Speldator - bärbar. AlienWare M11x? 3 knappar värt 2-3k? hjälp!

Permalänk
Medlem

Speldator - bärbar. AlienWare M11x? 3 knappar värt 2-3k? hjälp!

Hej!

Hade tänkt köpa mig en bärbar dator som klarar de flesta spel, priset får vara högst 6-7k.

Har kollat in AlienWare M11x, tycker den verkar bra och har funderat på om man ska köpa den när de nya processorerna kommer ut denna månad. "Problemet" är att om jag köper från Alienware Computers - Custom-Built Gaming Desktops and Laptops så är den ju engelsk, och såvitt jag vet finns knapparna "ÅÄÖ". Jag tror inte jag kommer vara i stort behov av dem iofs. På Alienware Computers - Custom-Built Gaming Desktops and Laptops kostar den 799USD före frakt osv, vilket jag får till runt 6000kr, men på den svenska Alienware sidan kostar den 8999kr. Är dessa 3 knappar värt 2-3k extra?. Är denna dator värd att köpa? Finns det bättre datorer för samma pris? Vad är det för skillnad på den amerikanska och den svenska M11x? Antar att språket är en grej, men det kvittar för mig.

Hjälp mig kära Sweclockers.
Bjuder på stavfel, någorlunda nyvaken.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z270H GAMING, i7 7700K, MSI GTX 1080 Ti 11 GB Gaming, Corsair HX 850W, Corsair 16GB, Samsung 850 500 GB, Samsung 830 256GB, WD Black 1TB, BenQ XL2420T

Permalänk
Medlem

Du betalar inte extra pengar för knapparna - utan dollarn och kronan står sig helt annorlunda och har andra förutsättningar mellan regionerna i form av skatt, tull, frakt, etc.

Det är helt normalt att 799$ ramlar iväg mot ~8999kr+, även om dollarn ligger på ~8kr/$.
Sedan om du köper datorn från den amerikanska sidan får du räkna med en riktigt tråkig avgift för leveransen.

Jag skulle rekommendera till att hålla sig borta alla laptops med Nvidia-grafik. För man vet aldrig vad man får för något - jag hittade inget konkret for 335M utöver det faktum att det är ett gammalt kort (som vanligt) med ett nytt namn.

Permalänk
Medlem

Jag tycker väl spontant att den är dyr.
Jag skulle nog i så fall hellre valt Fire DTX från Deviltech.de som kostar 6900 kr, nu vet jag inte vad dom tar i frakt, men det känns spontant som ett bättre köp.

#Edit Blandade ihop den engelska med den amerikanska sidan.... Att köpa grejer från USA är ju ofta inte värt det då frakten blir brutalt hög + moms för att få hem sina produkter.

Visa signatur

Intel 2500k @ 4400MHz - Asus Maximus Gene IV - Noctua U12P - 8gb Corsair Vengence - EVGA 560Ti SOC - Corsair F60 - FD Define mini - Corsair 650W - BengQ E2400HD

Permalänk
Medlem

Tänk på att du troligen åker på svensk moms oxå, 25%. Så priset blir närmare 8 lök. I sverige får du den för 8100 inkl frakt med 10%-rabattkod. Den lilla skillnaden är det värt för svenskt tgb och os.

Visa signatur

Asus X550J, Core i5-4200H, 8GB ram, GTX 850M 2GB gddr3, Windows 8.1 64-bit
LG Nexus 5 (Android 5 Lollipop)

Permalänk
Medlem
Skrivet av muf3:

Jag tycker väl spontant att den är dyr.
Jag skulle nog i så fall hellre valt Fire DTX från Deviltech.de som kostar 6900 kr, nu vet jag inte vad dom tar i frakt, men det känns spontant som ett bättre köp.

#Edit Blandade ihop den engelska med den amerikanska sidan.... Att köpa grejer från USA är ju ofta inte värt det då frakten blir brutalt hög + moms för att få hem sina produkter.

Annars finns det säkerligen billigare och jämlika alternativ på t.ex. Komplett, Inet eller Webhallen - då kanske man är ute efter en dator med AMD-grafik, även om man då kanske får en något slappare processor, men ska man spela med datorn så är det nog en väldigt human kompromiss.

