Permalänk
Medlem

Trasigt nätverkskort... Igen?

Tjena!

När blixten slog ner för en månad sedan så gick våran router/modem sönder, vi köpte en ny och efter det fungerade det inte att koppla upp min dator mot internet. Jag köpte då ett nytt nätverkskort och det fungerade bra.
I förrgår slog blixten ner igen och våran nya router/modem gick sönder igen. Vi köpte en ny men precis som förra gången så fungerar inte mitt nätverkskort längre...

Måste jag köpa ett nytt nätverkskort eller vad ska jag göra? Datorn hittar kortet, men det kan inte kopplas upp mot internet.

Mvh

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 3.6GHz || Asus ROG Strix B450-F Gaming || Asus GeForce GTX 1660 Super || Corsair Vengeance LPX Black 16GB 3200MHz || Corsair RM650X V2 650W || Kingston A2000 1TB NVMe M.2 || Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem

Om åskan har varit in i nätverkskortet har säkert kretsarna mot RJ-45 kontakten pajat. Beroende på vilket kort man har så vissa kollar bara att kortet svara eller nått sånt med hjälp av dirvisarna. Att felsöka mer kräver i regel lite fräsigare kort och dessa brukar även vara utrustade med optokopplare som är mindre känsliga mot "konstiga" spänningar längs nätverkskabeln. Har även råkat ut för prylar pajat för man har haft en dator i ojordat uttag och man har en skärmad kabel mellan som då bränner sönder prylar inne i datorn.

Visa signatur

Många datorer, routrar, anslutningar. Den som har flest prylar......

Permalänk
Medlem
Skrivet av D_Namnd:

Om åskan har varit in i nätverkskortet har säkert kretsarna mot RJ-45 kontakten pajat. Beroende på vilket kort man har så vissa kollar bara att kortet svara eller nått sånt med hjälp av dirvisarna. Att felsöka mer kräver i regel lite fräsigare kort och dessa brukar även vara utrustade med optokopplare som är mindre känsliga mot "konstiga" spänningar längs nätverkskabeln. Har även råkat ut för prylar pajat för man har haft en dator i ojordat uttag och man har en skärmad kabel mellan som då bränner sönder prylar inne i datorn.

Tack så mycket för svaret!
Är det bara att köpa ett nytt nätverkskort då eller?

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 3.6GHz || Asus ROG Strix B450-F Gaming || Asus GeForce GTX 1660 Super || Corsair Vengeance LPX Black 16GB 3200MHz || Corsair RM650X V2 650W || Kingston A2000 1TB NVMe M.2 || Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem

Troligen, kanek ett trådlöst N 300mbit/s skulle vara att föredra? Då lär du ju i alla fall slippa köpa nytt nätverkskort till datorn i och med åskan, dock räddar det ju inte routern...

Permalänk
Medlem

Köpte mig ett nytt nätverkskort och det fungerar bra. Bara hoppas på att blixten inte slår ner igen

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av 09tomlin:

Köpte mig ett nytt nätverkskort och det fungerar bra. Bara hoppas på att blixten inte slår ner igen

Eller så drar du helt enkelt ur bredbandet vid åskrisk....

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Medlem
Skrivet av heande:

Eller så drar du helt enkelt ur bredbandet vid åskrisk....

Vilket kan vara rätt ofta, t ex när man sover osv. Inte orkar man dra ut bredbandet varje gång man ska iväg, sova, handla eller något...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av 09tomlin:

Vilket kan vara rätt ofta, t ex när man sover osv. Inte orkar man dra ut bredbandet varje gång man ska iväg, sova, handla eller något...

Jag drar alltid ut bredbandet och datorn nattedtid under åsksäsong, och tittar ut och ser om det är åskrisk om jag ska iväg dagtid. Bättre att ta det säkra före det osäkra.

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Medlem

Skaffa åskskydd
Minskar risken iaf

Permalänk
Medlem

åskeldare is the shit (y) eller kanske blixtlås? hö hö hö

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5