Ny ASUS eee pc 1015PE kommer snart(ersätter troligen 1005PE)

Permalänk
Medlem

Ny ASUS eee pc 1015PE kommer snart(ersätter troligen 1005PE)

Letade runt lite efter en netbook med lång batteritid som ersättare för min tröga asus 900 med den superslöa 16Gb SSD disken och batteritid på bara 2timmar, och hittade då denna 1015PE ute på nätet.

Asus verkar ha tänkt till lite med nya 1015PE jämfört med 1005PE som den väl ersätter, båda har win7 starter.

+ Verkar äntligen komma med matt skärm (blank skärm är helt hopplös i starkt ljus och är fingeravtryckskänslig).
+Den idiotiska knottriga touchpaden har ersatts med en större och bättre variant.
+Skalet ska stå emot fingeravtryck och vara mindre känslig än de högblanka.
+Verkar finnas varianter med USB 3, osäkert dock om det är det på de som kommer hit.

-Batteritiden har krympt en halvtimme 13,5 istället för 14 med största batteriet, ingen stor skillnad dock.

Behöver lång batteritid i första hand men har matt skärm som krav och inga knottror på paden.
Processorn är samma slöa Atom N450 men det kommer tydligen snabbare varianter senare, tyvärr drar de också mer ström än N450 låga 5,5W.

Fast vill man ha en liten och snål surfdator och ebookläsare verkar denna lovande när den kommer hit.
Borde inte dröja länge då man kunde ladda ned svenska bruxen hos Asus redan.

Finns inte med på svenska produktsidan ännu men väl på den globala och via supporten fanns drivisar för XP också utöver win 7 om man hellre slänger in det istället för win 7 Starter.

Permalänk
Medlem

Oh

Jag planerar ju att köpa föregångaren...men då är det kanske bättre att köpa denna varianten. Tror ni den kommer släppas före 1 september?

Permalänk
Medlem

Ja det skulle jag gissa att den kommer före september, hört ett rykte om släpp någon gång under juli. Däremot 1015N med dubbelkärne atom + iongrafik får vi nog vänta längre på.Den har ju betydligt högre prestanda antagligen på bekostnad av batteritiden som knappast blir 13-14 timmar utan troligare runt hälften av det.

En intressant nyhet är annars Samsungs nya N230 med deras nya fast start. Istället för att starta ett alternativt minilinux som man gjort hittils på många netbook så påstår de att de får datorn att starta från någon ny variant av automatisk hiberneringsfil eller så. När man stänger locket eller om batteriet tar slut sparas allt på disk och datorn stängs av. Att sedan starta den ska tydligen bara ta 3 sekunder i windows 7 och fungera ungerfär som på macbook.

Detta tycker jag lät klart intressant så jag kanske köper en sådan istället för att vänta på Asus nya 1015P eller PE.

Samsung ska visst släppa den under juli i Sverige samt uppgradera sina befintliga serier med tillägget plus i namnet vilket innebär bättre batteritid och fast start sytemet. N210/220 ska tydligen nå 14 timmars batteritid. Det som för mig avgör om det blir en N230 är väl om den går att få med stora 13,8 timmars batteriet i Sverige eller om de bara kommer att sälja den med lilla snikbatteriet på 7 timmar som det verkar enligt deras ganska färska pressnotis.

Synd i så fall, man köper ju en sådan här dator för portabiliteten och då är lång batteritid viktigast tycker jag. Samsung har ju annars matta skärmar på sina smådatorer så det kravet uppfyller de.

Visst kan man tycka att 7 timmar batteri kunde räcka men min erfarenhet är att i praktiken med påslaget Wifi eller trådlöst modem så hamnar man på hälften av angiven tid och då är det ju stor skillnad på ett 7 timmars eller 14 timmars batteri där det senare orkar en hel dag också i verkligheten.