Arbetsintervju, klädsel etc.

Permalänk

Arbetsintervju, klädsel etc.

Hej vad har ni för klädråd på arbetsintervju? Vad för arbete man söker har såklart betydelse, men har en bakgrund också det? Alltså en som har arbetat i flera år kan klä sig finare, eftersom den sitter i en annan sits och företaget får motivera varför den just ska arbeta på detta företag, istället för oss andra där raka motsatsen gäller.

Jag har kört finbyxor plus skjorta, till ingenjörsarbete så har jag haft en sleepover ovanför och det har känns bra. Nu är det så att jag ska på en arbetsintervju där jag ska ha en liten "chefposition" över några ingenjörer (varför de kallade mig till en intervju för ett sådant jobb, är ett mysterium) och frågan är då om jag ska dra på mig en kavaj eller inte?

Om jag ser att de som intervjuar mig har vanlig skjorta, ska jag då ta av mig kavajen när jag sätter mig? Problemet är då att det är förbaskat varmt ute ihop med nervositeten och det kommer såklart bli blötta fläckar i armhålorna om jag har en kavaj på mig.

Köra med en sleepover nu i 25gradersvärmen, urk..

Så vad tycker ni, ? Det är ett litet teknikföretag som säljer produkter & tjänster till industriföretag.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk

[citat] I make up for my lack of experience by wearing expensiv clothing [/citat] Det är lite så jag känner om jag använder min kavaj som kostar nästan 4000kr ordinariepris (köpte den såklart på en stor-rea)

Jag har inte så mycket arbetserfarenhet och då klä sig för extremt tolkar jag så, hade jag haft mer arbetserfarenhet för samma tjänst så självklart skulle jag ha haft på mig kavajen.

*edit*
Självklart vill de ha en med lång arbetserfarenhet inom områdena, men det är brist på dessa och de får då ta vad som finns.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

Skall du va chef skall du ha kostym på intervjun, högst troligt att du ändå kommer få ha det 9/10 dagar sen ändå :p. Jag tog nästan kostym på mig på min intervju för mitt mer seriösare sommarjobb, fast det slutade på skjorta.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Skrivet av Derox:

Skall du va chef skall du ha kostym på intervjun, högst troligt att du ändå kommer få ha det 9/10 dagar sen ändå :p. Jag tog nästan kostym på mig på min intervju för mitt mer seriösare sommarjobb, fast det slutade på skjorta.

Jag vill inte avslöja titeln på arbetet då det går att spåra till vilket företag, men jag skulle vara ansvarig för en väldigt massa saker. (låter lämpligt för en gröngöling)

Nu är det ett litet företag så det betyder kanske inte så mycket.

Annars generellt, vad tycker ni om kavaj till vanliga ingenjörsarbeten?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av bud_bundy:

Jag vill inte avslöja titeln på arbetet då det går att spåra till vilket företag, men jag skulle vara ansvarig för en väldigt massa saker. (låter lämpligt för en gröngöling)

Nu är det ett litet företag så det betyder kanske inte så mycket.

Annars generellt, vad tycker ni om kavaj till vanliga ingenjörsarbeten?

Riktiga arbeten (inte butik osv) tycker jag är kostym, har man ingen får man väll ta kavaj.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC

Permalänk
Medlem

Bill Clintons golfmundering torde vara lämplig vid varmt väder, pikétröja och lagom fashionabla shorts, helst inga sandaler. Förhoppningsvis har du inte alltför bleka ben.

Känner du konstiga blickar kan du prata om sommarvädret för att bryta isen.

Visa signatur

Dator: C=64 med bandare och diskdrive.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aake:

Bill Clintons golfmundering torde vara lämplig vid varmt väder, pikétröja och lagom fashionabla shorts, helst inga sandaler. Förhoppningsvis har du inte alltför bleka ben.

Känner du konstiga blickar kan du prata om sommarvädret för att bryta isen.

Håller med här. Kommer du i full kostym när det är 25+ ute får du inte jobb av mig iaf.
Shorts & piké när det är så här jäkla varmt - kostymbyxa/chinos+skjorta om du står ut med det.
Ingen kavaj förän vädret tillåter två lager tyg på kroppen. Svett är inte roligt.

