forumet" är en -nyckelfunktion- på siten som är fel-placerad när Adblock är aktiverad, eftersom man då måste skrolla för att se innehållet i "Nytt i forumet".

Argument för att forumet är prio #1 för siten: Jag är säker på att utan forumet så skulle kanske 75% av besökare-statistiken försvinna. Därmed är det logiskt att "Nytt i forumet" funktionen bör ha högre prioritet, dvs synas högre upp.

En bild som visar hur jag menar:

- Ej rörlig reklam
Jag är mycket känslig för rörlig reklam, på lässiter. Jag blir verkligen störd när jag läser tex en nyhet, om det är en ruta i periferin där innehållet rör sig. Min naturliga intuition som människa är att ser efter vad det är som rör sig. Det är inget rovdjur som rör sig, men reptilhjärnan ( http://sv.wikipedia.org/wiki/Reptilhj%C3%A4rnan ) vet inte om att rörelsen jag ser i periferin är på en skärm.

Delvis vet annonsörerna om detta, och -de- tycker det är ett utmärkt sätt att få folk att se deras produkter eller budskap. Och delvis så är det helt enkelt en gammal vana som är för lite ifrågasatt om det är en bra metod eller inte. Hittills har reklambranschen inte brytt sig tror jag, för de har inte behövt bry sig. Om slutkund dvs läsarna inte -kan- blocka reklamen, så är det endast relationen mellan läsare -> siten -> annonsören som bestämmer hur reklamen skall se ut. Och om den relationen är -dålig- så kanske det bara är annonsören som bestämmer hur reklamen skall se ut. Och så har det varit i ca 10 år eller mer. Man kan skylla på att branschen är ny och omogen, men att ha dåliga relationer ger dåliga resultat i alla branscher.
Sen så tyvärr så finns det gott om dålig reklam, och kunskapen vad dålig reklam är mycket varierande.

Det finns en balans i allt som finns. Och min åsikt är att det är inte balanserat att man skall bli medvetet bli störd i sin läsning på en lässite.
Att det är "acceptabelt" hos internetannonsörer att man skall bli störd i sin läsning, är en gammalmodig och dålig metod. Men som tur är så finns det hopp!

Dessa statiska reklambilder (syns på Sweclockers just nu) tycker jag är bra reklam.

Visar ett bra erbjudande med pris, och vilken butik. Bra för folk som vill ha ett snabbt grafikkort till ett bra pris.

Mycket fina färger! Ger intresse för produkten. Främst för designen. Bra för folk som är intresserade av designade produkter.

Era tävlingar med annonsörer, tex senaste Inet logga tävlingen är en bra metod som inte hämmar läsandet på en lässite!

Och hur mycket jag än vill sponsra Er med att se rörlig reklam, så förstör det min upplevelse till sådan grad att jag kan inte läsa siten. Och alternativet att inte besöka siten ser jag inte som ett alternativ. Då aktiverar jag hellre Adblock på Sweclockers.com
Det låter kanske dramatiskt, men jag säger min sanning.

Jag föreslår
- Att siten inte har reklam med rörelser. Eller alternativt: (som säkert är en mycket jobbig sak att programmera) Val i ens profil på Sweclockers om man är känslig för rörlig reklam eller inte, och man får därmed endast reklam som inte är animerad alls.

Tack för ni läste inlägget.
Tack för allt arbete ni lagt ner på Sweclockers 5.
Tack för ni försöker få mindre störig reklam på nätet.

// MX510.

Permalänk
Medlem

Mycket bra, håller med fullständigt

Permalänk
Medlem

Jag håller med, jag använder heller inte adblock då jag vill stödja de sidor jag besöker på de vis jag kan.
Och personligen så tycker jag man vänjer sig väldigt fort var man inte ska titta för att hålla den intressanta infon i syn och reklamen i periferin.

Visa signatur

Du vet att det är måndag när du upptäcker en landmina i din frukost. - Garfield

Permalänk

Håller helt och hållet med i den frågan!

Jag vill ha bort den jobbiga stora ASUS reklamen till höger på första sidan mm. trycker ihop sidan allt för mycket!

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

adblock

Hej!

Jag vill också visa min uppskattning för er mycket fina text om Adblock. Jag har nu lagt in ett undantag för Sweclockers och tillåter all reklam från den här sidan.

Jag håller dock även med om den rörliga reklamen som inte är så trevlig för oss med vissa koncentrationssvårigheter. Just nu har Hembiobutiken en kass reklam som flippar mellan olika produkter och har några "solstrålar" som spelar längst till höger.

Permalänk
Medlem

Jag har bockat i att ABP inte ska användas på sweclockers.com men jag ser ändå inga annonser och den säger åt mig att avaktivera trots att den är avaktiverad. Varför?

Annars håller jag med TS!

