Permalänk
Medlem

Granite Bay snart!!

Kolla in länken
http://users.cybercity.dk/~dsl30381/

Alla de nya moderkorten med Granite Bay
Kolla in
Abit GB-7 Ultra
Asus
Epox 4GBA
och alla andra.

Nu är det inte så länge kvar tills vi får se dassa i affärerna.

Vad är era tankar om dessa moderkorten?

Visa signatur

#1 | PROMETEIA | P4 2,4C1 | IT7-MAX2 v2 | 280GB | Corsair PC3500 | Sapphire R9700pro 18,7k p
#2 | PROMETEIA | 2100+ AUIHB 0302MPMW | NF7-S rev1.2 | Twinmos / winbond 2x256MB PC3200 | WD-SE 120GB |

Permalänk
Medlem

De har allt vad man behöver, de kommer att ha bra prestanda, men samtidigt kommer de att kosta över 2000kr.

Visa signatur

Ryzen 5800x, B450m Mortar Max | 32GB Crucial Ballistix Black DDR4 3200MHz | Asus Dual RX7800XT OC | Kingston KC2500 M.2 2TB | Crucial P3 2TB | Corsair RM650X V2 650W | Phanteks Eclipse P400A | LG 32UQ750P-W

Permalänk
Hedersmedlem

Synd att inget av korten har 6 PCI-slottar.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Medlem

vicotnik: vad har du som behöver 6 pci slots?
jag har ett scsikort, ljudkort, nätverkskort..det är allt
skaffar man sen ett kort med onboard LAN och överger scsi så behövs bara ett kort..om man inte vill köra onboard sound

Permalänk
Medlem

Man kan oftast inte använa första pci-slotten eftersom den sitter för nära agp'n, ett moderkort med 5 pci har egentligen bara 4 st brukbara pci-slottar. Så sitter man med två nic's (internt lan och internet), ljudkort, scsi-kort och tv-kort, vilket inte är helt ovanligt, är det inte säkert att det funkar.

Visa signatur

Ryzen 5800x, B450m Mortar Max | 32GB Crucial Ballistix Black DDR4 3200MHz | Asus Dual RX7800XT OC | Kingston KC2500 M.2 2TB | Crucial P3 2TB | Corsair RM650X V2 650W | Phanteks Eclipse P400A | LG 32UQ750P-W

Permalänk
Medlem

ser jag helt fel eller är cpu slotsen räfflade ? istället för alla små runda fina hål?

kanske är lite OLW inspirerat

Visa signatur

mAngAn_

Permalänk
Medlem

Jag tror att för 95%& av användarna så räcker 5 eller 4 PCI slottar bra länge. Jag menar, de flesta använder bara PCI till ljudkort och nätverkskort. Sen att fylla 6 PCI slottar med kort är inte heller något man vill eftersträva. Mycket strul kan uppstå då eftersom alla PCI slottarna delar massa IRC kors och tvärs.

Annars ser GB korten bra ut. Helst skulle jag vilja ha ASUS men den saknar ATA RAID vilket jag gärna vill ha (menar, S-ATA finns inte riktigt idag). ABIT blir det nog, hoppas bara att de lyckas få ut kortet i tid denna gång och utan en massa buggar.

22 Oktober sägs korten släppas och det är ganska snart det. Men räkna med ett par veckor efter det innan det dyker upp i stor skala i Sverige. Eventuellt beställa från Tyskland eller England.

Visa signatur

Visionär bakom Sveriges största publika spelsatsning. Säger jag mer så blir jag förmodligen bannad igen.

Ställ krav! Involvera er! Tänk utanför sandlådan.

Permalänk
Medlem

Håller helt med om onödigheten med jättemånga pci-platser. Man hör ibland argument om teoretiska användare som vill ha extra ljud, extra lan, tvkort, radiokort, extra idekontroller + fan och hans moster, men jag har aldrig hört talas om en livs levande person som verkligen har alla dessa kort i samma dator.

Permalänk
Medlem

Verkar som Granite Bay inte släpps förrän ngn gång i nov.

