Permalänk
Medlem

Grub

Hur blir jag av med Grub vid starten utav min dator?

Jag höll på med ubuntu m.m. för ett tag sedan men nu vill jag endast köra med mitt windowsoperativ.
hur blir jag av med grub samt min ubuntu server?

Allt ligger på samma hårddisk.

Permalänk
Medlem

Starta med Windows-skiva till återställningskonsoll (cmd).
fixboot ENTER
Ta bort partitionerna med Ubuntu Server.
Done.

Been there, done that.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av SirMacke:

Starta med Windows-skiva till återställningskonsoll (cmd).
fixboot ENTER
Ta bort partitionerna med Ubuntu Server.
Done.

Been there, done that.

ohohoho, domo arigato mr roboto!

Permalänk
Medlem

får man fråga varför du vill bli av med ubuntu?

Visa signatur

5800x -- 32Gb DDR4@3600 -- 3080Ti -- 500Gb M2+1Tb M2 +2x1Tb sata SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av tombman:

får man fråga varför du vill bli av med ubuntu?

Använde det som labb-server för några månader sedan då jag hade linux som kurs. Nu är den slut (mvg^^) och då känner jag ej behov utav den längre (disken ligger för övrigt på 100 gb som jag använde 80 till win och 20 till ubuntun.

Permalänk
Medlem

Fungerade inte endast med fixboot.

Blev tvungen att skriva ett helt nytt mbr på hårddisken(fixmbr) och sedan fixa dit en "boot".
Tydligen så lägger sig grub i mbr, (vilket inte är så skumt eftersom det är ju master boot record. ^^)
Nu fungerar det som det ska!

Permalänk
Skrivet av Pewtah:

Fungerade inte endast med fixboot.

Blev tvungen att skriva ett helt nytt mbr på hårddisken(fixmbr) och sedan fixa dit en "boot".
Tydligen så lägger sig grub i mbr, (vilket inte är så skumt eftersom det är ju master boot record. ^^)
Nu fungerar det som det ska!

Du kan under installationen välja var du vill installera grub. Väljer du mbr så är det inte så konstigt att det är där den skrivs..