Vitt vertikalt streck över 2443BW [HJÄLP!]

Permalänk
Medlem

Vitt vertikalt streck över 2443BW [HJÄLP!]

Tjena. Jag har till min fasa fått något slags vitt streck över min skärm (Samsung SyncMaster 2443BW).

Strecket är runt 5cm brett och går ifrån topp till tå på skärmen. Det har uppstått på under en dag och jag har inte en aning vad som har hänt, verkar även ha strulat sig med windows idag då alla mina gamla windows updates har blivit avinstallerade, men det har inte med problemet att göra eftersom strecket också finns där när datorn inte är på (men skärmen är PÅ).

Jag tog lite bilder på strecket:

&

Är det någon som har en janne om vad problemet kan vara? Jag har varit nere vid baksidan utav datorn (ungefär vid DVI porten som jag kör på) och kopplat in ett headset: inte kan jag väl ha stött emot dvi-kabeln så att kabeln eller porten den sitter i har pajat?

Om någon har en aning vad som möjligen kan ha hänt så kan ni väl vara så vänliga och säga till? Hade uppskattats jätte mycket. Kanske är ett reklamationsärende?

// Kim J

Permalänk
Medlem

Skärmen paj, skicka in på garanti om du har sån.

Visa signatur

DAN Cases A4-SFX | AMD Ryzen 7 9800X3D | Thermalright AXP90-X47 Full Copper |
INNO3D GeForce RTX 4070 Ti SUPER 16GB Twin X2 | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | ASUS ROG Strix B650E-I Gaming WIFI | Samsung 960 EVO 1TB | Corsair SF-600

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Skärmen paj, skicka in på garanti om du har sån.

Kan det inte vara grafikkortet eller annat som spökar då? Finns det något enkelt sett att se? Kände på baksidan utav datorn (vid grafikkortet) och det är väldigt varmt.

Permalänk
Medlem

grafikkort är varma, 40C idle är inte ovanligt och då blåser de varmt och skönt på handen (mitt idlear på va 45C )

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av elghinnarisa:

grafikkort är varma, 40C idle är inte ovanligt och då blåser de varmt och skönt på handen (mitt idlear på va 45C )

Mätte nu i SpeedFan och mitt idlar i 60C. Är det för varmt? Har ett GTX 260

Permalänk
Medlem

60C lät ganska varmt för att vara idle, men inte varmt för att vara grafikkort (mitt är 62C nu och jag spelar WoW)
det klarar sig fint up till 85-90C allafall pröva damma ut fläkten om den är dammig

edit:

ta ett print screen och ladda upp någon stans, är det skärmen lär de ju inte synas på en printscreen
är de graffekortet lär de synas

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem

Har du flyttat på skärmen eller nåt? Kom det när du satt vid datorn och det hände helt plötsligt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av elghinnarisa:

60C lät ganska varmt för att vara idle, men inte varmt för att vara grafikkort (mitt är 62C nu och jag spelar WoW)
det klarar sig fint up till 85-90C allafall pröva damma ut fläkten om den är dammig

edit:

ta ett print screen och ladda upp någon stans, är det skärmen lär de ju inte synas på en printscreen
är de graffekortet lär de synas

Syns inte på printscreen. Måste vara skärmen eller moderkortet då eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av fusiob:

Har du flyttat på skärmen eller nåt? Kom det när du satt vid datorn och det hände helt plötsligt?

Hände helt plötsligt, kanske stötte till skärmen eller höjde/sänkte den. Kan även ha kommit emot sladden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kimzky:

Hände helt plötsligt, kanske stötte till skärmen eller höjde/sänkte den. Kan även ha kommit emot sladden.

Testat byta kabel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av fusiob:

Testat byta kabel?

Nej, faktiskt inte. Har inte haft någon möjlighet att skaffa en andra DVI kabel. Kan försöka fixa fram det och testa.

Edit: Kan möjligen ha varit då hela mitt google chrome frös utav sig själv (alla flikar) medans jag streamade ett videoklipp.

Permalänk
Testpilot

Skärmar går sönder och det verkar din ha gjort eftersom du säger att det fortfarande syns när datorn är avstängd.

Ett enkelt sätt att avgöra det på är att öppna skärmens inställningsmeny, syns felet även ovanpå den menyn (som ju inte har något med datorn att göra) är skärmen paj och det är bara att skicka in den på reparation.

Ofta är det inte så krångligt som man vill tro, skärmen är paj helt enkelt.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem
Skrivet av hunden:

Skärmar går sönder och det verkar din ha gjort eftersom du säger att det fortfarande syns när datorn är avstängd.

Ett enkelt sätt att avgöra det på är att öppna skärmens inställningsmeny, syns felet även ovanpå den menyn (som ju inte har något med datorn att göra) är skärmen paj och det är bara att skicka in den på reparation.

Ofta är det inte så krångligt som man vill tro, skärmen är paj helt enkelt.

Jag kopplade ut den över natten och kan fortfarande se strecket om jag anstränger mig, men det är mycket mindre synligt nu. Fan, kanske inte skulle gjort så. Nu syns det nog inte om jag skickar in på reparation.

Permalänk
Medlem

det syns nog, be dom koppla in den till en dator eller ta några bilder och visa dem har du garanti på den? om inte kanske de är billigare att köpa en ny skärm ^^

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av elghinnarisa:

det syns nog, be dom koppla in den till en dator eller ta några bilder och visa dem har du garanti på den? om inte kanske de är billigare att köpa en ny skärm ^^

Har över 2 års garanti kvar på produkten.

Permalänk

hade liknade problem , fast med blått streck.. lite mindra, de bytte ut hela panelen mot en ny då den gick sönder, tog ca en vecka innan den kom tillbaka, detta brukar samsung själv fixa.. om du kopplar ur sladden ur skärmen (dvi) och starta, är strecket kvar så är det panelen som är paj.. inte så svårt att testa

bara till att skicka in

Visa signatur

Lian Li 354B, 60A 12v, Amd x6 4.1ghz, (4.6ghz turbo), AMD 5850 oc, 8GB ram 1600 mhz, Asus evo, 3 TB, Bluray, Samsung 23" + 160" projektor,

Permalänk
Skrivet av elghinnarisa:

då det oftast är panelen så blir det billiagre att köpa nytt=)

Visa signatur

Lian Li 354B, 60A 12v, Amd x6 4.1ghz, (4.6ghz turbo), AMD 5850 oc, 8GB ram 1600 mhz, Asus evo, 3 TB, Bluray, Samsung 23" + 160" projektor,

Permalänk
Medlem

aye men han hade garanti så de borde inte vara något problem

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av zlim_zune:

hade liknade problem , fast med blått streck.. lite mindra, de bytte ut hela panelen mot en ny då den gick sönder, tog ca en vecka innan den kom tillbaka, detta brukar samsung själv fixa.. om du kopplar ur sladden ur skärmen (dvi) och starta, är strecket kvar så är det panelen som är paj.. inte så svårt att testa

bara till att skicka in

lite jobbigt att det inte syns lika bra längre, efter jag kopplade ur den över natten så syns det knappt om man inte anstränger sig. Jaja, jag har 2 års garanti kvar så jag får väl hoppas att det blir värre igen så att jag kan skicka in för reparation.

EDIT: strecket är tillbaka minst lika synligt igen, blir att reklamera. tack för all hjälp.