Arbetsintervju, klädsel etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrik21:

Mina erfarenheter av seriösa arbetsplatser säger emot dina. Att bära kostym till vissa möten är en sak, men som klädsel på arbetet är det överdrivet i de allra flesta fallen. Att bära skjorta+kavaj är en sak, men kostym har jag inte sett särskilt ofta, inte heller på högre chefer (läs VD-poster). Det förefaller som att man inom vissa branscher (läs managment consulting, McK mfl) har denna klädkod. Och att då föreslå den generellt visar ett problem att koppla till verkligheten.

Det som inte kan gå fel är följande råd: Hel&ren, Chinos/(mörka jeans) + lång eller kortärmad skjorta beroende på väder samt eventuell kroppsmålning..

Tror faktiskt inte du skulle anses vara överklädd om du rockade kostym på arbeten inom andra branscher :). Du kanske inte måste ha det men jag tror inte du skulle anses vara överklädd. Vet ju själv att min far har kört kostym varje dag under större delen av sitt liv in om IT sektorn, speciellt när han var konsult, då var det ju verkligen ett krav.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Derox:

Tror faktiskt inte du skulle anses vara överklädd om du rockade kostym på arbeten inom andra branscher :). Du kanske inte måste ha det men jag tror inte du skulle anses vara överklädd. Vet ju själv att min far har kört kostym varje dag under större delen av sitt liv in om IT sektorn, speciellt när han var konsult, då var det ju verkligen ett krav.

Rätt intressant att du säger så när inte ens de högre cheferna i branschen använder kostym (annat än när det krävs). Att ha det bara för att man är konsult är ju rätt intressant, ingen av de konsulterna jag träffat på i min bransch har haft det som klädkod.

Som sagt, det verkar rätt vanligt förekommande inom ekonomsektorn, däremot inte inom ingenjörsbranschen. Sen om företag har dresscode vid extern representation och föreläsningar är ju en sak.

Sen är det ju (tack och lov) stor skillnad på vilka grupper människor man träffar i yrkeslivet, teknisk konsult vs ekonom.

Visa signatur

- MSI 550 Tomahawk - Ryzen 7 3700 X - 32 GB - (GTX280) - Corsair 850W - LG W2600HP BF

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrik21:

Rätt intressant att du säger så när inte ens de högre cheferna i branschen använder kostym (annat än när det krävs). Att ha det bara för att man är konsult är ju rätt intressant, ingen av de konsulterna jag träffat på i min bransch har haft det som klädkod.

Som sagt, det verkar rätt vanligt förekommande inom ekonomsektorn, däremot inte inom ingenjörsbranschen. Sen om företag har dresscode vid extern representation och föreläsningar är ju en sak.

Sen är det ju (tack och lov) stor skillnad på vilka grupper människor man träffar i yrkeslivet, teknisk konsult vs ekonom.

Som sagt vet jag ju att min far har haft kostym i princip dagligen så länge jag funnits, och han har har jobbat som IT konsult i början och vidare upp. Så inom IT sektorn verkar det inte som om man är så överklädd i kostym som du menar. Vet ju iaf att han som IT chef har kostym flera dagar i veckan även nu under sommaren.

Jag vidhåller att jag har svårt att tro att man kommer vara så överklädd i kostym som du vill göra sken av för de flesta kontorsarbeten. Det är ju en sak om man jobbar ute på fabriksgolvet och överser saker, men även där bör man ju kunna ha kostym om det så krävs.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Derox:

Som sagt vet jag ju att min far har haft kostym i princip dagligen så länge jag funnits, och han har har jobbat som IT konsult i början och vidare upp. Så inom IT sektorn verkar det inte som om man är så överklädd i kostym som du menar. Vet ju iaf att han som IT chef har kostym flera dagar i veckan även nu under sommaren.

Jag vidhåller att jag har svårt att tro att man kommer vara så överklädd i kostym som du vill göra sken av för de flesta kontorsarbeten. Det är ju en sak om man jobbar ute på fabriksgolvet och överser saker, men även där bör man ju kunna ha kostym om det så krävs.