Mvh

Permalänk
Geeks
SweClockers

Det bästa är att kolla upp hur dina framtida kollegor klär sig och dra på dig något liknande. Ta inte på dig kostym om du inte ska jobba med kundkontakt eller ingå i ledningen, såvida det inte är dresscode inom företaget. Skjorta och chinos är ett säkert kort.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify) » Pappa till Moderskeppet 1–3 » SweClockers chefredaktör 2007–2015 (Team Jonas, Emil, Jacob och Ytterberg)

Permalänk
Skrivet av Andreas D:

Det bästa är att kolla upp hur dina framtida kollegor klär sig och dra på dig något liknande. Ta inte på dig kostym om du inte ska jobba med kundkontakt eller ingå i ledningen, såvida det inte är dresscode inom företaget. Skjorta och chinos är ett säkert kort.

Det blir nog denna klädstil och så försöka övertyga med det jag har att säga istället.

Skulle jag själv vara rekryterare och anställa en nyexaminerad som klädde upp sig för mycket, så skulle jag tro att det var en som trodde att han/hon var mer än vad han var. Matchar inte heller det personen säger dens kläder, så blir det helt fel. Det är ungefär samma sak som att säga att man inte har några negativa egenskaper.

Så jag har bestämt mig nu, jag pratade med arbetsförmedlingen men de är ej insatta på hur man ska bete sig för ingenjörsarbete tycker jag. Detsamma med olika jobbcoachar, vilket mestadels består av folk som har haft en otroligt massa "vanliga arbeten" (som inte kräver någon utbildning). Och därmed har prövat på en massa sådana och kan rådgiva folk om hur man ska bete sig för dessa.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreas D:

Nja, skulle jag inte säga. Där jag arbetar har hälften av alla kostym dagligen även nu under sommaren, och har man något som helst personalansvar har man definitivt kostym. Och det har inget med dresscode att göra.

Verkar som han skall söka ett hyffsat seriöst arbete, och då är det ju kostym aldrig fel.

Skrivet av getskägg:

Håller med här. Kommer du i full kostym när det är 25+ ute får du inte jobb av mig iaf.
Shorts & piké när det är så här jäkla varmt - kostymbyxa/chinos+skjorta om du står ut med det.
Ingen kavaj förän vädret tillåter två lager tyg på kroppen. Svett är inte roligt.

Mvh

Om nån gick omkring med shorts på vårt kontor skulle nog de flesa kolla ganska snett.

Visa signatur

Permalänk

Är det ett vanligt 'degar' jobb så anständig lite finare vardagsklädsen och vårdad . typ nyklippt, nyduchad, rakad och ett glapp humör och lite finare kläder. ta lite hårt i hand så att de känner att man menar alvar och inte 'jaha jag söker bara jobbet för att AF tycker jag ska göra de'

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Skrivet av Derox:

Riktiga arbeten (inte butik osv) tycker jag är kostym, har man ingen får man väll ta kavaj.

Av ren nyfikenhet. Varför är inte butik "etc" riktiga arbeten?

Förövrigt tycker jag du ska klä dig som du själv tycker känns vettigt och sedan snäppet finare.
För de flesta jobb hade jag troligtvis gått i skjorta och ett par snygga jeans. Ser bra ut och är inte för mycket. Om yrket kan anses "finare" eller "snobbigare" eller hur man nu vill se det hade jag nog valt Kavaj + Jeans, alt, full kostym om man tror arbetsgivaren väntar sig det.

Så länge du är presentabel och arbetsgivaren inte är en idiot bör klädseln inte vara särskilt viktig. Försök att vara vaken, intresserad och trevlig etc. Verka positiv. Om det är nåt du saknar så är det "inget problem", det löser du! (Positiv attityd).
Se upp för frågor som "Vad skulle du anse vara din sämsta egenskap"? Jag vet inte hur man bäst svarar på en sån, men jag hade försökt skoja bort den. "Hmm, vet inte. Ingen. Självgod då kanske! *glimten i ögat*" eller nåt hehe.
Och sitt inte och vicka med benen/knäpp med fingrarna/pilla på nåt osv. Stressiga beteenden. Försök att verka lugn och avslappnad.

Permalänk
Medlem

Har varit på ett par st i mitt unga liv
Har landat nåra fina jobb också, komplett, blizzard och webhallen.

Jag tror mig tänka, kolla upp företaget. Vad är de för sorts jobb osv.
Men även, klä dig aldrig på ett sätt du inte trivs med. Hur mycket du än försöker få dig att tro att "Jag passar bra i detta", så kommer de synas att de inte är något du är bekväm i.
De flesta "stilar" som folk har, om de så är street/hiphop/skate/hårdrock osv. så kan man alltid klä upp sig på sina egna stil till ett yttre som uppfattas vårdat

Visa signatur

Irish today, hungover tomorrow

Permalänk
Medlem
Skrivet av Generalkyckling:

Av ren nyfikenhet. Varför är inte butik "etc" riktiga arbeten?