"SOURCES HAVE CONFIRMED that Granite Bay is ready to roll, and is already in production. It is to be launched in November to support the new 3.06GHz Pentium 4 with 533MHz FSB and Hyper-Threading technology also launching that month. PC1066 RIMMs currently sell for over twice the price of PC2100 DDR DIMMs at 256MB quantities. "
www.theinquirer.net

Visa signatur

Amd 64 3700+ (SD), 2Gb PC3200, Epox EP-9NPA+ Ultra, Gainward 7800GT, Seasonic S12-500W, Samsung 940Fn + HP 8510p

Permalänk
Medlem

Är P4 så liten i förhålandet till moderkortet eller är dessa moderkort enorma? Har AMD just nu så jag är inte så inne på vad som händer på Intel marknaden.

Permalänk
Medlem

Abits kort ser lockande ut Kanske värt att vänta ett tag med sitt planerade datorköp.. 4 PCI-platser räcker gott och väl för mig iaf.. Speciellt när det ser ut att faktiskt gå att använda alla 4 platser...

Finns det något skrivet om prestandavinsten med "dual channel"?

Permalänk
Medlem

Kyle på HardOCP körde sisoft sandra. Jag letar efter länken medan du läser det här...

[edit]Ja, den länken menade jag [/edit]

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Amd 64 3700+ (SD), 2Gb PC3200, Epox EP-9NPA+ Ultra, Gainward 7800GT, Seasonic S12-500W, Samsung 940Fn + HP 8510p

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mala
Håller helt med om onödigheten med jättemånga pci-platser. Man hör ibland argument om teoretiska användare som vill ha extra ljud, extra lan, tvkort, radiokort, extra idekontroller + fan och hans moster, men jag har aldrig hört talas om en livs levande person som verkligen har alla dessa kort i samma dator.

Det är väl inte så ovanligt att köra med två nic's, ett scsi-kort och ett ljudkort. Det blir 4 pci-platser upptagna. Vill man sedan lägga till ett kort till blir det tight med bara 5 pci. Tex så har jag 4 pci upptagna just nu. Jag skulle kunna stoppa i ytterligare ett kort eftersom jag har 6 pci på mitt moderkort.

Det kanske är 5% av användarna som kör med 4pci eller mer, men det är kanske just dom 5% som köper denna sortens kort också.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TheArt
Är P4 så liten i förhålandet till moderkortet eller är dessa moderkort enorma? Har AMD just nu så jag är inte så inne på vad som händer på Intel marknaden.

Nej, cpuerna är så små.

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av broix
vicotnik: vad har du som behöver 6 pci slots?
jag har ett scsikort, ljudkort, nätverkskort..det är allt
skaffar man sen ett kort med onboard LAN och överger scsi så behövs bara ett kort..om man inte vill köra onboard sound

Jag har TV-kort, ljudkort, SCSI-kort och NIC. Sen så tas de två PCI-slottarna under grafikkortet upp av vattenkylning + feta flänsar på minnet. Jag skulle aldrig överge mitt 3Com NIC, ej heller mitt SCSI-kort.

Men iofs kan jag nog slänga ut TV-kortet, jag har inte så stor användning av det. Men då skulle jag ändå hamna i samma situation som nu, ifall jag vill sätta i ett nytt kort måste jag välja ett som ska bort. Känns lite Compaq sådär.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vicotnik

Jag har TV-kort, ljudkort, SCSI-kort och NIC. Sen så tas de två PCI-slottarna under grafikkortet upp av vattenkylning + feta flänsar på minnet. Jag skulle aldrig överge mitt 3Com NIC, ej heller mitt SCSI-kort.

Men iofs kan jag nog slänga ut TV-kortet, jag har inte så stor användning av det. Men då skulle jag ändå hamna i samma situation som nu, ifall jag vill sätta i ett nytt kort måste jag välja ett som ska bort. Känns lite Compaq sådär.

Ajja, men då är inte problemet för få PCI platser utan placeringen av dem. 4 PCI platser som inte direkt börjar efter AGP platsen skulle väl duga för dig?

Compaq... *tjej fniss*

Visa signatur

Visionär bakom Sveriges största publika spelsatsning. Säger jag mer så blir jag förmodligen bannad igen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wasp
Abits kort ser lockande ut Kanske värt att vänta ett tag med sitt planerade datorköp.. 4 PCI-platser räcker gott och väl för mig iaf.. Speciellt när det ser ut att faktiskt gå att använda alla 4 platser...

Finns det något skrivet om prestandavinsten med "dual channel"?

