Arbetsintervju, klädsel etc.

Permalänk
Medlem

Eftersom jag har färska erfarenheter så vill jag dela med mig av dessa.
Jag sökte nyligen ett jobb som utvecklingsingenjör på SAAB. (Adecco skötte rekryteringen, SAAB skötte "anställandet")
På första intervjun hade jag kostym. Kände mig något överklädd och varm så jag hängde av mig kavajen. Hon som intervjuade mig hade en kjol och blus, så jag tänkte att jag nog kan sitta i skjortan utan att skämmas.
Senare blev jag kallad till en andra intervju där jag bestämde mig för att skippa kavaj och slips och gick bara i kostymbyxor och skjorta. Denna intervjun var på plats i Trollhättan och den som intervjuade mig var avdelningschefen samt två av den anställda på avdelningen. En hade jeans och t-shirt och de andra två var något mer "finklädda" men det var rätt långt ifrån klädkoden "kostym", så jag kände mig något överklädd även där men man kan ju inte gärna slita av sig skjortan eller byxorna.

Jag fick jobbet, men om det berodde på kläderna vågar jag inte svara på. (Jag hoppas nog snarare på att det var för att de tyckte jag är rätt person för jobbet)

Visa signatur

"We're paratroopers, lieutenant. We're supposed to be surrounded!" - Lt. Winters, Bastogne 1944

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som tycker det är fjantigt att det ska lekas maskerad på arbetsplatser och intervjuer?

Jag kan förstå att man inte ska se allt för skabbig och sliten ut eller ha anstötande kläder men så länge man inte ser ut som en luffare förstår jag inte riktigt vad det kan göra för skillnad annat än att folk presterar sämre pågrund av de känner sig obekväma.

Högre krav än jeans (ej variant stentvättat så de faller isönder) /Chinos/Andra byxor och skjorta, pike eller ej söndertvättad tshirt. Blir bara löjligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrc:

Vad anser du vara mest negativt på en arbetsintervju, underklädd eller överklädd?

Är det varmt och du känner dig aningen överklädd så riskerar du nog inget om du hänger av dig kavajen. Har personen som håller i intervjun i fråga inte kostym på sig så är han nog inte speciellt intresserad av stiletikett, så länge det inte är några större avvikelser.

Underklädd är värre, däremot om kostym inte ingår som en del av arbetskläderna senare så => överklädd. Sen så är ju kläderna i sig inte make/break the deal sas, kommer någon med chinos/skjorta och har kompetensen man söker så får ju den personen mer troligt ett arbete än en person som kommer med kostym utan kompetensen.

Derox får gärna fortsätta tala sig varm för att man inte kan få arbeten utan att dyka upp i kostym till anställningsintervjuer. Talar av egen erfarenhet att det går alldeles utmärkt.

Visa signatur

- MSI 550 Tomahawk - Ryzen 7 3700 X - 32 GB - (GTX280) - Corsair 850W - LG W2600HP BF

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrik21:

Derox får gärna fortsätta tala sig varm för att man inte kan få arbeten utan att dyka upp i kostym till anställningsintervjuer. Talar av egen erfarenhet att det går alldeles utmärkt.

Var har jag sagt det? Seriöst, undrar var du lärt dig läsa... Eller ska jag säga inte lärt dig läsa.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

De intervjuer (IT-branschen, duh) jag gått på har jag nog klätt mig "business causal" - bomullsbyxor av finare snitt/kavajbyxor, hel och ren skjorta, varken slips eller kavajjacka. Aldrig stött på någon som varit klädd i kostym (däremot ungefär samma nivå på kläder som jag själv då haft på mig). På jobbet klär jag mig oftast i långbyxor och t-shirt/kortärmad skjorta, men även ibland uppemot business casual. Ingen klär sig mer formellt än så, skulle jag nog säga. I alla fall inte på min avdelning.

Nån gång har jag nog kommit överklädd till en jobbintervju också, sånt känns ofta mindre avslappnat. Om de som intervjuar dig har skjorts och t-shirt och du har kavaj, tja...

Visa signatur

The power of GNU compiles you!
"Often statistics are used as a drunken man uses lampposts -- for support rather than illumination."