Permalänk
Medlem

Sony Vaio VPCF11S1E vs ?

Senast jag köpte en laptop var 2005 och det var i Singapore, då hittade jag en Fujitsu som passade mina behov perfekt. Nu måste jag köpa en ny dator och har fastnat som fan för denna Sony Vaio: VPCF11S1E/B (VPCF11S1E/B) : Tekniska specifikationer : Vaio och tillbehör : Sony

Gillar känslan i chassit, utseendet och prestandan som finns under skalet. Enda problemet är egentligen att den är lite för dyr för min plånbok och jag skulle behöva motivera för mig själv att det inte finns bättre alternativ innan jag skrapar ihop pengarna att köpa den... för en vecka sedan var priset nere på ca 13 400kr.

Därför undrar jag nu om någon har något bra alternativ till denna dator? Skulle verkligen uppskatta hjälp att hitta bra alternativ att jämföra mot!?!

Det jag ska använda datorn till är "kontorsarbete", kolla på HD-film via HDMI, redigera bilder i Photoshop och eventuellt till hösten börja lära mig att bygga hemsidor...

Permalänk
Medlem

Har just en sådan Vaio och är jättenöjd med min . Superb känsla att arbeta med den kanonbra tangenbord och grym högupplöst skärm som dessutom är matt = ger inga reflexer eller spegelbilder. Grafikprestandan är inte toppnotch men funkar till det den är till för , dvs multimedia (film/musik , cad osv ) Känslan man får av att jobba med vaion är att den är väl ihopskruvad tyst och väldigt, väldigt snabb .
Snabb tack vare DDR3-minnet på 1.33 Ghz och quadprocessorn .
Så har du råd så köp vaion och ev en SSD så kommer du att ha en mycket snabb dator som håller länge .

Visa signatur

Medion Erazer Beast X40 | Intel i9 13900HX | 32 GB DDR5 5600Mhz | 2TB WD Black SN850X NVMe , 4TB WD Black SN850X NVMe | nVidia GeForce RTX 4080 12 GB GDDR6 | 17.0" WQHD IPS 240Hz | Windows 11 Ent 64-Bit |
[OnePlus 12 ] 6.82" 3K

Permalänk
Medlem

Kul att höra! Har upplevt den precis som du beskriver den och när jag känt på den så känns den verkligen vara kvalitet rakt igenom. Väntar väl i princip bara nu på att den ska dyka nån tusenlapp till i pris...

Hur funkar den med Photoshop och liknande, har du hittat nåt som den har "problem" med?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yourti:

Kul att höra! Har upplevt den precis som du beskriver den och när jag känt på den så känns den verkligen vara kvalitet rakt igenom. Väntar väl i princip bara nu på att den ska dyka nån tusenlapp till i pris...

Hur funkar den med Photoshop och liknande, har du hittat nåt som den har "problem" med?

Det enda jag har upplevt som problem med Vaion är all onödig programvara som är förinstallerad och i viss mån batteritiden, men vad gäller batteriet så var det litet väntat sitter ju trots allt en quadcpu och snabba DDR3-minnen under skalet .
Har kört Open Office och en hel del Blu Ray-filmer och inget får datorn att vika ned sig , bara 3D-spel såsom Just Cause 2 och Crysis får datorn att svettas , men GeForce 330M GT som sitter i är inget high-endkort men ett dugligt mid-end kort .

Visa signatur

Medion Erazer Beast X40 | Intel i9 13900HX | 32 GB DDR5 5600Mhz | 2TB WD Black SN850X NVMe , 4TB WD Black SN850X NVMe | nVidia GeForce RTX 4080 12 GB GDDR6 | 17.0" WQHD IPS 240Hz | Windows 11 Ent 64-Bit |
[OnePlus 12 ] 6.82" 3K