Permalänk
Geeks
SweClockers

Hej MX510 och tack för en mycket informativ tråd!

Dina synpunkter kräver egentligen ett längre svar, men jag måste hålla mig kort denna gång pga. smärre tidsbrist.

Vi vill givetvis inte irritera våra läsare. Annonsernas utseende, placering och utformning avgörs helt av hur annonsmarknaden fungerar i Sverige och övriga världen. SweClockers existerar inte i ett vakuum utan måste konkurrera med andra sajter om annonskontrakt. Annonsköparna är inga nollor och försöker givetvis få bästa möjliga exponering för pengarna, och det måste vi förhålla oss till. Det utesluter dock inte att vi kan framföra våra åsikter eller justera designen därefter, men att gå så långt som att exempelvis förbjuda animerade annonser är helt omöjligt.

SweClockers 5.0 är purfärskt och vi kommer hela tiden att arbeta med att förbättra webbplatsen. Det tar en stund innan alla system är inkörda, designen "tweakad" och alla buggar fixade. Att se till att annonserna har sin givna plats och inte stör har givetvis högsta prioritet, men det är en svår balansgång och vi måste hela tiden kämpa med tillgodose alla parter. Dessutom satsar vi mycket resurser på att se till att annonserna är relevanta och att våra medlemmar får bra erbjudanden, Inets gratis frakt är ett exempel bland många.

Hoppas svaret ger lite klarhet i frågan!

Hälsningar,
Andreas

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify) » Pappa till Moderskeppet 1–3 » SweClockers chefredaktör 2007–2015 (Team Jonas, Emil, Jacob och Ytterberg)

Permalänk
Medlem

Jag håller helt med TS. Vill också tillägga att det äter CPU-kapacitet också, om man har en halvomodern sådan. Tyvärr verkar det även svårt att punktblockera just flash-rutan.

Till syvende och sist kommer det väl ner till om det är värt att tappa dem som hatar rörliga annonser (genom att tappa som besökare eller genom att de inte avaktiverar Adblock), jämfört med hur mycket rörliga annonser ger extra.

Dessutom undrar jag vad ett abonnemang på reklamfritt Swec skulle kunna kosta?

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | HP ZR24w & Hyundai L90D+ | Corsair HX520W | Asus P8P67 Pro | i5 2500k @ 4,0 | Samsung 850 Evo 500GiB | GTX960 | 16 GB

Permalänk
Skrivet av nME:

Dessutom undrar jag vad ett abonnemang på reklamfritt Swec skulle kunna kosta?

Detta är också en fråga som jag skulle vilja ha svar på? Hur mycket pengar genererar min vistelse på Sweclockers? jag använder till 95 % alltid ABP. Klarar inte av reklam, tittar inte på tv med reklam, lyssnar bara på reklamfri radio. och jag vill heller inte ha reklam när jag surfar. jag är dock beredd att betala för mig, så finns det ingen möjlighet till att abonnera på att få det reklamfritt?

Permalänk
Skrivet av Skrollster:

Detta är också en fråga som jag skulle vilja ha svar på? Hur mycket pengar genererar min vistelse på Sweclockers? jag använder till 95 % alltid ABP. Klarar inte av reklam, tittar inte på tv med reklam, lyssnar bara på reklamfri radio...

Skrivet av Andreas D:

Hej MX510 och tack för en mycket informativ tråd!

Dina synpunkter kräver egentligen ett längre svar, men jag måste hålla mig kort denna gång pga. smärre tidsbrist.
...

Tråkigt att man inte får något svar på detta

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av Skrollster:

Tråkigt att man inte får något svar på detta

Går inte att ge ett svar på rak arm, på tok för många variabler.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify) » Pappa till Moderskeppet 1–3 » SweClockers chefredaktör 2007–2015 (Team Jonas, Emil, Jacob och Ytterberg)

Permalänk
Skrivet av Andreas D:

man kan ju vända på det då,
Hur mycket måste jag /en användare generera i pengar i snitt för att ni ska gå runt och att det ska kännas bra?

Permalänk
Medlem

Jag stör mig inte på den rörliga reklamen på samma sätt som TS gör men det har kommit en så in i helvete jobbigt problem med den nyaste reklamen från MSI om Nvidia N250 GTS kortet. Så fort reklamen drar igång så är det bara för mig att försöka stänga ner Sweclockersfliken och öppna sidan på nytt. Det blir nämligen helt omöjligt att surfa på netbooken när den kommer igång. Allting hackar och ja...det funkar helt enkelt inte.