För mig är det något man gör i brist på annat. Har jobbat ett antal år i butik, men det arbetet skulle vilken apa som helst kunna göra :p.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Derox:

För mig är det något man gör i brist på annat. Har jobbat ett antal år i butik, men det arbetet skulle vilken apa som helst kunna göra :p.

Rent tekniskt skulle väl antagligen en genomsnittlig gibbon klara av det, men jag tror fan inte mitt psyke skulle hantera att sitta vid en kassa och låtsas vara vänlig och snäll mot alla vidriga kunddjävlar.

Visa signatur

"We're paratroopers, lieutenant. We're supposed to be surrounded!" - Lt. Winters, Bastogne 1944

Permalänk
Skrivet av Scanian:

Rent tekniskt skulle väl antagligen en genomsnittlig gibbon klara av det, men jag tror fan inte mitt psyke skulle hantera att sitta vid en kassa och låtsas vara vänlig och snäll mot alla vidriga kunddjävlar.

Inget emot att jobba på ett elektronikvaruhus, där den viktigaste positiva egenskapen är att man är bra på att ljuga kunder rakt i ansiktet och att man inte har någon skam i kroppen. I.a.f om man ska sälja deras "gamingdatorer".

Nå flera bud, jag får väl göra som jag känner för mig den dagen..

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Skippa shortsen..

Om kostym är överklätt så dra åtminstone på ett par hela och mörka jeans kombinerat med en långärmad skjorta.

Permalänk
Medlem

Är man jätteosäker, så funkar ju ALLTID ett par rena jeans och en t-shirt, utan något direkt budskap på men att de är tryck är OK...Men aldrig något som direkt ska uttrycka en åsikt man har.

Shorts går fett bort i alla lägen, om du inte söker jobb i typ nån bransch som "badvakt", hehe, ne men de funkar väll ibland. Men så länge de inte ingår i dagsligaklädseln så tycker jag man ska se bort från det

Har själv en intervju imorgon för ett support företag i Dublin(men visst jag är outbildad och jobbat i butik i ett år, så jag är en apa...Notice: Sarksasm ^^).
Jag kommer iofs behöva åka till helsingborg, men väljer ett par jeans, schyssta sneakers och en t-shirt.
Själv har jag alltid tanken, jag vill visa vem jag är. Går inte på intervju i något jag ALDRIG har på mig när jag vill klä mig "fint" så att säga.

Visa signatur

Irish today, hungover tomorrow

Permalänk
Medlem
Skrivet av RedFLip:

Är man jätteosäker, så funkar ju ALLTID ett par rena jeans och en t-shirt, utan något direkt budskap på men att de är tryck är OK...Men aldrig något som direkt ska uttrycka en åsikt man har.

Nja, vet inte om jag häller med om t-shirt. Mörka jeans och instoppad skjorta passar i princip alltid. T-shirt kan däremot bli rejält underklätt när de som intervjuar än har kostym.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Andreas D:

Bästa tipset hittills tycker jag. Hur folk klär sig varierar väldigt mycket, allt från kostym på småföretag med tio anställda till jeans och t-shirt på mellanstora företag med 200 anställda. Skjorta och chinos tycker även jag låter bra, speciellt om det är fint väder, dock kanske man bör undvika de röda/blå/gröna varianterna som är populära just nu

Shorts skulle jag dock ej rekommendera.

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk
Medlem

Vill du vara säker så ring till receptionen och säg att du ska på arbetsintervju och fråga ungefär vad för klädkod det är på företaget. Antagligen kommer de vara schyssta och säga till vad folk har. Har själv suttit i reception och man får rätt snabbt väldigt bra koll på vad klädnivån ligger. För ingenjörsjobb skulle jag nog säga chinos + skjorta + tröja över. Det är lagom seriöst utan att den du intervjuar skulle kunna tycka att du är överklädd, på de arbetsplatser jag varit för ingenjörer och liknande är kostym mer ett undantag, det är något som mest kommer fram vid kundbesök och ev. viktiga presentationer.

Permalänk
Medlem

Har själv suttit i nästan samma sits om dig. Var ute efter examensjobb till min civilingenjörsutbildning och gick på två intervjuer. Var klädd i mörka jeans och en stilren piké båda gångerna. Verkade som de flesta går runt i jeans och skjorta på på jobbet. Och som ungdom tyckte jag att jeans och piké passade bra.