Finns som sagt massor på hardforum.com under "Strictly Intel". Kort så får du dubbla bandbredden på minnena. 256 + 256 blir fortfarande 512. Och prestandan kan gämföras med RDRAM PC1066, eftersom det är samma bandbredd.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av weird

Finns som sagt massor på hardforum.com under "Strictly Intel". Kort så får du dubbla bandbredden på minnena. 256 + 256 blir fortfarande 512. Och prestandan kan gämföras med RDRAM PC1066, eftersom det är samma bandbredd.

RDRAM har inte lika hög "verkningsgrad" som ddram så ddr borde vara snabbare om intel har lyckats bra med optimering osv.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HMB
RDRAM har inte lika hög "verkningsgrad" som ddram så ddr borde vara snabbare om intel har lyckats bra med optimering osv.

Jo sant, men det är ungefär samma prestanda. Enligt tidiga tester är RDRAM fortfarande snabbare dock. Men, som sagt, med lite optimeringar och massa revisioner kommer nog DDR vara aningen snabbare.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

För några månader sedan när det första testet gjordes av Granite bay så var det en väldigt liten prestandaskillnad mellan dc ddr266 och pc1066 rdram. Hardocp har dock dragit tillbaka testet eftersom GB moderkorten inte var fintrimmade. DC ddr vann 4 av 11 deltest och rdram övriga 7. Skulle tro de står väldigt lika prestandamässigt nu, dc ddr kommer i alla fall inte vara långsammare.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dazelou
För några månader sedan när det första testet gjordes av Granite bay så var det en väldigt liten prestandaskillnad mellan dc ddr266 och pc1066 rdram. Hardocp har dock dragit tillbaka testet eftersom GB moderkorten inte var fintrimmade. DC ddr vann 4 av 11 deltest och rdram övriga 7. Skulle tro de står väldigt lika prestandamässigt nu, dc ddr kommer i alla fall inte vara långsammare.

Var det verkligen därför de drog tillbaka det? Jag menar, nästan allt de testar är väl inte fintrimmat. Jag tror personligen de fick ett samtal från någon, *host* Intel *host*, som tvingade dem ta bort det för att de fortfarande väntade på vad AMD skulle komma med.

Nej det bör inte vara långsammare, men allt är egentligen upp till moderkortstillverkarna. Det är de som kan finjustera och visa att de verkligen kan utnyttja allt. Och om Abit har något med saken kan vi vänta oss att första revisionen inte kommer vara det bästa

Usch, hatar att PE släpptes, nu är DC så nedtonat för att de ska sälja massa PE. Vill ha mitt DC nu.

*Edit* EP => PE. Jävla förkortningar.

Visa signatur

Permalänk

Nyss köpt mitt så jag får se om jag behöver byta.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ATI
Nyss köpt mitt så jag får se om jag behöver byta.

Allt beror juh på vad man egentligen behöver. Eftersom jag bland annat lirar UT2K3 och är van vid Q2 och 300FPS så måste jag ha det senaste. Sen att jag, till skillnad från många här inne, har pengar så kan jag köpa det senaste skadar inte. I ditt fall skulle jag inte köpa DC direkt. Kanske senare när revision 2 av moderkort börjar komma ut och det finns något nytt på dem som man verkligen behöver.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Var det verkligen därför de drog tillbaka det? Jag menar, nästan allt de testar är väl inte fintrimmat. Jag tror personligen de fick ett samtal från någon, *host* Intel *host*, som tvingade dem ta bort det för att de fortfarande väntade på vad AMD skulle komma med.

Jo "förmodligen" var det pga av att Intel inte gillade testet riktigt. AMD tävlar ju inte med Intel riktigt på chipsetmarknaden, så jag vet inte riktigt om det var pga av denna anledning dock.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dazelou

Jo "förmodligen" var det pga av att Intel inte gillade testet riktigt. AMD tävlar ju inte med Intel riktigt på chipsetmarknaden, så jag vet inte riktigt om det var pga av denna anledning dock.

Nvidia då, tänkte mest på nForce2.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Citat:

Nvidia då, tänkte mest på nForce2.

Stämmer förmodligen bättre.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

vilka typer av ddr kommer granite bay stödja ? ddr 2100/2700/3200 ?

Visa signatur

ASUS Commando - E6600 2.40 @ 3.51 GHz - 2GB Corsair 6400C5 @ 780 Mhz 5 . 5 . 5 . 15 - ASUS 8800 GTS