Kanske dags att sätta lite krav på den rörliga reklamen?
Jag har helt enkelt blivit tvungen att aktivera Ad-block på min dator igen pga det här

Permalänk
Medlem

Jag har funnit reklamen på sweclockers extremt irriterande på senaste tiden, har suttit ute i skogen med trådlöst bredband från ICE och kört remote desktop. Flash-reklam etc som är rörlig segar ner Sweclockers Extremt, så nu kommer jag inte slå av adblock på ett bra tag. Skulle inte haft adblock om det vart stillastående reklam dock.

Blockerade tillochmed texten som poppar upp om att man har adblock på, då den "rörliga" biten när man navigerade runt åt bandbredd med.

Går det inte lägga till alternativ att blockera rörlig reklam så man slipper känna sig som endast en belastning som egentligen inte bidrar med något?

Permalänk
Skrivet av Andreas D:

Skrivet av str8forthakill:

Jag har funnit reklamen på sweclockers extremt irriterande på senaste tiden, har suttit ute i skogen med trådlöst bredband från ICE och kört remote desktop. Flash-reklam etc som är rörlig segar ner Sweclockers Extremt, så nu kommer jag inte slå av adblock på ett bra tag. Skulle inte haft adblock om det vart stillastående reklam dock.

Blockerade tillochmed texten som poppar upp om att man har adblock på, då den "rörliga" biten när man navigerade runt åt bandbredd med.

Går det inte lägga till alternativ att blockera rörlig reklam så man slipper känna sig som endast en belastning som egentligen inte bidrar med något?

Precis som du upptäckt så vill jag också vara utan den rörliga reklamen och har nu slagit på ABP igen. Men till skillnad från dig så efterfrågar jag inte stilla reklam utan jag efterfrågar att få betala för mig för att slippa se reklamen. Men jag får ingen respons så jag antar att sweclockers kan klara sig utan mina pengar.

Permalänk
Medlem

Satt och uppdaterade sidan ett par gånger (mitt i natten... istället för att sova...) för att få en uppskattning på hur stor del av reklamen som var flash, och det var ungefär 50/50. Personligen tycker jag det är riktigt bra i jämförelse med andra sidor där i princip allt är flash. En intressant upptäckt tycker jag var att samtliga webbutiker utom en som hade annonser uppe som jag såg körde bilder istället för flash (inet, indomo, dustin körde bilder och komplett kör fortfarande flash). Om detta beror på att swec disskuterat flashreklamens dåliga sida med dessa och nått fram till de 3 vet jag inte, men trevligt är det i vart fall.

Bra exempel på reklam: http://aka-cdn-ns.adtech.de/images/275/Ad5139219St1Sz744Sq420...

Dåligt exempel:FZ :: Korta URL:er till folket! (det blir lite skumt uppförstorad men den blinkande texten är störande och det syns ju fortfarande)

Sen kan man ju alltid disskutera om det borde finnas en betaltjänst, men då får det vara något som är snabbt att programera, smidigt att använda och inte innebär alltför mycket pappersarbete för killarna som jobbar på sweclockers.

Visa signatur

Desktop - AMD Ryzen 5 7600X | Asrock B650 PG Lightning | 32 GB Corsair DDR5 6000MHz | RX 6700 XT w/ Arch Linux
Laptop - HP Dragonfly Gen. 3 w/ Arch Linux
NAS - Ryzen Pro 3400G @ 35W | 64GB ECC | 32 TB HDD w/ TrueNAS Core

Permalänk
Medlem

NoScript

Hej på er Sweclockers!

Jag får också upp meddelandet om att jag blockerar reklam med AdBlock.
Jag har INTE Adblock men däremot NoScript som jag tycker ökar min säkerhet samt som ren bonus tar bort en massa jobbig reklam på många sidor.

Jag gillar Sweclockers och skulle för den goda sakens skull kunna tänka mig att tillåta reklamen bara hos er, men hur gör jag det? Om jag gör undantag för det gäng med platser som visar reklam hos er måste jag ju dras med dom på alla andra sidor också. Finns det något enkelt sätt att lösa detta som jag missat?
Jag inser ert behov av inkomster men så länge det finns skräckexempel som t.ex. aftonbladet.se så vet jag inte hur jag ska lösa det hela.

Visa signatur

Fractal Design Define 7 XL | Gigabyte X870E Aorus Elite WIFI7 | Ryzen 9950X3D | Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL28 Vengeance | PowerColor Radeon RX 9070 XT 16GB Red Devil | Crucial T700 2TB M.2 NVMe PCIe Gen 5 | Seasonic Focus GX 1000W ATX 3.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Staropramen:

Hej på er Sweclockers!

Jag får också upp meddelandet om att jag blockerar reklam med AdBlock.
Jag har INTE Adblock men däremot NoScript som jag tycker ökar min säkerhet samt som ren bonus tar bort en massa jobbig reklam på många sidor.

