Permalänk
Medlem

Intel Core i7 975

Suttit och funderat på varför Intel Core i7 975, 3.33GHz Extreme Edition är lika dyr som Intel Core i7 980X, 3.33GHz men är bara 4a kärnig? Finns det någon speciell anledning som jag har missat? Körsökte kolla runt i forumet men hittade inget men jag är väl bara värdelös på att söka

Permalänk
Entusiast

duh, den heter extreme edition. ett par tusen bara där på namnet!

Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II

Permalänk
Medlem
Skrivet av Firkraag:

Haha säkerligen, som allt annat här i världen Men det borde fortfarande inte komma upp i 10k

Permalänk
Medlem

Det där "extreme edition" betyder upplåst multipler, likt amd's black edition.

Anledningen till att Intel tar mer betalt för det är att de har mkt mindre extreme edition processorer!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Firkraag:

Dock så är 980x också en extreme edition

Visa signatur

Här ska det stå massor av skumma modellnummer men jag skippar dom. . .

Permalänk
Medlem

Så vitt jag har förstått det är 975EE en utgående modell som försvinner inom kort. Tror därför att priset inte är "aktuellt" eller speciellt relevant. Därav hade jag velat påstå att det är ren idioti att köpa en 975EE istället för 980x idag, inte minst när prestandan är betydligt sämre!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pewtah:

Det där "extreme edition" betyder upplåst multipler, likt amd's black edition.

Anledningen till att Intel tar mer betalt för det är att de har mkt mindre extreme edition processorer!

Och med allt det menas?

Permalänk
Medlem

975 kom innan 980, och kommer utbytas av den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Werdes:

975 kom innan 980, och kommer utbytas av den.

Förlåt men vad har det med saken att göra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tony1177:

Att 975 var förra generationens "topp model" på 10k och 980X är denna generationens "topp model" på 10k, bara bättre.

Permalänk
Skrivet av tony1177:

Det brukar bli så med gamla high-end processorer, när de slutar tillverkas så får uppföljaren samma pris.
Återförsäljarna har köpt in den gamla processorn till ett rätt högt pris och vill inte rea ut den till lägre pris än inköpspris. Dessutom brukar tillgången bli allt lägre, så till slut är det bara ett gäng uddabutiker som har kvar processorn (ofta till ett alldeles för högt pris). Ett lysande exempel på detta är ju QX9775:
Intel Core 2 Extreme QX9775 3,2GHz Socket 771 Box - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Processorer

19673kr som lägst på prisjakt och mycket sämre prestanda än 980X

Även QX9650 finns ju kvar på ett fåtal butiker och prislappen börjar på 7212kr:
Intel Core 2 Extreme QX9650 3,0GHz Socket 775 Box - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Processorer

Finns säkert kvar några singelkäniga EE P4-modeller för alldeles för mycket pengar också.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

Nja, såg nån pentium EE för "bara" 3k

Permalänk
Skrivet av Werdes:

Nja, såg nån pentium EE för "bara" 3k

Jepp, men priset är på tok för högt med tanke på prestandan. Du får ju dubbelt så bra prestanda redan med en Pentium G9650, som är Intels nuvarande low-end.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

Ja, jag vet ett under att dom fortfarande säljs tycker jag