Fick båda jobben, trots att några andra sökande från klassen var bättre kvalificerade än mig. Dock tror jag inte det handlade om klädseln

Visa signatur

Citera för svar..

Permalänk
Medlem

Stilren hårklippning, blekta tänder, nyrakat givetvis, nyvaxade skor och skräddarsydd kostym. Det är väl vad som krävs rent ytligt om man vill få jobb som pilot idag. Man måste se respektabel ut och ha en viss utstrålning... får se hur det går i framtiden!

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av Derox:

Nja, skulle jag inte säga. Där jag arbetar har hälften av alla kostym dagligen även nu under sommaren, och har man något som helst personalansvar har man definitivt kostym. Och det har inget med dresscode att göra.

Verkar som han skall söka ett hyffsat seriöst arbete, och då är det ju kostym aldrig fel.

Om nån gick omkring med shorts på vårt kontor skulle nog de flesa kolla ganska snett.

På vissa arbetsplatser är det ett lika allvarligt "brott" att vara överklädd som underklädd, eller vad man nu kan kalla det. Därför är det bättre att välja ett mellanting om man inte är säker på vad som gäller.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify) » Pappa till Moderskeppet 1–3 » SweClockers chefredaktör 2007–2015 (Team Jonas, Emil, Jacob och Ytterberg)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreas D:

På vissa arbetsplatser är det ett lika allvarligt "brott" att vara överklädd som underklädd, eller vad man nu kan kalla det. Därför är det bättre att välja ett mellanting om man inte är säker på vad som gäller.

Jag har dock inte stött på många mer seriösa arbetsplatser där man är extremt överklädd i kostym. Jag tycker det är bra att visa att man kan bära kostym utan att se vilsen ut redan på intervjun, så att de ser att man kommer klara sig galant vid viktigare möten och kundbesök osv, då det verkligen är kostymkrav.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Derox:

Jag har dock inte stött på många mer seriösa arbetsplatser där man är extremt överklädd i kostym. Jag tycker det är bra att visa att man kan bära kostym utan att se vilsen ut redan på intervjun, så att de ser att man kommer klara sig galant vid viktigare möten och kundbesök osv, då det verkligen är kostymkrav.

Belive you me, är bara riktigt riktigt anala finansbranscher som har extrema kostymkrav på intervjuer, speciellt på sommaren när det är groteskt varmt.

Visa signatur

as it was in the beginning so it shall be in the end

Permalänk
Medlem

Kör på samma dresscode som det är till vardags. Ofta är jeans (stilrena sådana) och skjorta helt tillräckligt och duger således under intervjun med.

Kostym är, från min arbetserfarenhet, endast ett krav inom finansbranschen samt advokatfirmor. Kan även vara en god idé till säljtjänster.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nidas:

Belive you me, är bara riktigt riktigt anala finansbranscher som har extrema kostymkrav på intervjuer, speciellt på sommaren när det är groteskt varmt.

Ingen har väll pratat om ett krav, däremot är det ju inte fel att visa att man kan bära kostym ordentligt om arbetet så kräver det. Är det varmt är det ju bara att ha en tunnare sommarkostym och du kan ta av dig kavajen om du sitter en längre stund.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Derox:

Mina erfarenheter av seriösa arbetsplatser säger emot dina. Att bära kostym till vissa möten är en sak, men som klädsel på arbetet är det överdrivet i de allra flesta fallen. Att bära skjorta+kavaj är en sak, men kostym har jag inte sett särskilt ofta, inte heller på högre chefer (läs VD-poster). Det förefaller som att man inom vissa branscher (läs managment consulting, McK mfl) har denna klädkod. Och att då föreslå den generellt visar ett problem att koppla till verkligheten.

Det som inte kan gå fel är följande råd: Hel&ren, Chinos/(mörka jeans) + lång eller kortärmad skjorta beroende på väder samt eventuell kroppsmålning.

Skrivet av Derox:

Ingen har väll pratat om ett krav, däremot är det ju inte fel att visa att man kan bära kostym ordentligt om arbetet så kräver det. Är det varmt är det ju bara att ha en tunnare sommarkostym och du kan ta av dig kavajen om du sitter en längre stund.

Fast det är väldigt väldigt få som kan bära kostym ordentligt i dagens samhälle, de allra flesta misslyckas på ett eller annat sätt. Antingen så har man hel kostym, eller så har man Jeans/chinos +skjorta+kavaj.

Visa signatur

- MSI 550 Tomahawk - Ryzen 7 3700 X - 32 GB - (GTX280) - Corsair 850W - LG W2600HP BF