Det är ganska stor skillnad inom olika branscher, att ha kostym om man är konsult är mer normalt eftersom då är du ute och representerar ditt företag på ett annat företag. På rena ingenjörsavdelningar är det inte så vanligt med kostym, men går du till finansavdelningen på samma företag kan det se helt annorlunda ut. Jag tror som sagt det bästa är att ringa upp företaget och kolla innan om man är osäker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Derox:

Intressant, och det speglar ju på intet sätt mina egna upplevelser. Sen är det av någon anledning främst ekonomerna som sitter i kostym dagar i ända. De som faktiskt skapar något bär oftast chinos/jeans och någon form av mer dressad tröja alt. skjorta.

Sen att man inte anser kostym som överklätt är en helt annan sak än att det faktiskt är väldigt få som skulle få för sig att bära det till vardags.

Det du säger appliceras ju främst på ekonomer, medan det jag pratar om gäller generellt för t.ex. ingenjörer. Sen kan vi diskutera vem som faktiskt skapar något av ekonomiskt värde av de två yrkesgrupperna men det är en helt annan diskussion.

Visa signatur

- MSI 550 Tomahawk - Ryzen 7 3700 X - 32 GB - (GTX280) - Corsair 850W - LG W2600HP BF

Permalänk
Medlem
Skrivet av ElDiablo:

Det är ganska stor skillnad inom olika branscher, att ha kostym om man är konsult är mer normalt eftersom då är du ute och representerar ditt företag på ett annat företag. På rena ingenjörsavdelningar är det inte så vanligt med kostym, men går du till finansavdelningen på samma företag kan det se helt annorlunda ut. Jag tror som sagt det bästa är att ringa upp företaget och kolla innan om man är osäker.

Helt klart är det olika på olika avdelningar, och att ringa låter ju som ett ypperligt förslag.

Skrivet av Henrik21:

Intressant, och det speglar ju på intet sätt mina egna upplevelser. Sen är det av någon anledning främst ekonomerna som sitter i kostym dagar i ända. De som faktiskt skapar något bär oftast chinos/jeans och någon form av mer dressad tröja alt. skjorta.

Sen att man inte anser kostym som överklätt är en helt annan sak än att det faktiskt är väldigt få som skulle få för sig att bära det till vardags.

Det du säger appliceras ju främst på ekonomer, medan det jag pratar om gäller generellt för t.ex. ingenjörer. Sen kan vi diskutera vem som faktiskt skapar något av ekonomiskt värde av de två yrkesgrupperna men det är en helt annan diskussion.

Men om inte kostym är överklätt så är det ju inget fel med att ha det, och jag tycker man skall vara sitt bästa "jag" på intervjun.

Jag själv rockar chinos/kostymbyxor/linnebyxor och piké de flesta dagarna nu när jag sommarjobbar även om det är finansinriktat, även om kostymen åker fram då och då. Så det är inte det att jag tycker det är underklätt, men skall han gå på en intervju för ett mer "chefsjobb" tycker jag det är bra att vara lite uppklädd och visa sin bästa sida :).

Värt att notera är ju dock att klädstandarden kan ju se helt olika ut i samma bransch på olika företag, vissa företag är mer "casual".

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Derox:

Men om inte kostym är överklätt så är det ju inget fel med att ha det, och jag tycker man skall vara sitt bästa "jag" på intervjun.

Jag själv rockar chinos/kostymbyxor/linnebyxor och piké de flesta dagarna nu när jag sommarjobbar även om det är finansinriktat, även om kostymen åker fram då och då. Så det är inte det att jag tycker det är underklätt, men skall han gå på en intervju för ett mer "chefsjobb" tycker jag det är bra att vara lite uppklädd och visa sin bästa sida :).

Värt att notera är ju dock att klädstandarden kan ju se helt olika ut i samma bransch på olika företag, vissa företag är mer "casual".

Finns inget som heter överklätt/underklätt egentligen, däremot bör man kunna representera företaget utåt.

Som sagt, inom finans så verkar de flesta vara av åsikten att kostym = arbetskläder. Sen att många anser finansbranschen som ickeproducerande sektor är en helt annan sak, och att man kompenserar detta med dresscode.

Pratar generellt inom bygg/anläggning/infrabranschen, både på utförandesidan men även konsulter. Som sagt, inom finansvärlden verkar det vara kutym med kostym oavsett arbetsuppgifter.