T.ex. Komplett.se - ASUS X63DP 16" WXGA
och Komplett.se - Toshiba Satellite L650D-10L 15.6" HD

Permalänk
Medlem

En bärbar för 6-7k som ska klara dom flesta spelen flytande är väl typ mission impossible.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 4TB SATA SSD = total 16TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: ASUS PG32UCDM 32" 4K OLED 240Hz, Acer Predator XB323UGX 32" 1440p 270Hz
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem

Tacksam för alla svar hittils!

Är ute efter en så bra maskin som möjligt för så lite pengar som möjligt, gärna ner mot 6000kr, måste inte klara allt flytande, men gärna WoW, CS, HoN och lite av de "nyare" spelen såsom CoD MW2 utan större problem. Är ganska säker på att jag inte kan hitta en dator med 100 FPS i de spelen, men gärna något som är spelbart.

EDIT: Tänkt ha den för annat också, t.ex. film, gärna runt 4-5h batteritid, helst mer.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z270H GAMING, i7 7700K, MSI GTX 1080 Ti 11 GB Gaming, Corsair HX 850W, Corsair 16GB, Samsung 850 500 GB, Samsung 830 256GB, WD Black 1TB, BenQ XL2420T

Permalänk
Medlem

Du vill mycket som inte går hand i hand. Prestanda brukar ge lidande batteritid. Bra batteritid ger lidande prestanda. Allt som oftast iaf.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 4TB SATA SSD = total 16TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: ASUS PG32UCDM 32" 4K OLED 240Hz, Acer Predator XB323UGX 32" 1440p 270Hz
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem
Skrivet av aMp:

Du vill mycket som inte går hand i hand. Prestanda brukar ge lidande batteritid. Bra batteritid ger lidande prestanda. Allt som oftast iaf.

Antar att det är rimligt.. >_<.
Hade tänkt mig film i bilen på resa osv. finns ju "elsladdar" eller vad det heter.. Viktigast är iaf prestandan.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

jag beställde min M11x igår kväll =D i7 processorn och 4 gb Ram, resten är standard. skulle blivit närmare 14k men med 10 % rabatt (kod: 2QCSHL?CHMSJLM)
blev det 12 707kr med frakt =D ska bli intressant att se hur mycket bättre i7 processorn är mot för den gamla dualcore processorn.

Permalänk
Medlem

Du kan, vad jag vet, inte beställa från alienwares amerikanska sida till Sverige. Inte heller ifrån Dells amerikanska hemsida...

Permalänk

Nu har du uppenbarligen redan beställt men jag var också ruskigt sugen på en m11x. Var dock inne och klämde på den inne på Elgiganten och skärmen är onekligen absurt liten, finns ingen njutning i att spela på en sådan skärm. Förutom Bejeweld givetvis, det är alltid en njutning.

Permalänk
Keeper of Traditions

Om man har möjlighet att köpa en alienware laptop från den amerikanska sidan och skicka till en person man känner i USA, som sedan tar med sig laptopen när personen flyger hem till sverige, blir det massa tullavgifter och moms-pålägg då också?

M11x har ju annars ett väldigt bra pris om man kan få den för det amerikanska priset. En grymt prisvärd dator/laptop.

Visa signatur

|| AMD Ryzen 9800X3D || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 990 PRO 4TB || Kingston Fury CL30 64GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 ||

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

är det någon btw som vet om jag skall göra någonting mer tog del av deras räntefria delbetalning och får denna instruktion på mail; "för info om hur man fullbordar betalning se betalnings info" se länk.
( http://img22.imageshack.us/img22/4118/skrmavbild20100627kl125... )

såhär ser det ut under betalnings info...
( http://img202.imageshack.us/img202/4118/skrmavbild20100627kl1... )

vaskagöra?

Permalänk
Medlem

Du får nog räkna med 1000-2500 i frakt och moms i tullen. Jag tänkte göra samma sak förut fast med ALX eller vad den heter, blev ap glad när man räkna ut vad den skulle gå på i svenska kr. Sen fick jag reda på frakt och moms... då blev man mindre glad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Newklear:

Om man har möjlighet att köpa en alienware laptop från den amerikanska sidan och skicka till en person man känner i USA, som sedan tar med sig laptopen när personen flyger hem till sverige, blir det massa tullavgifter och moms-pålägg då också?

M11x har ju annars ett väldigt bra pris om man kan få den för det amerikanska priset. En grymt prisvärd dator/laptop.

Man behöver ju inte betala avgifter om den är begagnad. Så be din polare ta datorn, dra den i lite grus och sätt ett fult klistermärke på baksidan innan han hoppar på planet, så ska det nog inte vara några problem =D