Köpråd: Den perfekta datorn -pris

Permalänk
Medlem

Köpråd: Den perfekta datorn -pris

Hej

Följer guiden:

- Berätta kort vad du tänkt använda datorn till
Arbete: 80% photoshop, 20% programmering.
Spel: SC2, Diablo 3, MW2, HoN
Datorn kommer vara ute och röra på sig ~10% av tiden.
Tanken är att den ska ersätta min stationära.

- Vilka egenskaper du värdesätter mest respektive minst
Detta blir snarare krav, som dock kan tummas på eftersom jag inte har hittat någon dator som uppfyller dem:
* Bra skärm med minst 1920x1080, gärna _inte_ TN. ~16 tum (15 och 17 funkar också)
* Lång batteritid (10h), batteriplatta ala HP är ok lösning (man fäster den under datorn för extra batteritid)
* Prestanda, 720Q eller snabbare processor, 8 gig ram, helst plats för 2 diskar, men 1 funkar också. SSD om 1.
* Grafikkort ska vara starkt nog för att kunna köra _alla_ spel med "mellan"-inställningar i 30+ fps.

- Övrigt
* Bakgrundsbelyst tangentbord, gärna datorn så tunn/liten som möjligt, docka med stöd för iaf 2 externa skärmar (blir förmodligen köp av ett externt grafikkort så jag kan koppla in fler), Tålig (får inte gå sönder bara för att man råkar ställa ifrån sig väskan lite ovarsamt.

- Budget
* Egentligen ingen begränsning, men över 30 börjar det väl bli lite löjligt.

- Länk till de datorer du är intresserad av
* Jag har tittat på Dell M6500, HP 8540W, HP 8740w, Lenovo W510...

För att göra det lite mer komplicerat så har jag även tittat på alternativa lösningar på mitt problem där den inte ersätter min stationära (främst om jag inte lyckas hitta en dator enligt ovan).

Sony Z11 , gillar konceptet även om den är något för liten för att jobba i photoshop med.
MacBook Pro, funkar egentligen ganska bra även om 15tummaren inte går att få i hög upplösning, samt att det verkar saknas Quadcores.
Spelburkar a la GX640, G73JH men jag är orolig för kvaliten på dessa.

Speciallösningar a la deviltech och liknande kan även funka, men gärna om någon har tips på ställen där de själv handlat isf.

Tack för hjälpen...

Visa signatur

optimisten påstår att vi lever i den bästa av världar, medan pessimisten fruktar att det är sant

Permalänk
Medlem

du kan ju kollla in alien wares bärbara: Alienware Landing

Jävligt snygga och kraftiga.

Permalänk
Medlem

Jo tack för tipset, har redan kollat på dessa. Problemet är främst batteritiden.

Får till en ganska bra konfiguration på m15x med Quad Core, 5850 kortet, 1920x1080, 4 gig ram och vanlig disk för ~20,000 men prispåslagen sen blir nästan lite löjliga 4,300 :- för att få 8 gig ram istället? SSD disk var också hutlöst dyrt men ok, det kanske blir värt det ändå.

Problemet som kvarstår är dock batteritiden, även med 9-cellsbatteriet så blir den kort =(

Visa signatur

optimisten påstår att vi lever i den bästa av världar, medan pessimisten fruktar att det är sant