Som sagt, har man blivit handplockad till en intervju som det låter enligt TS så är det nog mer intressant att faktiskt kunna backa upp sina påståenden än diskussionen om kostym vs chinos/kavaj.

Du pratar om dina erfarenheter inom finansbranschen (ie, middle office), medan jag pratar om mina från mer relevant håll för TS.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Efter att ha jobbat som elektriker i 2,5 år kan jag ju uppriktigt säga att jag ännu inte sett en chef, konsult eller dylikt i kostym. Det seriösaste var en konsult med chinos och skjorta, annars är jeans och t-shirt inte helt ovanligt.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrik21:

Du pratar om dina erfarenheter inom finansbranschen (ie, middle office), medan jag pratar om mina från mer relevant håll för TS.

Jag pratar även om hur det är inom IT sektorn, många konsultbranscher osv.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Derox:

Jag är konsult inom IT-sektorn och inte behöver jag ha kostym för det. Mina kollegor har inte det, och inte konkurrenterna heller för den delen. Fri men vårdad klädsel är det som gäller. Slappa kläder eller kläder med någon form av budskap går ju bort såklart.

Kostym är ett otympligt plagg som endast duger för pappersexercis inomhus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Derox:

Du pratar om ett exempel inom IT-sektorn (din far), samt vilka konsultbranscher (exkluderat finans)?

Jag ser (fortfarande) inte hur du på något sätt bevisat din tes om att kostym är det som krävs för att få ett arbete.

Konstigt nog så verkar kostymkravet gälla för ekonomer, inte några andra grupper. Vad beror detta på tror du?

Visa signatur

Permalänk

Hela jeans, ett par snygga sneakers, piké eller mörk skjorta. Om du vill antyda att du har en kavaj också, slå på dig den innan du går in i byggnaden, häng den på stolen / hängaren när du kommer in. Kanske t.om. fråga om det är OK att ta av sig p.g.a. värmen. Då uppfattar han en bekväm stil men ändå proper, och framförallt artig som frågar om ok. Sen kan det vara bra med lite anti-perspirant också

Visa signatur

Main: FD R2 - CoolerMaster Silent Pro M 700W - AsRock Z77E-ITX - Intel i5 3570K @ Stock - 4GB Corsair XMS3 1333MHz - Corsair SSD Force 3 Series 120GB - Gigabyte GeForce GTX 560 Ti OC 1GB - Win 7

Permalänk

Ett tips är att be om en rundtur på firman, signalerar intresse och man ska ju ändå tillbringa en tredjedel av dagen där så ganska viktigt att det är fräscha och fina lokaler. Då kan du kolla vad folk har på sig och anpassar dig efter det. Eller så skiter du i det, kör på som du klär dig vanligtvis men lite finare.
På mitt jobb är det bara kostymer som gäller, jag kör jeans/piké och dom får tycka vad dom vill.

Visa signatur

Main: FD R2 - CoolerMaster Silent Pro M 700W - AsRock Z77E-ITX - Intel i5 3570K @ Stock - 4GB Corsair XMS3 1333MHz - Corsair SSD Force 3 Series 120GB - Gigabyte GeForce GTX 560 Ti OC 1GB - Win 7

Permalänk
Medlem

Det har blivit dags för mig att söka ett jobb nu när skolan är slut... Vad ska man ha på sig om man tänker söka jobb som säljare på en elektronikkedja? Det blir ju svårt att följa regeln "sätt på dig vad de anställda har", om man inte ska klubba ihjäl någon under dennes rökpaus..

Permalänk
Medlem
Skrivet av MooDHooDs:

Det har blivit dags för mig att söka ett jobb nu när skolan är slut... Vad ska man ha på sig om man tänker söka jobb som säljare på en elektronikkedja? Det blir ju svårt att följa regeln "sätt på dig vad de anställda har", om man inte ska klubba ihjäl någon under dennes rökpaus..

Hela jeans eller kanske chinos, nu när det är varmt skulle jag säga kortärmad skjorta eller piké.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrik21:

Du pratar om ett exempel inom IT-sektorn (din far), samt vilka konsultbranscher (exkluderat finans)?

Jag ser (fortfarande) inte hur du på något sätt bevisat din tes om att kostym är det som krävs för att få ett arbete.