Jag gillar Sweclockers och skulle för den goda sakens skull kunna tänka mig att tillåta reklamen bara hos er, men hur gör jag det? Om jag gör undantag för det gäng med platser som visar reklam hos er måste jag ju dras med dom på alla andra sidor också. Finns det något enkelt sätt att lösa detta som jag missat?
Jag inser ert behov av inkomster men så länge det finns skräckexempel som t.ex. aftonbladet.se så vet jag inte hur jag ska lösa det hela.

Tillåt bara "adtech.de"

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orici:

Tillåt bara "adtech.de"

Det räcker tyvärr inte. Jag ser ett helt gäng med ytterligare platser som NoScript blockerar och även om jag tillåter adtech.de så får jag ett "påpekande" om att jag blockar annonser.

Återgår så länge till att blocka allt tills det klarnar.

Visa signatur

Fractal Design Define 7 XL | Gigabyte X870E Aorus Elite WIFI7 | Ryzen 9950X3D | Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL28 Vengeance | PowerColor Radeon RX 9070 XT 16GB Red Devil | Crucial T700 2TB M.2 NVMe PCIe Gen 5 | Seasonic Focus GX 1000W ATX 3.1

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av Staropramen:

Det räcker tyvärr inte. Jag ser ett helt gäng med ytterligare platser som NoScript blockerar och även om jag tillåter adtech.de så får jag ett "påpekande" om att jag blockar annonser.

Återgår så länge till att blocka allt tills det klarnar.

Det blir helt enkelt för mycket för oss att supporta. Vi har dels alla webbläsare, allt ifrån IE tilll Firefox, Chrome och Safari, och en del plugins som måste fungera. Den som hackar om sin webbläsare får helt enkelt acceptera att vissa funktioner kan krångla.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Håller med trådskaparen i allt.

Men jag återgår nu till att använda adblock främst av den enkla, gnälliga anledningen att ACE's reklam innehöll en särskrivning.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreas D:

Det blir helt enkelt för mycket för oss att supporta. Vi har dels alla webbläsare, allt ifrån IE tilll Firefox, Chrome och Safari, och en del plugins som måste fungera. Den som hackar om sin webbläsare får helt enkelt acceptera att vissa funktioner kan krångla.

Jag tycker inte att det krånglar för mig. Det var mest ett sätt att försöka ge er de välbehövliga reklaminkomsterna utan att bli dränkt i reklam på alla andra sidor. Men jag förstår problemet och boven är de sidor som tillåter alldeles för mycket och påträngande reklam. En och annan stillbild hade inte irriterat folk så mycket som allt flashskräp.

Men en enkel lösning vore kanske att använda Chrome eller Internet Explorer här och inte blockera något alls. Det här är en trevlig sida som jag lärt mig mycket på och jag vill gärna bidra till att den får leva vidare och utvecklas.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Kanske inte riktigt passar här, men det har med reklam att göra iaf:

Kompletts nya reklam verkar för stor, den går ner så långt att den täcker nästan hela loggan, otroligt störande, fixa!

Visa signatur

MSI B850 Gaming Plus WIFI | AMD Ryzen 7 9800X3D | Be Quiet Dark Rock Pro 5 | PNY GeForce RTX 5070 Ti OC | Corsair Vengeance 32GB DDR5 6000MHz CL30 | Samsung 980 PRO 2TB | Corsair RM750x Shift 750W | Fractal Design Define 7

Permalänk
Medlem

"AdBlock for Chrome!" har en rolig egenhet, den klarar av att blockera den mesta av sweclockers reklam utan att man får upp meddelandet att man blockerar reklamen.

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Medlem

Mycket märkligt gällande chrome, jag fick just upp "reklamblockmeddelandet" utan att ha någon adblock ens installerad i chrome på OSX.

F.ö tycker jag sweclockers annonser är riktigt relevanta och bra, man ser många bra erbjudanden!

Visa signatur

Många datorer.

Permalänk
Legendarisk
Skrivet av slackr:

Mycket märkligt gällande chrome, jag fick just upp "reklamblockmeddelandet" utan att ha någon adblock ens installerad i chrome på OSX.

F.ö tycker jag sweclockers annonser är riktigt relevanta och bra, man ser många bra erbjudanden!

Det var ett tillfälligt fel medans vi flyttade ett par filer, det ska inte hända igen.

Visa signatur

Abstractions all the way down.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Biberu:

Det var ett tillfälligt fel medans vi flyttade ett par filer, det ska inte hända igen.

NP! För att spinna vidare fick jag idag upp en annons som irriterade mig något frukstansvärt, jag brukar klicka på sweclockers.com logotypen för att återvända till förstasidan när helst jag vill dit. Men så dyker följande annons up och sprider sig likt mögel över en gammal macka: http://www.fyhr.nu/annoying.JPG.

Jag hittade inget sätt att få annonsen att fälla ihop sig igen, ska det verkligen vara såhär?

Visa signatur

Många datorer.