Konstigt nog så verkar kostymkravet gälla för ekonomer, inte några andra grupper. Vad beror detta på tror du?

Du gillar tydligen inte att läsa, min tes är att kostym != överklädd. Din tes du uttryckte från börjar var att kostym = överklädd.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av P-NILZ:

Efter att ha jobbat som elektriker i 2,5 år kan jag ju uppriktigt säga att jag ännu inte sett en chef, konsult eller dylikt i kostym. Det seriösaste var en konsult med chinos och skjorta, annars är jeans och t-shirt inte helt ovanligt.

Det är skillnad på att arbeta som elektriker och att arbeta på det företag som bud bundy beskriver. Att du aldrig sett någon med kostym i ditt jobb betyder ju inte speciellt mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Derox:

Du gillar tydligen inte att läsa, min tes är att kostym != överklädd. Din tes du uttryckte från börjar var att kostym = överklädd.

Min tes är snarast att kostym kan vara överklätt vid normala arbetsdagar. Däremot finns det tillfällen där det är mycket lämpligt.

Kostym"kravet" återfinns främst inom yrken där ekonomer verkar. Vilka slutsatser ska vi dra utav detta?

Upprepar än en gång min ursprungliga post: personliga egenskaper och meriter väger långt tyngre än ett val kostym vs jeans/chinos +skjorta. Fast jag börjar tvivla efter att man hört bankrådgivares råd, och hur finansbolagen hanterar krissituationer.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Nej det är sant, jag har inget skrivbordsarbete men har varit med på lite planeringsmöten och sånt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrik21:

Min tes är snarast att kostym kan vara överklätt vid normala arbetsdagar. Däremot finns det tillfällen där det är mycket lämpligt.

Kostym"kravet" återfinns främst inom yrken där ekonomer verkar. Vilka slutsatser ska vi dra utav detta?

Upprepar än en gång min ursprungliga post: personliga egenskaper och meriter väger långt tyngre än ett val kostym vs jeans/chinos +skjorta. Fast jag börjar tvivla efter att man hört bankrådgivares råd, och hur finansbolagen hanterar krissituationer.

Självklart behöver man inte ha kostym jämt, utan vid mer formella tillfällen typ kundbesök, möten med externt folk osv. Och själv skulle jag säga att intervjun är mer formell än en vanlig arbetsdag.

Visa signatur

Permalänk

Foppatofflor och kostym - funkar skitbra

Visa signatur

Bro!

Permalänk
Medlem

Det är knappast någon som kräver att en vanlig ingenjör ska bära kostym. Men om man har en roll som innebär mycket kundkontakt med stora företag, kunder osv. Så är ofta kostym ett måste. Ingenjör, telefonsäljare eller skogsarbetare, Det kvittar.
Det viktigaste är att man kan anpassa sig efter kunden eller mötet man har.

Men med ett par snygga och rena jeans, skjorta och en kavaj kommer man väldigt långt. Kan se både ledigt samt stiligt ut.

Visa signatur

REFUSED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Derox:

Självklart behöver man inte ha kostym jämt, utan vid mer formella tillfällen typ kundbesök, möten med externt folk osv. Och själv skulle jag säga att intervjun är mer formell än en vanlig arbetsdag.

Som sagt, kostym kan vara helt rätt plagg, men inte alltid. Intervjun är enda sättet att lära känna dig (dvs, är du rätt person för oss), och "fel" kläder kan ge ett mindre bra intryck, men det är inte dessa som ser till att du får/inte får ett jobb.

Kan skicka in personer med kostym som har fel personlighet, och personen med rätt personlighet kan komma med jeans/skjorta och får jobbet i slutänden. Allt handlar om vad du kan tillföra företaget.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrik21:

Som sagt, kostym kan vara helt rätt plagg, men inte alltid. Intervjun är enda sättet att lära känna dig (dvs, är du rätt person för oss), och "fel" kläder kan ge ett mindre bra intryck, men det är inte dessa som ser till att du får/inte får ett jobb.

Kan skicka in personer med kostym som har fel personlighet, och personen med rätt personlighet kan komma med jeans/skjorta och får jobbet i slutänden. Allt handlar om vad du kan tillföra företaget.

Eller snarare vad företaget tror att du kan tillföra företaget.

Permalänk

Satt och snackade med en som arbetat något år som programmerare om just den här tråden. Högsta chefen på hans ställe (han gissade på ca 100 anställda) hade tydligen sagt på någon rast att det han kollade efter på intervjuerna var:
1. Ingen piercing i ansikte eller liknande, att inte ta ut sånt tyckte han tydde på en oförmåga att anpassa sig samt inga synliga tatueringar.
2. Vårdat hår, en person vars hår såg ovårdat ut blev bortvald direkt.
3. Klädsel, på en intervju ska det synas att personen försökt klä sig med en stil som passar företaget eller lite bättre, han tyckte skjorta och jeans var ok men kostymbyxor och kavaj var att föredra.

Detta var det första han studerade. Ifall inte allt stämde här så brydde han sig inte om resten av intervjun då han tyckte att ifall inte personen har gjort sig mödan för jobbet så var personen inte tillräckligt intresserad och skulle då inte göra ett bra jobb. Han anställde hellre en dålig programmerare som var intresserad av jobbet än en bra som bara tog jobbet för att han måste.

Visa signatur

Avatarkreds till: http://imgur.com/HOxIL
Alakai säger: Ryssen skrattar. Norrland hembränner på uppdrag av regeringen. Sälar dör i blyförgiftning, fulla och glada. Förvirringen är total. Kungen är nöjd.

Permalänk

En följdfråga är om man ser att motsvarande person är mycket mindre finklädd än en själv, ska man då ta av sig kavajen?
Fast en gammal sed vad jag vill minnas är att man inte får detta så skjortan är ett underplagg, nästan att jämföra med att dra av finbyxorna och sitta i kalsingarna på intervjuvin. hehe

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrik21:

Vad anser du vara mest negativt på en arbetsintervju, underklädd eller överklädd?

Skrivet av bud_bundy:

En följdfråga är om man ser att motsvarande person är mycket mindre finklädd än en själv, ska man då ta av sig kavajen?
Fast en gammal sed vad jag vill minnas är att man inte får detta så skjortan är ett underplagg, nästan att jämföra med att dra av finbyxorna och sitta i kalsingarna på intervjuvin. hehe

Är det varmt och du känner dig aningen överklädd så riskerar du nog inget om du hänger av dig kavajen. Har personen som håller i intervjun i fråga inte kostym på sig så är han nog inte speciellt intresserad av stiletikett, så länge det inte är några större avvikelser.

Permalänk
Entusiast

Slå ett slag för traditionerna och kom i vit rock som var det typiska ingenjörsplagget förr när det var bättre.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Sen beror det väll inom vilket bransch företaget är inom? Där jag sommarjobbade för något år sedan där gick de i skjorta och kavaj+chinos/jeans när kunder kom och pike/skjorta+jeans/chinos vardagligt(detta var på kontoret, dvs säljare, inköpare, produkt ansvarig och chefen), då sålde ju visserligen vattenkopplingar, brandposter och sådant som ligger under jord så det var ju inga fashionabla produkter men det rörde sig om stora summor. Är det en chefs post skulle jag säga att kavaj och skjorta är obligatoriskt men jeans/chinos funkar bra. Du ska trivas i kläderna också, känner du dig osäker för att du inte är bekväm i kläderna kan du lika väl stanna hemma från intervjun då du kommer utstråla en osäkerhet.

Permalänk
Medlem

Jag klär mig alltid "casual" när jag går på en jobbintervju(var ett tag sen nu). Jag gillar att visa att det här är jag och jag är den jag är. Jag bär ALDRIG kostym normalt och skulle inte ta på mig en för att träffa någon som jag inte känner. Det betyder inte att jag inte kan vara propert klädd, men jag har ju sett andra komma ut ifrån samma intervju helt fel klädda för jobbet. Kavaj när man säker jobb i bygghandel funkar liksom inte. Inte heller NASUM bandtröja och långt svart hår.

Denna tråd påminde mig om att söka jobb på Biltema och Bauhaus. tackar.

Visa signatur

Since man cannot live without miracles, he will provide himself with a miracle of his own making. He will believe in any kind of deity, even though he may otherwise be a heretic, an atheist and a rebel.